Mijn vriendin met Welsh Cob

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Mijn vriendin met Welsh Cob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 23:33

Hoe vinden jullie mijn vriendin met haal Cob Frodo. Ze rijd hier pas voor de derde keer met hem en hij is een maand aangespannen. Mooi span he *LOL*

Afbeelding

Afbeelding

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:39

Ik wil niet gelijk zeuren hoor, maar als het paard nog maar net is beleerd voor de kar, moeten die teugels dan al op het (een-na-)laatste gaatje?

Verder wel een erg leuk dier en de kar vind ik ook erg mooi!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:43

Ja..nu je het zegt. Beestje went nu daaraan.. beetje harde aanpak.. zo kan je niet meer voor een stevigere aanpak.
Zowiezo mooi span!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 23:48

Tja, zo is hij beleerd (beleerd op een tuigpaardenstal) Ik heb ook al voorgesteld om de leidsels hoger te doen maar mijn vriendin durft dat nog niet omdat hij het zo gewent is. Frodo is nogal een pony die wat heet kan zijn in de kop en bij de kleinste verandering uit de slof kan schieten. Mijn vriendin heeft pas haar koetsiersbewijs en is nog erg onzeker. Heeft wel een zachte hand. Binnenkort gaan ze wel omhoog die leidsels.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:50

Maar ja, denk er dan wel aan dat het dan misschien wel een stukje moeilijker gaat. Hij is die pittigere inwerking dan gewend en ik hoop niet dat hij er doorheen stormt! Ik zou het zo snel mogelijk doen, maar ik heb totaal geen verstand van paarden in het tuig dus misschien kan ik beter mijn mond houden... Haha!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:13

Ziet er inderdaad heeel mooi uit hoor.
Je vriendin mag trots zijn op haar aanspanning.
Maar jeetje zeg.......zitten jullie met een vergrootglas die foto's te bekijken......ik zie die gaten niet eens Haha!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:16

Oooh, Bloos! , die zou ik dan niet voor de kar durven zetten.
Een pittig beestje met een beginnende menner.
Er zijn nogal wat dingen (meer dan onder de man) die je onderweg tegenkomt waarvan hij dan uit de slof kan schieten. De onzekerheid voelt hij ook. Een ongeluk met de kar is zo gebeurd!
Ik neem aan dat ze eerst op weg gaat met een ervaren menner?
Laatst bijgewerkt door Branca op 02-09-04 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:16

Zeker een mooie aanspanning!!! Ziet er goed uit hoor. Leuk beessie.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 09:41

Branca schreef:
Oooh, Bloos! , die zou ik dan niet voor de kar durven zetten.
Een pittig beestje met een beginnende menner.
Er zijn nogal wat dingen (meer dan onder de man) die je onderweg tegenkomt waarvan hij dan uit de slof kan schieten. De onzekerheid voelt hij ook. Een ongeluk met de kar is zo gebeurd!
Ik neem aan dat ze eerst op weg gaat met een ervaren menner?

Ja hoor, ik ga steeds mee (al heel wat jaartjes menervaring en een aantal pony's ingereden). Sta daar de foto's te maken. Hij is wel op een professionele stal beleerd omdat wij et samen niet meer aandurfde maar nu is hij een stuk beter.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:04

Pfew... Lachen ... kijk maar uit. Veel plezier.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:51

mooi beestje! alleen wel erg fijn voor een welsh cob, maar die zal vast nog wel wat uitzwaren . Mooi span!

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:40

Branca schreef:
Oooh, Bloos! , die zou ik dan niet voor de kar durven zetten.
Een pittig beestje met een beginnende menner.
Er zijn nogal wat dingen (meer dan onder de man) die je onderweg tegenkomt waarvan hij dan uit de slof kan schieten. De onzekerheid voelt hij ook. Een ongeluk met de kar is zo gebeurd!
Ik neem aan dat ze eerst op weg gaat met een ervaren menner?


Nou ik neem aan dat ze niet alleen gaat rijden!
Ze heeft haar koetsiersbewijs dus zal heus wel weten wat ze doet!
Ik zou me eerder druk maken over kleine meisjes die alleen op pad gaan met hun (verzorg)pony.

Over die leidsels...zo is het dier het aangeleerd en loopt er zo goed op, waarom nu een gaatje hoger doen en dan met een ongeluk(je) erachter komen dat dit toch beter is?
Waarschijnlijk hebben ze dat met beleren ook wel gedaan en erachter gekomen dat hij het zo beter doet!

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:46

leuke span!!
mooie fotos!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:51

Leuk span hoor.
Ik mis alleen de zweep in de hand van de koetsier, daar komen pas ongelukken van. Verder neem ik aan dat ze na verloop van tijd de strengen wel onder het lamoen door laat lopen. Verder snap ik het weglaten van de broek niet, in dit beginstadium. Better safe than sorry.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 18:52

Tessebes schreef:
Leuk span hoor.
Ik mis alleen de zweep in de hand van de koetsier, daar komen pas ongelukken van. Verder neem ik aan dat ze na verloop van tijd de strengen wel onder het lamoen door laat lopen. Verder snap ik het weglaten van de broek niet, in dit beginstadium. Better safe than sorry.

Allemaal zo gedaan omdat het een stresskikker is en we het nog even willen doen zoals ze het bij het beleren ook hebben gedaan. Frodo reageerd erg op veranderingen. Zonder broek gaat prima, er zit een rem op de wagen. De broek er wel op gehad maar daar reageerde hij teveel op net als de strengen tegen zijn buik. Als hij de zweep voelt wordt hij helemaal gek van angst dus die hebben we alleen mee voor de veiligheid. Mijn vriendin is hier ook nog niet voldoende handig mee (om met zweep te rijden) dus zo maar even. In de loop van de tijd veranderd alles langzaamaan.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:45

judithM schreef:
Ze heeft haar koetsiersbewijs dus zal heus wel weten wat ze doet!
Ik zou me eerder druk maken over kleine meisjes die alleen op pad gaan met hun (verzorg)pony.



dit hoeft niet zo te zijn. een koetsiersbewijs is net zoiets dufs als een ruiterbewijs. dat haal je redelijk makkelijk. met een braaf paard kan iedereen mennen, met een hittepit of een onervaren pony is het iets andere koek!

Erg slim dus dat sze iemand mee nemen met iets meer ervaring in het begin!. Trouwens met een wagen moet je sowieso nooit alleen gaan rijden (buiten)

Verder vind ik het een mooi dier!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:08

JuditM"]
Nou ik neem aan dat ze niet alleen gaat rijden!
Ze heeft haar koetsiersbewijs dus zal heus wel weten wat ze doet!
[/quote]
Dat ze niet alleen gaat rijden stond er al...

Je kan zien dat jij je koetsiersbewijs niet hebt en totaal niet weet wanneer en hoe je die kunt halen.
Je kan daar totaal blue mee beginnen nl.

[quote="Yuri schreef:
een koetsiersbewijs is net zoiets dufs als een ruiterbewijs. dat haal je redelijk makkelijk

Ik kan niet zeggen dat het duf is, zeker niet! En makkelijk halen, ook niet altijd. Zakken nog altijd een diversiteit mensen voor.

Napie.. ik blijf het gevaarlijk vinden met een beginnende menner nav jouw beschrijving van de welsh.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:20

Branca schreef:
Ik kan niet zeggen dat het duf is, zeker niet! En makkelijk halen, ook niet altijd. Zakken nog altijd een diversiteit mensen voor.

Napie.. ik blijf het gevaarlijk vinden met een beginnende menner nav jouw beschrijving van de welsh.



dat kan best maar wat ik er altijd van mee krijg, geen van allen mensen die ik met een paard dat wat pittiger is zou vertrouwen. Er slagen mensen die alleen maar zielig een woordje stap paard uit kunnen brengen, geen leidselvoering kennen (leidsels hangen slap. alsz e een andere houding aan moeten nemen zitte ze te klooien en als de pony schrikt of even een stapje opzij doet zitten ze bevend op de bok. En toch slagen echt waa rik heb het gezien

verder heb ik er ook bij gezien die de buitensingel vergaten vast te doen, en ook slaagden,

Tuurlijk, je leert er zeker van, en het zal ook vast schelen per examinator, maar ik ben nog steeds overtuigd dat het papiertje geen garantie is dat je goed kan mennen.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:27

Dat bedoel ik ook... een papiertje is geen overtuiging.
Dat schreef ik al richting JudithM.

Ik heb streng les gehad.. dus bekijk het vanuit dat standpunt. Mijn instrukteur is docent van hetzelfde op Deurne.. zou dat schelen Schijnheilig

En die examinators...pfff daar werd je eng van.. oh, als je iets fout zou doen, nou! Vandaar ook dat er redelijk veel waren gezakt..

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:12

Ik heb mijn koetsiersbewijs al een aantal jaren en ik kan zeker wel zeggen dat we het koetsiersbewijs bij mijn cursus niet zomaar konden halen hoor!!

Ik heb zeer veel praktijkles gehad in allerlei situaties met verschillende (jonge) dieren.
Ook kan ik nog mededelen dat er zelfs nog een persoon gezakt is omdat deze met onvoldoende kennis en zekerheid het examen gedaan had!

Bij ons nam Dhr. Boom het examen af en dat is toch een persoon met heel veel kennis.

Ik denk niet dat je alle mencursussen over een kam kunt scheren!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 15:53

Napie.. ik blijf het gevaarlijk vinden met een beginnende menner nav jouw beschrijving van de welsh.[/quote]

Ik ben begonnen met het bespannen van mijn 4e shetlander (zijn echt niet altijd zo gemakkelijk) en daarnaast ook een welsh, fjort en fries bespannen dus ik weet wel wat ik doe hoor. Tijdens het foto's maken was hij heel ontspannen en waren er ook geen problemen. Tot nu toe hebben we ook nauwelijks problemen gehad omdat we alles rustig en stap voor stap aanpakken.
Geen zorgen allemaal, zowel pony als menner gaan dit wel overleven OK dan!

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:48

napie schreef:
Napie.. ik blijf het gevaarlijk vinden met een beginnende menner nav jouw beschrijving van de welsh.


Ik ben begonnen met het bespannen van mijn 4e shetlander (zijn echt niet altijd zo gemakkelijk) en daarnaast ook een welsh, fjort en fries bespannen dus ik weet wel wat ik doe hoor. Tijdens het foto's maken was hij heel ontspannen en waren er ook geen problemen. Tot nu toe hebben we ook nauwelijks problemen gehad omdat we alles rustig en stap voor stap aanpakken.
Geen zorgen allemaal, zowel pony als menner gaan dit wel overleven OK dan!
[/quote]



Idd zo moet je ook denken, heel veel plezier met je mooie pony!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:38

Ja..zo kun je wel denken.. maar denken en doen zijn 2 verschillende dingen.
Maar wat je zegt, Napie.... het zijn zorgen (bezorgdheid) Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:46

napie schreef:
Allemaal zo gedaan omdat het een stresskikker is en we het nog even willen doen zoals ze het bij het beleren ook hebben gedaan. Frodo reageerd erg op veranderingen. Zonder broek gaat prima, er zit een rem op de wagen. De broek er wel op gehad maar daar reageerde hij teveel op net als de strengen tegen zijn buik. Als hij de zweep voelt wordt hij helemaal gek van angst dus die hebben we alleen mee voor de veiligheid. Mijn vriendin is hier ook nog niet voldoende handig mee (om met zweep te rijden) dus zo maar even. In de loop van de tijd veranderd alles langzaamaan.


Mag ik dan zeggen dat ik dit paard een zeer slechte combinatie vindt met deze menner. Dit is wachten op problemen.
Wat betreft de zweep; als hij in de koker staat ben je altijd te laat. Ik zeg niet dat ze er constant hulpen mee moet geven, maar juist voor de veiligheid moet je hem in de hand hebben om gelijk te corrigeren.

Siets

Berichten: 8417
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:58

nou, het commentaar is duidelijk al gegeven, ik vind het een leuk dier!