Sjapaz bij onze nieuwe stal @ work in de hitte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjapaz

Sjapaz bij onze nieuwe stal @ work in de hitte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:36

Nou, toch weer een topic van ons. Sjapaz is een inmiddels 13-jarige ruin van Sjapoer ox. ik heb hem nu ongeveer een jaartje, en wij hebben behoorlijk wat probleempjes gehad. Hij was heel dwars en tegen de hand, totaal nul komma nul ontspanning. ik krege niets voor elkaar bij hem dressuurmatig. Sinds een aantal weekjes is begint daar met kleine stapjes wat verbetering in te komen.

We staan sinds anderhalve week op een nieuwe stal in verband met verhuizing, en we hebben in de weken sinds ons vorige topic hard getraind. Ik ben eerst maar bezig gegaan met het voorwaarts krijgen en zijn achterhand eronder rijden, zodat hij veel meer die vw-nw beweging erin kon krijgen. Hij is in de afgelopen weken zowieso veeeel losser in de mond geworden, wil mijn hand en het bit aannemen, en begint uit zichzelf langzaamaan te zakken. Eindelijk komt die ontspanning er voor hele stukken al in, vooral in de draf. Hier ben ik het meest blij mee!

We hebben dus vooral getraind op het voorwaartse, en daarnaast heb ik hem van voren losser gelaten(teugels iets langer) om hem wat meer de kans te geven uit zichzelf mijn hand op te zoeken en te zakken. Dit lijkt wel goed te werken. Mijn teugels zijn nu soms alleen iets te lang, maar als ik ze een rubbertje korter pak zijn ze weer te kort, dus er meot even een rubbertje tussen. Vingers aflikken Ik vind het nu heel moeilijk om een goede verhouding te vinden tussen de juiste plek van mijn handen, en het juiste contact met de mond, omdat ik bang ben dat ik de teugels al snel te strak heb, maar als ik ze te los heb dan zitten ze bij mijn benen wanneer ik wel contact wil, dus dat is natuurlijk ook weer neit de bedoeling....

Wij rijden overigens geen wedstrijden.

Dit was de tweede keer in de nieuwe buitenbak, hij was wel wat kijkerig en snel af en toe, maar over het algemeen toch heel braaf en liep hij best lekker, ook zakte hij wel aardig. Ik vind het wel jammer dat dit niet echt van de weinige gelukte foto's te zien is, maarja dat geeft een excuus om binnenkort nieuwe te maken Knipoog
Daarnaast was dit de tweede keer dat ik heb ZONDER sporen heb gereden. gisteren voor het eerst, wel het zweepje voor de zekerheid er nog even bij maar eigenlijk loopt hij heel goed erop, dus die houden we er zeker in!

Mijn winst tot nu toe: een toch wel duidelijk al verbeterde achterhand, en een pony die lang niet meer zo tegen de hand is en al veel meer plezier in het rijden lijkt te krijgen! Haha!

Mijn verbeterpuntjes:
-handen stiller en meer dragen
-hakken laag en meer drijven met kuit
-niet voorover duikelen
-niet mijn rug zo hol trekken

Nou dan nu waar het om gaat: de foto's. Ik ben heeel benieuwd of jullie ook verbetering zien sinds het vorige topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=962057

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11.
Afbeelding
12.
Afbeelding
13.
Afbeelding

Meloen

Re: Sjapaz bij onze nieuwe stal @ work in de hitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:48

Wow 140 x bekeken, en helemaal geen posts????
Nou karlijn, dan ben ik de eerste.
Weet je wat ik zo gek vind, als ik je in het echt zie rijden dan zie ik lang niet zo veel verzet, als op sommige foto's. Ik bedoel, voornamelijk zijn gespannen houding.
Maar ik weet hoe jullie hiermee aan het werk zijn. En dan bedoel ik niet een naar beneden getrokken paard, maar een paardje wat de kans krijgt om te zakken. Vanuit voorwaars neerwaarts gereden wordt.
Helaas, kiest Sjapaz er zelf voor om tegen de hand aan te lopen. En ik weet uit ervaring dat hij ook gewoon niet makkelijk te rijden is.
Maar je komt er wel hè karlijn! Het komt zeker goed. Je doet er alles voor!
Op sommige foto's begint hij inderdaad wat meer te zakken, maar nu moet het beeld van een gespannen elastiekje er nog even uit. Misschien iets om aan te werken?
Dat hij behoorlijk los wordt in z'n lichaam. En dan dus echt overgangen, voltes, slangevoltes e.d. rijden. En hier goed voorwaars houden.
Tipje voor de ruiter Knipoog Je buigt (weer) in naar rechts. Ter controle tijdens het rijden even over je rechterschouder kijken naar de staart v.j. paard. Dan zit je weer recht.
Mooie bak hoor! Ziet er goed uit!!!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 10:54

dankje dagmar!! Ja heel veel verbetering in het zakken zie je niet, wat ik wel jammer vond want het voelde wel heel anders!! en hij liep ook wel degelijk netjes sommige stukken, er waren van de 240 foto's op de een of andere manier alleen maar 27 gelukt....

Hoe vind je zijn achterhand gebruik dan nu? het kan nog veel meer, maar dit is voor hem al een hele verbetering, of niet! er zitten toch wel een paar ruime passen tussen voor hem!

Hmm dat naar rechts had ik neit helemaal door maar nu je het zegt...ik zie het inderdaad op de foto's! daar ga ik even weer op letten.

edit: valt het je ook op dat hij nu op bijna alle foto's de oortjes blij naar voren heeft? in tegenstelling tot mijn vorige topic, waarop hij bij alle foto's heel chagrijnig keek...

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:16

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 20:36

Heeft niet iemand nog tips voor mij? Vorige keer heb ik best veel goede tips gehad, waar ik mee aan het werk ben gegaan, en ik ben heel benieuwd of jullie toch wel al verbetering zien.....maar vooral meer tips om weer mee aan het werk te kunnen!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:43

Wat goed dat je er zo hard aan werkt om het voor elkaar te krijgen! Lekker voorwaarts rijden is in mijn ogen de basis.
Op de foto's zie ik toch een gespannen pony, maar foto's beoordelen is natuurlijk altijd moeilijk.
Je lijkt je armen en handen wat terug houdend op te stellen, bijna tegenwerkend. Probeer je schouders en armen lekker te ontspannen en voor het zadel te houden.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 22:25

Ja dat idee had ik zelf ook al een beetje... ik heb alleen het gevoel dat als ik meer meega, ik te weinig contact heb?

Hij was hier ook redelijk gespannen, maar dit kwam vooral weg van het feit dat we voor de tweede keer in deze bak zijn, hij alles heel interessant en spannend vond, entoen er nog andere paarden bij in kwamen was de kous helemaal af.... hij was dus erg op zijn omgeving aan het letten, en vond het allemaal wat spannend! ik dnek dta het gespannene vooral daarvandaan komt..

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 19:31

Ik was vanmiddag bij hem, en hij zei dat hij graag meer tips wilde Clown

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:43

Probeer zelf meer te gaan ontspannen dan gaat je pony misschien ook wat eerder ontspannen. Voor de rest heb ik je verhaal gelezen en ik vind je een topwijf dat je zo veel geduld hebt! Ik zou zeggen zet door het komt goed met jullie.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 19:49

Dank je wel Vingers aflikken dat vind ik e cht een onwijs leuke reactie!!!

Je hebt wel gelijk hoor, dat ik te gespannen op mijn paard zit.... als we buiten rijden zit ik ineens hel anders, maar ik ben er misschien juist wel TE veel mee bezig, waardoor ik in de bak niet meer echt ontspan....

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:15

Mooi beesie!!
probeer hem wel wat naar beneden te rijden
en met een rechte rug te zitten
maar ziet er niet slecht uit!! Haha!
Xx

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 21:43

Oke dank je, dat is precies wat ik zo hard probeer!! maar dat wil dus niet zo makkelijk...lukt nog niet zo...

Ik vind mijn rug recht echt heeel moeilijk, ik dans(stijldansen) namelijk ook vrij intensief, en tja dan heb ik mijn rug toch aardig hol, en ik vind het moeilijk dta bij het rijden weer om te schakelen!! maar ik probeer het wel altijd heel hard!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:53

Wat een leuke pony. Haha!
Ik vind het heel goed van je dat je zo geduldig bent en zo duidelijk laat weten dat je de fout bij jezelf zoekt. Dat is al het halve werk!!

Over dat contact houden heb ik misschien wel een tip.
Probeer eens je teugels zo op maat te maken dat je als je je handen voor je zadel hebt net boven de schoft, je een licht contact met de mond hebt. En dan zo gaan rijden, niet korter en niet langer maken en zorgen dat het bit stil blijft in je pony zijn mond.
Zo krijgt hij vertrouwen in een stille aanleuning en gaat hij durven zakken naar je hand toe. Zoals jij het nu beschrijft klinkt het als een los-vast contact en dan zal je pony zich niet snel durven geven.
Probeer vanuit daar hem te activeren (daar ben je al mee bezig lees ik) en met je bovenlichaam zorg je ervoor dat hij niet teveel gaat lopen maar dat hij meer cadans maakt waardoor zijn achterbenen, rug en lendenen loskomen. Als dat voor elkaar is zal hij waarschijnlijk mooi stukjes in je hand komen.

Succes!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 15:19

Hoe bedoel je het laatste stukje precies, over de cadans?

Dat van de teugels klopt, het is nu een los-vast contact. Ik probeer ze inderdaad nu op de goede plek te houden en dan het contact constant te houden, ik heb er alleen last van dat de teugels continue door mijn hadnen glijden.... ik kan ze heel moeilijk op maat houden.
In elk geval super bedankt voor je tips!

Ik heb vandaag gereden en dit wel geprobeerd zo goed mogelijk toe te passen, en tevens vooral erop gelet dat ikzelf ontspande, en mijn rug niet hol trok. Hij liep uiteindelijk keurig, en heeft zelf een va nde zeldzame keren volledig los gelaten! dus we komen er wel stukje bij beetje... ik ga proberen dit te blijven toepassen!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:14

Ik bedoel meer ritme, impuls.. buiging in z'n achterbenen waardoor de rug en lendenen loskomen.
In gedachte een balk een stukje achter de voorbenen leggen en daar het achterbeen overheen willen zetten, die buiging moet je krijgen.
Dus niet dat als je hem wilt activeren dat hij naar voren stormt. Je moet het zien als gedragen worden op een troon door 4 mannetjes. De voorste twee moeten het lichtst werken en de achterste twee moet je harder aan het werk zetten zodat zij gewicht overnemen van de voorste twee.

Fijn dat het vandaag zo goed ging!!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 19:57

hmm als je het zo uitlegd is dat denk ik wat hij vandaag uiteindelijk deed, toen hij van voren ook helemaal los liet.... het voelde voor mij heel raar, alsof hij heel anders liep, maar nu jij het zo uitlegt voelde het wel inderdaad net of ik door 4 mannetjes gedragen werd... Dan hoop ik dat dat het inderdaad was, dan weet ik ook waar ik nu naartoe moet werken!

edit: ik probeer inderdaad om hem wel naar voren te rijden, maar niet dat ie gaat lopen racen, dus van achteren opdrijven en dan van voren opvangen, zodat hij op die maneir zijn achterhand eronder gaat gooien, en dus van achter uit veel ruimere passen maakt. Is dat ook juist op die manier?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:15

Dat is goed, als je er maar op let dat je vooral terugrijdt met je zit en niet met je handen tegenhoudt, dan geef je tegenstrijdige hulpen.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:51

Dat vind ik nog erg lastig, omdat doorzitten niet zo goed wil, en wanneer ik het probeer hij niet echt op mijn zit reageerd, of we krijgen een hele promte overgang: zitten-bam terug. Wat dus inhoudt dat als ik een keer ga doorzitten, hij ook direct terugvalt in tempo, en dat is natuurlijk niet de reactie die ik wil...

Maar hier zijn we inderdaad mee aan het werken, ontzettend bedankt voor je tips!! hier gaan we mee oefenen Pling

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:42

Sjapaz schreef:
Dat vind ik nog erg lastig, omdat doorzitten niet zo goed wil, en wanneer ik het probeer hij niet echt op mijn zit reageerd, of we krijgen een hele promte overgang: zitten-bam terug. Wat dus inhoudt dat als ik een keer ga doorzitten, hij ook direct terugvalt in tempo, en dat is natuurlijk niet de reactie die ik wil...

Dit betekend dus dat hij niet AAN je been is! Als ik de foto's zie, lijkt hij ook meer te vluchten voor je been.

Je teugels mag je inderdaad iets korter nemen en dan proberen je handen stil op één plek te houden, op veel foto's zie je dat je hand terugwerkt. Op foto 5 is je contact opzich mooi, alleen je teugels te lang, waardoor je je handen naar je lies haalt (echter beter je handen naar je lies halen dan dat je het contact verliest!). Je paard moet duidelijk meer vertrouwen krijgen in je hand, dus zorg dat je altijd contact houdt.
Omdat je aangeeft het lastig te vinden wat het juiste contact is, zou ik je aanraden dit in de stap te oefenen. Je hand werkt daar het minst tegen zo op de foto's (en dat is natuurlijk mede doordat je onafhankelijke zit in de stap veel makkelijker is, waardoor je zelf je handen makkelijker draagt). Probeer dan in dat contact iets meer aan te drijven totdat hij de teugels aanneemt, maar hij mag daarin niet draven. Dat houdt in dat je een beetje weerstand moet bieden van voor en met je zit aangeeft dat je niet wil draven. Gezien het paard nog geen vertrouwen in het bit heeft, hoeft de weerstand van voor zeker niet veel te zijn! Voor je gevoel misschien zelfs maar 1 microgrammetje.

Als ik trouwens naar je vorige topic kijk, zit je daar wel veel fijner. Kan dat zijn doordat je nu het gevoel hebt dat hij onder je uit loopt?

Laatste tip:
Om het vertrouwen van je paard in het bit te winnen is een stille en rechtvaardige hand nodig. Een onafhankelijke zit is dus erg belangrijk!! Probeer er zelf heel erg op te letten dat als je bv aandrijft of bij een schikreactie NIET stiekem een heel klein iniminiebeetje aan de teugels 'hangt' (dat kan bv dus alleen al een ietsje terugwerkende hand zijn).

Succes met je paardje!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 18:20

Oke dank je voor je tips!! ik kan hier allemaal zeker wat mee.

Vaak als ik een heel stuk stap en in die stap probeer een goed evenwicht te zoeken, loopt hij daarna ook heerlijk. Maar dat wil niet altijd lukken, en alleen maar stappen is ook zo wat... maar ik zal proberen dat toch wat meer te doen! vaak als ik dan vanuit die fijne aanleuning in stap aandraaf loopt hij heel goed, laat hij ook los en lukt het me ook mijn handen van voor constant te houden.

Mijn houding komt inderdaad voor mijn gevoel erg omdat ik hem probeer bij me te houden. daardoor ga ik krampachtig zitten, en trek ik mijn rug te hol en van voorover...