In een gekke bui had ik me opgegeven voor een clinic van Lammert Haanstra tijdens Horse Experience en daar eigenlijk nooit meer aan gedacht. Totdat ik ineens een mailtje terug kreeg dat ik mee mocht doen aan deze clinic met Tivar! Dus natuurlijk helemaal blij en vandaag was het dan eindelijk zo ver! Vanmorgen al vroeg uit de veren aangezien ik gisteravond niet had kunnen wassen en vlechten omdat ik les had. Alles klaar, mooie witte bandages om gedaan, transportbeschermers om dus hup de trailer op. We zijn niet met onze trailer gegaan, dus het was even kijken hoe ze op deze andere trailer zou reageren maar dit gaf absoluut geen problemen!
In Amsterdam aangekomen was het even zoeken, maar we hadden de parkeerplaats gevonden, wat een héél eind lopen was naar de ingang met veel obstakels wat Tivara vast niet leuk zou vinden. Toen hebben we aan de parkeerwachter gevraagd of we dichterbij konden parkeren en dat was geen probleem gelukkig! Toen werd ik voorgesteld aan Lammert Haanstra en hebben we even over Tivara gepraat en mijn problemen met longeren doorgesproken. Vervolgens zijn we natuurlijk alle standjes even af geweest om te kijken of er nog leuke dingen waren die we niet nodig hadden
.
Eindelijk was het dan tijd om Tivara van de trailer af te halen, die zich gelukkig opgefokt had dus al nat was
. We moesten door een enge groene deur naar binnen toe waar Tivara best braaf op reageerde
. In de ring moest Tivara natuurlijk even kijken en een paar keer schrikken. Toen de cirkel was afgezet kwam Lammert Haanstra naar ons toe om Tivara de singel e.d. om te doen. Tivara is altijd al een beetje eenkennig geweest, maar “gelukkig” had ze daar vandaag al helemaal last van
. “Kom nou, ik ga geen suikerklontje van een enge vreemde man aanpakken
Daar ren ik juist voor weg!” Na even proberen en steeds weer rustig met Tivara naar hem toe gaan mocht hij haar al over haar hals aaien
. Maar de singel over haar rug leggen is een ander verhaal hoor! Maar ook met wat geduld is dat hem goed gelukt, waar ik erg veel respect voor heb! De staartriem had Tivara nog nooit omgehad, dus ook dit was helemaal nieuw voor haar, ook weer met veel geduld is deze vast gemaakt. Daarna moest ik even met Tivara aan de hand door de cirkel stappen, waarbij ze redelijk heftig op de staartriem reageerde, terwijl Lammert Haanstra wat dingen aan het uitleggen was. Vervolgens heeft hij haar aan de enkele longe gepakt en even laten wennen en zo. Dit ging na eventjes wel goed en is de dubbele longe eraan gegaan. Het was zo gaaf om te zien hoe Tivara steeds rustiger werd en steeds meer ging ontspannen! Echt super
. Daarna mocht ik het zelf ook nog even proberen, en ik had een totaal ander paard in mijn handen dan thuis! Echt heerlijk en zo braaf als ze was!
Toen we klaar waren begon iedereen te klappen en dat vond Tivara toch wel weer erg eng dus nam Lammert Haanstra het nog even over en heeft hij dat ook meteen geoefend!
Vervolgens lekker aan de hand uitgestapt, zweetdeken erop, de trailer op, eten/drinken gegeven, zelf nog even rondgekeken en inmiddels staat Tivara voor pampus op stal en is dus érg moe
. Ze heeft zich ook wel netjes gedragen vandaag en genoeg nieuwe ervaringen opgedaan!
Eerst wat foto's die met onze camera gemaakt zijn, van slechte kwaliteit dus 

1. Eerst moest ik even rondstappen aan de hand om haar te laten wennen
2. Longeren aan de enkele lijn
3. Nog een keer

4. Tivara: "Ik vind jou echt wel een beetje eng hoor
"
5. Maar even later stond ze zo

6. Nog een onduidelijke foto, maar de enige, van aan de dubbele longe
Ook nog wat foto's die daar gemaakt zijn 
7. Tivara's hoofd

8. Van hand veranderen dus de longe goed doen 

9.