Demi @ dressuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Demi @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:35

Hallo!
Ik heb al eerder een topic geplaatst , en hier dus myn 2e.
Ik verzorg [***] nu al een paar weken .
het gaat nog niet zo heel goed, omdat ze heel erg snel wil lopen ( tips?)
maar ik ben al wel dol op haar.
We ryden nog geen niveau, ik ben vooral bezig op [***] op míjn tempo te laten lopen en niet op haar eigen.
Ik rijd daarom veel voltes en overgangen naar halt/stap/draf/stap enz.
Ik ryd dus dresuur matig.
Ook de galop zit er nog niet in ( heb al wel gegalopeerd maar dan gaat ze er vandoor Vork )
Dat komt pas met de les.
Het hangen is er al wel uit.

Probleempjes [***] ;
- hoog lopen met dr hoofd. ( ik krijg dr niet aan de teugel en vind dit nu nog niet zo belangrijk omdat ik eerst een normaal tempo wil hebben voordat ik daar mee bezig ga )
- Te snel willen lopen.
- Sterk zyn, ik zou haar graag wat lichter in myn hand willen hebben.

Myn Probleempjes ;
- handen rechtop.
- onderbeen iets naar achter
- rechtop zitten
- knikje in me elleboog
- hakken uitdrukken

Fotos staan niet op volgorde.
1Afbeelding
2Afbeelding
3Afbeelding
4Afbeelding
5Afbeelding
6Afbeelding
7Afbeelding
8Afbeelding
9Afbeelding
10Afbeelding
11Afbeelding
12 en dr lekkere hoofdje.
Afbeelding

oohja, ik heb nieuwe leren chaps Haha! :
Afbeelding

Laat maar een berichtje achter Vingers aflikken

Knakkertje

Re: Demi @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:44

Om haar wat lichter in de hand te krijgen zal ze toch over haar rug moeten gaan lopen, ze moet los laten.
Nu gooit ze haar hoofd omhoog, zet haar rug enorm vast en rent onder je vandaan.

Dit is voor je paard niet goed (je traint verkeerde spieren) en voor jou ook niet prettig.

Ik kan je als enige tip geven: zoek een goede instructrice Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:45

@ Knakkertje, vanaf volgende week krijg ik les Haha!

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:48

Dan moet het helemaal goed komen!
Wel een leuk paard en zo te zien ook vreselijk braaf/lief.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:49

Jaa ik weet ook zeker dat het goed komt.
Nouja , ze is niet echt makkelijk. Maar echt bokken ofzo doet ze denk ik niet Vork

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:52

Ik heb het idee dat alle 'probleempjes' die je beschrijft bij al bij zijn hoofdhouding vandaan komen.
Wanneer je paard zo hoog met zijn hoofd loopt is het moeilijk om controle over zijn tempo te houden.
Ook is hij 'sterk' omdat hij met zijn hoofd zo hoog loopt. Wanneer hij wat nageeflijker zou lopen, is hij waarschijnlijker ook een stuk makkelijker in de hand.
Maar het lijkt een leuk paard!!
Succes met hem !!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:55

Ze moet idd niet snel gaan, maar meer actieviteit van achter zou een hoop oplossen. Ik zie een paard met een niet al te sterke achterhand en heeft daarom denk ik ook geen ontspannenheid van voor. Je eerste preoriteit moet idd niet het ' aan de teugel lopen ' zijn, waarmee ik dus de gewenste aanleuning bedoel. Dus dat doe je goed. Ook met de overgangen ben je goed bezig. Probeer haar daar dus zoveel mogelijk op de achterhand te rijden. Mischien helpt het ook nog om haar 1x per week te longeren met bijzet. Zo kan je haar toch eens over de rug laten. En uiteraard ook dan haar achterland door laten treden Knipoog
je paard ziet er erg vriendelijk uit. Ik denkdat je met je lessen een stuk vooruit zal gaan. Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:57

@ HelgaV , jaa ze loopt heel hoog. Ik kan ook niet wachten tot de les want alleen krijg ik haar niet naar beneden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:59

@ Femke 16, Dankje voor je reactie, de andere trouwens ook. Ja lessen is wel nodig, ze looopt nu heel hoog, dat is natuurlijk ook niet zog oed maar ik wil dr niet in de krul trekken of wat. jaa ik longeer dr ook wel eens met dubbele lyn, dan gaat ze ook goed op de achterhand lopen

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:00

ziet dr nog niet op en top uit, maaarrrrr...!! er wordt aan gewerkt en dat is juist goed Knipoog
overgangen rijden is niet verkeerd, probeer haar ook een beetje (als 't jou lukt dan) tempowisselingen te rijden, dan komt de rest vanzelf wel met en met Knipoog
nja de lessen is al gezegt zal ik niks meer over zeggen..
wat je ook kan proberen is veel wendingen met dr rijden om dr beetje soepelere te krijgen Lachen

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:27

Even een vraagje je weet wat voor ras je paardje is? Ik moet me heeeel erg vergissen wil deze mooie dame geen draver zijn, gewoon lekker rijden de rust komt er van zelf wel in hoor!!

edit ik lees nu pas je profiel het is dus een draver voor de helft als ik het goed begrijp? Haha!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:10

Zo te zien weet je zelf goed waar je punten liggen om aan te werken.. En dat gaat ook helemaal goed komen denk ik zo !

1 tip..
Als ik zo naar je foto's kijk zie je idd dat ze harder wilt dan jij, maar jou reactie is als ik naar je houding kijk dat je hierdoor aan je teugels gaat hangen zeg maar. Probeer wanneer ze voor je gevoel teveel onder je vandaan loopt haar de volte te zetten(las al dat je dit al deed) en vooral met je buitenteugel haar terug te nemen door vooral met halve ophoudingen te werken(pompend remmen zullen we maar zeggen) dit werkt wellicht beter dan een constante spanning op de teugels Lachen

Veel suc6.. Jullie zijn een leuk duo !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:17

@ Malkesta, jaa het is idd een draver. Half Bloos en half duits

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:22

Tja ik denk dat Ts ook wel weet dat ze haar paard nageefelijker moet rijden... Tipss.........!! Knipoog

Probeer lekker te gaan longeren. desnoods ook even voor het rijden aan (lang en laag)
Ook met rijden proberen niet teveel te gaan tegen hangen inde mond.
Je ziet op de foto's dat als wanneer jij je teugels los laat je paard gaat zakken in de hals.
Probeer vanuit hier een lichte inwerking te krijgen op de mond (halve ophoudingen).
Dus niet gelijk je teugels kort.

In stap eerst lang en licht je teugels erbij pakken.
Oefenen oefenen oefenen. Vork
Komt zeker in orde!!

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:34

Wat een leuk duo zijn jullie zeg !!!
Je weet zelf goed waar de probleempjes zitten en je werkt er zo te horen ook hard aan om het voor jou en het paard aangenamer te maken om lekker samen te werken. Heel erg goed dat je haar niet meteen in de krul trekt !! Zoals velen al zeggen probeer veel figuren te rijden ( voltes, voltes halvebaan, slangenvoltes met meerdere bogen en vraag dan rustig wat stelling en buiging. . . )

Ik heb misschien nog wel een tip voor je wat longeren betreft.. . Je zou het eens moeten proberen met hubertus teugels. Dit zijn bijzetteugels die je aan de singel bevestigd en aan het bit. Het eerste deel is een stevig elastiek en het laatste deel (bij de singel) is van leer. Probeer ook met longeren haar lang en laag te krijgen en inderdaad lekker actief vanuit de achterhand.

Heel erg veel succes met de lessen en ga zo door dan komt alles wel goed:)

Succes !!!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:42

ik kan helaas niet zoveel tips geven.

Probeer als je paard sneller loopt zelf je knie-en meer in het zadel te drukken en langzamer licht te gaan rijden.
Houd je teugels wat langer, zodat je meer een vering krijgt in je teugelcontact. Want je paard loopt sneller dat jij wilt met als gevolg (onbewust waarschijnlijk) dat je toch teveel teugeldruk geeft waardoor je paard nog harder gaat lopen.
Ga zelf mooi rechtop zitten en kijk goed vooruit en waar je heen stuurt.
En idd veel figuren (voltes, linksomkeer/rechtsomkeer) rijden, overgangen, schijnovergangen.

Ik heb nu les in centered riding en mijn paard blijft nu veel beter bij mij. Deze liep namelijk ook heel erg onder mij uit (jong paard) en dat is nu al een stuk minder. En ze geeft nu uit haar eigen na.

Veel succes!!!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:06

Ik zou je prioriteiten bijstellen want om de juiste spieren te trainen moet je paar over de rug, nageeflijk en soepel lopen. Je kunt later veel problemen krijgen als je dit nu niet traint.

Een goede tip hierboven: ga langzamer lichtrijden. Dus niet mee met het ritme van je paard, hij moet op jou wachten. In het lichtrijden grote voltes en lijnen pakken en ik zou, als je het paardje zonder hulp nog niet je paard rond krijgt, absoluut met een martingaal gaan rijden, om in elk geval te zorgen dat hij niet zo extreem hoog kan. Hier is niets dwingends aan, het voorkomt wel dat je paard straks een onderhalsspier van hier tot Tokio heeft ontwikkeld.

Veel succes met rijden (met je prachtige chaps Haha!).

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:15

Bolzak23 schreef:
Ik zou je prioriteiten bijstellen want om de juiste spieren te trainen moet je paar over de rug, nageeflijk en soepel lopen. Je kunt later veel problemen krijgen als je dit nu niet traint.

Niet mee eens. De TS moet zelf weten wat ze gelooft, maar ik zal even zeggen waarom ik er niet mee eens ben. Simpelweg doordat nageefelijkheid vanuit het achterbeen en een ontspannen rug komt. De achterhand moet dus eerst worden onder gezet. Anders krijg je dus een in de krul gereden paard. Ik heb ervaring met een paard die ook hoog liep. Een fries van 12. Ze liep altijd hoog en die achterhand kwam moeilijk door. Met veel tempo wisselingen en overagangen op slange voltes etc. is de achterhand gesterkt en viola voor helemaal ontspannen zonder enige problemen verder nu dus ook de gewenste aanleunging.
Ik heb trouwens ook altijd geleerd dat je een paard nooit aanleuning moet vragen als hij van achter niet goed door loopt.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:24

Lees het als volgt:

over de rug, nageeflijk en soepel. Een paard kan alleen nageelijk lopen door de bovenlijn lang te maken, op te rekken. Hiermee bedoel ik de achterhand, rug en bovenhalsspier.
Het paard moet dus langer worden in de BOVENLIJN. Doordat het zo hoog loopt train je de ONDERhalsspier.

Dat is mijn boodschap misschien nu iets duidelijker Femke 16??
Doeiii

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:25

Bolzak23 schreef:
Lees het als volgt:

over de rug, nageeflijk en soepel. Een paard kan alleen nageelijk lopen door de bovenlijn lang te maken, op te rekken. Hiermee bedoel ik de achterhand, rug en bovenhalsspier.
Het paard moet dus langer worden in de BOVENLIJN. Doordat het zo hoog loopt train je de ONDERhalsspier.

Doeiii

Chill., schrijf het dan ook meteen zo op Clown het is absoluut DUIDELIJK bolzak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:50

iedereen bedankt voor de tips, ik houd het een beetje algemeen omdat iedereen ongeveer hetzelfde heeft.
Ik heb er nog steeds moeite mee , maar aan jullie tips heb ik al wat.
@ Bolzak23, Dankjeeewel:D

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:13

Femke16 schreef:
Bolzak23 schreef:
Lees het als volgt:

Doeiii

Chill., schrijf het dan ook meteen zo op Clown het is absoluut DUIDELIJK bolzak.

Okeeej dannn (sorry dat ik het niet meteen zo opschreef/optiepte Vriendjes zijn? )

Go jij! Go jij!

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:33

Ziet er erg gespannen uitdoor haar hoofdhouding. Maarvolgens mij komt het wel goed tussen jullie twee Lachen
Wat voor ras is ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:09

Ja klopt ook wel. Het is een draver.

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:25

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn pony!
Crossen en sterren kijken!
Echt heel erg vervelend! Maar met geduld kom je er wel..
Ik zie de klik tussen jullie wel zitten, dus daar zullen geen problemen van komen denk ik!
Probeer gewoon veel overgangen, voltes, slangenvoltes enz te rijden, en haar rugspieren te gebruiken.
Rijd desnoods met losse teugels, of longeer haar van te voren. (Eventueel met bijzet oid)
Succes verder, en als je les krijgt, gaat het vast goed komen met jullie twee! Haha!