Trail Clinic > Sonja

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:06

Haarbal, zie het topic op western over de nieuwe training Oost Haha! daar was je al uitgenodigd Tong uitsteken

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:42

O wat leuk Sonja. Je gaat je stalgenoten besmetten met het western virus. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:15

Leuk he! Ze staan er heel open voor en interesseren zich ook voor onze hobby. Ik vind dat heel leuk in contrast staan met de westernruiters die altijd klagen over onbegrip van de Engelse ruiters. Bij ons gaat het hartstikke goed samen!

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:25

Een goed voorbeeld voor ons allen.

Bij ons op stal wordt er soms ook vreemd gekeken naar de manier waarop wij met onze paarden omgaan, maar zijn er gelijk ook heel nieuwsgierig naar. Nu zie je sommige mensen dingen van ons overnemen. Ik vind dat altijd leuk om te zien.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:29

jeanette schreef:
Een goed voorbeeld voor ons allen.

Bij ons op stal wordt er soms ook vreemd gekeken naar de manier waarop wij met onze paarden omgaan, maar zijn er gelijk ook heel nieuwsgierig naar. Nu zie je sommige mensen dingen van ons overnemen. Ik vind dat altijd leuk om te zien.


hahah vooral als ze zien dat wij onze paarden niet achterna hoeven te jagen in de wei, maar dat ze gewoon komen. Of dat de staldeur open staan en ze in de stal blijven (of een stapje over de drempel proberen en op stemhulp die hoef weer terug zetten Haha! )

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:33

Ja dat vinden de meeste wel verbazing wekkend. Of dat onze paarden niet vast staan tijdens het afzadelen, maar gewoon los voor de stal. We zetten de staldeur open en zeggen ga maar. En hup onze paarden gaan de stal in. Dan moet je die gezichten zien.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:00

Anya"]
[quote="jeanette schreef:
Een goed voorbeeld voor ons allen.

hahah vooral als ze zien dat wij onze paarden niet achterna hoeven te jagen in de wei, maar dat ze gewoon komen. Of dat de staldeur open staan en ze in de stal blijven (of een stapje over de drempel proberen en op stemhulp die hoef weer terug zetten Haha! )



ahhhhhhhhh..ik kom mijn "western" tink ook brengen (die mag dan ook wel wat heropvoeding gaan genieten Haha! )

Dick
Berichten: 89
Geregistreerd: 26-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:31

Ik heb laatst idd ook van een Engelse ruiter te horen gekregen dat hij het "parkeerbeleid"van ons wel bijzonder vond. Staat er ineens weer een schijnbaar onbeheerd paard ergens los omdat het baasje of vrouwtje even een deur moet dichtdoen of zo.Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:35

Dick schreef:
Ik heb laatst idd ook van een Engelse ruiter te horen gekregen dat hij het "parkeerbeleid"van ons wel bijzonder vond. Staat er ineens weer een schijnbaar onbeheerd paard ergens los omdat het baasje of vrouwtje even een deur moet dichtdoen of zo.Lachen


Jullie paarden zijn ook zo goed opgevoed OK dan!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:37

De parkeerstand is inderdaad heerlijk. Stay! en je kunt heerlijk met balken aan het slepen!

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:39

Toch blijf ik het leuk vinden om dan de gezichten van de omstanders te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:26

Dick schreef:
Ik heb laatst idd ook van een Engelse ruiter te horen gekregen dat hij het "parkeerbeleid"van ons wel bijzonder vond. Staat er ineens weer een schijnbaar onbeheerd paard ergens los omdat het baasje of vrouwtje even een deur moet dichtdoen of zo.Lachen


Haha! In het begin kregen ze idd wel eens een beetje stress als er weer eens ergens een paard los stond. Inmiddels zijn ze er echter dusdanig aan gewend dat als er echt een keertje een van ons losbreekt er niemand meer gek van opkijkt als 'ie ergens onbeheerd staat Cool
En toch.... dat deed mijn pony ook toen ik nog nooit van western gehoord had hoor. Is kwestie van opvoeden, niet van wat voor zadel of rijstijl je gebruikt. Hoewel ik (nog Bloos! ) meer onopgevoede Engelse paarden tegenkom dan westernpaarden.... Scheve mond

littlecobain

Berichten: 46
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Laren (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:21

Concorde je hebt er weer een mooie foto sessie van gemaakt. Cheese!

Ik vond het heel leuk om te kijken en wil graag een plekje bij haarbal in de auto reserveren als je weer een keertje ergens mee doet. Lachen Valt vast wel te regelen *LOL*

Ga ik wel als hulp croemie mee van concorde. Doe ik ook nog eens iet nuttigs terug, als ruil voor dat ik "shake" mocht "mishandelen" als hobbel knol. Schijnheilig

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:37

Ik zag dat sjuimpje me voor was maar het eerste wat ik dacht toen de eerste foto binnen was , was:Dat wil ik ook.Met Orbaldo zal het nog niet gaan (haarbal ik vrees dat ik met je mee kan praten) die ontploft dus echt letterlijk en deed dat dus ook tijdens de politiepaardenles in Deurne waardoor ik een niet al te zachte landing maakte.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:17

*schudt Nimber de hand*

Cobain, volgende keer is er weer plek zat hoor! En ik ben veeleisend, dus nooit grooms te veel... Tong uitsteken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:46

Nimber, dat kan dus ook juist een goede oefening zijn.... Wij rapen je wel op hoor Haha!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:49

hoi, ben de zus van astragirl, Nina
heb even een vraagje over dat 'parkeren', hoe leren jullie dat aan je paarden? Want momenteel lees ik er honderd en één maar of ze allemaal zo goed werken... Is dit hetzelfde wat je bedoelt met ground tying?
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:55

Nee, wij laten niet de teugel of leadrope op de grond liggen.
Commando HO is bij ons heilig, en daar hebben we ook commando STAY aan gekoppeld. Eerst zorgen dus dat het HO-knopje Haha! altijd werkt, en dan beginnen met STAY. Eerst aan het touw/leadrope, later aan een langere lijn, dan los maar in het zicht blijven, eens stiekum om de hoek gaan staan etc.
Inmiddels kan ik mijn paard gerust ergens een kwartier "parkeren" zonder toezicht, zonder dat ze een pootje zal verzetten. Uiteindelijk verslapt de concentratie hoor, dus verwacht niet dat je je paard zo voor een uur kunt parkeren.
Mileen blijft altijd erg geconcentreerd op waar ik blijf, maar die is ook behoorlijk op mij gericht. Oortjes strak naar voren, en dan vooral in de gaten houden waar het vrouwtje blijft. Tja, ze zou es een wortel bij zich hebben als ze terugkomt he.... Schijnheilig (krijgt ze overigens nooit, ik beloon niet met snoep onder het werk)

Leuk detail: ik ben wel eens ergens geweest waar mijn pony in de weg stond, waar ze van mij commando STAY had gekregen, en een medeBokker wilde haar even aan de kant zetten. Niet dus. Vier poten schrap, want ze moest daar STAY. Niet van d'r plek te krijgen Tong uitsteken Braaaaf paard! Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:59

Eigenlijk doe ik het ook zo. Behalve dan dat ik het commando wacht gebruikt. En inderdaad na een poos verslapt de aandacht. Dan kijkt ze of ik nog kijk en als ze denkt dat ik niet meer kijk, sluipt ze stiekum weg (dan hoor je haar zelfs in een betonnen gang niet lopen). Het sluipen gaat dan bij voorkeur in de richting van de hooivoorraad Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:12

Ik ben er bij Mileen van overtuigd dat ze het niet expres doet of stout is ofzo. Na een bepaalde tijd is ze gewoon vergeten dat ze dat commando gehad heeft.
Als ze stout is en ik betrap haar, dan kijkt ze nl. op een bepaalde manier (heeeeeel ondeugend vanonder die grote voorpluk uit Tong uitsteken ) maar als ze weggelopen is en ze ziet me aankomen, vindt ze het gewoon leuk dat ze mij toevallig tegenkomt op een wandelingetje Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:14

hahaha ze is gewoon slimmer dan je denkt. Ze lacht je stiekem uit. Doet Lanna ook, het uitgestreken gezicht Lachen

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:25

bedankt! maar wat als je bv. het commando STAY hebt gezegd, het paard wegloopt? hoe corrigeer je ze?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:27

gewoon terug zetten op de plek waar ze stonden. En belonen (kriebeltje) als ze blijven staan. En verder eindeloos terugzetten Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 18:30

Ik besteedt niet zoveel aandacht aan de parkeerstand, toch zet ik mijn paard moeiteloos midden in de 20 x 60 om in de hoek even mijn jas weg te hangen. De paarden blijven dan (bijna altijd) staan. Het heeft ook met een stuk vertrouwen te maken, en dan bedoel ik niet het vertrouwen van het paard, maar het vertrouwen van ons in het paard.
En je moet durven om op je muil te gaan, want tuurlijk lopen ze een keer weg, is mij ook wel eens een keer gebeurt op wedstrijd. Ik had Ozep naast de trailer geparkeerd en het hoofdstel en zadel afgehaald en Ozep draaide om en stapte weg. Mijn groom wilde hem al achterna rennen maar die wist ik net op tijd tegen te houden. Ozep stapte heel kordaat weg richting het gras... Eenmaal bij het gras keek hij achterom en schrok dat niemand hem was gevolgd, hij draaide snel om en kwam terug gedraafd... Over het algemeen zijn de meeste paarden niet zo dapper en als je ze niet achterna komt is de lol van het ontsnappen heel snel voorbij.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:31

Mijn Stay werkt alleen inde bak, tijdens serieus werk, of op de wasplaats. Maar op de wasplaats hoef ik hem niet mijn rug toe te keren, want dan wandelt meneer richting voerwagen.