Eerst wat informatie over Rover:
En toen was daar Rover, een 10-jarige vosruin. Het viel gelijk op dat het een echt knuffeldier bleek, maar niet de makkelijkste in de omgang. Het bleek een gevoelig mannetje te zijn, na 7 jaar bij zijn vorige eigenaar te hebben gestaan moest hij duidelijk erg wennen aan zijn nieuwe thuis. Ook kreeg hij last van mok en schimmel. Gelukkig heeft hij hier nu geen last meer van, ook is hij al een stuk rustiger geworden, waardoor we rustig aan het rijden kunnen oppakken.
Over ons niveau:
Rover is bij zijn vorige eigenaar getraind op M-niveau, maar hij is nooit uitgebracht. Zelf rijd ik onderling op L2 niveau. Ik rijd nu 9 jaar, waarvan de eerste jaren eens in de twee weken. Op het moment krijg ik eens per week les op Hippisch Centrum de Haerst in Zwolle en daarnaast rijd ik dus op Rover. Marije heeft de ambitie om volgend jaar met Rover te starten in de B, maar ik blijf voorlopig nog eventjes 'ambitieloos'. Eerst maar eens maatjes worden en proberen rust in het rijden te krijgen.
In februari is Marije begonnen met rijden, zelf ben ik er begin maart pas opgeklommen. Het rijden bleek erg wennen te zijn, afgezien het feit dat Rover vreselijk ruime gangen heeft en vrij hoog opgooit, is het aantal 'knopjes' op dit paard vrij groot. Het is dan ook elke keer weer een verrassing wat er gebeurt wanneer je je been iets verlegt, of de teugels meer begrenst. Onderstaande foto's laten de eerste drie keren dat ik erop zit. Wat mij zelf opvalt aan de foto's:
-ik val snel voorover. Dit komt deels door het zadel, maar ik merk dat ik af en toe -met name bij het verruimen- moeite heb met het vinden van de balans.
-ik heb snel de neiging om streng te zijn met mijn hand. Ik mag wat meer het handstuur loslaten en meer op mijn zit gaan rijden. Rover is erg gevoelig in zijn mond en voelt iedere beweging. Bij hem is het dus de kunst om met een wat 'lichtere' hand te rijden.
-ook zie ik dat ik af en toe moeite heb om mijn been lang te maken. hakken uitdrukken en tenen naar binnen dus.
Goed, hier dan de foto's, bij iedere foto zal ik het nodige commentaar plaatsen.
Tips zijn van harte welkom, zolang ik er maar wat mee kan. Wees dus graag duidelijk en vergeet niet dat ik er nog maar slechts drie keer op heb gezeten.
Eerste keer rijden (7 maart)
Onze eerste stapjes
We kukelen allebei wat naar voren hier
Opzich geen slechte foto, Rover kantelt zijn hoofd echter. Mogelijk een te strenge binnenteugel?
Mooi opwaarts. Ik mag zelf nog rechterop gaan zitten
Hier zie je hoe ik mijn buitenbeen optrekt, in plaats van naar achteren leg
Tweede keer rijden 1 mei 2009
Ook hier mag ik weer rechterop zitten, ook lijk ik mijn handen wat vast te zetten
Geen goede foto maar ik plaats hem wel om te laten zien welk effect mijn strenge binnenhand heeft, weer kantelt Rover zijn hoofd
De gallop van Rover is nog erg onbeheerst. Het is dus de kunst om hem beheerst te krijgen, zonder dat hij zich helemaal opkrult.
Persoonlijk vind ik dit een fijn beeld
Derde keer rijden (2 mei)
Dit keer had ik mijn beugels twee gaatjes langer gemaakt zodat ik nu wat meer voorin het zadel zou zitten.
Waar gaan mijn tenen heen?!
En dit gebeurt er wanneer je je hand vast zet
Rustig gallopje
Stukje verruimen, wat een heerlijk voorbeentje!
Het duikboot-effect
http://lh6.ggpht.com/_PKbqy7PBdiE/SgMul ... MG4619.JPG
En vervolgens lekker uitstappen
http://lh4.ggpht.com/_PKbqy7PBdiE/SgMun ... MG4621.JPG
Nogmaals: commentaar is welkom, maar houd het vriendelijk