Snelcursus modelpaarden repainten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Snelcursus modelpaarden repainten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 13:03

Omdat ik zulke leuke reacties van de bokkers krijg over mijn repaint werk wil ik het graag met jullie delen.
Ik wil jullie even in een spoed cursus laten zien hoe je zelf een modelpaard kan schilderen.
je hebt er voor nodig de volgende dingen:
1 - een model paard
2 - Airbrush met compressor of penseel
3 - schuurpapier 1200
4 - verf (lijkt me wel handig)
5 - alle tijd van de wereld haha

Voordat een modelletje gespoten kan worden moet eerste de oude verf eraf gehaald worden. (of het model moet al kaal zijn van zichzelf).
Dit kan je het beste doen met nagelakremover en een wattenstokje (nou ja wel 100 wattenstokjes)
alles moet eraf, laat je wat zitten dan schijnt dat namelijk door de nieuwe verf heen.
Is het model schoon dan moet hij helemaal opgeschuurd worden zodat alle vette delen weg zijn.

Dan kan je pas beginnen.
Ik heb hier als voorbeeld genomen mijn 2e resin fries en heb zoveel mogelijk stappen op de foto gezet.

1.
model is klaar voor een repaint.
Afbeelding

2.
omdat ik het model zoveel mogelijk als mijn eigen fries wil maken (bruin/zwart met appeltjes) begin ik met een bruine laag.
Dit is de eerste laag op het model.
Afbeelding

3.
Omdat de eerste laag uiteraard niet dik is ( zo licht mogelijk spuiten met de airbrush) Moeten er verschillende lagen over elkaar gespoten worden. Elke laag moet even de tijd krijgen om te drogen, doe je dat niet dan krijg je vlekken of lopers.
Afbeelding

4.
enkele bruine lagen verder ziet het model er zo uit.
Afbeelding

5.
omdat ik het met zwart ga overspuiten hoeft het bruin niet veel donkerder te worden en begin ik met zwart.
Omdat ik wil dat het model appeltjes krijgt moet ik daar gelijk mee beginnen want zwart is een snel donker wordende kleur en dat moet er dan gelijk al op komen. Die appeltjes maak ik door snelle ronde bewegingen met de airbrush te maken en de verftoevoer zo laag mogelijk te houden.
Afbeelding

6.
closeup van de appeltjes
Afbeelding

7.
zitten de appeltjes eenmaal op het model dan kan ik vrij met het zwart overal overheen spuiten. Ook weer dunne laagjes over elkaar en waar het echt pik zwart moet worden doe je dat gewoon vaker.
Afbeelding

8.
Model gezien van de andere kant (altijd aan twee kanten doorspuiten, voorkomt kleurverschil.)
Afbeelding

9.
is de kleur goed dan is het tijd voor de ogen. ik vind het altijd het mooiste om de modellen 3 kleurige ogen te geven. Aangezien dit een paard in de spaanse pas is en je aan de oren kan zien dat hij zich ergens op concentreerd probeer ik dat ook in de ogen weer te geven. Eerst dus wit op de oogbol.
Afbeelding

10.
vervolgens kan het bruin er overheen maar moet er dus wat wit zichtbaar blijven.
Afbeelding

11.
En als laatste de iris erin met zwart
Afbeelding

12.
Dan zijn de hoeven aan de beurt. hier is het makkelijk om zwarte hoeven te maken, geef je een paard witte aftekeningen op het been dan moet je dat ook weer in de hoeven laten zien uiteraard, Dit is dus een showpaard en de hoeven zijn daarom zwart geteerd zeg maar.
Afbeelding

13.
Hup je model is zo goed als klaar.
het enige wat hij nog moet hebben zijn z'n zwilvratjes en allebij deze modellen moeten nog een beschermende laag hebben die de verf beschermd.
Afbeelding
Afbeelding

Aan dit tweede model ben ik aanzienlijk langer bezig geweest dan aan het eerste, dit kwam puur door de appeltjes en ook het voorschuren was meer werk.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben en misschien zelf de airbrush of verfkwast ter handen nemen?

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 13:08

echt heel gaaf! alleen heb je bij de ene de eeltknobbel niet grijs gemaakt of heb je dat express niet gedaan?

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 13:20

Oh mooi joh!
Ik denk dat ik dat niet zou kunnen (ik heb totaal geen gedult)
En mijn probleem is: ik maar er altijd een gygantisch probleem van, wanneer iets niet lukt...

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 13:28

Lizz schreef:
echt heel gaaf! alleen heb je bij de ene de eeltknobbel niet grijs gemaakt of heb je dat express niet gedaan?


staat onderaan de foto's dat hij ze nog moet krijgen incl de beschermlaag

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 13:40

Gaaf hoor... wat heb jij een engelen geduld!!

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 14:11

woooow wat knap gedaan!! echt heel mooi Pling

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 16:43

dom dom dom Haha!
had niet goed gelezen!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 17:01

wauw, echt mooi gedaan!!!