Daar zijn we weer!Als eerste natuurlijk weer even de informatie over Tycho:
* Naam: Tycho
* Ras: Nederlands Trekpaard
* Leeftijd: 4 jaar
* Stokmaat: 1.76m (vandaag gemeten!)
* Niveau: B (daaronder nog zelfs)
* Onder het zadel sinds: Vorige zomer, maar we hebben hem van de winter niet eronder gehad, omdat hij weer erg aan het groeien was. We hebben toen veel met hem gespeeld en lange lijnen-werk gedaan.
* Bijzonderheden: Tycho is kreupel geweest, eind mei. Hij heeft toen 6 weken stil gestaan en daarna zijn we heeel langzaam weer op gaan bouwen met stapwerk, eerst alleen rechte lijnen buiten, op het asfalt, daarna ook kort werk in de bak. Dit alles ongeveer 2x per week.
Sinds 3 weken pakken we hem weer wat meer op, maar niet onder het zadel, en het gaat supergoed!
Ons eerste rij-topic: [RT-HAW] Trekpaard Tycho voor het eerst@work (net onder het zadel)
Topic van onze 1e les: [RT-HAW] Trekpaard Tycho & ik tijdens onze eerste les!!!
(ter vergelijking)
Mijn aandachtspunten: Tenen naar binnen, rug recht, bekken kantelen, schouders naar achteren en naar voren kijken! En handen rechtop. Genoeg dus om aan te werken!
Vooraf: Meneer was nogal druk op de heenweg (ik heb hem ook heen gereden, nog niet eerder gedaan) en had al redelijk wat kruit verschoten daarmee, denk ik, want hij was minder alert, rap en scherp aan het been dan vorige week.
Ook zag hij enorme bakkabouters, want hij heeft om 1 hekje 25min. lopen miepen eer hij er normaal langs ging....*zucht*
Lesopbouw: We hebben eerst 5 min aan de longe gewerkt, toen zonder longe, maar wel in de longeercirkel en de laatste 15min heb ik met hem in de grote bak gewerkt. Toen was hij wel erg moe, maar toch nog alert te krijgen, dus dat was erg fijn!
Thema's van de les: We hebben, mede door zijn gedrag, best veel gewerkt aan reageren op druk van de buitenteugel en dus ook een wending. Het duurde even voordat hij het snhapte, maar hij deed het wel!
Verder weer veel overgangen gereden, hem alert op mijn been gereden en hem richting nageeflijkheid toe gereden, of iig een poging gedaan.
Van niets kwamen we tot knabbelen en af en toe naar beneden en ben daar best tevreden over.
Komen de foto's:
01.Blij hoofd!

02.Ik zit al ietsje rechter, maar schouders moeten nog meer naar achteren

03.En ik donder weer in elkaar...

04. Ik zit hier echt bizar scheef (en nog een paar keer, zoals je zult zien. Kan dat ermee te maken hebben, dat ik teveel mee ga zitten bij het naar buiten duwen van Tych? (waar hij bakkabouters zag?)

05. Nou, alle aandachtspunten in 1: handjes, schouders, bekken, rug

06. Tja, af en toe moest ik m echt even terugzetten. Meneer was het daar niet altijd mee eens....

07. Galop rechterhand. Hij heeft 0 stelling, maar ik was al erg blij met het galopje, want hij gaat er best makkelijk in. Hij maakt niet eerst een hele harde draf en dan door naar galop. (en check die oortjes!)

08. Kijk, hier doe ik dat weer, dat scheefzitten. Tips??

09. Helemaal kapot en moe, maar erg voldaan weer terug op stal. Erg diep, ik weet t, maar hij hoefde helemaal niet naar beneden van mij.

Zien jullie al enig verschil? Ik niet, eerder gezegd. Alleen bij Tych af en toe wel, want hij gaat iets meer nageven en ik merkte vooral verschil bij het begin van de les er erna, want hij reageerde echt al veel beter en sneller toen ik mijn buitenteugel tegen zijn hals en mijn been eraan legde. Hij stapte toen echt al opzij! *trots*
Over 3 weken hebben we onze volgende les, numero 3! Jullie zullen ons dan vast weer hier zien verschijnen!
Janneke
Dan zit je wat rechter. Verder ziet er er al beter uit, lijkt alsof jij er ook wat meer vertrouwen in krijgt. Leuk hoor!

) en je leert er echt een hoop van wat je houding betreft!