Forendo Ameno, voor de eerste keer @work onder het zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mistid

Forendo Ameno, voor de eerste keer @work onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 18:32

Hoi!

Ik ben bezig mijn 3-jarige te beleren, Forendo Ameno. Zijn vader is Arenbergs Maurits en moedersvader Oleander. New Forester dus Pling .

Vandaag zou ik voor de tweede keer aan de longeerlijn, alleen dat vind hij niet leuk, dan blijft hij stilstaan. Ik had hem opgezadeld, en teugels meegenomen naar de longeerbak. Mijn moeder ging foto's maken. Ze heeft een paar foto's dat hij los ging, maar dat ging niet. Toen zei ze "Ga jij er maar op, dat wil je toch, ik kom terug als je er op zit" Ik er opgeklommen, pony deed niks, toen kwam mijn moeder, zweepje aangegeven. Ze heeft een paar leuke foto's gemaakt.

Mijn handen zijn niet zo netjes, dit omdat hij nog geen hulpen kent en het bit nog een zeer raar rotding vind!

Er ligt een oud zadel op, daar geen commentaar over, de boom is goed... Dat is het belangrijkste.Je weet nooit wat een jonge doet, dus daar leg ik niet meteen de eerste keer een springzadel op!

1) Los
Afbeelding

2)
Afbeelding

3) Stilstaan
Afbeelding

4) Mooie standfoto
Afbeelding

5) Er op
Afbeelding

6)
Afbeelding

7) Stappen, ik zit vaag, zocht mijn beugel, zitten scheve blokjes in, ik had hem verkeerdom aan mijn voet!
Afbeelding

8)
Afbeelding

9) Niet voorover zitten Boos!
Afbeelding

10) Drafje
Afbeelding

11) Nog een keer!
Afbeelding

Ik gebruikte mijn oude te grote cap, schuift voorover zoals je ziet. De bak is niet groot, dat komt omdat het de longeerbak was, en er mogen geen pensionklanten in de gewone bak longeren, dus ik ook niet! Ik moet wel het goede voorbeeld geven Knipoog , en de bak is aan de andere kant van het huis, daar hebben we later nog wel even gereden.

Houd het commentaar wel aardig, het is de eerste keer dat hij bereden word, heb er wel een paar keer op gezeten, maar meer niet.

Eigen commentaar:
Niet voorover zitten!
Voeten en handen anders!

Sheerza

Re: Forendo Ameno, voor de eerste keer @work onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:09

Leuke pony,
alleen zou ik het wel een stukje rustiger aandoen.. Het is dus de 1e keer dat iemand op hem zit?
Je zit ontzettend te rommelen met je handen wat niet prettig is voor zo'n pony de 1e keer..
Je bit lijkt niet goed te passen.
Zorg voor goede begeleiding, je bent jong en rijdt een jonge pony. Doe die 1e paar keer aan de longeerlijn. Of hij het nu leuk vindt ja of nee.. Had liever er eerst voor gezorgd dat hij dat goed kan voordat je er opklimt.

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:17

Ik ben het met sheerza eens(!), als dit de eerste keer is dat er iemand op hem zit, is het niet echt verantwoordelijk.. je mag van geluk spreken dat het goed gegaan is, jzou de volgende keer wat voorzichtiger te werk gaan, en samen met iemand die er verstand van heeft. Verder hoop ik dat het goed gaat, veel plezier met hem, maar wees voorzichtig!!

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:24

Ow ow ow.. Zo kort bezig en dan er al op.. En in die tijd was er niemand bij, je beugels niet opgestoken met longeren Ach gut

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:25

Ben het helemaal met het bovenstaande eens, je hebt geluk dat deze pony ongelooflijk braaf is!
Een andere pony was waarschijnlijk aardig geschrokken als jij je beugel gaat zoeken, het is best eng hoor zo'n mens op je rug ! Ik zou de volgende keer ook een touwtje om zijn nek doen, mocht hij gek doen dan heb je meer houvast en hoef je niet je evenwicht aan de teugels te zoeken. Het is ook gelijk een stuk veiliger ! Lachen

Ik zou ook altijd, zeker de eerste keer. Iemand erbij houden die hem of vasthoud of iig je in de gaten houdt. Mocht er iets gebeuren dan kan jij daar een tijd liggen voor iemand je vindt ! Scheve mond

Het is wel een hartstikke leuke pony, lekker wollig ! Haha!

@ Bucas, wij longeren mijn jonkie ook vaak met losse beugels. Scheelt een uitgeflipt paard als je je beugel een keer kwijt raakt Knipoog !
Laatst bijgewerkt door Shattered op 16-02-08 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:26

Beugels ook zeker een gaatje langer

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:31

Ik vind dat je het veel te snel doet! Net zoals ze hierboven zeggen. De tweede keer pas aan de longeerlijn? Leer hem dan eerst is goed longeren, dat hij goed let op je stemhulpen enzo. Niet meteen overhaasten en zeggen van: Ja hij vind het niet leuk, ach joh dan maar erop. Mijn verzorgpony van drie jaar zijn we nou ook aan het longeren, maar ik denk er niet aan om er na twee keer al op te stappen, ik leer hem eerst goed braaf en lekker ontspannen te lopen bij het longeren. Knipoog
Veel sucses verder, vooral niet overhaasten!

(ojaa, niet teveel rommelen met je handen enzo! Rechtop zitten, hakken uitdrukken!)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:32

Ik ben het ook eens met de rest hier boven.
en als je erop gaat voor de 1e x eerst misschien aan de longe? voor het geval dat?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:00

ik ben het met de rest eens, als hij niet willongeren niet naar voren wil, en je zegt laat maar, hoe doe je dat danstraks als hij ook onder het zadel niet meer wilt? ook laat maar.. Eerst aan de longe naar voren hoe dan ook, en daarna erop.. Nu heb je geluk dat het goed ging, maar kan ook heel anders gaan

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 22:16

Het was de tweede keer longeren, dus met de longeerlijn. Gewoon longeren kan ook in de bak, de longeerbak is er niet voor niks Pling . Ik ben zonder longeerlijn al wel een poos aan de gang.
@ 3Hearts: Klinkt misschien l*llig, maar er was wel iemand bij, hoe moeten de foto's anders zijn gemaakt? Knipoog .
Ik heb er al wel vaker opgezeten, zonder zadel. Maarja.

Sheerza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:22

Het is gewoon onverstandig, denk dat je daar eens over na moet denken.. Je kan nog de rijtechniek hebben van Anky maar dat betekent niet dat je niet kan vallen.

Denk aan jouw bestwil en ook aan die van je pony.. Jong is onberekenbaar.. Je weet niet wat jij moet verwachten net zoals je pony..! Die 1e paar keren zijn zo belangrijk voor later.. Alles is belangrijk op dit moment, maar alles hangt van jouw af!

Als hij nu baas is over jouw met longeren wens ik je veel succes met rijden in de toekomst.. Knipoog

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 22:25

Oh, maar ik denk ook niet dat ik niet kan vallen/onstervelijk ben! Ik had voor de zekerheid een bodyprotector om.
Ik ben ook bekend bij de eerste hulp Vork

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 02:41

als er iemand bij is voor de foto's maken, betekent nog niet dat er iemand bij is die er verstand van is, want dat is zo te zien, in ieder geval met jou beschrijving erbij, ver te zoeken.. Sorry

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 02:41

Najah dat is overdreven, maar ik zal gwn wat beter te werk gaan, een jong paard kan ej zo snel verprusten..!

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 02:48

Gelukkig zijn pony's over het algemeen een stuk braver met in rijden dan paarden. Hij ziet er erg lief en betrouwbaar uit, dus waarschijnlijk zal het wel goed gaan.

Maar eerst even goed longeren zoals al eerder is aangegeven is idd geen slecht idee "je weet maar nooit". In ieder geval nog veel succes met het in rijden.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 03:11

Ik ben het wat dat betreft niet met Angel99 eens, pony's zijn veel sneller en wendbaarder, en daar lig je dus veel makkelijker naast, maar dat terzijde.
Ik vind dat TS helemaal niets overhaast, de pony ziet er naar uit dat ie er goed aan toe is en dat hij er ook plezier in heeft, wat mij betreft zeg ik, ga zo door Ja Gaat vast helemaal goedkomen. Leuke pony trouwens, mooi koppie, maar is ie nu nog zo overbouwd?

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 03:26

Ik bedoel meer het karakter van pony's, ze zijn vaak nuchterder dan paarden waardoor ze makkelijker zijn om in te rijden. Wat betreft snel en wentbaar dat is zeker waar. Ik rij liever een wat groter traag paard in dan zo'n kleine felle donder. Maar ja, wat zijn we allemaal nog lekker laat wakker he, als je ziet hoeveel berichten er nog op dit tijdstip worden geplaatst. Maar ik ga nu maar snel slapen want ik morgen vroeg al met een van onze handelspaarden op wedstrijd ( 5 jarige merrie van Gribaldi x Uniform, gelukkig hoef ik haar zelf niet uit te brengen maar ik moet wel trailerrijden en voorlezen (als ik met mijn slaapkop maar niet verkeerd voor lees hi,hi) Slapen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:56

Wat jammer dat je zonder goede begeleiding met je pony begint. Deze eerste keren zijn zo bepalend voor de rest van zijn leven. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje gevaarlijk om hem met het zadel en hoofdstel om los te laten, stel dat een van de beugels bijvoorbeeld ergens achter blijft hangen, of dat hij gaat rollen...

Hoe oud is hij precies? Hij heeft nog zo weining bespiering, en ziet er erg iel uit. Ik zou hem eerst wat werk aan de longeerlijn laten doen zodat hij wat meer conditie en spiermassa opbouwd voordat je er weer op gaat.

En als je er op gaat, doe het dan met goede hulp, je geeft al aan dat hij het bit niet fijn vind maar je trekt hem ook ongeveer de bocht om, probeer met je been en zithulpen te rijden en het bit zo min mogelijk te gebruiken.

Ik hoop dat je er wat mee doet en heel erg veel succes verder!!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:11

Ik ben het niet met het gezeik eens en ik vind dat je het goed doet. Je moet toch een keer beginnen? Zo te zien ben je bij machte om ontspannen te zitten en te doen of het de normaalste zaak van de wereld is and face it: dat is het natuurlijk eigenlijk ook (ervan uitgaande dat je er nu niet 6 uur per week op gaat zitten).
De korte beugels waren mij ook opgevallen, maar lijken mij ook logisch, dan heb je net even wat meer grip.
Ga zo door meid, jij komt er wel. Bokt weet altijd alles beter en heeft overal commentaar op.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 18:17

ThnQ.

Hij is nu 3.
Dat overbouwde lijkt een beetje zo, maar is minder erg als op de foto.

Vandaag ben ik er nog heel even op geweest (In het weekend heb ik tijd, doordeweeks niet zo veel) en ik was een beetje heel erg optimistisch. Ik ging er op zitten, en toen wilde ik hem vooruit doen, ineens draaide alles, ik had een salto gemaakt en lag ernaast Tong uitsteken . Hij rende 3 meter en stond toen stil. Volgens ooggetuigen bokte hij een paar keer hoog, en toen lag ik ernaast. Nouja. Weet ik ook weer hoe hij daarop reageert!
Daarna even loslaten lopen in de longeerbak, toen erop, zó braaf! Nu heeft hij eventjes een paar dagen vrij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:17

Sjonge mensen....

Meid, harstikke leuke foto's , ziet er heerlijk relaxed uit! Ja Teugeltje lekker losjes op contact, pony op eigen benen laten lopen. Prima! Ja
Zo te zien overhaast je niks, pony kan het prima aan.

Dat gezeur ook steeds weer, eerst longeren, meer bespiering en conditie? Nou ik stap toch liever op een iele met een waardeloze conditie, kan ie ook niet zoveel doen Haha!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 18:21

Ik ben blij dat er mensen zijn die dezelfde mening hebben als ik, dat ik best kan beginnen nu, ik doe wel wat met tips maar trek me niks aan van commentaar: Je begint te vroeg, je kan het beter door iemand anders laten e.d. Bloos

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:07

Door iemand anders te laten doen hoeft ook helemaal niet, maar iemand met ervaring erbij kan toch nooit kwaad? en zoals je het had beschreven, leek het me onverantwoordelijk, en dat is geen gezeik, maar een tip, en daarvoor plaats je hier foto's toch?
En met longeer touw is alleen maar goed, als die goed op je stem reageerd, wat je hem waarschijnlijk hebt geleerd? Heb je meer controle over hem; beter voorkomen dan genezen..
Verder goed dat je er weer op bent gaan zitten!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 19:12

Ik doel ook niet alleen op reacties uit dit topic, maar dat zie je ook wel Knipoog
Ik gavoor tips & gewoon om te laten zien. Dat mag toch ook? Of mag dat niet van bokt zelf?

Helaas zijn alleen mijn moeder en ik bezeten daar het paardenvirus, en heb ik geen vaste privé instructie. Die heb ik alleen via de club, we zijn aan het verhuizen en daar gaat het meeste geld even naar toe Knipoog vandaar geen vaste privé instructie.

Ja, hij reageerd heel braaf op de stem! Ik ben ook niet zoiemand die er niet meer op durft Haha! , dat vind ik altijd sneu. Zelfs met een gebroken neus heb ik de springles al eens afgesprongen (niet leuk, zit jhe helemaal onder het bloed Boos! )

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:19

Njah, mij lijkt dat erg belangrijk(st), een instructeur, maar door hier dingen te zeggen, ga jij vast niet inneens veranderen, igg in dat. Succes ermee!