Ik heb mijn paardje nu ongeveer 8 maanden. Hij is een 12jarige ruin van Sjapoer ox. Hij heeft vanaf zijn geboorte tot ik hem kocht dezelfde eigenaresse gehad, en met haar tot de M2 gelopen, wel altijd dezelfde ruiter dus. Hij kan behoorlijk eigenwijs en eigenzinnig zijn, maar dat maakt niet uit want ik vind ben helemaal verlieft op hem
Toen ik hem kocht had ik de afgelopen 3 jaar daarvoor vrijwel niet gereden, dus mijn rijden moest ook weer opbouwen. Gevolg was wel dat de combi van alles, mijn nog niet zo goede rijkunsten, zijn eigenwijsheid en 12 jaar lang dezelfde ruiter gewend te zijn ervoor zorgden dat het rijden alles behalve goed ging. Hij liep met zijn neus zo hoog mogelijk in de lucht rond rennen op stevast een veel te hoog tempo, drukte zijn rug weg en ik kon er neits mee beginnen. Na een paar maandjes wennen zijn we met lessen begonnen, maar het bleef maar zo slecht gaan. Soms kreeg ik hem na ruim een uur vw-nw rijden eindelijk mooi nageeflijk, het zij niet voorwaarts genoeg. Maar meestal lukte dit niet.
Zo zijn we een tijd bezig geweest tot we er eens een fysio bij hebben gehaald, nu 4 weken geleden. En hij is meteen een stuk vrolijker. Dit bleek een goed idee, hij zat direct achter zijn oren vast waardoor hij niet kon inbuigne, en grote stukken van zijn rug zaten muurvast, het arme beestje. Dat dus los gemaakt, en een week lang alleen grondoefeningen gedaan om soepel te blijven, en na een week is de Fysio op controle geweest. Dat was allemaal goed, en we mochten het rijden weer gaan opbouwen. Deze les was inmiddels de 5de keer dat ik weer dressuur reed nadat hij gekraakt is, en aangezien mijn laatste foto's van september waren moesten er maar weer eens foto's
Hoewel hij voor mijn gevoel best aardig liep (al heeft hij afgelopen weekend beter gelopen), en het best aardig ging is dta op de foto's niet te zien... Ik ben zelf een beetje ervan geschokken, dit is helemaal niet hoe het voelde!! en mijn houding ook...
Inmiddels hebben we wel gemerkt dat hij linksgericht is, links buigt hij redelijk makkelijk, soms te veel, terwijl ik hem rechts amper in buiging krijg. Daar gaan we nu dus ook maar eens aan de gang. Zodra ik hem echter naar rechts vraag zet ie alles vast, en doen mijn armen in no time zeer... Zelf ga ik vaak juist weer te ver naar rechts zitten.
mijn vele verbeterpuntjes:
- tenen naar binnen
- hakken uitdrukken
- niet voorover vallen
- in het midden blijven zitten, niet naar rechts.
- schouders ontspannen
- teugels op maat houden!! hier heb ik zelf erg veel moeite mee, ze glijden eindeloos door mijn handen. En dan heb ik zlefs al springteugels en anti-slip handschoenen aan... ze worden altijd veel te lang. En dan krijg je verhalen dat als ik toch contact wil houden, mijn teugels ongeveer op mijn bovenbenen zitten...Iemand tips? want ik kan ze gewoon ehct niet op maat houden.
Nou vooruit, hier komen de foto's. Eerst even twee fotootjes van hoe het in september was:
En dan die van gisteravond:
Ik zit hier belabberd, maar dat achterbeen
Nou wat vinden jullie ervan? We hebben nog een hoop te oefenen, maar we komen er wel!
veel plezier nog met m
Toen echt klasse hoor!!!
kun je nagaan hoe lekker los hij wordt van springen!!