brooke hospital!!!! dit is echt zielig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 11:49

Afbeelding
Huilen Boos! Huilen Boos!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: loulou op 2001-10-23 11:49 ]</font>

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:06

Op deze foto staan de paarden bij te komen in een kliniek in pakistan. De eigenaren krijgen een bepaald bedrag per dag en de dieren staan er gratis.

Meer tekst en info..zie banner of http://www.welshcob.nl/info_over/brooke.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:18

De documentaire van Dierenmanieren.

De documentaire van Dierenmanieren richt zich op de grote Brooke Hospital kliniek in Peshawar en op 2 zogenaamde veldklinieken in Mardan en Surezai.

De kliniek van Peshawar is een indrukwekkend complex met een grote opname-capaciteit: meer dan 80 dieren. Er zijn langgerekte, overdekte stallen die zijn voorzien van elektrische waaiers, waterbakken In de voederbakken ligt altijd voldoende vers groenvoer. Er is een kraal waarin de dieren die aan het herstellen zijn vrij kunnen rondlopen en grazen. Dierenarts Major Gulzar Hussain is directeur van de kliniek. Meerdere malen per dag (ook 's nachts) maakt hij samen met zijn medische staf een inspectieronde langs de patiënten. Een team van verzorgers houdt de dieren dag en nacht in de gaten: zij aaien, borstelen en wassen de paarden en ezels en geven ze vers groenvoer en water. Met zijn team verricht Major Gulzar per jaar in de kliniek gemiddeld 100.000 veterinaire ingrepen. Nauwgezet worden alle gevallen die worden behandeld bijgehouden op grafieken in het kantoor van de kliniek. Zo is op de grafieken te zien dat in de periode maart '97 tot maart '98 het aantal gevallen van oververhitting sterk is afgenomen: 600 minder dan het jaar daarvoor. Dankzij de grafieken kunnen de effecten van de behandelingen en de voorlichtingsprogramma's van Brooke Hospital for Animals worden gemeten.

Het sleutelwoord dat van toepassing is op alle klinieken van Brooke Hospital is rust. De kliniek in Peshawar vormt een oase van rust die in schril contrast staat met de wereld buiten de muren van de kliniek. Geen enkel dier wordt uit de kliniek ontslagen alvorens het volledig genezen is en weer fit genoeg om weer aan het werk te gaan. Terwijl de televisieploeg elders in de kliniek opnames maakt, doet Dr. Gulzar Hussain, de directeur van de kliniek zijn ronde. Vrijwel elk paard of ezeltje in de kliniek heeft een afschuwelijke geschiedenis. Er staat een ezeltje dat is mishandeld met een gloeiende ijzeren staaf die door zijn neus is geboord en, alsof dat niet erg genoeg is, zijn ruggetje is grotendeels ontveld. Hij blijft zeker een maand in de kliniek. Even verderop staat een prachtige merrie die van achteren is aangereden door een auto. Deze merrie heeft een gapende wond van ongeveer 35 cm in doorsnee in haar dijbeen.



De eigenaar is geen onbemiddeld man en hij betaalt dan ook voor het verblijf van zijn paard in het hospitaal. De merrie zal nooit meer kunnen werken, maar haar eigenaar vindt het afschuwelijk om haar te laten inslapen. Hij gaat de merrie in de toekomst gebruiken als fokmerrie. Er zijn wel degelijk ook goede eigenaren.

In een andere stal heeft een oude, zwarte merrie een combinatie van alle aandoeningen die denkbaar zijn. Ze is pas 13 (paarden in Nederland worden niet zelden 30 jaar oud) en compleet misvormd. Werken in haar conditie moet een regelrechte kwelling zijn. Na een paar dagen rust en verzorging in de kliniek zal de dierenarts haar laten inslapen. De dagen in de kliniek zijn ongetwijfeld de meest gelukkige dagen van haar leven.



De witte merrie met hoefbevangenheid zal nooit meer kunnen lopen, laat staan werken. Het moment dat de dierenarts een einde maakt aan haar lijden is op film vastgelegd en te zien in de documentaire. De merrie ligt in de kraal en om haar heen grazen herstellende paarden. De merrie slaapt na toediening van het spuitje rustig in; zij sterft in alle rust, tussen vrienden.

Het is zeker niet makkelijk om als bezoeker al dit dierenleed onder ogen te moeten zien. Nèt als je denkt dat je het ergste geval hebt gezien, zie je een dier dat er nòg slechter aan toe is. En toch, ondanks alle ellende overheerst een zeer rustgevend gevoel: deze dieren zijn in goede handen. De meeste zullen genezen. Daarnaast doet de staf er werkelijk alles aan om elke patiënt een betere toekomst te geven: iedere eigenaar krijgt instructies van de dierenarts hoe hij zijn dier moet verzorgen en hoe hij in het vervolg ziektes en andere aandoeningen kan voorkomen.

Elke ochtend vertrekt vanuit de kliniek een team van dierenartsen met 6 rijdende klinieken naar plaatsen waar veel paarden en ezels werken. Zo posten er een paar op drukke doorgangswegen, gaat er één naar de plaatselijke markt. De documentaire toont de dagelijkse werkzaamheden van een aantal rijdende klinieken.



. De rijdende klinieken verlenen gratis eerstelijns veterinaire hulp. Elk team behandelt ca. 60 dieren per dag. Dieren die er tè slecht aan toe zijn worden met een trailor naar de kliniek vervoerd en opgenomen voor behandeling.

..........................................................................

Brooke Hospital for Animals Pakistan

Brooke Hospital for Animals is vrij recentelijk van start gegaan in Pakistan: in 1991 is de eerste kliniek geopend in Peshawar, een grote stad in Noordwest Pakistan vlak bij de grens van Afghanistan. Onder leiding van Shah Rafi Alam, directeur van BHA Pakistan, zijn er inmiddels 4 klinieken geopend in de steden Lahore, Mardan, Multan en Gujranwala. De populatie werkpaarden en -ezels van Pakistan is groot: meer dan 4 miljoen dieren. De verhouding tussen gemotoriseerd vervoer en door paard of ezel getrokken kar is ongeveer 3 op 1, met name in de plattelandssteden.

De speciale reden voor de televisie-opname in Mardan is dat de Nederlandse afdeling van Brooke de kliniek in Mardan financieel gaat ondersteunen.

Mardan.

De ploeg van Dierenmanieren heeft opnames gemaakt van de kliniek in Mardan met een speciale reden.

Het stadje Mardan ligt 60 kilometer ten noordoosten van Peshawar. Mardan is omringd door baksteenovens. In de baksteenovens worden paarden en ezels als gevolg van de barre leefomstandigheden gemiddeld niet ouder dan 15 maanden. Brooke Hospital for Animals heeft in 1994 een veldkliniek in Mardan geopend.



Een veldkliniek is een klein hospitaal dat bestaat uit overdekte stallen die zijn voorzien van elektrische waaiers. De Brooke Hospital for Animals veldkliniek in Mardan beschikt over 3 rijdende klinieken die langs drukke wegen staan en op drukbezochte markten om eerstelijns hulp te verlenen. Tevens inspecteren de rijdende teams dagelijks de werkdieren van de baksteenovens. De teams van de rijdende klinieken vervoeren de dieren die er tè slecht aan toe zijn naar de veldkliniek voor minimaal een paar dagen rust, medische verzorging en revalidatie.

Brooke Hospital for Animals voorziet in Mardan in een grote behoefte: er leven in deze middelgrote stad naar schatting 10.000 werkpaarden en -ezels.

De veldkliniek heeft een beperkte capaciteit: 10 dieren. De staf heeft in de periode maart '97 - maart '98 weliswaar een astronomisch aantal veterinaire behandelingen gerealiseerd (49 000, variërend van ontwormingskuren tot grote ingrepen), maar de hartewens van de stafleden van de kliniek is uitbreiding. De staf heeft dringend behoefte aan uitbreiding van het team, een grotere opnamecapaciteit en 2 à 3 nieuwe rijdende klinieken.

Een deel van de opbrengst van het programma Dierenmanieren zal worden besteed aan de uitbreiding van de kliniek in Mardan.

lees en huiver.................. Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:21


Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:33

Ik pakistan?? brr daar wil je nu ook niet zijn.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:41

Ik vind het zo goed, dat dit er is!!! En ik ga ook zeker geld storten!!! Echt goed!!!

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:50

oh wt vreselijk om dit te zien..

heel erg goed dat ze in goede handen zijn hoor!!! Verdrietig Huilen Verdrietig Boos! Boos! Boos!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 13:23

Verschrikkelijk om te zien en ik ben om die reden ook donateur geworden. Alle beetjes helpen!
Voor 35,- per jaar hoef ik niet lang na te denken!
Heel goed dat dit er is!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 13:55

Ik heb net zitten kijken. Ik wist dat het erg was, maar met die foto's wordt je weer gelijk met de neus op de feiten gedrukt.
Ben gelijk donateur geworden...

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 13:59

Hoihoi,

Om die redens ben ik nou bezig een trektocht voor te bereiden voor al die arme paardjes.

'rijpaarden helpen werkpaarden.

'Dus zit je hart op de juiste plaats. Rij mee!!

Het zal eind april gehouden worden. Zelf rijd ik met mijn 4-jarige ruin mee.

Groetjes
denise

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 14:03

Mijn hart zit op de juiste plaats maar je moet ook rekening houden met het feit of je paard zo'n rit wel aan kan.

Ik ben zelf ook donateur trouwens.

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 18:55

Heb me net aangemeld als donateur.

siouxsie

Berichten: 575
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 19:42

al die fotows
zo zielig
ikke wil ook donateur worden

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 20:40

aaah wat zielig die fotos
Huilen