bontje werk aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lejo

Re: bontje werk aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:07

je hoeft er ook nog niet op,
maar hij hoeft ook nog geen specifieke spieren te trainen voordat hij ook maar enige basis spierontwikkeling heeft.
Gewoon relaxed aan de longe, met eventueel een hulpstukje, maar meer ook niet voor zo'n jong dier. Of nog een jaartje de wei op, als hij zoals jij zegt 'er nog niet aan toe is'.

Er is echt niks mis met aan de hand bepaalde spiergroepen trainen, maar dan moet er in mijn ogen al wel een bepaalde basisontwikkeling zijn en die heeft hij nog niet zoals je zelf verteld.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:07

Ik weet echt niet meer wat Ts-er wil. Heb het goed bedoeld, maar ik snap haar niet meer.
Als ik op een groen paard stap loopt ie ook in soms met zijn rug hol omdat ze het vaak nog eng vinden. Als ik er een paar keer zeer kort opgezeten heb wennen ze er vanzelf aan, en komt de ontspanning ook. Maar ik zal wel een achtelijke debiel zijn. Verward

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:08

rommeke schreef:
lailapri schreef:
Nee les ernaast en zit op me mobiel dus straks weer antwoord

les ernaast ? mag me eens uitelggen wat je daar mee bereikt.
zo als hierboven al meerdere keren is herhaald, zoek iemand met ervaring en ga er zelf neit mee lopen prutsen.
zo trek je een paard naar beneden, in plaats van hem naar beneden te rijden.

Ze krijgt toch les?! Frusty Nors opkijken Boos!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:11

potverdikkie schreef:
Ik weet echt niet meer wat Ts-er wil. Heb het goed bedoeld, maar ik snap haar niet meer.
Als ik op een groen paard stap loopt ie ook in soms met zijn rug hol omdat ze het vaak nog eng vinden. Als ik er een paar keer zeer kort opgezeten heb wennen ze er vanzelf aan, en komt de ontspanning ook. Maar ik zal wel een achtelijke debiel zijn. Verward

Idd.. ik heb liever dat een jong paard eerst nog maar lekker lang loopt. Eerst maar eens lekker braaf z'n rondjes lopen, sturen, voorwaarts en weer terug, etc. Eerst die ontspanning en het vertrouwen in het rijden eens krijgen. Dan eens kijken of het dier wat langer, en lager wil gaan zakken. Het lijkt mij dat het dier dan eerder vertrouwen in de ruiter z'n handen krijgt, en dan later makkelijker op de goede manier aan de teugel te rijden is.

(Maar dat is mijn mening, en ik heb er nog niet zoveel verstand van hoor. Ik doe me best met mijn 4 jarige pony en heb regelmatig les. )

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:11

potverdikkie schreef:

Dan laat je het toch lekker?

5 pagina's vol met alleen maar comentaar mischien een paar goede en AARDIGE op merkingen.
Mischien kun je ''maar ik snap haar niet meer'' voor je houden.. Lachen

Maar jaa dat is bokt hea! Clown Knipoog

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:13

CxX schreef:
Maar jaa dat is bokt hea! Clown Knipoog

Ik wou net zeggen.. maar wat je ook plaatst op bokt, of op een ander forum, je zal altijd wel van íemand commentaar krijgen. Er zijn altijd wel verschillende meningen.. anders zouden er toch geen discussies zijn ? En zeg nou zelf, dan is het ook niet echt leuk meer .... ? Clown Tong uitsteken

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:15

en jouw opmerkingen hebben wel nut CxX??
het is echt bedoeld als advies (van mij wel iig)
Dat het lijnrecht tegenover de TS staat is jammer, maar het advies blijft het zelfde, nl. iets heel anders gaan doen.
Dat is niet aanvallen, dat is nog steeds advies en echt als advies bedoeld.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 22:16

met dat meisje zonder omdat ik toen mijn zadels nog niet thuis had en daarna met.
nee ik wil hem niet in de krul, zijn hoofd mag ook op de grond hangen of weet ik waar als hij maar leert ontspannen en juist zijn lichaam te gebruiken. en ook als ik erop ga hoeft hij niet gelijk aan de teugel, dat komt wel als hij zijn lichaam gebruikt. Maar als ik er nu op ga zitten gaat zijn hoofd zo dat zijn neus evenwijdig is aan de horizin, dus het andere uiterste, wat er dan gebeurt in zijn rug is niet echt bevordelijk lijkt me, ook al zit ik er maar een paar keer kort op en moet hij dan laag, fijn voor zijn rug is het niet en het zal zowiezo langer gaan duren als bij een paard dat van zichzelf al anders gespierd is, waarom zou ik bij hem die spieren niet eerst kunnen trainen voor ik erop ga? En dan erop kan het laatste beetje geleerd en getraint worden.

Ik vraag me af of er mensen zijn die ervaring hebben met schouderbinnenwaarts op de volte aan de hand als onderdeel van de training?

Op het land schiet ik weinig mee op, hij vind rijden en werken erg leuk maar hij kan het nog gewoon niet kwa houding en spieren en natuurlijk zal hij nog wat groeien.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:19

Tuurlijk zal het dier het eerst eng vinden, iemand op z'n rug. Altijd aan het begin wel zo.. Maar mag ik om enkele foto's dan vragen, waar die onder het zadel echt loopt ? ( Dus stap, draf etc. ) Ik wil eigenlijk wel eens zien hoe die is volgens jou. Als ik jou berichten zo lees, lijkt het alsof je diertje naar de hemel wil reizen met z'n hoofd en dus zo z'n rug belast. Zo erg kan het toch niet zijn ?

( En wie weet kunnen de bokkers je dan ook beter helpen, als ze het probleem onder het zadel zien ? Lachen )

Heartflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:21

Ik snap je volkomen, Lailapri.
Maar jou strategie snap ik niet.. En ik denk eerlijk gezegt dat je daarmee ook weinig zult bereiken. Verder ga ik met Cassidy mee qua tips. Lachen Zo denk ik er precies over..

Je hebt al heel wat tips en kritiek gekregen en ik hoop dat je daar ook wat mee doet. Lachen Verder vind ik 't een hele leuke pony. Ja

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 22:22

potverdikkie schreef:
bovendien ontwikkel je met alleen longeren ook geen rechtgericht paard.
Op zijn eigen benen leren lopen onder het zadel, zonder druk zonder wat te vragen, zo krijg je spieren, en dan kun je altijd als je dressuurmatig op een gegeven moment iets wil corrigeren je grondwerk doen. Want opzich is met grondwerk niets mis, maar je krijgt er geen goed doorgereden paard van, en zeker niet rondom correct bespierd.

ik zie het misschien anders? In mijn ogen is een paard niet geschikt om op te rijden er is al meer gewich op de voorhand en wij gaan daar ook nog zitten dan moet er dus meer gewicht naar de achterhand om de ruiter te kunnen dragen, en een bolle bovenlijn ontstaan om mee te dragen. Is het dan niet onze taak onze pony's dat te leren voor we erop gaan en eventuele lichamelijke problemen die bijna ieder paard wel heeft uit de weg te helpen, en te zorgen dat hij kan bollen en dragen voor we erop gaan? Wij willen op het paard rijden, het paard kan zich prima redden met het lichaam dat het heeft maar wij willen erop....

Bont heeft dus een zeer slecht bespierde bovenlijn+waarschijnlijk enkele blokkades die opgelost kunnen worden als mijn geldboompje weer een stukje groeit. Ik heb geen foto's van onder het zadel, misschien van een stukje buiten moet ik even kijken in mijn bestand. idd hij kijkt sterren maar doet dit ook normaal, iets minder erg maar hoofd houdt hij altijd erg hoog. ik ga even opzoek naar foto's.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:23

Heartflower schreef:
Ik snap je volkomen, Lailapri.
Maar jou strategie snap ik niet..
En ik denk eerlijk gezegt dat je daarmee ook weinig zult bereiken. Verder ga ik met Cassidy mee qua tips. Lachen Zo denk ik er precies over..

Je hebt al heel wat tips en kritiek gekregen en ik hoop dat je daar ook wat mee doet. Lachen Verder vind ik 't een hele leuke pony. Ja

Je snapt haar volkomen, en vervolgens..
snap je jaar strategie niet ?? Bloos

Dan denk ik toch echt dat je haar niet volkomen begrijpt, of zie ik dit nou weer verkeerd ? Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:28

lejo schreef:
maar hij hoeft ook nog geen specifieke spieren te trainen voordat hij ook maar enige basis spierontwikkeling heeft.

wat versta jij onder basis spierontwikkeling en specifieke spierontwikkeling? Schouderbinnenwaarts is meestal de eerste oefening, prima als rek en stretch oefening.
Alles kan geleerd worden ernaast, vind het juist ontzettend goed van de ts dat ze daar eerst tijd instopt, voordat ze erop gaat zitten. Als je paard al rechtgericht, ontspannen en aan de hulpen is voordat je erop gaat, maakt het voor iedereen een stuk makkelijker, toch?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:32

sanne83 schreef:
lejo schreef:

wat versta jij onder basis spierontwikkeling en specifieke spierontwikkeling? Schouderbinnenwaarts is meestal de eerste oefening, prima als rek en stretch oefening.
Alles kan geleerd worden ernaast, vind het juist ontzettend goed van de ts dat ze daar eerst tijd instopt, voordat ze erop gaat zitten. Als je paard al rechtgericht, ontspannen en aan de hulpen is voordat je erop gaat, maakt het voor iedereen een stuk makkelijker, toch?

Oke, daar ben ik het met je eens Sanne. Het maakt het later wel wat makkelijker.. maar ik heb bij de TS de indruk dat ze hem gewoon aan de teugel dwingt..

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:36

Volgens mij moet de TS nog leren hoe ze werk aan de hand goed moet doen. Het is niet zo makkelijk als het lijkt. Maar oefening baart kunst. Knipoog
Marijke de Jong traint jonge paarden eerst een half jaar of langer aan de hand (wel aan de kaptoom)en gaat er pas opzitten als ze een jaar of 4 zijn. Zo heeft ze paarden die goed in balans zijn en de basisoefeningen onder de knie hebben. Voor het paard een hele fijne manier om sterker te worden en te leren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 22:42

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8MN6Q4VK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ADJTVGIU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IUHQZNXQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6YOE8J8M.jpg
foto's zijn wel van vorig jaar najaar.
filmpje:
http://nl.youtube.com/watch?v=q9I52nz-NkY
dit filmpje kun je zien hoe leuk hij springen vindt Tong uitsteken
Commentaar over de troep mag best maar ben daar nu weg dus gelukkig geen last meer van.
http://nl.youtube.com/watch?v=51frPCJtysc
nog een filmpje van vorig jaar zo hoog bouw ik me hindernissen voor hem niet meer hoor.
en nog fragmentje van dat filmpje:
http://filmpjes.nl/bekijken/2355-Dewi?f ... D1&embed=0

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:45

Ook hier iemand die met haar zeer ongunstig gebouwde fjord aan de hand werkt. En voor alle mensen die zeggen dat je moet gaan longeren met pessoa of moet gaan rijden ..... Daar niet naar luisteren. Echter sta ik niet achter de bijzet eraan, imo is dat niet nodig. Ik les bij dezelfde instructrice als Lusitano, dus sluit me bij haar tips aan. En zou alleen willen zeggen dat je in principe goed bezig ben, alleen luister ook naar je eigen gevoel en niet alleen naar je instructrice...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:53

Okey, ik heb met genot naar die filmpjes zitten kijken en die foto's.
Meid er is niets mis met je pony! Gewoon stoere lekkere bink, met en korte hals. Zoals hij daar rondrent, en speelt met die andere, dit is gewoon zijn houding.
Geweldig beest. die bruine trouwens ook.
Stap er gewoon op, en begin heel rustig aan. Hou dat grondwerk erbij als je dat prettiger vindt, maar beide zijn echt zeer leuke pony's

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:55

lailapri gaat op een rustige manier met de dieren om zoals ik zelf heb gezien toen ik bij haar was. Alle dieren zien er goed en vrolijk uit. Het handwerken doet ze sinds kort en daar heeft ze les in. Op de foto's die in de link staan had ze les. Ze doet dus niet zomaar wat!
Ik geef toe dat ik zelf meer van het rij technisch oplossen ben. Of de longe erbij pak. Nu heb ik ook geen ervaring met handwerk. Ik heb wel gezien dat er nette stukken in zaten tijdens de training. En nogmaals het was onder begeleiding van een instructrice en ik mag toch aannemen dat zij wel weet wat wel en niet kan!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:02

Ik snap je manier van werken Ja Meisje bij mij op stal werkt ook aan de hand los, stelling, schouderbinnenwaarts, en ze is nou bezig met travers. Echter, dit is een volledig doorgereden, ervaren pony die onder het zadel L/M niveau is. Zij doet dit onder de noemer klassieke dressuur. Deze pony is er echt veel beter van gaan lopen.
Ik snap het wel wat je doet, maar ik vraag me af of je op de goede weg zit. Bijzet zou ik weg laten, het is nog maar een jonge pony. Laat hem eerst maar recht toe recht aan lopen, op vier benen, zonder gefrut. Ook zo kun je ontspanning krijgen. Gefrut aan het bit, bijzets erbij, op een (kleine) volte.. dat werkt niet bij jonge paarden. Geef ze de ruimte, laat ze lópen. Daarna kun je op deze manier verder gaan met de juiste bespiering en dergelijke.

Vind het wel een hele leuke pony, en ik denk dat jullie er zeker gaan komen Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:23

blieb01 schreef:
lailapri gaat op een rustige manier met de dieren om zoals ik zelf heb gezien toen ik bij haar was. Alle dieren zien er goed en vrolijk uit.

Dat doet er toch niet toe? Er is toch niemand die zegt dat ze niet goed voor haar paarden zorgt?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:36

stef schreef:
blieb01 schreef:
lailapri gaat op een rustige manier met de dieren om zoals ik zelf heb gezien toen ik bij haar was. Alle dieren zien er goed en vrolijk uit.

Dat doet er toch niet toe? Er is toch niemand die zegt dat ze niet goed voor haar paarden zorgt?

Indd. Ze kan toch ook eens de positieve berichten quoten? Zo maak je een topic zelf negatief! En weinig aantrekkelijk.
Op mijn positieve antwoorden hoor ik immers nooit wat

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 23:39

ik heb jou benadert via pb...

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:58

Ik wil even reageren op dit topic.

Ik ben zelf niet zo heel erg bekend met het werk aan de hand. Heb het wel vaker zien voorkomen, maar aan de hand moet je voor 200% weten waar je mee bezig bent.

Mijn paarden, leren eerst overal aan wennen het bit longeersingel etc. Dan gooi ik er zelf al een pessoa aan. Als je het op een goede manier doet, maak je er niks mee kapot, wat verschillende mensen in dit topic zetten. een pessoa werk van achter naar voor. een bijzet aan de longe werkt alleen van voor als de longeur (weet niet hoe je dat schrijft) het paard van achter zeer acktief houd.

Een pessoa teugel kan je altijd fijn los doen, en er word weinig gedwongen, en in de mond word er zeker niet gezeten. Met het juiste gebruik van een pessoa longeertuig leert het paard over de rug lopen, en het gebruiken van zijn rugspieren. Dit is zeker fijn als je erop zit, en kan je ook sneller beginnen met het rechtstellen, aangezien dat je paard redelijk veel gewend is en vaak al sneller opzoek gaat naar je hand. Ik vind dit zeker een nette voorsprong zonder druk op de basis van het beleren.

Met dat je paard sneller opzoek gaat naar je hand kan je hem al redelijk fijn op twee teugels rijden (geen getrek geen gemier maar wel met gedeelde aanleuning)
Hier praat ik over een acktief paard, die dus je hand aan het zoeken is!! Vat me niet verkeerd... En dan kan je zeker al beginnen met lange rechte lijnen recht te stellen.

En dit doe je verder niet overhaast!! Alleen als het paard er klaar voor is, maar dit vind ik persoonlijk stukken fijner bij het beleren van jonge paarden.

Nogmaals het werken aan de hand, heb ik weinig ervaring mee. Heb wel mensen om me heen die zich er in verdiepen, en als het op de juiste manier gebeurd vind ik het super om te zien.

Maarnogmaals.. zolang je paard niet voorwaarts is, en er van voor teveel word aangezeten.. dan bouw je verkeerde spieren op.

DIt is mischien ook een tip voor de ts. Doe dit wel onder begeleiding, een pessoa longeertuig helpt je paard om een aantal spieren op de juiste manier te leren gebruiken. Dit kan zeker van pas komen onder het zadel. ook in die tien a 20 minuten dat je er op zit.

Verder wil ik je veel succes wensen met het beleren van je pony.. en ieder zijn eigen manier wat dat betrefd. maar wie niet geschoten heeft heeft altijd mis.. Dus wie weet zal je enkele tips kunnen volgen uit dit hele topic.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 00:04

blieb01 schreef:
lailapri gaat op een rustige manier met de dieren om zoals ik zelf heb gezien toen ik bij haar was. Alle dieren zien er goed en vrolijk uit. Het handwerken doet ze sinds kort en daar heeft ze les in. Op de foto's die in de link staan had ze les. Ze doet dus niet zomaar wat!
Ik geef toe dat ik zelf meer van het rij technisch oplossen ben. Of de longe erbij pak. Nu heb ik ook geen ervaring met handwerk. Ik heb wel gezien dat er nette stukken in zaten tijdens de training. En nogmaals het was onder begeleiding van een instructrice en ik mag toch aannemen dat zij wel weet wat wel en niet kan!

nog bedankt voor het maken van de foto's volgende keer met je nieuwe camera? hahaha