Robijn (KWPN x fries) met filmpjes @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Robijn (KWPN x fries) met filmpjes @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:15

Zijn we weer :+

Ik ga even een wat langer verhaaltje houden dan normaal, er zijn veel ontwikkelingen :=

Robijn is een bijna 5 jarige merrie met verleden. Ik heb haar sinds september vorig jaar en we zijn heel rustig aan begonnen. Het 1e halfjaar was het eigenlijk niets als stress van haar uit. Ik kon mijn gewicht niet verplaatsen, mijn handen of benen niet bewegen want dan schoot die staart tussen haar benen en was het gewoon over!

Met veel geduld en belonen bezig geweest en van de 1 op de andere dag was alle stress eruit :D
Super dus!

Helaas werd ze een paar weken later kreupel getrapt. Na een paar daagjes was dit eigenlijk over en ben ik rustig aan weer op gaan bouwen. Helaas kwam het weer terug!

Op aanraden van DA en instructrice een fysio/masseuse van Happy Athlete laten komen en er werd bevestigd dat ze idd gevoelig is op haar spieren in de achterhand. Dit is normaal al niet haar sterkste plek, maar die klap heeft het nog net wat erger gemaakt!

Sinsdien loopt ze af en aan niet helemaal zuiver. De ene dag zie ik er niets aan, de andere dag vind ik haar best slecht lopen.

Ook in overleg met diezelfde fysio tot de conclusie gekomen dat ik haar niet stil moet zetten, daar gaat het probleem niet van over. Het wordt eigenlijk alleen maar erger als ze rust heeft, dit heb ik zelf ook gemerkt.

Dus we zijn gewoon lekker rustig aan wat aan het doen, geen moeilijke dingen, stap, draf en galop, en daarna lekker buiten uitstappen!

Voordat de fysio kwam was rechts onze moeilijke kant, dit is nu helemaal weg :D
Links vind ik voornamelijk moeilijk, hier kan ik minder makkelijk loslaten.

Ook 'blokkeert' mevrouw in het eerste kwartier regelmatig, dit wil zeggen dat als ik been geef, zij haar hoofd omhoog duwt en terugkomt in tempo. Hier gaat dan ook de meeste aandacht heen in dit 1e kwartier. Dan is het niets als voorwaarts...

Hierna begint zij zelf mooi mijn hand mee te nemen en kunnen we echt aan de slag!

Ik rijd haar dan nog steeds wat voorwaartser ivm de blessure aan haar been, het wat meer terugrijden is nu nog te zwaar voor haar.

Al met al begint ze steeds fijner los te laten en te bewegen. Ze doet ontzettend haar best en we hebben het geweldig samen!
Dat staat voor mij ook voorop, beiden plezier in het werk!

Ik zat trouwens vandaag voor geen meter, heb al de hele week buikpijn en rugpijn door een vervelende vrouwelijke aandoening :+
Geen excuus, ik ga er NOG meer aan werken, al is het al een stuk verbeterd!

Ik moet zelf vooral letten op mijn rug loslaten en mijn benen stil houden!

Tips zijn heel erg welkom!

Nou, na het lange verhaal maar een paar foto's en filmpjes :=

1.
http://lh3.ggpht.com/_obuUESQr5A0/SdkFG ... G_0820.JPG
net erop, lekker stappen!

2.
Afbeelding
Lekker draven

3.
Afbeelding
Mooi ruim en begint mijn hand al op te zoeken

4.
http://lh4.ggpht.com/_obuUESQr5A0/SdkGN ... G_0868.JPG
Even stappen weer!

5.
Afbeelding
Been lang houden en iets rechterop!

6.
http://lh3.ggpht.com/_obuUESQr5A0/SdkGn ... G_0883.JPG
Galopje

7.
Afbeelding
Ik schouders naar achteren!

Dan een drafje op film:
http://picasaweb.google.nl/Robijntjah/P ... 6150120626

drafje en galopje:
http://picasaweb.google.nl/Robijntjah/P ... 5769037186

Nog een drafje:
http://picasaweb.google.nl/Robijntjah/P ... 9110613154

8.
Afbeelding
Soms rolt ze zich nog wat teveel op en dan ga ik automatisch mee naar voren, ik ben hard bezig om dit af te leren en haar hier uit te rijden :+

9.
Afbeelding
Na een tijdje is ze mooi aan mijn hulpen en dan gaat ze zich ontzettend fijn aanbieden!

10.
Afbeelding
Zelf rechtop en schouders naar achteren!

11.
http://lh6.ggpht.com/_obuUESQr5A0/SdjPu ... G_0911.JPG
Vrolijk Peerd :D

12.
Afbeelding
Super vanuit achteren, ben ik echt heel blij mee!

13.
Afbeelding
En dan bied ze zich in stap ook ineens aan :D

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding
Na een tijdje liep ze wel zo ontzettend fijn, en ik vind echt dat dat hier terug te zien is!
Jammer dat ik weer eens niet fatsoenlijk kan zitten :+

16.
Afbeelding

17.
Afbeelding
Lange teugel draven!

Filmpje galop links:
http://picasaweb.google.nl/Robijntjah/P ... 4049762082

Filmpje galop rechts:
http://picasaweb.google.nl/Robijntjah/P ... 9837793986

En een filmpje waar wel goed te zien is dat ze ontzettend fijn liep!
http://picasaweb.google.nl/Robijntjah/P ... 9837793986

En dan nog even een foto van waar ik dagelijks uit kan stappen :Y)
Afbeelding

MelanieB

Re: Robijn (KWPN x fries) met filmpjes @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:19

Roze staat 'm goed!
Het rijden gaat al steeds beter hoor!

(waarom moet je het nou in rijtechnisch zetten, nu móét ik perse ergens commentaar op hebben :+ )
Je schouders mogen nog wat naar achter. :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:40

Daar is mooie Robijn weer!

Ik vind dat ze 't super doet hoor, ze doet erg haar best zo te zien. Eigelijk vind ik jou de storende factor (sorry :o ), ik heb het idee dat je haar stoort omdat je niet rechtop en niet goed op je kont zit.

Wat me opviel in het laatste filmpje; ze zoekt daar heel netjes je hand op, krijgt geen respons van jou maar wel vrij abrupt de hulp voor galop waardoor haar hoofd weer omhoog gaat. Ook de overgang galop-draf kan nog en stuk beter, je krijgt een uit elkaar gevallen 'race-draf'.

Ik denk dus dat vooral jij nog wat huiswerk te doen hebt, zij gaat als een trein, ik mis alleen nog steeds wat spieren in haar billen, ben benieuwd hoe het eruit ziet als dat beter is.

Succes met je prachtpaardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:44

Dankjullie wel!

Annelies: je hebt helemaal gelijk, vooral als ik erg last van mijn buik en rug heb is dit helemaal erg!

Het enige waar ik het niet mee eens ben is dat ze geen respons krijgt als ze mijn hand opzoekt, maar ik kan begrijpen dat dit zo lijkt van de filmpjes :)

Dankjewel iig voor de rest, ben er zeker mee aan de gang maar dat wist je al :)

Die spieren in haar billen, tjah, dat zal haar zwakke plek blijven en daar moeten we heel hard aan gaan werken, alleen wil ik dus eerst dat ze helemaal zuiver loopt weer!

Mel ook bedankt :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:55

Misschien lijkt het ook zo idd, dat kan ik ook niet zeker zeggen van zo'n filmpje. Maar je beloont/geeft wel toe?

Doe je meer met haar als alleen dressuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:57

Ik sta zeer zeker toe! Dat vindt ik eigenlijk het belangrijkste :+
Alleen ik doe het niet zo dat ik geen contact meer heb met haar mond, dat vind ik namelijk van essentieel belang bij rijden, een contactteugel!

Ik wissel heel veel af, 2 keer in de week dressuur, 2 keer buiten, 2 keer longeren/grondwerken en 1 keer vrij :)
En nooit iets 2 keer achter elkaar!

En dan soms nog een keer gewoon nutteloos rondhobbelen in de bak, heel af en toe een sprongetje!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:51

Het ziet al goed uit jolijn ;)
Je ziet steeds mer ontspanning bij jullie beide.

EN dan even het verplichte stukkie:
Ik weet dat robijn knap is maar toch naar voren kijken. (dat zal ook helpen om rechtop te zitten)
En op 1 foto hang je iets tever naar achteren foto 13 dacht ik.
Verder toppie dat je al zoveel bereikt hebt met robijn ondanks sommige tegenslagen.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:51

Hay,

Ik ben iets minder positief. Ik vind de overgang naar galop echt heel slecht. Ze valt er in en dat komt omdat jij haar hier geen steun in geeft met je teugel. Ook bereid je het imo niet voor. Dat is in ieder geval niet te zien op het filmpje. Ook vind ik dat het er op de foto's beter uitziet dan op de filmpjes. Ze is helemaal niet constant in haar aanleuning en zwaait eigenlijk een beetje heen en weer. Ik dat je je handen wat dragende moet houden en haar meer vanuit je binnenbeen naar je buitenteugel moet rijden.

Ik hoop dat je hier wat mee kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:20

Dat ze niet constant is in aanleuning klopt, komt dus omdat dit nog helemaal niet bevestigd is :+
Dit hoeft van mij ook niet!

Van mijn binnenbeen naar mijn beutenteugel hoeft niet meer, dat gaat prima, handen meer dragen heb je helemaal gelijk in!

Het heen en weer zwaaien is nog van jongigheid en onbalans.

In galop geef ik haar idd nog geen 'steun' omdat ik dan de neiging heb teveel contact te pakken en ze vind de galop zelf al moeilijk dus probeer ik alleen maar zo min mogelijk in de weg te zitten voorlopg :+

Bedankt voor de tips, sommige kan ik zeker wat mee :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:58

Ik mis je tok :P

Leuk om weer foto's te zien van jou en Robijn, en veel fijner nog dat er zo'n stijgende lijn in het rijden is!!! Ze is al flink aangekomen, die billen zullen nu langzaam aan ook wel wat flinker/ronder worden :D
Moet jullie snel weer eens in het echt komen bewonderen :P

Super Jolijn :+:

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:11

jullie maken veel verbetering, borsttuig vind ik zo ee stuk beter zitten, alleen moet je iets meer naar achter zitten, je paard heb je nu wel lekker ontspannen lopen hoor. ik heb alleen het idee dat het soms iets meer voorwaartser mag.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:37

Ziet er heel goed uit. ik vind in tegendeel van tassie toch dat ze heel erg overhaast loopt in de filpjes.. maar denk dat je dat zelf ook wel aanvoelt?
Succes nog! :) En hip setje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:49

Ja, cap vindt ik het echt te warm voor, normaal heb ik hem met buitenrijden wel altijd op!

Tassie: Dankjewel, borsttuig is idd aangepast, iets meer naar achteren heb je helemaal gelijk in, iets voorwaartser ben ik het niet mee eens!

Minjon: het overhaaste is dus omdat ze totaal niet aan mijn hulpen was, daar was ik dus mee bezig, dan liever iets te snel als iets te langzaam, zeker met haar blessure!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:18

Ik ben ook wat minder positief. Rijtechnisch valt hier nog heel veel aan te sleutelen. Er is geen sprake van aanleuning. Je houdt je handen weliswaar keurig stil, maar je hebt geen 'contact', er is geen verbinding van achter naar voren. Het paard loopt volledig 'uit elkaar'.

Ook niet in het filmpje waar je zelf zegt te kunnen laten zien hoe goed het gaat. Het paard is in dat filmpje zelfs onrustig in de hoofd-halshouding. Het lijkt er meer op dat het paard in dat filmpje eerder door vermoeidheid af en toe de hals laat zakken, dan dat hij op initiatief van jou je hand op zoekt.

Verder is er geen (goed) ruggebruik en geen sprake van de juiste stelling en buiging. Het paard gaat als een plank door de bochten (kan ook niet, want er is geen aanleuning)

De overgangen lijken ook nergens naar. Het paard 'valt' in de galop, en 'valt' weer terug in draf. Dat zijn geen overgangen, maar het paard gewoon harder laten gaan tot het in galop gaat en even aan de teugels trekken als het weer in draf moet. Het zijn in ieder geval geen overgangen die op de zit gecontroleerd gereden worden met behoud van aanleuning, tact, impuls etc.

Ik zou echt gaan werken aan de aanleuning. Zonder juiste aanleuning kun je geen goede overgangen rijden, geen goed rug en achterbeengebruik en geen goede stelling en buiging krijgen. Je houding is ook voor verbetering vatbaar, maar dat schrijf je zelf ook al. Het geheel ziet er gewoon uit als een ruiter die een beetje op het paard meelift. M.a.w.: je bent te passief als ruiter. Je doet geen kwaad, maar ook geen goed. Je zit het paard niet echt in de weg, maar je traint daarentegen ook helemaal niets. Je maakt hem zo niet sterker/leniger/beter. Als je zo elke dag rijdt zal het paard hooguit een iets betere conditie krijgen van het rondjes lopen/rennen, maar meer ook niet. Dat lijkt mij niet het doel van een dressuurtraining.

Robijntjah schreef:
Dat ze niet constant is in aanleuning klopt, komt dus omdat dit nog helemaal niet bevestigd is

Ik begrijp niet waarom je dit niet bevestigd wil hebben? Pas met een goede aanleuning kun je wat gaan bereiken met je training?

Robijntjah schreef:

Of een gevolg van een ruiter die het paard te weinig bijbrengt, het niet leert zijn lichaam op een juiste manier te gebruiken... Juist als je paard blessuregevoelig is... Liever je paard 15 minuten op de juiste manier laten lopen (dus met juiste aanleuning, rug-en achterbeengebruik, stelling en buiging) dan een uur op de manier die je nu laat zien.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:40

Hey Jolijn!
Leuke plaatjes weer! Ben jij wat afgevallen??
Probeer in de galop wat meer te blijven plakken aan je zadel, soms, of het lijkt zo (de filmpjes zijn bij mij wat schokkerig) lijk je teveel uit het zadel te komen.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:13

oeps, geen filmpje gekeken, op de foto lijkt wel wel zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:50

jasmijn78 schreef:
Ik ben ook wat minder positief. Rijtechnisch valt hier nog heel veel aan te sleutelen. Er is geen sprake van aanleuning. Je houdt je handen weliswaar keurig stil, maar je hebt geen 'contact', er is geen verbinding van achter naar voren. Het paard loopt volledig 'uit elkaar'.

Ook niet in het filmpje waar je zelf zegt te kunnen laten zien hoe goed het gaat. Het paard is in dat filmpje zelfs onrustig in de hoofd-halshouding. Het lijkt er meer op dat het paard in dat filmpje eerder door vermoeidheid af en toe de hals laat zakken, dan dat hij op initiatief van jou je hand op zoekt.

Verder is er geen (goed) ruggebruik en geen sprake van de juiste stelling en buiging. Het paard gaat als een plank door de bochten (kan ook niet, want er is geen aanleuning)

De overgangen lijken ook nergens naar. Het paard 'valt' in de galop, en 'valt' weer terug in draf. Dat zijn geen overgangen, maar het paard gewoon harder laten gaan tot het in galop gaat en even aan de teugels trekken als het weer in draf moet. Het zijn in ieder geval geen overgangen die op de zit gecontroleerd gereden worden met behoud van aanleuning, tact, impuls etc.

Ik zou echt gaan werken aan de aanleuning. Zonder juiste aanleuning kun je geen goede overgangen rijden, geen goed rug en achterbeengebruik en geen goede stelling en buiging krijgen. Je houding is ook voor verbetering vatbaar, maar dat schrijf je zelf ook al. Het geheel ziet er gewoon uit als een ruiter die een beetje op het paard meelift. M.a.w.: je bent te passief als ruiter. Je doet geen kwaad, maar ook geen goed. Je zit het paard niet echt in de weg, maar je traint daarentegen ook helemaal niets. Je maakt hem zo niet sterker/leniger/beter. Als je zo elke dag rijdt zal het paard hooguit een iets betere conditie krijgen van het rondjes lopen/rennen, maar meer ook niet. Dat lijkt mij niet het doel van een dressuurtraining.

Robijntjah schreef:
Dat ze niet constant is in aanleuning klopt, komt dus omdat dit nog helemaal niet bevestigd is

Ik begrijp niet waarom je dit niet bevestigd wil hebben? Pas met een goede aanleuning kun je wat gaan bereiken met je training?

Robijntjah schreef:

Of een gevolg van een ruiter die het paard te weinig bijbrengt, het niet leert zijn lichaam op een juiste manier te gebruiken... Juist als je paard blessuregevoelig is... Liever je paard 15 minuten op de juiste manier laten lopen (dus met juiste aanleuning, rug-en achterbeengebruik, stelling en buiging) dan een uur op de manier die je nu laat zien.

Jasmijn: Dat ik er wat passief opzit heb je helemaal gelijk in, ik ben TE voorzichtig met haar! Dat probeer ik stukje bij beetje te veranderen maar gaat niet in 1 keer. Stelling en buiging ben ik het in de galop mee eens (linksom vooral) in draf niet, maar kan me voorstellen dat dit zo lijkt!
Ik ga ook niet heel het rijtje van je quote af, maar laten we het erop houden dat ik sommige dingen ga meenemen in mijn training als het voor mij goed voelt, en voor de rest laat ik het naast me liggen :)

Klomp: Ik ben wel wat afgevallen ja, dankjewel :o
Ik moet in de galop idd wat beter blijven zitten, maar ik heb de neiging hier te gaan klemmen met mijn bovenbenen, dus dat wil ik er eerst uit hebben!

Dankjewel :)

Esther_Ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:06

Ik vind dat jullie weer vooruit zijn gegaan.
Toppie meid, denk aan je houding en dan komt het hellemaal goed.
Set staat haar heel leuk.
Succes samen !

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:43

Ik vraag me eigenlijk ook af hoe Robijn zo bezweet komt..
Als ze niet goed loopt, dan rijdt je lijkt mij max. 20 - 30 min. En als dat dan op een beheerste manier gebeurt is je paard nooit zo zeike nat.

Ik vind wel dat ze vooruit is gegaan ten opzichte van eerdere topics, maar mis toch wat ontwikkelingen.
Jullie tempo ligt erg hoog zoals ik uit de filmpjes zie, dus draagkracht (en daarmee balans) wordt daarbij niet echt ontwikkeld.
Ik denk dat als je paard niet goed loopt, je beter 15 minuten rustig aan, fijn over de rug kan trainen en dan stoppen. Dan dat je voor een langere tijd op dat tempo rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:46

Als ik haar op langzamer tempo rijd heeft ze er dus veel meer last van, dit is ook op advies van fysio ;)

Robijn heeft nog niet echt conditie en daarbij is het ineens erg warm, dus is ze snel bezweet ;)

De 1e 15 minuten is fijn over de rug er niet bij hoor ;)
Dat verwacht ik ook niet zo meteen van haar, eerst loswerken, nagevelijkheid is namelijk een gevolg van meerdere factoren ;)

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:50

Maar bij de foto's van de eerste 15 minuten is ze nog niet bezweet...

Maar met loswerken streef je er toch naar dat je paard los komt, tenminste volgens mij heet het daarom loswerken ;)

En ik denk dat nagevelijkheid en balans pas kan komen als je vanuit een lager tempo, in ieder geval haar basistempo gaat werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:52

Haar basistempo ligt niet veel lager hoor :+

Dat komt het ook, maar dat pak ik pas na het 1e kwartier op ;)

Omdat ze dus eerst overdreven van achteruit geactiveerd moet worden en zij en ik zitten haar zelf nog in de weg als we dat meteen gaan opvangen en weer terugrijden!

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:59

Er blijft een verschil tussen voorwaarts en over het tempo, ik ben het met sanne eens dat het net te is. Robijn lijkt er de kracht voor te missen. Natuurlijk moet ze sterker worden, en het is ook zeker te zien dat ze al meer op kracht is, maar ik zou liever een iets minder drastische omschakeling zien.

Het geheel komt een beetje rommelig over, niet afgewerkte overgangen, meer controle en volgens mij rust in jezelf.

Een vraag nav je beginpost..want het was toch pas later dat robijn gestressed raakte...meen te herinneren dat in het begin redelijk ontspannen verliep. Weet je waarom ze ineens zo omschakelde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:02

In het begin juist niet, ja, in stap ging alles prima, tot ik ging draven :=

Ik denk dat er meer is gebeurd in haar verleden dan ik en de vorige eigenaresse weten, ze komt daarvoor bij een handelstal vandaan...

Ik vind het zelf idd moeilijk om bij haar goed aan te voelen wanneer ze over tempo loopt omdat ze dit zo ontzettend lang uit zichzelf gedaan heeft, dus alles voelt voor mij heel rustig op het moment :')

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:03

Ik ben dan eigenlijk ook wel heel nieuwsgierig naar haar verleden O:)