Lytsa @ work (L2/M1)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KellyLytsa

Lytsa @ work (L2/M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:00

Hoi,

Vandaag had ik privéles, het ging erg goed! :j
Mijn moeder heeft foto's gemaakt, er zitten een aantal leuke tussen die ik graag even wil laten zien.

Op wedstrijden zijn we nu L2 dressuur met 6 winstpunten.
We zijn dus bezig met wat oefeningen uit de M zoals schouderbinnenwaarts, maar we pakken natuurlijk ook nog het wijken, achterwaarts, etc. mee. :)
Waar we of ik tegen aan loop, is mijn houding. Soms hang ik iets teveel achterover, en ik moet goed op mijn handen letten.
Wat betreft Lyts, die mag er soms wat meer doorheen lopen, maar van achter vind ik haar al erg goed verbeterd!

Dit was trouwens ons ITP-topic van gister:
[ITP] Geweldige Lytsa poseert in het avondzonnetje!

Hier de foto's, linkjes zijn net zo leuk!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Contragalop
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Wijken
Afbeelding

11.
http://i39.tinypic.com/f9nxuw.jpg

12.
Afbeelding

13.
http://i44.tinypic.com/rcpiio.jpg

14.
Afbeelding

15. Middendraf
Afbeelding

16. Schouderbinnenwaarts
Afbeelding

17. Inzet middendraf
Afbeelding

18. Uitdraven
Afbeelding

Goede tips zijn welkom! ;)

Groetjes Kelly

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:03

Leuke foto's. Let inderdaad heel goed op je houding. Verder vind ik het er leuk uit zien.

Had je trouwens koude voeten ? :D

KellyLytsa

Re: Lytsa @ work (L2/M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:07

Bedankt voor je reactie! :)
Nee, geen koude voeten! Mijn rijlaarzen zijn op dit moment bij de schoenmaker omdat ze alweer kapot waren, en ik ga liever niet op gympen rijden, dus dan deze maar, haha! :P

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:10

Jullie gaan steeds meer vooruit kel! Idd je houding af en toe nog wat sleutelen maar jullie redden het wel! Enne wat doe je op foto 12 met je been :P _O-

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:12

Annika dat weet ik ook niet wat ik doe op foto 12! :P
Maar ik vond dat lyts wel mooi beenwerk had!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:18

Ik vind het er erg gespannen en trekkerig uitzien eigenlijk..:o
Heb niet echt het idee dat je een onafhankelijke zit hebt.
Of je paard hangt in je handen of je zoekt steun in de teugels..
Je mag veel meer op je zitvlak gaan zitten, bekken kantelen, schouders naar achter en hand naar voren en je tenen naar binnen..

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:19

Ladygiroc schreef:
Ik vind het er erg gespannen en trekkerig uitzien eigenlijk..:o
Heb niet echt het idee dat je een onafhankelijke zit hebt.
Of je paard hangt in je handen of je zoekt steun in de teugels..
Je mag veel meer op je zitvlak gaan zitten, bekken kantelen, schouders naar achter en hand naar voren en je tenen naar binnen..

Bedankt voor je reactie,
Lytsa is juist heel los in mijn hand, ik hoef dus helemaal niet te trekken, dit lijkt misschien zo omdat ik al aan geef dat ik soms wat te ver achterover hang. ;)
Ik vind juist dat ik mijn handen netjes op m'n plek hou, ik trek ze niet naar me toe, en draag ze mooi hoog.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:21

Leuke combinatie :) Cool dekje ook.

Voor het M1 mag je wel proberen te werken aan het kleiner maken van je hulpen. Ik kan precies zien wat voor hulpen je geeft omdat je je handen extreem draagt en je benen uitbundig verlegd :)
Probeer dus inderdaad wat aan je houding te doen. Teugels iets korter en handen naar voren. Probeer je beenhulpen wat kleiner te maken.

Je paard loopt soms wat op de voorhand, probeer dit op te lossen met schakelen (kun je al stap-galop galop-stap?) en veel verruimen en verkleinen, afgewisseld met voltes 10 meter in alle gangen (bijvoorbeeld)

Ik denk dat als je de achterhand iets meer activeerd dat je paard er ook wat meer doorheen loopt :)

Hoop dat je wat hebt aan de tips
succes!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:22

je trekt je handen in mijn ogen wel naar je toe :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:24

Je hebt inderdaad op het merendeel van de foto's bijna een hoek van 90 graden in je elleboog..Dus trek je of je handen naar je toe, of je teugels zijn te lang..

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:25

Daphaan schreef:
Leuke combinatie :) Cool dekje ook.

Voor het M1 mag je wel proberen te werken aan het kleiner maken van je hulpen. Ik kan precies zien wat voor hulpen je geeft omdat je je handen extreem draagt en je benen uitbundig verlegd :)
Probeer dus inderdaad wat aan je houding te doen. Teugels iets korter en handen naar voren. Probeer je beenhulpen wat kleiner te maken.

Je paard loopt soms wat op de voorhand, probeer dit op te lossen met schakelen (kun je al stap-galop galop-stap?) en veel verruimen en verkleinen, afgewisseld met voltes 10 meter in alle gangen (bijvoorbeeld)

Ik denk dat als je de achterhand iets meer activeerd dat je paard er ook wat meer doorheen loopt :)

Hoop dat je wat hebt aan de tips
succes!

Bedankt voor je tips. :)
We zijn heel veel bezig met verruimen en terugrijden, daarbij doen we inderdaad ook stap galop, galop stap overgangen.
Voltes 10m. pak ik ook altijd mee, zowel in draf als galop.
We zijn dus heel veel met haar achterhand bezig, maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf.
Ik ga ook niet zomaar over naar de M1 hoor, we moeten er wel klaar voor zijn! ;)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:28

probeer er dan tijdens die oefeningen op te letten dat je paard echt over de rug loopt en de oefeningen niet ontloopt, zeg maar (typent dingen uitleggen is een uitdaging)

Ik denk dat zodra je een tikje meer ontspanning hebt, en iets kleiner rijdt, je prima door kunt naar het M1. :)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:31

Ik snap dat het er voor anderen trekkerig uit kan zien. Nu weet ik dat het niet zo is, maar het lijkt wel zo. Teugels iets korter en handen wat naar voren.

Het commentaar van je benen komt grotendeels door de laarzen denk ik, haha. Die ondingen :p
Ziet er goed uit Kel, op je billen zitten en dan gaat dat M1 ook goed komen!

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:32

In mijn ellebogen zit inderdaad wel een knik, maar als die knik er niet is, zet ik naar mijn idee mijn handen vast op mijn benen.
En zoals ik al zei, Lyts is totaal niet zwaar in mijn hand, dus ik denk dat het misschien een momentopname is.

Ze moet inderdaad meer over de rug, ze moet er soms iets meer doorheen lopen ja. :j
Wat betreft mijn verdere houding, que benen etc. ga ik mee aan de slag! :)

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:33

LaFunkyJazz schreef:
Ik snap dat het er voor anderen trekkerig uit kan zien. Nu weet ik dat het niet zo is, maar het lijkt wel zo. Teugels iets korter en handen wat naar voren.

Het commentaar van je benen komt grotendeels door de laarzen denk ik, haha. Die ondingen :p
Ziet er goed uit Kel, op je billen zitten en dan gaat dat M1 ook goed komen!

Dankjewel Joyce :)
Ik moet inderdaad mijn teugels op maat houden.
Die laarzen, inderdaad, ik hoop dat mijn eigen laarzen gauw weer gemaakt zijn!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:35

Daphaan schreef:
probeer er dan tijdens die oefeningen op te letten dat je paard echt over de rug loopt en de oefeningen niet ontloopt, zeg maar (typent dingen uitleggen is een uitdaging)

Ik denk dat zodra je een tikje meer ontspanning hebt, en iets kleiner rijdt, je prima door kunt naar het M1. :)

Om daar op aan te vullen.. Ik denk dat als je iets minder hangt, dus je onderrug als het ware iets langer maakt, je paard ook meer ruimte heeft om onder je door te ontspannen (of over de rug loopt). Ik herken iets wat ik zelf doe, en wellicht dat daar al wel een lichtpuntje zit :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:36

ik denk dat het niet door de laarzen komt ;)

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:38

Bonechi_ schreef:
Daphaan schreef:

Om daar op aan te vullen.. Ik denk dat als je iets minder hangt, dus je onderrug als het ware iets langer maakt, je paard ook meer ruimte heeft om onder je door te ontspannen (of over de rug loopt). Ik herken iets wat ik zelf doe, en wellicht dat daar al wel een lichtpuntje zit :)

Daar ben ik het mee eens.
Mijn houding was eerst écht een ramp, ik zit nu al veel beter, eerst zat ik namelijk veels te veel voorover. :P

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:40

ik heb even in je profiel gekeken: jij bent heel erg vooruit gegaan qua houding inderdaad! Goed werk!

Ik denk dat het een subtiele aanpassing zal zijn, en je zult weer een groot verschil zien :)

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:43

Daphaan schreef:
ik heb even in je profiel gekeken: jij bent heel erg vooruit gegaan qua houding inderdaad! Goed werk!

Ik denk dat het een subtiele aanpassing zal zijn, en je zult weer een groot verschil zien :)

Fijn dat jij ook het verschil ziet, daar ben ik blij mee! :)
Tuurlijk ga ik met de tips over mijn houding aan de slag, want nee, het is nog niet perfect.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:43

Ik vind het er ook behoorlijk gespannen uitzien. Op het moment dat jij je handen laag houdt, (dus teugels en onderarmen 1 lijn), zal je paard makkelijker rond blijven aan de voorkant, omdat je je paard op deze manier eigenlijk uit de nageeflijkheid 'trekt'. Ik vind je hand vrij streng maar als je je handen laag houdt, zal ze makkelijker rond blijven, waardoor jij minder met je handen hoeft te doen. Haar achterbeen krijgt dan waarschijnlijk ook wat meer ruimte. In de middendraf moet je proberen je paard ronder te houden.
Wel een onwijs leuk shabrakje! Staat je paard errug goed!

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:49

_Sammie_ schreef:
Ik vind het er ook behoorlijk gespannen uitzien. Op het moment dat jij je handen laag houdt, (dus teugels en onderarmen 1 lijn), zal je paard makkelijker rond blijven aan de voorkant, omdat je je paard op deze manier eigenlijk uit de nageeflijkheid 'trekt'. Ik vind je hand vrij streng maar als je je handen laag houdt, zal ze makkelijker rond blijven, waardoor jij minder met je handen hoeft te doen. Haar achterbeen krijgt dan waarschijnlijk ook wat meer ruimte. In de middendraf moet je proberen je paard ronder te houden.
Wel een onwijs leuk shabrakje! Staat je paard errug goed!

Maar er moet toch wel een knik in mijn elleboog zitten?
Anders houd ik mijn handen laag, maar dat zie ik als vastzetten op mijn been. En dan draag ik ze niet meer?
Voor zover ik weet moet er altijd wel een knik in je elleboog zitten. ;)

Wat betreft haar middendraf, gaat ook al stukken beter, maar je hebt gelijk dat ze hier ronder in moet, ze wil zich hier er nog wel is uitdrukken.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:30

de knik moet er wel zijn idd, maar niet ten koste van ontspanning in houding :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:13

Met de middendraf proberen je paard iet wat lager in te stellen, ze (?) steekt nu haar hoofd omhoog maar heeft prachtig beenwerk. Loopt heel netjes op de achterhand, maar echt proberen het hoofd d.m.v. ontspanning naar beneden te houden (de ruimte geven dus).

Verder je hakken uitduwen en tenen naar binnen. :)

Succes!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:43

Ik zou als ik jou was nog niet de overstap naar M1 maken.
Ik vind het er ook gespannen uit zien en je paard loopt er niet goed doorheen, po foto 14 en 15 kun je dat heel goed zien; jij wilt oprichting, doet je handen omhoog en vervolgens lijkt het alsof hij netjes hoog loopt. Maar zoals je op die foto's kunt zien zet hij zn onderhals erop en buigt maar een paar wervels.
Daar zou ik vooral aan gaan werken, buigen in héél het lichaam en niet slechts een paar stukjes.
Hij moet idd ook wat meer op z'n achterhand worden gezet, maar dat kan alleen als jij meer los gaat laten.
Veel overgangen dus, variëren in de houdingen van je paard.
Succes!