Jamaica at work

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Jamaica at work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 17:10

Inbuigen (Banaantje Tong uitsteken) op de volte
Afbeelding

Whoo
Afbeelding

ff Kleppen, moet kunnen op zijn tijd Haha!
Afbeelding

Beetje hard de bocht uit...
Afbeelding

Zakken is nog erg moeilijk
Afbeelding

Al beter
Afbeelding

Ruzie met mijn teugels
Afbeelding

Nu nog zakken, dan is het netjes
Afbeelding

Stelling in draf vinden we ook nog moeilijk
Afbeelding

Beetje verzet
Afbeelding

Whieeee (ik zit hier best netjes eigenlijk voor mijn doen Haha!)
Afbeelding

Weet niet meer wat ze deed, weet wel dat ik er bijna naast lag Haha!
Afbeelding

En uitstappen, braaf!
Afbeelding

Na het rijden afgespoten en de wei op
Afbeelding
Lovers
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:41

Over western weet ik (bijna) niets, dus daar kan ik niet veel commentaar over geven Tong uitsteken

Maar het lijkt wel net of je Jamaica én de muur hebt afgespoten, de muur is helemaal nat *LOL*

Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:42

mooi paardje!
naast die shet ziet ze er nogal klein uit maar onder het zadel pas je er perfect op!
ben geen westernruiter dus ook geen commentaar

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 17:49

Mientjeuh schreef:
Over western weet ik (bijna) niets, dus daar kan ik niet veel commentaar over geven Tong uitsteken

Maar het lijkt wel net of je Jamaica én de muur hebt afgespoten, de muur is helemaal nat *LOL*


Klopt, heb haar zitten pesten (koppie natspuiten Tong uitsteken)

bayan, klopt ook, ze is maar 139

14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:13

Ziet er netjes uit zo via een foto Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 19:54

Ik weet wel een heel klein beetje wat van western, dus zal ik het dan wagen om wat te zeggen?

1. Als je altijd een cap op hebt, waarom dan niet als er een westernzadel op ligt? Omdat dat niet hoort bij western? Dan ook geen petje. Doe nou verstandig, je weet hoe gek dat ding af en toe nog kan doen, zet nou lekker je cap op...

2. Het 'zakken' an sich is het kunstje niet, dat doet ze wel. Het probleem zit 'm in de nageeflijkheid. Ze loopt met de neus naar voren eruit gedrukt. "Boeren" noemen we dat hier. Kwestie van iets langer 'vasthouden' voor je loslaat, en eerder weer gaan corrigeren.

3. Verder zijn je beugels te lang (of je benen te kort Haha! ) want op alle foto's zit je te 'reiken' en je hakken op te trekken. Ook westernruiters drijven niet met de hakken maar met de kuiten.

4. Blijf zitten in je stop. Als je je nu al aanwent om op je dijbenen te gaan staan en naar voren te kukelen, heb je straks met de stop uit galop een ietwat groter probleem Tong uitsteken dat gaat pijn doen....

Dan de positieve punten:
Je rug is mooi recht, verstandig dat je je neusriempje blijft gebruiken, en de lengtebuiging wordt zo te zien makkelijker voor haar.

Lekker doorgaan zo, dan ga je volgend jaar lekker mee naar Mariënheem!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 19:58

netjes hoor! veel verstand van western heb ik niet, maar het zit er goed uit... probeer alleen wat meer op je kont te gaan zitten

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 20:12

Sonja schreef:
Ik weet wel een heel klein beetje wat van western, dus zal ik het dan wagen om wat te zeggen?

1. Als je altijd een cap op hebt, waarom dan niet als er een westernzadel op ligt? Omdat dat niet hoort bij western? Dan ook geen petje. Doe nou verstandig, je weet hoe gek dat ding af en toe nog kan doen, zet nou lekker je cap op...

!


Nop, niks mee te maken dat ik nu western rij dat ik dan ineens zonder cap ga rijden, vind ik zo'n onzin.. (ik rij btw ook met dressuurzweep en engelse neusriem Haha!)
Ik rij normaal ook met cap, waarom nu niet? Echt geen idee (vergeten omdat ik voor het eerst sinds tijden weer een petje op had ofzo? weet het echt niet Tong uitsteken)

Tnx verder, jou commentaar kan ik altijd wat mee!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:28

oooh stef en een cap vergeten
das volgens mij een unicum... Tong uitsteken

ziet er goed uit stef
gaat steeds beter met jamey
vooral die eertse foto ziet er heel netjes uit

jamey gaat er ook nog steeds volwassener uitzien

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:35

Leuke fotoos hoor!! Ziet er al netjes uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:06

ziet er netjes uit, er valt me alleen 1 ding op , als je in een circel rijd houd je je binnenhand hoger als je buitenhand, bij jou is dit net anders om, op deze manier kan je geen goede stelling en buiging vragen. Binnen hand hoog en binnen been is (op deze foto) het vragen om links om te gaan , nu geef je met je been links aan en met je hand rechts..

wat betreft het laag lopen met de hals is niet te verkrijgen door een lange teugel te geven en hopen dat ze vanzelf omlaag gaat. As je begint met Western moet je gewoon met korte teugels rijden. Zodra ze nagevelijk is kan je langzaamaan wat meer teugel geven..

sucses met trainen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:06

Afbeelding
Whoaaah, over verheffen van het front gesproken Knipoog.
Leuke foto's stef!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 20:13

Debo schreef:
ziet er netjes uit, er valt me alleen 1 ding op , als je in een circel rijd houd je je binnenhand hoger als je buitenhand, bij jou is dit net anders om, op deze manier kan je geen goede stelling en buiging vragen. Binnen hand hoog en binnen been is (op deze foto) het vragen om links om te gaan , nu geef je met je been links aan en met je hand rechts..



Verward
Mijn hand zit met het stelling vragen ergens achter mijn been zo ongeveer, aangezien alles nog bevestigd moet worden (vooral bij mijzelf) kan ik nog niet met minimale hulpen werken.

Lovely... Verheffen van het front? Que??? Tong uitsteken

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:33

haha....die laatste foto's kijkt ze erg 'happy" volgens mij is op wei staan meer haar hobby dan werken.....

wat ik zo merkwaardig vind, is dat jij behoorlijk lang bent en je pony erg klein voor een haflinger, maar dat je dat bij die rijdfoto's helemaal niet ziet?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:23

Leuke foto's, Stef, erg interessant om ook eens aan andere rijstijl voorbij te zien komen. Ik weet niet zoveel meer van western dan hierboven als gezegd is, maar vooral als je overdadig stelling vraag op de volte zou ik er voor zorgen dat het tempo laag ligt. Nu valt ze een beetje door de buitenschouder op de eerste foto. En het nageven en de lage hoofdhouding krijg je door steeds even subtiel de teugels op te nemen en weer los te laten als ze even reageert. Dat kun je eerst tijdens halthouden trainen, om vervolgens datzelfde in stap te proberen. Die subtiele ophoudingetjes houden bovendien het tempo tijdens het rijden gecontroleerd en zorgen er automatisch voor dat je paard op vier benen gaat lopen en niet stiekum op de automatische piloot scheef wordt. Dit pas ik ook toe tijdens het werken aan de lange teugel (waarbij mijn doel steeds ook een heel licht contact is), en dat werkt heel erg goed.

Je schrijft trouwens dat je je binnenhand achter je knie brengt om Jamaica te helpen haar weg te vinden. ik zou daar erg mee oppassen omdat je met je hand gestrekt naar achteren nooit subtiel genoeg op haar reacties kunt reageren. Bovendien help je haar zo niet meer dan wanneer je je hand verder naar voren steekt. Wil je haar echt helpen met inbuigen, dan moet jouw hand vanaf de schoft (waar je handen horen te staan) in een rechte hoek opzij (natuurlijk niet als he 2 teugels in 1 hand hebt!) te bewegen, naar het middelpunt van de volte toe. Dit werkt wel, omdat jij vanuit deze positie geen kracht kunt zetten (en dus automatisch subtiel en vragen blijft in plaats van sturend en dwingend) en omdat Jamaica nu je hand ook daadwerkelijk kan zien als richtingaanwijzer. op een gegeven moment hoe je je hand alleen maar opzij te bewegen en Jamaica 'volgt' hem. De buitenteugelhand houdt je daarbij recht boven de schoft in plaats van in de normale positie, om zo de neck-reining mee te nemen en aan te leren. Dan laat je het opzij bewegen van de binnenhand steeds voorafgaan door een licht optillen van die binnenteugel en als dat er eenmaal in zit hoef je de binnenteugel alleen maar op te tillen en de buitenhand iets naar binnen te bewegen en ze neemt stelling aan naar die kant. Daarna ga je over op het rijden op 1 hand en kun je haar een volte in laten zetten door die hand op te tillen en een paar centimeters naar binnen te bewegen.

Het kan echter heel goed zijn dat jij het op een andere manier aangeleerd krijgt, en als je instructrice voor deze handhouding goede argumenten heeft, dan kan dat natuurlijk. Toch ben ik om de redenen die ik hierboven gaf zeker geen voorstander van een naar achteren inwerkende binnenhand - hoe lang de teugels ook zijn.

Nog even over je zadel trouwens: Het valt me op dat tijdens het lichtrijden de hele achterkant omhoog kiept. Nu kun je wel met westernzadels lichtrijden, maar dit ziet er niet erg gezond uit in mijn ogen, omdat dit naar voren kiepen inhoudt dat op zo'n moment alle gewicht op de voorkant van het zadel, en dus op de schouders van het paard drukt. Misschien is een achtersingel een idee?

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:30

xyzutu2 schreef:
Nog even over je zadel trouwens: Het valt me op dat tijdens het lichtrijden de hele achterkant omhoog kiept. Nu kun je wel met westernzadels lichtrijden, maar dit ziet er niet erg gezond uit in mijn ogen, omdat dit naar voren kiepen inhoudt dat op zo'n moment alle gewicht op de voorkant van het zadel, en dus op de schouders van het paard drukt. Misschien is een achtersingel een idee?


Dat lost alleen het kiepen op maar niet de verkeerde drukverdeling. Het zadel past gewoon niet, een westernzadel hoort gewoon een groot drukoppervlak te hebben waarover de druk gelijkmatig verdeeld wordt. Als het kiept heb je veel druk van voren en weinig van achteren en ligt het zadel dus niet goed.

Ik heb t niet helemaal gevolgd maar ik dacht dat ze een zadel leende dus dan kan je dat zo hebben Haha!

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:34

lekker beessie zeg~!
die foto van: 'Beetje hard de bocht uit... '
vindtik best mooi, die beentjes *LOL*
hihi en grappig

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 00:24

Wat dinkeygirl zegt klopt gedeeltelijk. In de les rij ik op een goed passend Equiflex zadel waar ik helaas geen geld voor heb. Dit zadel (wat er op de foto's dus op ligt) is mijn eigen zadelmarktje en past idd niet 100%, maar ik kan het er even mee uitzingen tot er geld is voor een goed, passend zadel (voordeel is dat dit kunsstof is en dus wat makkelijker "meegeeft" dan leer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 01:27

Stef, je zadel ligt niet goed, dat is wel duidelijk te zien op de foto's.

Verder ga ik met xytdinges mee over het stelling vragen... het is voor je paard en jezelf makkelijker en duidelijker als je je hand recht naar binnen brengt. Als je dat doet totaan de denkbeeldige lijn van heup naar bit, dan zit je meestal wel goed voor stelling op een volte. Als je het doet door je hand achter je knie te zetten, dan ben je al erg dichtbij trekken en sleuren en dat is niet de bedoeling.

Opwaarts in het front inderdaad, dat zie je toch duidelijk op de foto???
Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 08:28

stef"]
[quote="Debo schreef:
ziet er netjes uit, er valt me alleen 1 ding op , als je in een circel rijd houd je je binnenhand hoger als je buitenhand, bij jou is dit net anders om, op deze manier kan je geen goede stelling en buiging vragen. Binnen hand hoog en binnen been is (op deze foto) het vragen om links om te gaan , nu geef je met je been links aan en met je hand rechts..



Verward
Mijn hand zit met het stelling vragen ergens achter mijn been zo ongeveer, aangezien alles nog bevestigd moet worden (vooral bij mijzelf) kan ik nog niet met minimale hulpen werken.

Lovely... Verheffen van het front? Que??? Tong uitsteken
[/quote]

nee dat snap ik dat je niet met minimale hulpen kan werken dat duurd wel even , maar zoals ik zei je hand hoort Omhoog en niet naar opzei en beneden... Doe je hand nooit naast je lichaam maar houd hem voor je en als je meer stelling wilt houd je hem hoger. je buitenhand is voor het nagevelijke en je binnenhand is voor de stelling.. je buitenhand daarom op zijn plek en je binnen hand omhoog en naar voren...

t is maar een tip hoor, want wat je nu doet heeft niets met westernrijden te maken... zo krijg je nooit wat je wilt berijken...

(zoekt even fototje als voorbeeld .....)
Afbeelding

binnenbeen *bumpbumpbump* binnenhand omhoog buitenbeen net achter de singel en buitenhand op zijn plaats....

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:36

Het eerste wat ik dacht bij het zien van deze foto's was tjee Jamey is een beetje aangekomen..

Opzich zijn het leuke foto's maar ik heb je zoveel beter zien rijden!
Op jou houding na waarover ik mij NOG STEEDS redelijk verbaas (daar zal ik nooit commentaar over geven Haha!) vind ik jamey helemaal niet lekker (voor het oog) lopen.

En die cap he Knipoog verbazing wederom.

Ach keep it up.. t zal vast en zeker stukje bij beetje beter gaan.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:54

Dat zadel viel mij ook op! Ik zat eerst te kijken "Loopt die nou zo gigantisch op de voorhand of helt het zadel gewoon naar voren?

Verder leuke foto's!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 18:34

Debo, jou hand zit bij wijze van spreke op je kin.
Als ik mijn binnenhand opzij breng, en zij buigt om mijn binnenbeen moet ik mijn hand toch ergens laten aangezien de teugel anders helemaal los valt.
Mij is juist geleerd je hand niet omhoog te brengen (deed ik eerst nl wel)

Angelique, Jamey loopt beter dan ze heel de winter gelopen heeft (je weet hoe ik toen af en toe zowat jankend van nijd op m'n knol zat)

Lovely, zadelprobleem is bekend, zoals ik al zei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:21

Whoa Debo, een binnenhand hoort NIET standaard hoger dan een buitenhand. Dus breng dat nou niet als een feit, want dat is een vrij sterke correctie wat jij zegt.
Binnenhand liften kan (KAN!!!!) nuttig zijn om de binnenschouder te liften, stomweg omdat de ruiterschouder mee omhoog gaat als de hand stijgt, waardoor de binnenschouder van het paard meer ruimte KAN krijgen.
Je werkt immers richting eenhandig rijden, dus is het niet slim om handen op verschillende hoogtes te gaan houden.... Ik vind de foto waar Debo mee komt ook absoluut GEEN schoolvoorbeeld van hoe netjes western te rijden, want het paard wordt hier behoorlijk grof gereden....

Met xyzutu2 ga ik wel mee, ik zie de binnenhand liever wat wijzend in de richting waarheen het paard moet.
Maar ook hierin geldt: luister vooral naar je instructeur en het WAAROM van de dingen die je moet doen. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Shortcuts zijn echter doorgaan verrekte lange en lastige wegen, velen raken verzand op paden waar ze niet hadden moeten komen, en enkelen vinden de juiste weg zonder te veel onneembare obstakels tegen te komen...

Ik vraag mij af op basis waarvan Angelique zegt dat ze Jamey helemaal niet lekker vindt lopen? Graag even wat meer uitleg hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:36

whatever... ik heb het zo geleerd en dat bevalt me prima... valt me op dat er op veel verschillende manieren les gegeven word. Ik vind dit een erg fijne manier (en voor mij de enige bekende manier). Is enkel een tip of je er wat mee wil doen is aan jou...