bewijs: sabinofactor bij ons op stal!! :D:D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

bewijs: sabinofactor bij ons op stal!! :D:D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 19:14

Ik las een heel leuk artikel over kleurvererving en ineens schoot me te binnen bij het kopje Sabino dat er pony's bij ons op stal waren die met die omschrijving overeen komen, dus ik de foto's erbij en ja hoor, we hebben twee sabino's op stal en het veulentje Aimee is misschien ook sabino!! Haha!:D
(het artikel heb ik op de computer, mensen met intresse kan ik het naartoe mailen!!)
Hier de omschrijving van sabino uit het artikel:
Citaat:
De wijzigingsfactor sabino kan meerdere verschijningsvormen hebben. Sabino is het verschijnsel dat de witte aftekeningen op de benen en het hoofd erg groot uitvallen. In zijn meest bescheiden vorm, zie je enkel een wit vlekje op de buik of boven de witte aftekeningen op de benen. Zo’n pony is soms niet van een normale vos of bruine te onderscheiden. Een soort van tussenvorm herken je wel heel duidelijk: de grens van de witte tekeningen is grillig, er zijn witte spikkeltjes hoog op de benen, in de liezen, op de buik en borst en vaak heeft de pony een vleeskleurige onderlip en soms zelfs een keelblesje


Als eerste de merrie Anouk:
Afbeelding
Foto van haar grote grillige blesje

Afbeelding
Aan de zijkant de beentjes van Anouk

Afbeelding
Is dat een keelblesje?? Haha!:D

Afbeelding
Zie voorbeentje van Anouk!! Haha!:D

Afbeelding
En hier de achterbeentjes!! Haha!:D

En dan ook van Nynke:
Afbeelding
Wit stipje boven aan haar achterbeen en je ziet op haar hoofdje ook nog stukjes van de bles Haha!:D

Afbeelding
Zie blesje en rechterachterbeentje Haha!:D

Afbeelding
En hier kan je al de vier voetjes even bestuderen

Bij kleine Aimee is nog niet veel te zien van de aftekeningen op de benen, maar als je naar dit koppie kijkt (met dat blesje) zal het ook best een sabino kunnen zijn: Haha!:D
Afbeelding

hahahaha, ik vind het best wel grappig, dat we dit op stal hebben staan Haha!:D is een keer iets anders dan een gewone vos
-x-ies Niekje

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:21

Kan me haast niet voorstellen dat dat echt sabino is.
Dan zou Mysty (grillige bles, witte benen daarboven witte spikkels en een witte buik helemaal, witte bibs) ook een sabino zijn. Nog nooit iets ovwer gehoord dus het zal wel meevallen Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:22

Afbeelding
Dit lijkt er meer op Haha!

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 19:42

Dat paard laat de sabinovorm idd meer zien, maar zoals ook al in die quote staat:
Citaat:
In zijn meest bescheiden vorm, zie je enkel een wit vlekje op de buik of boven de witte aftekeningen op de benen. Zo’n pony is soms niet van een normale vos of bruine te onderscheiden.


en dan hier nog de rest van het stuk over sabino, daar staat ook wat over dat er meer of minder van te zien is:
Citaat:
Dan is het andere uiterste van een sabino een pony die behalve grote witte aftekeningen ook op het hele lichaam geheel met witte haren doorstoken is (vb. Ruska Mister Pearly King) Soms is deze vorm van sabino wat moeilijk van een roan te onderscheiden, maar een roan heeft toch echt nog een donker hoofd, vaak niet zo grote witte aftekeningen en een roan verkleurt duidelijk in de seizoenen van het jaar. Sabino komt veel voor bij A pony’s en Cobs, in mindere mate bij sectie B pony’s en bijna niet bij de sectie K.
De benaming van de verschillende sabinos kan heel verwarrend zijn. Andere namen die waarschijnlijk aan sabinos gegeven worden: Stekelharig, roany chestnut (roanachtige vos) en Blagdon (bij Welsh Cobs)
Sabino vererft dominant, de factor is altijd in meer of mindere mate aan één van de ouderdieren te zien. De vererving is veel ingewikkelder dan bij een dominante factor als bijvoorbeeld roan. De ene sabino vererft veel grote witte aftekeningen dan de andere. Hoeveel wit een pony zelf heeft, bepaalt kennelijk niet de kans hoeveel wit hij bij zijn kinderen doorfokt. Het wit van beide ouders lijkt elkaar soms te versterken. Er zijn ook aftekeningen te zien die lijken op appaloosa tekeningen, meestal bij de bil. Ik zag ze bij een Welsh A pony en een Welsh Cob. Ik vermoed dat deze tijgerbil geen vorm is van sabino, en ook heel zeldzaam doorvererft.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:57

Ja hoor,
dan is mijn vos ook een Sabino *LOL*
Die heeft ook grote witte aftekeningen en hier en daar een wit haartje tussen de rest uitsteken. Cool

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 20:02

Voor mensen die nog hele oude In De Strengen hebben met Welshnieuws erin: het staat allemaal in het nummer van 20 december 2001 (lekker oud Haha!:D) die vondt ik nog op stal en daar komt het allemaal uit Haha!:D

En het gebeurd dus ook regelmatig dat mensen niet weten dat hun pony het sabinofactor hebben, maar het vererft dus ook dominant Haha!:D

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:02

ja idd lijkt me ook een beetje onlogisch maja de foto's zijn erg leuk Knipoog

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:15

Een echte Sabino is idd meer zoals die foto van Pinkygirl

Je moet bij sabino ongeveer denken aan een verfpot die op je paard is opengeknald Haha!

Dit zijn misschien wel de lichtste vormen van sabino, maar bij een sabino denk ik toch aan een 'verf'paard....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:19

SANEX schreef:
Een echte Sabino is idd meer zoals die foto van Pinkygirl

Je moet bij sabino ongeveer denken aan een verfpot die op je paard is opengeknald Haha!

Dit zijn misschien wel de lichtste vormen van sabino, maar bij een sabino denk ik toch aan een 'verf'paard....

Nu ben je natuurlijk jaloers,
omdat ik wel een Sabino heb en jij niet Tong uitsteken

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 20:27

SANEX schreef:
Dit zijn misschien wel de lichtste vormen van sabino, maar bij een sabino denk ik toch aan een 'verf'paard....


Ik heb mezelf niet horen zeggen dat ik een extreme vorm van sabino op stal heb Haha!:D als ik een scanner had staat er in dat blad ook nog wel een plaatje van een nog veel extremere sabino

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:03

Ik geloof je best Niekje, maar is dan niet (bijna) iedere vos een Sabino Verward
Lijkt me een beetje raar aangezien sabino niet echt veel voorkomend was voor zover ik weet (en ik weet erg weinig van kleurvererving enz maar toch).

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 21:25

Niet bijna iedere vos is dan sabino, want die grillige rand is bijna altijd met stippen en alles en bij de meeste vossen is het rand gewoon schuin of een beetje oneffen (is niet met een liniaal getekent Haha!:D)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:42

Tha_Niekje schreef:
Niet bijna iedere vos is dan sabino, want die grillige rand is bijna altijd met stippen en alles en bij de meeste vossen is het rand gewoon schuin of een beetje oneffen (is niet met een liniaal getekent Haha!:D)


Is mijn vos dat ook niet Sabino? Haha! Ze heeft een witte bles, niet bepaald recht Haha! 4 witte benen, een witte vlek onder haar buik en heeft nog een heleboel witte haren op haar buik en flank. Ik noem dat gewoon stekelharig.

Maar misschien is het bij jou wel sabino? Kijk maar in mijn profiel voor foto's...

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 23:41

Mmm aan de hand van de beschrijving zou ik ook een sabino hebben.
Brede doorlopende bles (tot over de neus) witte onderlip en gedeeltelijk ook bovenlip.
Verder voskleurig maar vier hoge witte benen en ja een wit plekje bij de lies en onder de buik.
en dan laat ik al die witte haartjes die je van dichtbij tussen de voskleurige inziet niet vergeten.

Als ik de beschrijving zo lees dan is dit dus sabino?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:11

Sjuimpje"]
[quote="SANEX schreef:
Een echte Sabino is idd meer zoals die foto van Pinkygirl

Je moet bij sabino ongeveer denken aan een verfpot die op je paard is opengeknald Haha!

Dit zijn misschien wel de lichtste vormen van sabino, maar bij een sabino denk ik toch aan een 'verf'paard....

Nu ben je natuurlijk jaloers,
omdat ik wel een Sabino heb en jij niet Tong uitsteken
[/quote]

Nou wat denk je! Echt wel, en pas op hoor sjuim...ik kan heel gevaarlijk worden als ik jaloers ben Extreme duivel

Hey maar wacht eens even... Ik heb hier nog wel ergens een potje verf staan....Hmmm vanmiddag maar eens even een bezoekje aan mn paard gaan brengen gna gna }> Haha!

bibla
Berichten: 64
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 13:53

hijs kik
knuffel voor hem
ciaoo

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 14:10

Afbeelding

Deze merrie is Sabino. Afstamming Bascal x Urnata.