Foto's van Tuiger X KWPN aan het dressuren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Foto's van Tuiger X KWPN aan het dressuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 14:41

Ik rij dit paard nu ruim een maand. Kreeg hem onder me kont als zijdne staker. In het begin alleen voorwaarts gereden en nu ben ik hem steeds meer aan het rond rijden en verzamelen etc.

Zo liep hij eerst ongeveer 2 weken geleden:

Afbeelding

En deze zijn vandaag (13-02-2004) gemaakt.

Afbeelding IK kom hier vreemd hoog uit het zadel Verward

Afbeelding Ik geef hem hier net een duw met me spoor omdat ie weigerde de hoek in te gaan. Ik zit met m'n handen expres lager omdat hij dus van nature vrij hoog met z'n hoofd loopt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Hier ben ik geloof ik bang dat z'n hoofd eraf valt, geen idee wat ik hier doe Bloos!

Dat waren ze weer
Het voelt steeds beter aan, staken doet hij niet meer en hij pakt alles even fijn op. Voor m''n gevoel liep hij dieper dan ik zelf zie op de foto's, maar we komen er denk ik wel.. Lovers
Laatst bijgewerkt door #Ymke# op 13-02-04 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:43

dat scheelt al behoorlijk... ga zo door hoor OK dan!
Wat heb ie trouwens een onderhals zeg op die 1e en 5e foto Scheve mond

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 14:48

Klopt, hij is tuiger en loopt ook in het tuig. Die hals heeft hij ook als hij gewoon staat. Vandaag was hij extreem ontspannen en ik vind het nu zelfs nog wel meevallen op de foto's

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:28

Vind het er al heel goed uit zien hoor!! Vooral als je kijkt naar een maand geleden! toppie!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:37

#Ymke# schreef:
Klopt, hij is tuiger en loopt ook in het tuig. Die hals heeft hij ook als hij gewoon staat. Vandaag was hij extreem ontspannen en ik vind het nu zelfs nog wel meevallen op de foto's


Pardon??. Heeft niets te maken met tuiger zijn maar met verkeerde manier van trainen. Omdat hun hals erop zit kunnen ze het makkelijker dan een rijpaard. Ook al loopt hij in tuig daar is een onderhals absoluut NIET gewenst.

Probeer hem aan de longe lang en laag te trainen en de onderhals eraf te halen. Ook met rijden niet teveel aan zijn hoofd zitten. Tuigpaarden zetten graag hun kop erop en dat moet je zien te voorkomen. Hoe meer je hem loslaat van voren hoe beter. Hij gaat zich nu tegen je spannen en dus meer onderhals. Verder ziet hij er beter uit als de vorige keer.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 15:51

Ik doe juist helemaal niks van voren
Ik heb alleen m'n teugels vast en laat hem zakken naar mijn hand, ik rij hem alleen voorwaarts en af en toe verzamel ik hem een stukje en verruim om hem alert te houden..
Verder moet hij het van voor zelf uitzoeken.
Longeren deed ik eerst alleen voordat ik erop ging. Maar ik ben er maar 3 dagen in de week en dan stap ik er eerder op dan dat ik longeer, met longeren is hij niet moe te krijgen en met rijden laat hij fijner los.
Hij begint met rijden juist meer te ontspannen en waar hij de eerste week die nek erop zette laat hij nu fijn los. Die spier die je daar 'zogenaamdaangespannen'ziet is niet gespannen!! Ik voel wel degelijk of een paard ontspant of niet en zelfs als hij gewoon op de poetsplaats staat heeft hij die hals. Hoe hij hiervoor is gereden weet ik niet en daar kan ik dus niet over oordelen.

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:57

Wat een leuk paardje zeg, het gaat al goed vooruit zo te zien

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:01

Prisca bedoelt volgens mij gewoon dat hij nog lager met zijn hoofd mag lopen, aan de longe, zodat je die onderhals er echt aftraint.
Met deze houding zal dat nog niet gebeuren.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:20

Idd Essie en met rijden zal het niet verbeteren weet ik uit ervaring. Lang en laag longeren zal bij 1x per week al veel plezier geven met rijden.
Tuigpaarden hebben moeite met loslaten en als je er ook nog eens opzit is het moeilijker.

Longeren doe je niet om hem moe te maken maar om hem in zijn lichaam te trainen. Ik weet zeker bij een goede manier van longeren dat je hem in 20 minuten moe hebt. Dat heeft merendeel te maken met het tempo en de manier van vastzetten.

Ik zeg niet dat het door jou komt dat die hals erop zit alleen moet je het eraf zien te krijgen dat is echt veel beter voor hem. Als hij zo is moet poetsen moet je hem leren naar beneden te gaan daar zijn zoveel trucjes voor. Als je meer wil weten PB maar.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:00

je rijd eigenlijk met je kuiten en niet met je voeten om hem door de bocht te rijden. Als je bijv in draf wilt geef je druk met je kuit en niet met die sporen prikken

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:13

Mooi paardje!

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:25

Het ziet er nog niet echt lekker ontspannen uit. Ik zou hem ook eerst meer laag gaan longeren. Leuk paardje! Lachen

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:56

Nou, voorzover ik kan zien vind ik dat het al aardig beter gaat! Ik weet hoe moeilijk het is om een paard te rijden dat zijn kop erop zet, hij moet zelf eerst zakken want je kan hem heel moeilijk tegen de hand aanrijden.

Dat komt vanzelf, zolang jij maar ontspannen blijft. Vergeet niet dat die dikke onderhalsspier de tijd moet krijgen om wat slapper te worden. Als hij moet afbuigen, gaat dat op een gegeven moment pijn doen, dan kom je hem aan zijn spieren. Zelfde verhaal voor de dunne bovenhalsspier, die moet ook gelegenheid krijgen om op te bouwen. Maar dat komt vanzelf!

En als hij de hoek niet normaal door wil, mag je hem best een keer goed prikken! Knipoog

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:51

Ziet er al veel beter uit OK dan!
Mozart heeft ook z'n hoge halsaanzet en had ook een enorme onderhals. Ik moet hem net zolang laag en lang trainen totdat hij zijn hals ook kan dragen op die bovenste spieren. Ik longeer hem 1 keer per week met de chambron, waarbij hij alleen zijn hoofd laag moet houden en dat helpt echt .

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:03


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 14:33

Netjes hoor! Je ziet goede vooruitgang! Ik moet ook trainen met m'n handen laag, Syta heeft ook de neiging met haar hoofd hoog te gaan lopen!

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:06

hoe hoog is hij of zij?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 23:11

miekelover schreef:
je rijd eigenlijk met je kuiten en niet met je voeten om hem door de bocht te rijden. Als je bijv in draf wilt geef je druk met je kuit en niet met die sporen prikken


Ja, dat heb ik ook geleerd, maar in dit geval rij ik hem niet voorwaarts maar 'zijwaarts'. Hij is 'maar' 1.77 en zoals je ziet een behoorlijke tank en met alsjeblieft vragen of ie de hoek in wil kom je er niet. Als ik been geef (wat er dus voor de foto gebeurd) en hij reageerd niet krijgt hij een por. Dan moet ie maar gewoon reageren. Zoals je kan zien rij ik op de andere foto's ook gewoon met kuit en niet met spoor.

Daanboy: Hij is 1.77m hoog Bloos! , ik ben 1.81m, dus kan je een beetje een idee vormen

Bedankt voor alle reacties en tips OK dan!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:57

Is dat er eentje van Rohald?

Aardig wat verschil met de eerste foto idd... Nog niet zoals het hoort, maar imo heb je al heel wat vooruitgang geboekt...

Leuk koppie heeft ie trouwens... Lovers

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:55

Ziet er echt al veel beter uit.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:00

#Ymke# schreef:
Ik rij dit paard nu ruim een maand. Kreeg hem onder me kont als zijdne staker. In het begin alleen voorwaarts gereden en nu ben ik hem steeds meer aan het rond rijden en verzamelen etc.

Sorry, maar als het paard eerst een 'staker' is, als het paard niet lekker door de bochten wil, zo loopt met zijn hoofd, achterhand er niet onder zet, dan ga je toch niet binnen een maand al verzamelen?
Ik denk dat je eerder bedoelt, zonder impuls rustig de rijbaan doorlopen.

1 opmerking, iets waar ik me erg aan stoor. Koop of een kortere zweep of pak dat ding normaal beet. Ik vind dit erg storend. Lijkt wel een rage te worden, rijden zoveel mensen op die manier rond.

Je zegt dat je expres je hand zo laag houdt omdat het paard al zo hoog loopt met zijn hals, maar in principe moet dat er niet toe doen, als jij maar met voldoende been rijdt. Je hebt nu naar mijn idee te weinig knik in je elleboog en daardoor een vrij starre en stugge arm. Je kan dan veel minder meegeven.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 13:21

Verzamelen is misschien een groot woord. Eerst reed ik hem even overdreven gezegd keihard naar voren toe en nu kan ik hem al meer terugrijden in een rustiger tempo.

Over die zweep Bloos , ik was daar net van hand veranderd en pak m'n zweep dan heel hoog over zodat ik mezelf en paard zo min mogelijk stoor. Dan heb ik hem halverwege in me hand en schuif hem zeg maar weer terug, dat duurt eventjes. Ik heb hem meestal net onder het handvat vast, daar is die dunner en heb ik minder in me handen.

Ik rij wel laag met me handen maar niet geforceerd. Trouwens ook niet elke keer, sommige foto's zie je dat ik weer wat hoger zit, maar op het moment dat hij z'n hoofd zo hoog drukt, "duw" ik m'n handen laag. M'n ellebogen kan ik dan nog gewoon bewegen en verder span ik me armen ook niet.

Pervinco: Neej, dit is er geen van Rohald, daarheb ik nooit meer wat van gehoord.

We zijn er nog lang niet hoor, maargoed, het gaat al stukken beter als eerst!!

Trouwens nog een vraagje over me houding, ik vind zelf m'n been/heup houding veel verbeterd vergeleken met ooit. Ik kan m'n hakken niet uitdrukken maar vind het er toch redelijk netjes uitzien, vinden jullie het storend dat ik m;n hakken niet kan uitdrukken of is dat een punt dat hier niet echt opvalt??

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:36

Ik vind dat je flinke vooruitgang hebt geboekt met het paard.
Het is mij niet opgevallen dat je je hakken niet uitdrukt, vind het eigenlijk wel netjes zo.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 14:39

Dankjewel Haha!

Het gaat wel steeds beter met m'n hakken maar ze echt laag drukken zal ik nooit kunnen. Gelukkig dat het zo ook netjes is