Vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 21:21

Nee hoor geen foto's van Chess, ik zou willen dat hij dit kon Haha!

Maar deze foto's had ik op 't net gevonden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit waren ze dan, ik vind 't echt heel erg knap.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 21:23

Ja het is erg knap, maar ga je eens te raden hoe dit paardje dit allemaal geleerd heeft, zitten misschien ook haken en ogen aan. Ik zou het zelf niet proberen met mijn paardje hoor, stijger-truukjes lopen op den duur vaak verkeerd af, en het is bovendien niet goed voor de achterbenen.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 21:25

Wow Kwijl ik vind dit echt super knap
Vooral die eerste foto!! gaaf joh!! zijn allemaal geweldig! kzou alleen mn pony niet op zn rug laten liggen, verder vind ik ze errug stoer!

Anoniem

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 21:37


littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 21:38

shetten zijn wel functioneel Haha!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 21:44

je moet gewoon veel oefenninge gaan doen met Chess,laat hem doodliggen laat hem rondjes draaien,oefening baart kunst

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 22:49

Sundancer schreef:
je moet gewoon veel oefenninge gaan doen met Chess,laat hem doodliggen laat hem rondjes draaien,oefening baart kunst


Kom je ff helpen? Knipoog

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 23:07

Ah, wat gaaf zeg! Stoere shet ook!

Tja, als lippizaners het kunnen, waarom shetlanders dan niet he?

Ekstul
Berichten: 1180
Geregistreerd: 21-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 23:24

wow gelijk maar ff uitproberen haha Tong uitsteken

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 23:24

whaah die shet die in de lucht springt is cool!!!!!!!!!
Cool

Ik heb der ook nog wat gevonden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 00:03


Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 00:06


Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 01:52

Wat zijn ze toch slim die shetjes!! maar als je dit je pony wilt leren moet je volgens mij heel veel geduld hebben... Dromen Gaaaap maar als het dan lukt Kwijl Kwijl Kwijl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 09:55

XoNo schreef:
Ja het is erg knap, maar ga je eens te raden hoe dit paardje dit allemaal geleerd heeft, zitten misschien ook haken en ogen aan. Ik zou het zelf niet proberen met mijn paardje hoor, stijger-truukjes lopen op den duur vaak verkeerd af, en het is bovendien niet goed voor de achterbenen.


Voor een beloning door middel van een snoepje doen paarden heel veel. De Shetjes waar de vrijheidsdressuur mee wordt gedaan vinden het heel fijn om zo aan het werk te worden gezet, in plaats van alleen maar als "pasture ornament" hun leven te slijten. Het gecontroleerd steigeren met een Shet kan niet zo heel veel kwaad, erger wordt het als je het een groot rijpaard gaat leren. Kans is namelijk dan dat hij het dan uit zijn truukendoos tovert op het moment dat jij het niet wilt. Dus ga je een rijpaard steigeren leren, dan moet je goed weten waar je mee bezig bent.

Wat betreft de impact op de achterbenen en de gewrichten bij het steigeren valt dat nog wel mee. Mits goed getraind is de achterhand sterk genoeg om het gewicht te dragen, anders doen ze het ook niet. Steigeren is een natuurlijke beweging die gebruikt wordt bij het gevecht tussen hengsten. Ik denk dat springen meer impact heeft op de gewrichten (en met dan met name voor de voorhand, doordat na de sprong het complete gewicht van paard en ruiter erop terecht komt)
Als je denkt dat steigeren schadelijk is voor de achterbenen, wat denk je dan van de impact van een sliding stop in de reining ? Totdat een paard geleerd heeft de achterhand eronder te zetten en met de voorbenen door te lopen, krijgt hij bij het leren van een sliding stop ook de nodige klappen door met alle benen in de rem te gaan, of soms zelfs op de voorhand te stoppen. Daarom is het ook belangrijk het paard te helpen bij het glijden door er slidingijzers onder te laten zetten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 10:23

cassidy, i rest my case!
Ben het dus helemaal met je eens.

Alleen wat ik me afvraag...
Volgens mij wordt de scheidingslijn tussen vrijheidsdressuur en hoge schoon dressuur steeds kleiner

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 10:27

Je kan ook een hondje nemen en die kunstjes leren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 10:36

PUCK schreef:
Je kan ook een hondje nemen en die kunstjes leren.


Dat is niet half zo leuk....

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 11:23

Als je dan toch circusje wilt spelen, neem dan een hondje, die is er beter op gebouwd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 11:43

Puck, volgens mij wil je een discussie.

Kun je krijgen hoor, maar dan wil ik ook echt een discussie en niet een oneliner van jouw kant met een niet gefundeerde opmerking, die helemaal nergens op slaat }> .

Vertel eens: Wat is het verschil tussen het kunstjes leren bij een hond of bij een paard? Ze leren het in het begin allebei voor de beloning die ze krijgen, ze hebben er, als ze het eenmaal kunnen, allebei plezier van. Ik durf zelfs te beweren dat de vrijheidsdressur bij een Shet meer aansluit bij de natuurlijke bewegingen die het paard in de natuur maakt. Vertel mij eens: wat is nou het verschil tussen dressuuroefeningen onder het zadel (ook alle dressuuroefeningen onder het zadel zijn gebaseerd op natuurlijke bewegingen) en vrijheidsdressuur en werken aan de lange lijnen? Waarom is een Shet er niet voor gebouwd en een Andalusier, KWPN-er of Lipizzaner wel?

Als je een hond neemt, heb je er een familielid bij. Dat is een pony ook, maar in veel mindere mate. Je moet wel voor zorgen voor een pony, maar het is niet zo intensief bezig zijn met een paard als met een hond die je 24 uur (in het ideale geval) bij je hebt. Een hond heb je in huis. Een hond vraagt veel aandacht en tijd. Je neemt hem in het ideale geval mee op vakantie, je schaft er een grotere auto voor aan. Je kiest de bestemmingslanden uit waar je op vakantie gaat als je de hond meeneemt.

Een Shetlander die je met een soortgenootje in een weiland zet heeft niet drie keer per dag zijn beweging nodig, hij laat zichzelf uit. Hij heeft vriendjes waar hij contact mee heeft en heeft de mens niet nodig. In tegendeel, wij hebben de Shet nodig. Je geeft hem zijn natje en zijn droogje, laat de smid komen en ent hem regelmatig in, en het is verder wat hem betreft wel goed.
Een hond is meer op de mensen gericht. Hij heeft zijn dagelijkse aandacht nodig en je hebt er echt een kind bij als hij in huis is.

Daar komt ook nog bij: voor een heleboel eigenaren van een Shet is de Shet de goedkoopste manier van een pony houden. Een heleboel mensen kopen een Shet (uitzonderingen daargelaten) omdat ze zich wat groters niet kunnen of willen permitteren. Daar willen ze dan toch mee aan het werk, en als je te zwaar bent om erop te rijden rest dan alleen de kar? Dat betekent investeren in tuig, karretje enz. We waren er toch net over eens dat een Shet goedkoop was?

IK vind het werken en de vrijheidsdressuur met Shetlanders een hele goede manier om een Shet aan het werk te zetten. Ze vinden het leuk, en vallen er nog van af ook!

Puck, ik zie een gefundeerde reactie van jouw kant met spanning tegenmoet.

Dennis

Berichten: 31465
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:12

Eerst ff: Leuke foto's. Ik hoop dat Den ook ooit zo ver kan komen. Ik denk het niet, ik heb het gedult niet Haha! .

Cassidy schreef:
Ze vinden het leuk, en vallen er nog van af ook!


Dennis valt er dus niet van af. Hij doet het bijna alleen voor wat lekkers terwijl hij er lichamelijk bijna niets voor doet(minder dan rijden of voor de kar dan). Bijna de enige bix die hij krijgt krijgt hij op deze manier. Dat gaat dus niet helemaal op.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:47

Wow dit ziet er echt heel mooi uit, echt lief.