Serenity (v. Lancelot) B-niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Serenity (v. Lancelot) B-niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 01:21

Hallo allemaal

Serenity is nu reeds 3 maanden van mij. Dit zijn foto' s van een groepsles eind november.

Officieel heet ze Samira de Haar, dochter van Lancelot (v. Ramiro)
Ze is 10 jaar oud en heeft L niveau gelopen in DR en SPR.
Zoals jullie kunnen zien op de foto' s heb ik dit niveau niet en dus starten we in de B.
Pijnpunten: zowat alles.
Bovendien hebben we ook een tempoprobleem omdat ik knijp met mijn knie, ze is op zit gereden en loopt dus net op eieren, want ja, ik rem constant in haar opinie.
Dus kom maar op met de tips om ze een beetje bij elkaar te rijden (zodat ze niet uit elkaar valt en aangaloperen telkens pas lukt bij poging 3 of 4), om eindelijk eens op mijn kont te leren zitten ipv mijn doos (gelieve eens op de fotoreeksen in draf en galop te letten), om nu toch eens van de zwabberende onderbenen af te raken etc.

Paardlief zal u dankbaar zijn. Ze doet enorm haar best maar zit nu eenmaal met deze ruiter opgescheept.

Nog 1 opmerking: ondertussen zit ik een gaatje langer, en meer mag niet van mijn instructrice want als ik knijp ben ik mijn beugels om de haverklap kwijt.

Instappen (ja, ik zit dus niet op mijn billen)
Afbeelding

Draffoto' s (onderbenen proberen vanalles uit)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
We kunnen het soms wel
Afbeelding
Maar door de band ziet het eruit als dit (inclusief het gekke extreme hakken uitdrukken):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En als we oefeningen rijden wordt het nog erger (nee, ik zit weer niet in mijn zadel)
Afbeelding
En in galop ben ik een stuitereend (nee, er staat geen sprong tussendoor, dus naar voor leunen etc is niet nodig maar ik doe het natuurlijk lekker wel):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toch één plaatje waar ik een beetje blij mee ben (behalve de aanleuning):
Afbeelding

poes

Re: Sernity (v. Lancelot) B-niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:27

Ma zij ne keer nie zo negatief over uzelf Elke! U paard ziet er super uit, en ook al loopt ze nog nie super bij mekaar, ze ziet er wél vrolijk uit :j

Gewoon veel lessen, veel genieten en desnoods wa zitlesjes en da komt allemaal superslim!

Het is echt een prachtige merrie trouwens!

foxy80

Re: Serenity (v. Lancelot) B-niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 01:32

Ik les wel braaf, en altijd bij dezelfde instructrice.
Rijd sowieso 2 tot 3 lessen per week.

Zitlessen, dat weet ik zo nog niet. Ik ben een schijterd en heb graag de rem vast. (wil ook geen derde litteken, heb er nu al 1 van 20 cm en 1 van 10, is wel mooi zo).

Nu ik de foto' s zie vind ik haar ook niet meer zo gewoontjes. Zo stond de man van mijn instructrice verleden week naar het loslaten te kijken en zei toen: "Dat is nu echt een merrie om mee te fokken zie!" Ik zie het dus niet haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:40

Daarom net moet jij zitles hebben :j De rem zit niet in je handen toch? :) Vertrouwen vertrouwen vertrouwen :) En geloof me, ik kom van even ver en mss verder :j Paard bijzetten, teugels eraf en overgangen vooruit en terug rijden: eerst op commando van de longeur en gewoon meezitten, daarna op jouw zit en been, supergaaf en zooooo leerrijk!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 08:33

Ik stem voor zitles! Als je schrik hebt dan hoeft die teugel toch niet meteen helemaal 'weg' te zijn? Je kan ze ook nog helemaal aan het slotje vasthouden ofzo. Maar het beste is inderdaad gewoon diep en onafhankelijk te leren zitten. Armen wijd, armen draaien, moet allemaal gaan zonder je houding te veranderen. Zoals Femke zegt dus, daar zou jij echt enorm veel deugd van hebben! En je krijgt er vertrouwen van in je paard. Zoek iemand die een beetje weet hoe een goede ruiter moet zitten en vraag die u te helpen? Want nu rij je er alleen maar mee in de lessen ook zeker he? Zo heb je direct nog een moment in de week bij dat je met je paard bezig bent, en op een andere manier dan in die lessen dan :)
Ik vroeg me ook nog af of jij met plastic of lederen botten rijdt. Nuja, in beide gevallen zien ze er totààl niet comfortabel uit, zoveel plooien bij en boven je enkel! Als je met pijn of een ongemakkelijk gevoel zit, ga je automatisch proberen daar vanaf te raken en misschien is je benen zo 'af' je paard houden daar wel een gevolg van? 't is niet dat ik hier iets tegen plastic botten heb eh, maar ik zou er ook niet meer mee op een paard kunnen zitten denk ik :P Da's nu eens echt iets waar ik van vind dat het zijn geld waard is, goed schoeisel! 't bepaalt echt veel te veel van je hulpgeving vind ik!

Verder is ze écht knap en hoop ik ook dat je er snel die klik mee vindt :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:03

Ik vind het een heel leuk paard en als jullie beter op elkaar ingespeeld raken vind ik jullie ook een hele leuke combinatie samen om te zien. Ik denk dat zitles een heel goed idee is, dat hoeft echt niet per se zitles aan de longe zonder beugels, zonder teugels te zijn. Zelf heb ik Centered Ridingdagjes gedaan en daar heb ik heel veel aan gehad. Als je interesse hebt om zoiets op stal op te zetten, dan geef ik je graag per PB contactgegevens door.

In je openingspost lees ik heel veel gebrek aan vertrouwen in jezelf en datzelfde gebrek aan vertrouwen zie ik terug in je rijden, da's toch ontzettend jammer? Voorover vallen, scheef gaan hangen, benen die allerlei kanten opvliegen... allemaal uit gebrek aan balans en onzekerheid ;) Als je nu eens even wat minder bezig met je zit en alles wat je NIET kunt volgens jou, en gewoon eens lekker gaat rijden, gewoon maar zitten en voelen wat dat paard doet en gewoon lekker genieten van zo'n heerlijk gevoelig paard?
Ze geeft overigens prima aan wat jij doet, dus als je meer gaat voelen, kun je ook jezelf gaan corrigeren. Ik zie bijvoorbeeld op elke foto haar snuitje draaien naar de kant waarop je scheefzakt ;) Maar het lijkt me heel zinvol om met zitlessen bewust te worden van wat jij doet en hoe je paard daarop reageert.

Dat ze zo lang wordt is imo om haar rug te ontlasten. Door je zit zul je haar nog storen in de rug en zo'n gevoelige merrie laat dat weten. Verder ligt je zadel op deze foto's te ver naar voren, dat kan ook wat lastig zitten voor haar.

Heel veel succes met deze mooie dame en ik ben er zeker van als je zitprobleem is opgelost dat je echt al een heel stuk verder staat.

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:01

elke, je hebt echt een knap paard onder je kont, dus raap je zelfvertrouwen bij elkaar en blijf oefenen! het komt heus wel goed met jullie! :(:)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:21

Ik ga met mijn voorgangers mee over die zitles :) . Je hebt net hetzelfde verhaal als mijn moeder, dus ik begrijp je wel. Heel veel lessen is de boodschap. Iemand die naast je paard meewandelt en constant zegt wat je met je hand en je been moet doen, iemand die je constant gerust stelt. Het ziet er een heel braaf paard uit, dus dat vertrouwen moet op termijn wel komen. Het is anders als je een hevig paard onder je hebt.
Die benen kunnen soms wel hinderlijk zijn voor je paard. Ik weet nog dat we in de ponylesjes vroeger toen we klein waren onze beugels aan onze singel moesten binden (niet te strak maar met een 10 cm speling). Op die manier blijven je benen constant op de juiste plaats en ga je de spieren ook ontwikkelen om je benen daar te houden. Als je dan na een tijdje de touwtjes er weer af doet, ga je een hele verbetering zien, althans zo was het bij ons. (Al weet ik niet of dat nu de juiste methode is. Het is erg lang geleden maar bij ons werkte het wel. Misschien moet je het wel eerst even navragen :) )
Veel succes!

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:29

Het is een prachtig diertje zeg! Spreekt heel erg aan, wat ik lees heb je les, en komt het met aanleuning etc allemaal wel goed..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:41

Een ruiter die heel veel mist aan zelfvertrouwen inderdaad en dit volledig overbrengt in haar manier van rijden.
Ik vind het jammer om te zien, paardje lijkt me een beestje wat prima te vertrouwen is.
Ze wil graag werken, maar wordt geregeld gehinderd door de ruiter.
Als jij werkt aan je onstpanning en vertrouwen in het paard (bouw dit desnoods op vanaf de grond d.m.v. vertrouwensoefeningen in grondwerk) dat dit gewoon hele leuke plaatjes moeten kunnen worden.

Probeer toch eens te denken aan zitles.
Je geeft aan daar je twijfels bij te hebben omdat je de rem graag vast hebt.
Maar een bit/teugels mogen helemaal nooit een rem zijn!
Ze kunnen je ondersteunen in het remmen, maar de grootste rem zit hem in je zit.
Daar moet je dus aan gaan werken, dan kom je ook uit bij een veel eerlijkere manier van rijden tegenover je paard.
Niet iedere paard zorgt automatisch voor littekens, dus zet je daar vanaf en neem zitles.
Het zal je zoveel helpen. En als je een correct iemand hiervoor hebt of vind, dan gebeurd het ook allemaal in jouw tempo.
En wordt er dus meteen aan het vertrouwen gewerkt.

Iets wat hier dus duidelijk mist, maar wat wel ontzettend essentieel is en er zeker moet komen.
Anders gaat het niet werken. ;)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 10:46

Klassieke zitles is niet meteen aan mij besteed denk ik. Ik heb het in het verleden wel geprobeerd maar na 2 keer vallen op een half uur was de moed weg. Ik kijk eens naar die centered riding. Ik heb ook ooit wat gelezen over het balingehof, die doen iets met een zitsimulator, heeft iemand daar ervaring mee?
Tja, het is niet omdat je zitles neemt dat opeens het kwartje valt, zijn er actieve tips waar ik mee aan de slag kan?
Schouders achteruit en rechtzitten en voor je kijken doet al veel, dus daar zal ik aan denken.

Misschien klinkt mijn openingspost wat negatief maar ik wou eigenlijk wat tegen de bokt-tendens ingaan van "kijk en beaam hoe geweldig ik wel ben" haha! Ik heb ook heel bewust gewone foto' s gepost en niet de momentopnames dat het spetterend lijkt te gaan.

Wat de lessen betreft, ik rijd woensdag een half uur met 1 of 2 anderen, donderdag om de week een half uur met iemand anders, en dan pik ik per week zowat een groepsles van een uur mee. Ik rijd niet apart (omdat dat helemaal nergens op zal lijken), de andere dagen longeer ik ze met een pessoa, ze krijgt een rustdag per week (dan mag ze zich in de piste uitleven) en één keer per week rijdt er een stalgenootje die wel weet hoe het moet. Ik ben wel benauwd dat ik met al mijn klunzigheid die fijngevoeligheid er snel uit zal rijden. En dan zit ik met een houten hark en dan zit ik met 2 problemen: mezelf recht krijgen en paard weer fijn aan de hulpen krijgen.

Ik rijd zowat al mijn lessen bij dezelfde instructrice, die weet wel hoe je moet zitten, maar dat is geen prioriteit nu, eerst maar eens rustig wat vertrouwen in de zaak krijgen (ik ben echt een ontzettende schijtluis geweest, heeft 2 jaar geduurd voor ik mijn pony echt vooruit durfde rijden en wat durfde galoperen op de hoefslag). Ik leer gewoon erg traag.

Die laarzen zijn van leer, Cavallo, maar wat ruim op de enkel en hiel en dus ingezakt. Ze doen geen pijn, alleen als ik mijn enkel echt verkeerd draai. Ik spaar nu wel al voor nieuwe.

Ik vind het wel heel goed dat ze zo gevoelig is op al mijn hulpen (ook de onbewuste) maar de helft van de tijd merk ik dat dus niet. Dan zegt mijn lesmens: "Voelen!" en dan denk ik "Wat dan?" en dan probeert ze het uit te leggen, maar dan voel ik nog niks. Zo' n beetje het principe van kleur aan een blinde uitleggen.

Zadel bekijk ik eens goed. Ze was net van haar grote veulen af toen ik ze kocht, helemaal leeggezogen dus haar schoft is nog niet genoeg gevuld, ik rijd wel met een lamswol sjabrak maar misschien is dat nog niet genoeg. Viel me ook nu pas op bij het zien van de foto' s.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 11:15

Ik heb er wel een goed oog in hoor, ze is super braaf en probeert echt iets voor je te doen, maar ik vertrouw mezelf en mijn manier van rijden niet.

Grondwerk zou nog niet zo slecht zijn, ook om meer met haar bezig te zijn, maar daar kan ik me momenteel echt niet toe verplichten. Ik mis mijn pony nog, en kan me emotioneel niet oppeppen om heel erg intensief met haar aan de slag te gaan. Ik verzorg ze plichtsgetrouw elke dag, ze krijg haar beweging en al wat ze nodig heeft, ik ben vriendelijk voor haar, maar ik ben helaas niet verliefd en dus zal tutten, frutten en extra gedoe er voorlopig niet inzitten. Ik hoop dat iedereen daar begrip voor heeft.

Ik weet heel goed dat remmen niet alleen met teugels gebeurt, maar die afgeven, dat vind ik rete-eng. Ik heb er geen probleem mee om met een losse teugel in mijn handen te zitten, het gaat puur om het idee. Vasthouden aan een bokriempje of nekring gaat dan ook niet helpen. Ten tweede staat er bij de klassieke zitles ook een instructeur in het midden met een enge zweep. Die zweep bepaalt grotendeels het tempo en niet ik. Ergo ikke bang. Probeer maar eens zitles te geven aan iemand die het liefst verkrampt rond de nek van paardlief wil hangen...

Niet ieder paard zorgt voor littekens, dat klopt. Mijn vorige pony vertrouwde ik op den duur wel, en toch is ze met mij gevallen, en daar heb ik dus 10 cm snede aan over gehouden. Mijn onderbewustzijn denkt hier dus wel HEEL anders over.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:36

Volgens mij heb jij toch wel nood aan een nieuwe instructeur. En moet je echt wel privéles gaan volgen. In een groepsles is de vrouw die in het midden staat maar 20% van de tijd met jou bezig. Anders is dat 100%. Bovendien begrijp je niet wat je intructrice zegt als ze iets uitlegt (dat zeg je zelf). Dan is het voor mij duidelijk dat je het eens uit iemand anders zijn moet moet horen. Dan begrijp je het misschien van de eerste keer al. En ik vind het zeker geen geldige reden wanneer je zegt dat het dan nergens op zal trekken. En dan? :) Het gaat er toch om dat je het in de toekomst beter zal doen? :)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:44

Volgens mij zouden zitlessen echt wel helpen, maar dan op jouw tempo. Dus als je schrik hebt van de zweep: iemand die gewoon longe vasthoudt en daar als spreekpaal staat en niets anders, jij rijdt met je paard en de persoon in het midden geeft constant non-stop commentaar op je zit. Zo besef je direct wat je wanneer fout doet. Ik vond het vroeger ook eng hoor, toen ik kleiner was kreeg ik zo'n zitlessen op het paard van mijn pa, heel eng zo niet de controle hebben over zo'n groot beest, maar nu ben ik daar héél tevreden over, want het geeft er wel voor gezorgd dat ik netjes op een paard kan zitten :) Je zei ergens iets van dat je zit niet het belangrijkste is, maar daar ben ik het dus niet mee eens, je ontwikkelt misschien wel lef door ze te leren kennen in het rijden, maar je zal ook véél sneller iets tegenkomen juist omdat je niet mooi op je paard zit. 't is niet grof bedoelt maar je stoort haar wel wat in de rug denk ik, en 't blijft een paard he, wat als ze het eens beu is en een sprongetje maakt ofzo? Als je ervoor zorgt dat je onafhankelijk op je paard zit, krijg je het gevoel dat je er vast op zit en er niet zomaar van gaat vallen, je paard zelf zal ook zo snel niet tegen de grond kukelen als jij haar niet stoort ook ;) dus, zitles nemen is gewoon de basis voor de rest volgens mij :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 12:00

Even praktisch: ik sta op een pensionstal met meer dan 80 paarden. Om de pistes voldoende vrij te hebben, is er een maximum van 20 lesuren per week in totaal (!) aan onze vaste instructrices (3) gegeven.
Reken dan maar uit als die allemaal willen lessen, hoe je dat in 20 uren krijgt. Dat is een kwartier les per week. Al onze privélessen (half uurtje) moeten we zowat delen. Woensdag rijd ik met 2 anderen, donderdag met 1 andere ruiter. Ik ben nog een bofkont met mijn 3 lessen per 2 weken, bij de meesten is het 1 lesje per week.
Er mag in principe niemand anders lesgeven (de zus van 1 van onze ruiters doet het toch maar dat is het ook niet).
Ik begrijp mijn instructrice vaak niet omdat ik niet weet hoe het voelt. Net zoals een blinde kleur uitleggen. Ze doet heel erg haar best voor me hoor, legt dingen anders uit als ik zeg dat ik het niet begrijp, het ligt gewoon aan mij.
Ik ben tevreden van mijn instructrice, maar ik heb dit voorjaar eens bij iemand anders gelesd en het commentaar was moordend van sommige stalgenoten (ons stalklimaat is wat dat betreft allesbehalve). En anders moet ik op verplaatsing lessen, maar ik heb geen trailer dus dat zal niet van een leien dakje gaan + meer kosten + wat als ik daar sta en het klikt voor geen meter, dan ben ik weer bij af.
Dan rijd ik nog eerder zitles bij mijn huidige!
Het systeem van spreekpaal-longeerder spreekt me 100% aan, maar ik schat dat mijn instructrice zich niet wil verlagen tot dergelijke experimenten.
Mijn zit is momenteel niet het belangrijkste in onze lessen, dat klopt. Maar ik heb nu wel na het zien van de foto' s het idee dat we dat wel actiever moeten aanpakken, vandaar dit topic. Ik wil zo niet blijven rijden, en ik stoor mijn paard. Bij mijn stalgenootje gaat ze wel lekker aan de sjouw.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:25

waarom zou zoiets 'verlagen' zijn? Gewoon omdat ze niet aan het longeren is? Da's toch gewoon stapje per stapje werken, en jou daarin tegemoed treden? Nuja, je kan zoiets dus ook wel vragen aan een vriendin/stalgenoot die weet hoe een ruiter deftig op het paard moet zitten, of anders investeren in een spiegel ;) haha

wel jammer dat je daar op zo'n stal staat waar ze andere lesgevers vragen niet aanmoedigen... Hier bij ons was dat ook zo, 'k vind dat echt heel raar maarja, op de manège was dat ook wel tegen hun eigen broodwinning in natuurlijk. Maar als het echt puur pensionstalling is vind ik het vreemd hoor, en vooral jammer voor jou! Al klinkt jouw lesgeefster niet slecht hoor, ik versta volledig wat je bedoelt met dat niet voelen en niet begrijpen :) Gewoon direct vragen als je iets niet snapt!

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:30

Ik heb dit probleem ook gehad en heb er nog last van , maar het is al beter.
Je hebt een betrouwbaar paard , dus je moet je daaral niet druk in maken . Gewoon blijven rijden en veel maar echt erg veel lessen. Vooral prive lessen. En je gaat merken het zal wel van zijn eigen beter gaan. Eens je niveau hoger wordt, ga je automatisch beter op je paard zitten. Dus ik zou er mij niet al te druk in maken, want dat zet echt geen aarde aan de dijk. Gewoon genieten van je paardje, ze leren voelen. Gewoon dingen uitproberen.

MSS 1 tip , iets waar ik veel aan gehad heb, is gewoon stappen, en in stap je voeten uit de beugels doen, en je benen zo lang maken of je kan. En terug voeten in de beugels en hakken uitdrukken. En voor je zelf een plek zoeken waar je je benen het besten aanvoelen en waar je je ZITknobbels tegenkomt. En dit continue en stap herhalen. je zitknobbels opzoeken benen lang maken. Dan eens met en dan weer zonder stijgbeugels. Uit dit heb ik al veel voordeel uitgehaald.

En wat de handen betreft, licht teugel contact, en zoek een positie waar je armen licht voelen en dat je voelt dat je niet trekt aan je paard.

Maar ik vind het er anders niet slecht uitzien.
En aldoende leert men. Heb gewoon geduld.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:31

Owja en mss nog een tip, zoek iets waar je keer in de spiegel kan kijken als je aan het rijden bent. Dan kan je jezelf terplaatse verbeteren.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 12:45

Mijn lesgeefster moet betalen voor de 20 uur de piste te huren. Er mag dan ook niemand anders in, en dus is het aantal uren beperkt anders kan de rest niet rijden.
Maar toen we dus van 30 paarden langzaam naar 80 klommen, werden de uren niet aangepast.
Nieuwkomers wilden hun lesmensen meebrengen, en toen heeft staleigenaresse toch de uitzonderingen beginnen maken, buiten de lesuren mogen ze wel lesgeven maar dan is de piste wel vrij voor anderen etc. Maar ze betalen dus niets en pikken in feite lesklanten in van mijn instructrice. Bovendien is het niet leuk om na zelf jaren cursus volgen, hard trainen en veel afzien opeens jonge ruiters zonder dezelfde achtergrond in het midden van de piste jouw job te zien doen. Ik snap best dat ze dus niet blij zou zijn moest ik bij een ander gaan lessen bij ons op stal. Als ik bij iemand anders zou lessen, moet dat echt iemand zijn die het geld en de tijd en de verplaatsing waard is + in de avonduren kan want ik werk voltijds.

Mijn instructrice is extreem geduldig met mij, dat is gelukkig gegroeid met de tijd (zo ze heeft ooit eens geprobeerd me te doen aangaloperen met een longeerzweep en toen stond ik dus naast mijn paard te gillen dat ik er niet meer mee verder wou rijden). Ik mag alles vragen, 10 keer op een rij.

Ik denk niet dat ze een precedent wil scheppen voor de rest. Anders geeft ze nooit nog een normale zitles.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 12:49

Spiegel hier krijgen is mijn grote wens. Toch nog eens aan onze staleigenaresse melden. Het leuke hier is wel, dat als we voor iets zeuren we het vaak wel krijgen (duurt wel even, maar toch..)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:09

Hmm wat een 'tegenstrubbelingen' allemaal, zowel van jouw kant als van je stal vind ik toch een beetje hoor. Ik krijg de indruk dat je echt erg bang bent om iemand te vertrouwen, dat is prima, het gros van de lesgevers is ook niks waard :)

Ik weet iemand die hele goede zitles geeft, in W-VL, op haar paarden dan, als dat een optie is? Mét goed afgerichte paarden (kan je verzekeren dat die niks doen ma echt echt niet en toch superscherp op de hulpen), lesmens die luistert en goed weet te peilen wat ze mag doen en wat niet.
In Drongen zit ook iemand met 2 hele brave maar goede lespaarden die heel leuk privéles geeft, aan longe als je dat wilt, met of zonder zweep, je bepaalt zelf hoeveel controle je neemt.

Er zijn écht wel mogelijkheden!

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:16

Eerst en vooral vind ik dit een eerlijk topic, ivm momentopnames enzo...

Vervolgens denk ik echt dat zitles kan helpen :j
Bij iemand die je vertrouwen geeft, op jouw tempo, desnoods alleen in stap eerst.
Ik zou er graag ook wel eens nemen, maar mijn paard doet ambetant aan de longe ;)
Een spiegel kan wel een oplossing zijn natuurlijk.

Veel succes met je mooie paardje en die vertrouwensband, die komt er wel hoor :)

Marleennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:28

Ik wil niemand beledigen, maar ik zou zo'n drukke pensionstal niks vinden. Begrijp ik goed, dat de sfeer ook niet al te best is? Dan zou ik daar zo snel mogelijk weg zijn. Maargoed, ik ben jou niet.
Qua rijden zou ik toch eens naar een andere instructrice kijken, als is het maar voor een paar keer. Het kan helpen, iedereen kijkt weer naar andere dingen. Misschien kan zij het je wel meteen duidelijk maken. Ik snap jou ook wel hoor, dat je het soms niet voelt. Daarnaast zou ik ook om zitlessen vragen, maar dat is al genoeg gezegd.
Ik heb zelf ook veel fouten gemaakt (te strenge hand, handen die meegingen met lichtrijden enz.), maar door heel streng te zijn voor mezelf en continu tegen jezelf zeggen, heb ik toch aardig wat kunnen verbeteren. Het heeft even geduurd, maar Rome is ook niet in een dag gebouwd. Je komt er wel. Je hebt sowieso een eerlijk topic en ik merk dat je echt wilt verbeteren, dan gaat het wel goed komen. Als de motivatie er maar is. ;)
Leuk paardje trouwens

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:40

oke, er moet nog veel verbeterd worden,
maar ik ben op zich erg blij met dit plaatje.
wat je nl vaak ziet is ruiters die een paard nog niet bijelkaar gereden krijgen en dan maar in een houding proberen te zagen.
dan liever dit, lekker met je instructrice verder oefenen en je zult merken dat je steeds iets meer het gevoel krijgt om een paard nageeflijk te rijden. Aangezien dit paard dat natuurlijk allemaal al kan zal hij je heel goed helpen in het ontwikkelen van je gevoel.
paard ziet er tevreden uit (zit lekker in zijn vel)
succes!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:57

foxy80 schreef:
Klassieke zitles is niet meteen aan mij besteed denk ik. Ik heb het in het verleden wel geprobeerd maar na 2 keer vallen op een half uur was de moed weg. Ik kijk eens naar die centered riding. Ik heb ook ooit wat gelezen over het balingehof, die doen iets met een zitsimulator, heeft iemand daar ervaring mee?

Hier heb je "gratis" wat kwartjes om te laten vallen (:) :

Het is lastig om goed maar vooral fijn en ontspannen te zitten. Enlightened Equitation van Heather Moffett, ofwel Verlichte Rijkunst, legt in eenvoudige bewoordingen uit hoe je je lichaam op de juiste manier kunt gebruiken. In Nederland ben ik (Monya Erb, www.balingehof.nl) de enige officieel opgeleide instructrice in dit “systeem”. Veelal worden er termen naar je hoofd geslingerd waarmee je als ruiter weinig kunt, denk bijvoorbeeld aan “ga diep zitten”, “meegaan met je zit”, “hij moet om je binnenbeen buigen”. Termen die wel waarheden maar geen uitleg bevatten.

Voordat we ons in beweging zetten is het essentieel om goed te gaan zitten. De mooiste zithouding is die waarbij oren, schouders, heupen en hielen van boven naar beneden één lijn vormen. Dit is echter een einddoel, streef je meteen naar het ideale dan zal dat gepaard gaan met frustraties. Geef jezelf de tijd om positief aan jezelf te werken. Concentreer je op je middenstuk, kruis t/m borst.

Bekken en heupen

Veel instructeurs letten op de achterzijde en roepen continu dat je achterover moet zitten, plat op je billen. Om dan “recht” te gaan zitten breng je al gauw je schouders boven de billen, met als gevolg dat je achterover hangt, uit de ideale loodlijn. Het bekken kantelt naar achteren met stijve schouders of nek als gevolg. Voorbeeld: loop eens gewoon in de rondte met je bekken achterover gekanteld zoals veel instructeurs roepen dat je zou moeten doen. Het wordt dan al gauw duidelijk dat het onmogelijk is correct te bewegen.

Test je soepelheid van het bekken/heupgedeelte. Maak de rug eens helemaal hol, daarna helemaal bol, dan weer hol en bol, en uiteindelijk kies je een comfortabele zone ergens in het midden. Bij een goede houding is de rughouding licht hol, maar niet gefixeerd. Bij een fixatie (te hol of te bol in de onderrug) hang je gefixeerd in het dode punt van een beweging. Hierdoor is het moeilijk de bewegingen van het paard te voelen. Je moet te allen tijde een stukje holler of boller kunnen worden. Maar ook een stukje langer of korter: het gedeelte vanaf het bekken naar beneden heeft duidelijk een pijl naar beneden (denk aan een "accordeon", waarbij vouwtjes groter en kleiner worden maar nooit helemaal uitgestrekt zijn), en het bovenlijf krijgt vanaf het bekken een pijl naar boven.

Diep zitten
Een trucje om te voelen hoe het moet zijn als je “diep zit”: ga met beide benen voor over het zweetblad/wrongen zitten. Schuifel 2 cm naar voren, plaats de benen terug op het zweetblad, strek de tenen zo ver mogelijk naar beneden en strek daarbij je hele been naar achteren terwijl je zelf licht voorover helt. Daarna kom je terug in je "natuurlijke" positie, je zult ervaren dat je benen nu GEHEEL aan het paard liggen met een lichte aanspanning waarvoor je zelf geen inspanning hoeft te leveren. Je rijdt op de binnenzijde van je benen, niet op de achterzijde en je billen.

Ademhaling
Dan ademhaling: de meeste vrouwen ademen hoog in de borst. Leer met de buik te ademen. Dus diep in de borst ademen, dan met lichte druk van de buik (aanspanning spieren) zachtjes de lucht eruit drukken, en visualiseer daarbij dat de lucht verdwijnt via je voeten. Dan bewust overgaan op buikademhaling. Reden: je wilt je zwaartepunt dicht bij je paard hebben: hoog ademen is hoog zwaartepunt, laag ademen is laag zwaartepunt. Met een laag zwaartepunt is het makkelijker te anticiperen op bewegingen van het paard.

Doorzitten
Een belangrijk onderdeel in het rijden is het doorzitten. Hoe dat echter precies moet, wordt zelden goed uitgelegd. “Ga dieper zitten”, “ga mee met de beweging”, “ontspan je rug”, “ga op je billen en goed achterover zitten”, allemaal aanwijzingen die zelden enig nut hebben.
“Ga dieper zitten”, houdt gewoonlijk in dat de ruiter verstijft en zwaarder in het zadel gaat zitten, waardoor hij zal gaan stuiteren. “Ga mee met de beweging” heeft tot gevolg dat de ruiter het te krampachtig probeert, waardoor hij meer beweegt dan nodig is. “Ontspan je rug” impliceert dat de ruiter zich slap moet maken, en door elkaar gehusseld wordt. “Ga op je billen en goed achterover zitten”, resulteert in een ruiter die te ver naar achteren op de lepel van het zadel leunt en met strak aangespannen knieën zich wanhopig in het zadel vast wil houden.
Al deze ruiterproblemen leiden ook tot problemen bij hun paarden. Stijve ruggen, pijnlijke ruggen, verstijfde spieren en korte gangen. Dit zal ervoor zorgen dat je in een vicieuze cirkel terecht komt: het paard gaat slechter bewegen, de ruiter gaat krampachtiger zitten etc. etc.

Synchronisatie
Goed doorzitten valt of staat met synchronisatie van de bewegingen van de onderrug en het bekken van de ruiter met de bewegingen van de paardenrug. Een paardenrug maakt niet alleen op en neer gaande bewegingen maar ook zijwaartse bewegingen. Synchronisatie van bewegingen betekent echter niet dat de ruiter doodstil moet zitten, juist niet!

De draf is een tweestapsgang waarbij het paard van de ene diagonale paar benen overgaat op het andere met daartussen in een zweefmoment. Als de ruiter geen compenserende beweging maakt met zijn onderrug en bekken zal hij op en neer stuiteren in het zadel en grip zoeken met de knieën. In tegenstelling tot de stap, waarbij geen opwaartse beweging voorkomt, wordt de ruiter in draf bij iedere pas uit het zadel getild: door de zwaartekracht valt hij er daarna met een plof in terug. Synchronisatie wordt bereikt door het paard je zitbeenknobbels te laten bewegen. Als zijn rug links zakt, wordt de linkerzitbeenknobbel naar beneden gebracht, als het linkerachterbeen de grond raakt en er gewicht op komt, wordt de linkerzitbeenknobbel omhoog en voorwaarts geduwd. Of dezelfde manier gaat de rechterzitbeenknobbel naar beneden en weer naar boven.

Absorberen van bewegingen
Bij het doorzitten maakt een ruiter vier afzonderlijke bewegingen met zijn onderrug en bekken.

1. De rug buigt naar voren in bij de opwaartse beweging en wordt weer rechter (langer) bij de neerwaartse beweging, dit alles in het ritme van het paard. Zo blijft het zitvlak op hetzelfde niveau als de paardenrug.

2. Op dezelfde manier als in de stap bewegen de zitbeenknobbels mee met het rijzen en dalen van beide zijden van de paardenrug. Synchronisatie betekent dat een ruiter “meeloopt” of “meefietst”. Om te voorkomen dat je gaat zitten wiebelen dans je een soort salsa: je wordt korter en weer langer in je zij. Het paard duwt je ene zitbeenknobbel omhoog; jij wordt wat korter in die zij, idem voor de andere kant.

Er is dus een groot verschil tussen daadwerkelijk stilzitten (verstijven) of stil lijken te zitten waarbij je als eenheid met je paard beweegt.

Ogen in de buik
Al doorzittend afwenden kan heel goed gevisualiseerd worden door je te bedenken dat je aan iedere kant van je navel een oog hebt zitten. Die ogen kijken in de richting waarin je wilt rijden. Zo hoef je je schouders niet extreem te draaien of met je benen tegen je paard aan te duwen en ontstaat er geen onnodige spierspanning. Want spierspanning resulteert in bolle spieren waardoor een ruiter zich juist uit het zadel drukt in plaats van met het paard te verkleven.

Aandachtspunten:

1. De voorwaartse beweging wordt in de tact van de beweging van het paard gevolgd door een iets holler maken en terugbewegen van de onderrug naar de oorspronkelijke (goede) stand. Als het ware rek en strek je licht heen en weer. Denk daarbij aan een navelpiercing welke met een touwtje vast zou zitten aan het kopstuk van het hoofdstel, dan weet je gelijk welke kant je op moet bewegen.

2. De beweging van je heup/bekken is naar voren en niet van links naar rechts. Je loopt (of fietst) letterlijk met de heupbewegingen van het paard mee. Oefen maar eens lopen op je billen, plat op de grond, dan begrijp je het gevoel en de beweging.

3. Het gevaar is dat je je teveel focust op het "meelopen", en dat je vergeet dat er lengte moet blijven in je benen. Denk dan dat je op skies staat, je mag de beugels gebruiken zolang je er niet in gaat staan en je schrap zet!

4. Omdat je netjes in het ritme van het paard meeloopt voel je heel duidelijk wanneer het paard zijn ribben tegen je ene of andere been aandrukt. Dat is het drijfmoment, een ander moment is weinig zinvol.

5. Losser worden in been en bekken betekent voorwaarts, het aanspannen van dijbeenspieren en bilspieren betekent langzamer gaan, niet je bekken achterover kantelen!

6. Druk je hak niet te ver uit. Het overmatige uitdrukken van de hak zet je bovenbeen net boven de knie op slot en het onderste gedeelte van je kuit.

7. Neem een grote zit- of fysiobal om thuis te oefenen! Er zijn diverse oefeningen mogelijk waardoor je zit een grote sprong voorwaarts zal maken.