Peruaanse paso, rit in Peru

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Peruaanse paso, rit in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 17:09

Ik ben net terug uit Peru, het was er echt geweldig. Een verschrikkelijk mooi land met een hele gezellige cultuur. Ik heb er natuurlijk veel verschillende plaatsen bezocht, maar ik heb er ook de kans gekregen om de Peruaanse Paso's uit te proberen. Echte gangenpaarden, waar geen draf meer in zit, maar nog alleen maar de tolt (Paso Llano genoemd).
Voor meer info over het ras kun je op http://www.gangenpaarden.nl/peruaan.html kijken. Het is echt een prachtig paard om te zien met lekker veel verzameling, uithoudingsvermogen en temperament.

Ik had in nederland nog niets afgesproken, maar heb in Peru gewoon aangeklopt bij het adres dat ik op deze website vond: http://www.perolchico.com/. De eigenaar bleek zelf Nederlander te zijn en aangezien het laagseizoen was en er verder toch niets gebeurde op de ranch mochten we langskomen en een proefritje maken. Dit doet hij normaal niet hoor.
Hij had niet zoveel paarden bij zijn huis staan, de meeste stonden ergens anders op het land. Maar hij had nog wel wat leuks voor ons. Hij heeft een prachtig landgoed met mooi verzorgde stallen en echt authentiek, goed verzorgd tuig.

Omdat de paarden al een maand op rust stonden heeft hij ze eerst zelf even gelongeerd en bereden, voordat hij ons erop liet.
Afbeelding
Hier zie je mooi het tuig en het voorbeen van deze witte hengst zit net in de termino (een zijdelingse losse beweging van de voorbenen die lijkt alsof het paard sterk 'maait' met de benen, maar deze beweging is typisch voor de Peruaanse Paso en komt vanuit de schouder).

Vervolgens mochten mijn nicht en ik ze zelf proberen. Eerst op de witte hengst, want die is het rustigst. Heel voorzichtig opstappen, want de paarden zijn erg gevoelig. Dan de teugels die erg dik zijn zo vasthouden dat je contact hebt en dat je handen echt bij je navel zitten.
Afbeelding

En dan eens een rondje in de bak proberen:
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens hebben we een ritje gemaakt door de vallei. Mijn nicht mocht op de witte hengst en ik kreeg dit pittige kleine hengstje. Hij reed echt fantastisch.
Afbeelding

Het is wel heel erg wennen hoor, de eigenaar probeert volgens de spaanse rijschool zijn paarden te trainen en te rijden. Dat is heel anders dan de Engelse of de IJslandse rijstijl. De paarden zijn erg gevoelig op de teugelhulpen en je probeert ze ook goed te verzamelen om de tolt (paso Llano) zo tactzuiver mogelijk te krijgen. We hebben op onze hengsten een heel stuk door de vallei getolt. Dat voelde echt geweldig, al was het wel een kunst om ze tactzuiver te krijgen. In volle galop terug naar stal gegaan en daar nog even uitgestapt. Het was echt een fantastisch ritje met echt goed verzorgde paarden.

Hier zijn nog wat foto's:

Mijn hengst zonder hoofdstel, met bosal.
Afbeelding

Ik met mijn hengst Vingers aflikken
Afbeelding

En dit is de dekhengst van stal, echt een plaatje hoor!
Afbeelding

En dit zijn de andere paarden (ruinen en merrie) in de paddock.
Afbeelding

Op het eerste gezicht lijken dit gewone paarden, maar het zijn allemaal natuurtolters, die gebruikt worden op de trektochten die de eigenaar elk jaar organiseerd. Dat moet echt heel erg mooi zijn om met deze paarden door de bergen daar te trekken en echt in de meest ontoegankelijke bergdorpjes te komen en de prachtige omgeving per viervoeter te verkennen. Ik ga nog maar eens hard sparen....

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:12

Wat een mooie paarden zeg! Bloos!
Prachtige achterhand hebben ze.
Wat onwijs stoer dat je daarop hebt mogen rijden!
Waren ze heel moeilijk te berijden? of viel het allemaal wel mee?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:23

Wauw! Schitterend paarden!
Ik ken hun betuiging niet echt, wat zijn die riemen bij hun achterbenen?

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 17:34

Citaat:
Waren ze heel moeilijk te berijden? of viel het allemaal wel mee?


Hij had wel lekker hete paardjes voor ons uitgezocht en ze waren natuurlijk een maand niet buiten geweest, dus ik was erg blij dat er een stevig bit inzat, zeker tijdens de galop terug. Maar even serieus: ze zijn echt geweldig gevoelig, teugeldruk en zithulp waren voor het grootste deel al voldoende. Je houdt de teugels met beide handen vast en geeft hele kleine ophoudingen of verschuift het hele zaakje naar rechts of naar links om te sturen, zodat de teugels tegen de hals aankomen.

Citaat:
Ik ken hun betuiging niet echt, wat zijn die riemen bij hun achterbenen?

De zadels zaten best fijn, al kun je op de foto wel zien dat ik de neiging had om mijn benen te ver naar voren te steken, waardoor ik met de beugels tegen het voorbeen aankwam. Het tuig is op het oude spaanse tuig gebaseerd (uit de tijd dat de spanjaarden Peru veroverden). Ik heb ook gevraagd waar die riemen voor waren, maar dat wist de eigenaar niet, waarschijnlijk voor de sier, maar ik heb ook een theorie gehoord dat dit in eerste instantie bedoeld was om die achterbenen er nog verder onder te laten grijpen....

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:46

leuke paardjes en mooie foto's!

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:23

Ziet er leuk uit!!vast een heel avontuur??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:28

Wat een mooie ervaring, ben best een beetje jalours.
Paarden zien er idd super uit.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:29

Wat een ontzettend gave vakantie zeg, zo te zien heb je genoten!

Prachtige paarden, zeker die witte hengst is prachtig.
Mooie bak en zo hebben ze daar ook. Alles ziet er zo mooi uit.

Wauw, ik ben jaloers op je vakantie Haha!
Gelukkig heb je het reuze naar je zin gehad Lachen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:30

Ooh nou wil ik ook naar Peru Haha!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:31

Peruaanse paso's blijven een van de mooiste rassen !!!!
Jammer dat je ze niet veel ziet in Nederland!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:33

Leuk verslag en gave foto's heb je gemaakt! Dat lijkt me nou echt helemaal geweldig om mee te maken Kwijl wauwie, wat moet dat een onwijs gave ervaring zijn geweest!

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 23:32

Mijn nicht had nog nooit laterale paarden gezien of gereden. Dus het eerste wat ze zei toen ze er eentje aan de longe zag was dat het wel een erg dribbelend zenuwachtig paard was *LOL*
Ze vond het wel raar dat dat nu die fijne gang was waar iedereen zo laaiend enthousiast over is. Aan het eind van de rit was ze wel aan het idee gewend en vond ze het vooral heel grappig zitten.

Mijn paard was echt een heel comfortabel rijpaardje. Ik heb er echt van genoten.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 02:25

Ik heb ze ook veel gezien in Miami, Florida. Vlakbij de "ranch" waar ik vrijwel elke dag kwam zat vlakbij ook een grote stal met allemaal Paso's... Heel apart om ze te zien lopen ook. Leuk dat je het eens allemaal mocht zien en voelen, moet fantastisch zijn geweest!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:15

mooi zeg, zal een leuke reis geweest zijn,
echt mooie paarden ook, ziet er gaaf uit, zijn echt hele andere paardje dan die warmbloeden die we hier gewend zijn, haha
vind de uitrusting die erop ligt ook heel mooi, op de kalender van de pavo van vorig jaar stond ook een paso, die had ook die uitrusting erop liggen,
gaaf hoor!!!

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:30

LEUK! Prachtige stal en ja die hengsten , WAW...je ziet toch goed dat er daar spaans bloed inzit hé.Je ziet dat ze daar goed verzorgd zijn en dat is plezant want op de meeste vakantie oorden..telt alleen het geld Knipoog
Echt fantasticsh, heb nu ook zin om daar te gaan eens..
Die Paso Fino's zag ik ook zitten maar die zijn nog kleiner dan Andalusiers en ja vindt ze maar Knipoog
Dat tuig , ja da leer op hun achterbenen zou ik ook zeggen dat het voor hun achterhand te werken is en het meer naar vooren te doen komen gelijk de pessoa bij ons ( om te longeren).

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:38

oh... wat super, super, super gaaf! Lachen

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:59

Wow dit is echt super zeg. En dan ook nog in zo'n omgeving. De Andes is echt mooi. Verlang zo terug naar Bolivia, waar ik deze zomer drie maand ben geweest.
Ben je ook nog in Machu Pichu geweest??

DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:28

Ontzettend mooie paarden!
Lijkt me echt geweldig, lekker te paard de wijde natuur in (in het buitenland natuurlijk).

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:32

Zo dit ziet er echt super uit zeg. Mooie paarden, en gaaf dat jullie er zo aan zijn gegaan. Niet geschoten is altijd mis en nu heb je een super mooie ervaring gehad. Ik ben gewoon jaloers... Echt heel leuke foto's!!!!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:40

Jee wat een geweldige paardjes!!!

dat hengstje waar jij op mocht met de rit is echt een een al spieren Kwijl zooooo Mooi Echt leuk dat je daar op mocht rijden !!!

En die omgeving en stallen zien er ook erg mooi uit! Mazzelaar!!!!

Echt een verhaal en foto's om helemaal van weg te dromen

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:32

Zo wat een mooie paarden daar zeg Bloos!
Die hengsten zijn echt super mooi, die omgevnig trouwens ook Lachen
Zou daar ook wel eens willen rijden zeg..

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:49

Wat een mooie paarden zijn daar joh! *LOL* Echt superkwijl beestjes Kwijl

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:22

een beetje mij jalours make Boos!
die manen Bloos!
en die omgeving is ook helemaal geweldig

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 19:25

Citaat:
op de meeste vakantie oorden..telt alleen het geld

Dat was in Peru ook heel erg hoor, voor 2 euro kan je daar 4 uur op een scharminkel rondhobbelen dat door een knecht die achter je loopt vooruitgeslagen wordt. Maar die mensen daar zijn zo arm en hebben geen verstand van paarden, dus ik kan het ze niet kwalijk nemen. Zelf zou ik alleen iedereen willen waarschuwen om niet zomaar een paardrijtocht in Peru met de eerste de beste te boeken...

Citaat:
Lijkt me echt geweldig, lekker te paard de wijde natuur in (in het buitenland natuurlijk).

Helaas waren we er in het regenseizoen en konden we niet de bergen in trekken, dat moet echt heel mooi zijn. De trektochten die hij organiseerd gaan echt door hele mooie gebieden.

xjessiex

Berichten: 715
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: wkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:48

Kwijl Wo0hw Kwijl
Wat een Beauty's Bloos!
Echt prachtig !!
Is hier iemand ook heel Jaloers Rolleyes *LOL*