[HA] haf merrie zeer moeilijk te rijden in de piste
ga ik dus alles opnieuw beginnen met m'n haflingmerrie Minerva

Maandag ben ik voor de eerste keer gegaan met m'n mama. Heb een mylerbit van een vriendin geleend omdat het principe daarvan me wel heel toepasselijk leek. Heb haar eerst even gelongeerd (stap en draf, galop ga ik de eerste keren niet doen omdat ze het er moeilijk mee heeft en ik eerst het andere in orde wil krijgen) om de stem en andere hulpen eventjes op te frissen (1 week voordien laatst gelongeerd) en om m'n mama mijn manier van werken te tonen

Toen ben ik erop gegaan aan de longe. We hebben eerst een hele tijd in stap geoefend op het maken van een mooie, wijde cirkel, omdat ze zowieso moeilijk door de hoeken loopt. Dat is al een hele klus op zich omdat ze dus alles met benen associeerd met 'vooruit', en alles met teugels is 'trager' (komt door de vorige berijder), begin dan maar eens om een nette, wijde cirkel te lopen zonder dat mevrouw, zoals altijd, in buitenstelling gaat stressen

We hebben het zo aangepakt:
Ze kent het aan de longe als ik met de longeerzweep naar haar schouder wijs, dat ze een grotere cirkel moet maken. M'n mama deed dat dus, terwijl ik voorzichtig (omdat ik haar intussen ook wat gevoeliger op d'r mond wil maken) m'n buitenteugen open binnenbeel aanleg (aanleggen en dan weer lossen, en nog eens als het nodig is). Terwijl zeg ik 'binnen' (van binnenbeen :p) zodat m'n mama ook weet wanneer ik iets doe. na een minuut of tien zijn we op linkerhand zover dat ze, als ik het vraag, perfect door de hoeken loopt met rechte stelling, nog niet 'aan de teugel' natuurlijk.
We doen dit ook in draf. Daar komt het probleem. draf is in de piste altijd gelijk aan stressen bij haar, en een kleine cirkel.
Zetten we haar dus telkens aan ik draf, en vanaf ze begint te stresseen of de cirkel te verkleinen terug in stap en alles herstellen.
na een goeie 5 min. lukt dat aardig.
We oefenen ook het halthouden, waar ze de hulp aan de longe voor kent, wat ze vroeger heel moeilijk deed. het ging ook heel goed. Mama's hulp: stem (bij alles trouwens constant) en de longeerzweep voor haar hoofd richten. Mijn hulpen: benen-billen 'samenknijpen', en halve ophoudingen, ze stopte meestal tegen dat ik de 2 gaf al

Ik vind dus dat dat allemaal heel goed gaat!
Dan doen we alles aan de andere hand, het gaat even vlot

heb ik nog alles in stap van de longe af gedaan, en ging ook supergoed

hier de foto's, ben echt fier op m'n meisje, zo goed lopen van de eerste keer!
het lag volgens mij ook echt wel aan het bit ^^
PS; ze loopt dus vanzelf in de hand in stap, ik vraag hier NIKS

ja ik weet het, bakstukken moeten wat langer, het spant wat te hard in haar mond