Cursus : Hoe laad je een lastig paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Cursus : Hoe laad je een lastig paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:29

Aangezien mijn vriendin het zo goed doet met de wedstrijden, gaat ze nu ook "buitendeurs" starten, maar Risky is de laatste tijd nogal moeilijk aan het doen met inladen, en dat valt zwaar tegen als een paard van 1.85 zich met zijn volle gewicht jou bijna plet. Dus besloten we zaterdag om te gaan oefenen met laden.

Afbeelding
Het schot is opzij, de spullen zijn eruit, wij zijn er klaar voor !

Het slachtoffer, net vers uit de stal gehaald !
Afbeelding
Wat een bakbeest als je hem zo ziet (mijn vriendin is nog best lang !! (1.75)

Het was gelijk al raak, want zodra hij de parkeerplaats oploopt gaat die staart de lucht in en gaat hij dribbelen. (Ps. zien jullie die geweldige zwarte trailer op de achtergrond ?? Die is van mij... als ik droom Boos! )

Afbeelding
Even ruiken... Gelukkig ruikt het alleen maar naar hem zelf, want het is tenslotte zijn trailer :lol:

En daar kwam het (ik plaats maar 1 plaatje, van de honderd) weigeren, weigeren en nog eens weigeren, 1 stap erop, en dan de rest van zijn lijf opzij gooien.

Afbeelding
De zusjes zijn er al ruzie over aan het maken, want ze doen het natuurlijk allebei fout, volgens hun twee Rolleyes

We hebben dan ook werkelijk alles al geprobeerd, maar de laatste keer toen hij naar de kliniek moest, wilde hij er ook niet in, en toen hebben die mensen van de kliniek hem er letterlijk in geslagen, dus dat was nogal eh.. ja.. nvm.. Het is op zich niet zo'n probleem, want op stal zetten we de trailer altijd in de ingang zodat hij nergens op kan, en dan gaat hij er wel in, maar op wedstrijd heb je daar natuurlijk niet altijd de kans voor.

Toen kwamen we ineens op het prachtige idee om hem te blinddoeken om te kijken hoe die daar op zou reageren.. Nouuuu geweldig !

Afbeelding
Hey, wie doet het licht uit ?

Afbeelding
Ik ruik mijn baasje, dus het zit wel goed, ik volg haar wel !

Afbeelding
Is het veilig baasje ?? Waar moet ik mijn hoef neerzetten ? Hier, sta ik hier goed ??

Afbeelding
Hey, waar ben ik ?? Kan iemand misschien het licht weer aan doen ??

Afbeelding
Oke ! Waaaaaaa waar ben ik ?? Ik ben erin getrapt !

Toen zijn we een stukje gaan rijden, (ongeveer 10 meter en een rondje terug) en mocht hij er weer uit, om het vervolgens nog een keer te doen !

Afbeelding
Ja, ow hey, hier was ik toch net ook ??

Het was wel grappig, want hij keek ons echt heel zielig na toen hij wegreed, zo van, help waarom gaan jullie niet mee ?

Afbeelding
Kom der maar weer uit, voorzichtig, netjes op de laadplank blijven !

Afbeelding

Dat was het weer, nu weten mijn baasjes dat ze mij moeten blinddoeken als ik op reis moet, zo eng was het helemaal niet !

Afbeelding

:love:

Afbeelding

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:35

leuke kop zit erop! nu maar hopen dat ie het truckje niet snel door heeft.... Knipoog

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:36

Mag ik het eerlijk zeggen? Ik vind dit een tijdelijke oplossing voor het probleem maar geen echte oplossing. Want op den duur zal het ook staken als het geblinddoekt is.
Daarnaast vind ik het gevaarlijk. Wat als hij een keer losbreekt... hij ziet dan niet waar hij heen rent.

Ik zou dus langer oefenen, nog meer geduld en een andere oplossing zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:38

Kleintje schreef:
Mag ik het eerlijk zeggen? Ik vind dit een tijdelijke oplossing voor het probleem maar geen echte oplossing. Want op den duur zal het ook staken als het geblinddoekt is.
Daarnaast vind ik het gevaarlijk. Wat als hij een keer losbreekt... hij ziet dan niet waar hij heen rent.

Ik zou dus langer oefenen, nog meer geduld en een andere oplossing zoeken.



Het is alleen voor wedstrijden (zoals ook in de tekst staat) Als hij hier op stal is, word hij gewoon normaal de trailer ingeladen bij de ingang zodat hij geen kant op kan. Probeer maar eens een tank van een paard tegen te houden als hij zijn gewicht ze zijkant opgooid... En je rijd nu ook niet elke week een wedstrijd, dus het valt best mee. Je paard vertrouwd op het moment dat jij hem blinddoekt volledig op jou, dus uitbreken zal hij niet zo snel doen. En als je dan toch met alle "Als" "Stel" en nog een hoop andere dingen, dan kun je eigenlijk niks meer met je paard doen..

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:45

Sja, het is jullie keuze. Persoonlijk zou ik toch gaan denken 'waarom wil hij de trailer niet op'.
Misschien vaker een rondje rijden voor de leut. Een keer naar het strand, een keer naar het bos, eens wat anders dan hard werken.
Misschien eens met grondoefeningen, freestylen en clickertraining te werk gaan.

Ja, het paard vertrouwt op dat moment volledig op jou. Maar zal dat vertrouwen niet kapot gaan als het steeds zo 'misbruikt' wordt.

Ik weet hoe lastig het is als je een moeilijk te laden paard hebt, maar er zijn genoeg oplossingen en genoeg 'prof' mensen om te kunnen helpen.
Dit zou in ieder geval niet mijn oplossing zijn, het zou puur een noodoplossing zijn bij mij.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:53

Dit is dus "the quick fix"
Je neemt dus de afkorting, en dat is in mijn ogen dus niet de goede manier, want je pakt het probleem niet aan.
Er zijn andere manieren van trailerladen, die minder gevaarlijk zijn, en wel afdoende werken. Het is maar de vraag hoe lang dit goedgaat.

En ik geloof dat Monty Roberts het een keertje heeft geformuleerd: we hebben grote paarden en erg kleine trailers....Lips are sealed.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:07

Ik vind dat jullie allemaal wel erg negatief zitten te doen. Persoonlijk vind ik de manier van blinddoeken nog niet zo slecht, maar ik zie bij het proberen in het begin maar weinig goeds. Parkeer de trailer eens langs een muur, zodat hij niet opzij kan. Het oefenen is een goed idee. Ik hoop dat hij nog lang in het blinddoeken blijft trappen. Voor sommige paarden is het maar net "dat" om zich over te geven. De 1 geeft zich over als hij al een longeerlijntje ziet en de ander misschien bij een blinddoek.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:11

opzich wel een handige manier om hem er voor een keer snel op te krijgen, maar ik zou het zelf niet doen
2 weken geleden ben ik met een paard van een vriendin van mij naar de DA geweest, paard gaat alleen op de trailer naar de DA, ze rijdt geen wedstrijden en heeft geen trailer dus ja logisch dat het paard de trailer niet kent.
na een halfuur vechten hebben de 2 stalegenaren maar even geholpen, touw door de mond, om de voorste buis gedraaid, longelijn erachter en iedre pas dat ze naar voren ging touw aangehaald wat om die buis zat, en ze stond er in no-time op, oke niet de meeste vriendelijke manier, en ook iets waarbij je sterk&handig moet zijn

ik ken hem ook in de variant met een soort van strop om de buik, tussen de voorbenen door gaat de lijn dan om de buis in de trailer, werkt ook, maar daarbij gaan ze meer hangen dan wanneer het door de mond zit en heb dus 1x meegemaakt dat een paard viel omdat de longeerlijn brak

op de terugweg van de DA naar huis wilde het paard weer niet, toen kwam ik op het geniale idee Knipoog om de trailer helemaal in de deuropening te rijden, zodat de laadklep binnen was en de rest vd trailer buiten, schuifdeuren tegen de trailer aan dchtgedaan, zorgen dat er geen gaatje is waarin een been kan vast komen te zitten bij verzet, touw over de neus gedaan(paard gooide hoofd extreem in de lucht en sleept je dan mee, is ruim 1.70 en erg sterk) longeerzweepje erachter, 2x aantikken, hoofd ging in de lucht maar omdat t touw om de neus zat was t hoofd snel weer op normale hoogte, en hup ze stond al in de trailer

en dat paard was van te voren dus al tig keer ongeveer gaan zitten en steeds gaan steigeren etc uit verzet omdat ze de trailer niet inwilde en toen ie in de deuropening stond liep ze er bijna vanzelf in

dan ben ik altijd weer gelukkig dat die van mij er inmiddels als een hondje achter me aan inlopen

het is ook wel een gode idee om t paard mee te nemen naar leuke dingen ipv altijd met de trailer ergens naar toe waar hij hard moet werken of het niet leuk vind (DA)

succes!

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:23

ik vind het iig beter dan het je paard dat ding in meppen gedoe.

Of sommige mensen doen zo´n longeerlijn achter die kont en trekken net zo lang tot de achterbenen onder dat beest uit schuiven... Doe dan liever dit

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:28

JEUZES WAT EEN JOEKEL!!!! NIET NORMAAL!

Wel handig dat ie het geblindoekt wel deed... stoer hoor Knipoog super!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 01:11

Renske20 schreef:
na een halfuur vechten hebben de 2 stalegenaren maar even geholpen, touw door de mond, om de voorste buis gedraaid, longelijn erachter en iedre pas dat ze naar voren ging touw aangehaald wat om die buis zat, en ze stond er in no-time op, oke niet de meeste vriendelijke manier, en ook iets waarbij je sterk&handig moet zijn


dit lijkt me dus niet de oplossing, eerder het probleem erger maken dan het al is. Het paard ervaart nu dat de trailer=pijn in je mond. Snap niet echt dat mensen daadwerkelijk tot dit soort praktijken over gaan omdat een paard in een trailer moet. Het is harstikke logisch dat een paard niet een trailer in wil, om het dier dan ook nog eens pijn te gaan doen.....

Als iedereen nu zijn paard vanaf veulen af aan leert dat een trailer niet eng is zou dat een hoop problemen schelen, helaas zijn er blijkbaar een hoop mensen die onkundig met paarden omgaan waardoor dit soort problemen ontstaan.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 01:19

Ik ben het helemaal met Kleintje eens, overigens is mijn paard er zo een met een hersencel te veel, die hebben we uit noodzaak een keer geblind doekt, maar de tweede keer werkte dat niet meer Lachen met geduld en vooral afleidingen en druk vermijden, hetzij met wat Natural Horsemanship, bereik je veel meer... en heel belangrijk een fijne chauffeur voor de trailer.

Met iedere keer een nieuwe truc pak je niet de oorzaak aan maar het gevolg...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 01:26

Brendageene schreef:
Als iedereen nu zijn paard vanaf veulen af aan leert dat een trailer niet eng is zou dat een hoop problemen schelen, helaas zijn er blijkbaar een hoop mensen die onkundig met paarden omgaan waardoor dit soort problemen ontstaan.


Ik zou willen dat ik m'n paard al als veulen had gehad. Had me ook een hoop ongein gescheeld. Maar niet alle mensen kopen een veulen. Wij hebben daar de grond niet voor, de speelkamaraatjes (andere veulens) en toendertijd ook veel te weinig ervaring voor.

Maargoed. Ik persoonlijk vind dat blindoeken ergens wel een goede oplossing, anderzijds..... Ik zie nog steeds m'n paard stijgerend op de klep voor me (longeerlijnen achter z'n kont door, niet geblinddoekt o.i.d.). Hij schampte toen net met zijn hoofd langs de rand af. (ik kan je de foto's laten zien, die zijn niet leuk).
Als je paard niets meer kan zien, ziet hij dus ook niet meer waar hij loopt of staat.
Het scheelt wel dat de trailerklep niet zo hoog is. Maar wij hebben dus een vrachtwagen van 1,5 meter (of zo Verward) hoog. Als ze daar langs kukelen, dan ben je nog niet jarig.

Maar mocht er iemand met DE oplossing komen: i'm here!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 01:36

Ten eerste, vraag jezelf eens af waarom het paard de trailer niet in wil. Vaak is dat een slecht rijdende chauffeur....( tuurlijk die van jou niet Haha!)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 01:41

helemaal waar pipo!

die van mij heeft een keer een vrij wilde rit gehad met de trailer(slecht weer, wind, onverwachts toch wel erg hoge drempels en 2x vol op de rem voor een andere auto), mooi dat ik hem er niet meer in kreeg

toen heeft mn vader heel lang met de trailer gereden ipv mn moeder(nadat we hem samen met de vorige eigenaar met grof geweld op de trailer hebben gekregen, hij trok zich bij mij steeds los en crosste dan heel t dorp door....) en nu loopt hij echt als een lammetje achter me aan de trailer in, en mn moeder rijdt inmiddels ook heel rustig met de trailer

maar als een paard een trailer nog niet kent, of er alleen maar mee naar bv de DA is geweest is het ook wel logisch dat ie er niet in wil gaan, neem hem dan mee naar iets leuks zodat ie weet dat t leuk is om met de trailer mee te gaan

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 02:10

Ik had vroeger een Wahtamin x Wachtmeester die ik mocht rijden voor een fokker. Mijn vader zijn antwoord was alleen : Prima meid, maar als ie zo blijft als dat ie nu is met laden, gaat het feest toch echt niet door.

Dat paard moest vanuit zijn box met de longeerlijn de trailer ingetrokken worden.

Pa en ik hebben een keer geladen waar niemand bij was, en dat ging niet vriendelijk. Daarna liep Dannek ( zijn naam) er altijd zonder enige moeite in. Met regen was ie zelfs sneller dan wij waren Haha!
Paard was sowieso tot op het bot verwend.

Maar die andere mensen hadden een opel kadett voor de trailer, en die meneer had weinig ervaring met trailer rijden.

Pa had een nissan patrol voor de trailer dus dat ligt al veel stiller op de weg, en daarnaast reed die zijn hele leven al met vee in de trailer.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 02:10

Brendageene"]
[quote="Renske20 schreef:
na een halfuur vechten hebben de 2 stalegenaren maar even geholpen, touw door de mond, om de voorste buis gedraaid, longelijn erachter en iedre pas dat ze naar voren ging touw aangehaald wat om die buis zat, en ze stond er in no-time op, oke niet de meeste vriendelijke manier, en ook iets waarbij je sterk&handig moet zijn


dit lijkt me dus niet de oplossing, eerder het probleem erger maken dan het al is. Het paard ervaart nu dat de trailer=pijn in je mond. Snap niet echt dat mensen daadwerkelijk tot dit soort praktijken over gaan omdat een paard in een trailer moet. Het is harstikke logisch dat een paard niet een trailer in wil, om het dier dan ook nog eens pijn te gaan doen.....

[/quote]

En toch he...ik heb geleerd dat als een paard gaat trekken of niet meer vooruit wil, dat je druk op het touw moet houden) dit dus zonder touw in zijn mond, maar een gewoon halster. En bij de minste of geringste beweging naar voren het touw acuut loslaten. Desnoods een touwhalster gebruiken (maar hem hiermee niet in de trailer vastzetten) . En ik denk dat dit ongeveer is wat er is gebeurt, met het verschil dat er een touw door de mond zat. Het paard combineert de trailer niet met pijn in zijn mond, niet als er niet getrokken wordt op het moment dat het paard een stap vooruit zet.
De druk op het halster/in de mond ervaart het paard als onaangenaam, zet hij een stap naar voren is dat het wegvallen van de druk, dus een beloning. Als je dat maar lang genoeg volhoudt, zal hij leren dat het geen zin heeft om te vechten.

Maar als je werkelijk denkt dat het paard na een keertje laden de trailer associeert met pijn in zijn mond heb je het mis. Je maakt het het paard ongemakkelijk op het moment dat hij ongewenst gedrag vertoont. Doet hij wat je wilt, is de druk in zijn mond/druk op zijn hoofd ook weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 02:14

Wat ik trouwens niet begrijp, als je paard zo moeilijk te laden is, waarom ga je dan op een soort van voetbalveld staan met zoveel ruimte om hem te laden. Dan krijg je hem er nooit in!

Parkeer de trailer voor de stal, het liefst zo dat hij geen kant op kan. Pak een longeerzweep........loop richting de trailer als vasthouder en loop gewoon door, kijk niet achterom..degene met de zweep blijft erachter lopen en als hij wil stilstaan geeft die een zacht tikje zodat het paard voorwaarts loopt. Op die manier kan hij maar twee dingen doen, of stilstaan en een portie klappen krijgen. Of doorlopen de trailer in!
Daarnaast het schot helemaal openzetten. Want zo is het wel heel smal voor dat grote paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 08:52

Je zou eens kunnen kijken of een XXL Ifor Williams met voorlaadklep kan huren/lenen.
Deze erg groot en door de voorlaadklep kun je er gewoon dwars doorheen lopen.
Persoonlijk vind ik dit een erg prettige manier om paarden aan een trailer te laten wennen.
[HAW] Usti´s trailertraining
Er zijn gewoon meerdere wegen die naar Rome leiden en blinddoeken vind ik zeker niet de slechtse.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 09:04

Brendageene schreef:
Als iedereen nu zijn paard vanaf veulen af aan leert dat een trailer niet eng is zou dat een hoop problemen schelen, helaas zijn er blijkbaar een hoop mensen die onkundig met paarden omgaan waardoor dit soort problemen ontstaan.

Dit is helaas niet altijd mogelijk. Wij hebben een jonge hengst die ook niet de trailer op wil. Hij is naar Nederland gekomen met de vrachtwagen, en daar is het waarschijnlijk niet helemaal goed gedaan. We kunnen het hem dus niet kwalijk nemen. We hebben veel geprobeerd. Onder andere longeerlijn om de voorbalk, en dan telkens aantrekken. Een longeerlijn erachter. Een zweepje erbij, om net dat beetje extra te geven. Maar het werkt allemaal niet. Zodra hij druk op halster of achter hem voelt gaat hij heel hard achteruit. (Heeft zo dus al meerdere halsters en touwen kapot getrokken.)
We laden dus met een los touwtje. En dan zodra hij binnen staat belonen.
Maar ik begrijp dat trailerproblemen een ramp zijn. Wij zijn ook al veel langer bezig.
Wel een flink paard trouwens.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 09:48


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 09:57

Ilindra schreef:
Je zou eens kunnen kijken of een XXL Ifor Williams met voorlaadklep kan huren/lenen.
Deze erg groot en door de voorlaadklep kun je er gewoon dwars doorheen lopen.
Persoonlijk vind ik dit een erg prettige manier om paarden aan een trailer te laten wennen.
[HAW] Usti´s trailertraining
Er zijn gewoon meerdere wegen die naar Rome leiden en blinddoeken vind ik zeker niet de slechtse.


Ook mijn ik-houd-vier-benen-op-de-grond-paard liep hier bijna zonder aarzelen in

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:00

Zoals in het starttopic uitgelegd, is er op stal wel de mogelijkheid om in een besloten ruimte te laden, maar waren ze aan het oefenen voor op wedstrijd.

Op zich vind ik de blinddoek een mooi gevonden oplossing, maar niet het middel. Ik denk dat jullie vooral moeten blijven oefenen, telkens weer.

Probeer eens een touw of longeerlijn achter hem langs of elke keer als hij een stap naar voren zet, hem weer een stap terug zetten, moet je eens opletten hoe graag-ie naar voren wil

Suc6 ermee in ieder gval!

=^.,.^=

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:42

Ben vele malen gelukkiger als de mensen die nu hun moeilijk te laden paarden de trailer in meppen of er een longeerlijn achterdoen dit eens proberen in ieder geval een stuk vriendelijker.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:58

Mijn haflinger was ook zo'n moeilijke lader. Ik ging bijna nooit met hem de deur uit, maar toen ik een maand ging werken op een stal, moest hij toch mee. Twee weken van tevoren beginnen oefenen.
Een echte Haflinger hoort koppig te zijn, en dat was met Adri niet anders. Met een zweep hem 'aanmoedigen', werkte alleen maar omgekeerd, meneer werd er vreselijk chagrijning van en ging alleen maar verder in de achteruit. Mijn vader verloor zijn geduld al. Dus die heb ik weggestuurd, en ik heb hem de trailer laten parkeren aan de ingang van de wei. Ik heb een lang touw genomen, maakte dat vast aan zijn halster en ben in de trailer gaan zitten, met Adri er nog steeds voor.
Het heeft misschien een half uur geduurd, maar dan stond hij wel geheel vrijwillig in de trailer. Die had gewoon zijn tijd nodig.
Nog wat geoefend in de weken erna en dan ging hij er na een tijdje wèl in 1 keer op.

Dus volgens mij is geduld bij dit soort paarden nog steeds het sleutelwoord, met dwangmiddelen (longe, zweep en misschien zelfs blinddoek) bereik je korte termijn-effecten, maar op lange termijn gaat het dan toch meestal weer mis.

Overigens is Licor een engel met laden, die had enkel nog op de vrachtwagen gestaan in zijn leven, maar op die kleine trailer ging hij ook meteen zonder morren.