Haflinger Maggy krijgt het onder de knie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon_

Haflinger Maggy krijgt het onder de knie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 18:06

Sinds begin Juni ben ik aan de slag gegaan met Maggy. Maggy is een 4-jarige haflinger die ik met begeleiding zelf beleerd heb. Eind Juli ben ik begonnen met rijden, ze is op dit moment dus 4 maanden onder zadel.
Maggy is een erg voorwaartse pientere merrie, ze leert enorm snel, dus we rijden haar lekker 2 keer in de week. Dat is voor de komende tijd voldoende. Ik ben met Maggy overgestapt naar een andere instructrice. Deze streeft dezelfde doelen na en vind het veel belangrijker dat we netjes zitten. Hier ben ik het geheel mee eens, maar iets afleren valt toch moeilijker dan aanleren. Dat ik voor me moet kijken ben ik dus geheel van op de hoogte en ik ben hier ook hard mee aan de slag! Verder was ze vandaag er onrustig met het hoofd, harde wind en haar 'veulentje' stond te roepen vanuit het weiland en dat zorgde voor onrust, maar toch zaten er ook best nette stukjes tussen!

31 oktober hebben we onze eerste onderlinge wedstrijd, ik verwacht er geen prijzen van maar wel dat ik haar de bak netjes kan doorsturen.

Tips & commentaar zijn van harte welkom!

Afbeelding
Oppakken

Afbeelding
Inzet wending

Afbeelding

Afbeelding
Tempowisselingen rijden, versnelling

Afbeelding
Buigen

Afbeelding
idem, recht zitten!

Afbeelding
Teugels laten vieren richting halsstrekken!

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:11

Leuke foto's :D

Let vooral op je eigen houding, met name je handen en voeten :)

Ilse_E

Re: Haflinger Maggy krijgt het onder de knie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:12

ja let op je houding,
je steekt je voeten naar buiten uit.

verder mooi paard!
mooie manen. leuke foto's

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:50

Hee Avalon!

Ik vind het super gaan hoor ! Vooral met nog maar 4 maandjes ohz!

Omdat het haw is ; Idd , je moet voor je uit kijken. Schouders naar achteren :) .

Nog veel succes ! *D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:17

jij zegt tempo wisselign versnelling,een paard hgoort daarbij vanuit het achterbeen te vertrekken ,maar dat zie ik niet echt,laat hem bij versnelling echyt vanuit achter vetrekken,dan helpt tempo wisseling pas echt :)

hij heeft mooie krullen1 ingevlochten of vanzichzelf?

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:25

Probeer op je hakken en je tenen te letten ;)
Verder zie ik graag nog net wat meer ontspanning in 't paardje, maar dat is misschien ook een kwestie van wennen omdat ze nog niet zo lang onder het zadel is..
Verder ziet 't er leuk uit hoor! Mooie haf heb je!
Ga zo door.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:28

Wat leuk dat ik je topic tegen kom!! :)

Zo te zien is het inrijden dus goed gegaan ;) super hoor :) ik rijd ook al heerlijk op mijn paardje rond.. (Volgende week een shoot, dus hou haw maar in de gaten :)) ;) )

Verder ziet het er heel braaf en rustig uit. Probeer je alleen meer te focussen op dr achterkant dan op dr voorkant. Als die achterkant goed voor elkar is komt die voorkant vanzelf wel :) Let in de wendingen goed erop dat ze het binnenachterbeen onder de massa brengt en dus de juiste buiging in haar lichaam heeft. Als je haar daarbij actief rijd zal ze van de voorkant vanzelf zakken. Haar rugspier word dan namelijk lang en een lange rugspier kan 't hoofd van een paard niet omhoog houden, dus dan zakt ze vanzelf :) Geef haar in de draf de ruimte aan de voorkant om je hand op te zoeken. Ze mag van achter veel actiever mee komen. Verder is ze echt leuk, al die krulletjes zijn die van vlechten of heeft ze die van zichzelf?

Oh en let op je handen, die zijn heel verschillend en op 1 foto zie ik dat je je buitenhand óver de schoft heen hebt, hou die wel aan de goede kant :)

Succes met je wedstrijdje! Niet te hoge eisen stellen, dan komt het helemaal goed! :D

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:09

Wauww! :Y)

Ziet er goed uit, wat heeft ze prachtige manen zeg!
Veel succes nog met dr! :D & je onderlinge wedstrijd.

Sinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:24

Probeer om je tenen naar binnen te draaien en je hakken wat meer uit te drukken,
en mooi rechtop zitten natuurlijk, schouders naar achteren.

Vind het er verder best netjes uitzien.

Succes met je wedstrijd! ;)

Strooper8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:53

Mooi, hou je handen wat meer rechtop.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 17:53

Bedankt voor de fijne reacties! De manen zijn gekruld door het vlechten, officieel heeft ze stijl haar. :)

@Vilouma: We zijn nog aan het oefenen met het bewuster versnellen. Ze vind het nog erg moeilijk in de draf, vooral om dan ook rechtdoor te lopen en niet naar binnen te vallen. Ze is ook nog maar kort onder zadel, dit is gewoon nog een puntje waar we aan werken.

@Deniece: Ik houd het forum in de gaten voor jouw foto's! Heb de foto's nogmaals bekeken om een reactie te geven op jouw commentaar. We zijn aan de voorkant bezig wbt. het recht rijden. Ze is van zichzelf vrij scheef, en door stelling te vragen en haar aan het binnenbeen te rijden proberen we dit te corrigeren. Maar ook rijden we met een lange contactteugel en zijn we vnml. bezig met de reactie op het been en oefenen we de tempowisselingen waardoor ze actief word van achter.

Van mijn handen klopt. Dit is iets wat mijn vorige instructrice gebruikte wanneer een paard bv. naar binnen viel. Pas toen ik Maggy ben gaan rijden ben ik overgestapt naar iemand anders, die veel paardwaardiger bezig is en ook dezelfde doelstelling heeft. Toch zijn bepaalde dingen behoorlijk ingesleten, maar zeker een puntje om aan te werken!

En die richtingaanwijzers gaan vandaag of morgen zeker uit, haha! Ik heb het zelf niet eens zozeer in de gaten, maar het is wel héél erg op de foto's hoor!

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:58

Wat een mooie haf zeg :D
Probeer vooruit te kijke, let op je hakken & tenen.
Voor de rest ziet het er netjes uit!
Suc6 met de onderlinge wedstrijd :)

crissie07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:39

probeer je handen wat meer rechter op te houden en je teneen wat meer naar je pony toe,
veder een super super pony +:)+

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:48

Ziet er goed uit hoor Avalon :)
Let er wel op dat je probeert van achter naar voor te rijden, dat ze lekker de achterhand eronder zet, mooi actief blijven rijden. Neusje heeft ze er wel mooi uit ;)

Veel succes de 31e!

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:52

Dat ziet er leuk uit! Probeer je handen bij elkaar en boven de manenkam te houden. Ook je tenen misschien meer naar binnen, hakken uitdraaien.

Voor de rest ziet het er heel goed uti! Zeker voor een pony die 4 maand onder het zadel is :O

palbertly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:46

Leuk hoor!

Misschien kunnen de beugels een gaatje langer?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:51

Ik ben het ermee eens dat de voorkant meer met rust gelaten moet worden. Vooral een jong paard moet lekker op eigen benen leren lopen, en niet op jou handen.
succes.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:56

Het ziet er wel netjes uit hoor! Zoals al gezegd hier, probeer iets meer los te laten, je hebt trouwens je beugelblokje van je linkervoet verkeerd om (klein detail O:)).
Op de 2e foto druk je je hakken mooi uit, probeer dat bij de andere foto's ook iets meer te doen :). Toch ziet ze er verder wel ontspannen uit!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 11:17

@Lailapri: Hier ben ik van op de hoogte en doe ik ook erg mijn best voor al vind ik het soms best nog wel lastig. Maggy is niet altijd de makkelijkste tijdens rijden, we komen nu ook in een fase dat het leuke er voor haar wat afgaat, en ze daar ook voorzichtig eens tegen in protest gaat. Hier moet ik nog netjes mee om leren gaan en hierin krijg ik goede begeleiding om er hier samen als een sterke combinatie uit te komen.
Deze dag pakte ik haar meer van voren omdat ze zo druk is, niet de goede oplossing maar meer een reactie op het gedrag. Ben in de verste verte niet bezig met het naar beneden dwingen, alleen het buigen en rechtrijden van haar.

@Henrieke: It's all about the details! Je hebt helemaal gelijk, zal er de volgende keer op letten. :)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:23

je hebt je rechter beugel verkeerd zitten ;) het schuine stuk zit nu aan de binnenkant :D

verder ga ik met de rest mee ;)
leuke haf trouwens :D

Juuul_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:35

netjes leuke Haf heb je.
Volgende keer kunnen de beugels wel 1tje langer denk ik.

x

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:55

wat een mooi haf zeg!

Nog veel suc6 en ik denk dat je wel genoeg adviezen van de anderen hebt:) heb er ook niks op toetevoegen!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 18:57

Bedankt allemaal! Ga straks weer lekker aan de slag met alle tips, vooral de tenen naar binnen draaien ben ik druk mee bezig. Want het is wel heel erg storend vind ik zelf!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:19

Mooi paardje!
Volgens mij mogen je beugels wel een gaatje langer, als ik zo op een aantal foto's kijk..
Inderdaad voor je kijken en tenen naar binnen draaien. Ook mag je je schouders iets meer naar achteren doen.
Succes!

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:24

Leuk paardje.
Naja, eigenlijk is al het commentaar al gegeven;
+ handen rechtop houden
+ beugels langer
+ je tenen naar binnen.

Ziet er verder heel goed uit!