Na 1 jaar, 11jarige @ dressuurles

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Na 1 jaar, 11jarige @ dressuurles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 00:09

Pascale is een tuigmerrie van 11 jaar. Ze is beleerd voor de kar, en een tijdje gereden, ze heeft nu al een ruim jaar stilgestaan, afentoe wat stapritjes met een meisje van 8 aan de longe.
Ik heb haar ongeveer 2 maanden terug voor het eerst even gereden, en zondag ben ik er weer op geklommen.
Ikzelf heb een fjordje, en rijd eigenlijk alleen maar buiten, puur recreatie dus.
Heb na mijn lessen op de manege (nou niet van súpergoede diepgang) geen les meer gehad, en dat is toch al zo'n 4,5 jaar terug Lachen
Vandaag heb ik een les gehad van bromfiets @bokt

Ons niveau; nog geen B
Ons doel; haar lekker ontspannen laten werken, los door haar lijf, en fijn soepel hebben. We hebben geen wedstrijdambitie, puur voor haar, en omdat ik veel van haar kan leren!

Mijn punten om op te letten
-voeten op hun plek (beugels op lange termijn misschien nog 1 of 2 gaatjes langer. wel zitten er nu ongelijke beugelriemen aan het zadel, dus rechts zat korter dan links)
-rechterschouder + arm + hand LOSlaten (eigen pony heeft schouder uit de kom getrokken, en dat is niet helemaal terug goedgekomen... slechte eigenschap, maar loslaten doet pijn Lachen )
-zelf rechterop gaan zitten
-niet zo benauwd kijken ROFL

voor pascale;
-beter aan het been krijgen, ze zakt afentoe érg in, zweepje reageert ze panisch op, en sporen ben ik niet bekwaam voor, dus we gaan veel overgangen rijden,en consequent zijn Lachen
-zorgen dat ze níet te diep gaat, (door haar vooruit te krijgen, zie hierboven)

en verder ben ik eigenlijk wel tevreden, voor een eerste dressuurles op een paard wat erg verschilt van het mijne, en wat dan ook nog eens ruim een jaar stil heeft gestaan!
(we hebben veel gedraafd, daar werd ze losser door en dan zag ze paulus de slootkabouter niet zo goed zitten Clown )

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF0008.jpg
eerst een rondje aan de longe

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF0013.jpg
galopje

1. Afbeelding
stappen, rechterbeugel moet iig véél langer, ik nog gespannen, toch eng zo'n groot paard Bloos

2. Afbeelding
actief drafje

3. Afbeelding
ik geloof dat ik harder kan nageven dan pascale? Vork

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF0056.jpg
netjes vind ik Lachen

4. Afbeelding
Schijnheilig ik was niet blij hoor Haha!

5. Afbeelding
buitenteugel eraan houden en binnenhand loslaten!

daarna moesten we een volte vergroten en verkleinen, want dan ging ze overstappen (wist ik veel wat de bedoeling was? Clown )
6. Afbeelding
zoiets geloof ik dus Tong uitsteken (instructrice waaide bijna weg *LOL* )

7. Afbeelding
mooi!

8. Afbeelding
ze duikt te diep, maar ze is wel redelijk actief Lachen

9. Afbeelding
stóut rechterhandje, en rechterpootje moet ook terug naar z'n plek
verder loopt pascale supernetjes!

10. Afbeelding
ik had het licht gezien ofzo? Nagelbijten / Gniffelen *recht vooruit kijken*

na het aanspringen in een galopje werd ze erg wakker
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF0173.jpg

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF0178.jpg
sja, ik zeg niks,.. ik ben misschien nog wel te redden Clown (rechtsom aanspringen blokkeer ik meestal in door de schouder, was al lang blij dat het lukte Lachen )

11. Afbeelding

12. Afbeelding

over mijn kleding; ik heb jophers aan, was alleen mijn kar aan het opknappen, en was vergeten mijn rijbroek aan te trekken Lachen (en ik weet dat m'n trui vloekt met mn dekje *LOL* )

nou wees vriendelijk voor deze beginnende combinatie Haha!

Anoniem

Re: Na 1 jaar, 11jarige @ dressuurles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:16

Leuk begin, zeker weten!!
Ik raad je aan haar nog wat meer met je benen op te sluiten maar het is natuurlijk wel een heel ander paard dan je fjord, en alles moet wennen.
Verder vind ik het geen ramp dat ze wat aan de diepe kant loopt hier en daar, dat zie ik liever dan eentje die niet nageeft. Vooral bij tuigers want ik weet uit ervaring dat het een crime is om die nageeflijk te krijgen.
Van laag naar hoger instellen is vaak gemakkelijker dan andersom. Lekker eerst zo een beetje doorgaan, ziet er netjes uit.

caroltje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:35

Hier de fotograaf. ik heb 1 keer op pascale gereden en hoe ze toen reedt en ze nu rijdt is het echt verandering.
Ziet er goed uit meis.
je hebt de commentaar zelf al gegeven Lachen.

en ga vooral zo door Lachen Knipoog..

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:29

volte vergroten en verkleinen is een heel nuttige oefening, je maakt je paard er losser/soepeler mee, je krijgt meer controle over de schouder en je leert/laat ze reageren op een eenzijdige beenhulp en op je gewicht.
je moet bij de oefening vooral opletten dat ze bij het verkleinen niet naar binnenvalt en bij het vergroten niet over de buitenschouder wegloopt.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:06

angela ziet er netjes uit meis.
Maar inderdaad je beentjes, probeer ze op z'n plek te houde en gan eens trots zitten je hebt een lekker dier onder je kont !

(HAW he Nagelbijten / Gniffelen )

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:17

Volgens mij heb ik het meeste al wel gezegd Haha! Je houding is ook al wat van gezegd.

Probeer haar nog meer aan het been te maken, zoals op de laatste 2 foto's en dan kun je nog veel plezier aan haar beleven vermoed ik zo Ja

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:42

Ik vind t echt wel een leuk paard Ja
Ik zou je beugels gewoon eens een gat langer proberen, misschien dat je beenhouding dan vanzelf al weer beter wordt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 11:48

ja, dan waren ze nog meer ongelijk *LOL*
ik neem donderdag andere riemen mee, die gewoon gelijk zijn Lachen

@spaqunel; ja, ik snapte en voelde nu waar het goed voor was, had dat echt nog nooit gedaan Lachen

ben ontzettend trots op dat paard, aan mezelf moet ik nog veel sleutelen, maar zij deed het iig supergoed Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:49

Naaltje schreef:
8. http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF0113.jpg
ze duikt te diep, maar ze is wel redelijk actief Lachen

tipje:
Kijk eens naar je hand.... paard luistert netjes naar je hulpen.

Foto 7 vind ik netjes.

Nog meer je handen dragen en boven de schoft houden (dan ben je ook minder sterk en worden je hulpen juist duidelijker. zeker je binnenhand kun je opzij brengen ipv naar je toe, dan blokkeer je het paard niet)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 12-11-08 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 11:51

ik weet het superwoman Lachen dat was de rechterarm...
Moet er echt heel erg bewust aan denken dat die los moet Lachen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:41

Hey Naalt, het is toch een leukerd hoor! Daar valt nog heel wat van te maken Lachen

Probeer je been lang en ontspannen te houden. Iedere keer tussen het drijven door weer ontspannen, dan komen je hulpen beter door en zal ze beter gaan reageren. Lachen

Enne, wat kan jij mooi nageven Huilen van het lachen Geweldige foto!

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:38

Wat een leukerd ! Ik vind het er best goed uit zien voor een van de eerste keren ? Veder let op je handen en benen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 18:34

@louieDribbie; het was inderdaad pas de 3e keer dat ik haar serieus reed Lachen
@wesselady; dat is inderdaad een puntje van aandacht.. maar ze moet in het begin erg op gang geholpen worden, terwijl diddle gauw reageert op been.. even omschakelen Haha!