[Dienstmededeling] Jullie mening welkom over HAW - t/m 3 maa

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

[Dienstmededeling] Jullie mening welkom over HAW - t/m 3 maa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 00:24

Naar onze mening loopt het de laatste tijd op Horses At Work niet helemaal lekker. Uit verschillende topics op forumzaken blijkt dat jullie die mening delen. Om een beeld van de situatie te schetsen: Veel topics worden geopend zonder duidelijke openingspost waardoor het onduidelijk is of de ruiter in de training tegen een probleem aanloopt waarbij tips en commentaar erg welkom zijn, of dat hij/zij eigenlijk gewoon zijn nieuwste paard/setje/kunstje wil showen. Aan de andere kant zijn ook de reacties niet altijd even zinvol: veel oneliners, maar vooral veel herhalingen.

Om die reden hebben we een aantal vragen voor jullie, we hopen dat veel van jullie de tijd willen nemen om deze te beantwoorden. Aan de hand van jullie antwoorden gaan we kijken welke veranderingen er nodig zijn om HAW nog aantrekkelijker te maken.

1. Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon? Neem als voorbeeld een meisje dat na een groeispurt te groot geworden is voor haar pony en hem eigenlijk te veel in de mond zit. Hoe voorkom je dat zo'n topic verzand in een 8 pagina's lange herhaling van 'Je bent te groot en je rijdt te hardhandig, dierenmishandelaarster! Ik ben helemaal niet te groot! Je bent helemaal wel te groot!', maar zorg je dat je toch duidelijk kan maken aan het meisje dat ze beter op zoek kan naar een andere pony, of misschien aan een mencursus moet denken, en/of met haar instructrice gaat werken aan overgangen op gewichtshulpen ipv teugelhulpen rijden.
  2. Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen? Veel mensen ergeren zich aan topics waarin gemakkelijk 20 keer hetzelfde 'je tenen staan te ver naar buiten' terugkomt. Aan de ene kant kan het voor een topicstarter duidelijker zijn dat er een probleem is als meer mensen het zien, maar hoe voorkom je dat dit teveel van het goede is?
  3. Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel? Eventueel kunnen we in het rijtechnische deel richtlijnen opstellen, een topicstarter moet aangeven waar hij/zij mee bezig is om het mogelijk te maken gerichter commentaar te geven. In het andere deel kun je gewoon foto's plaatsen als je wilt laten zien hoe het gaat, als je gewoon je paardje wil showen in plaats van gerichte tips en trucs over je rijgedrag.
  4. Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan? Op dit moment staan westernfoto's onder Western, SGW foto's onder SGW, foto's van evenementen onder Evenementen. Wil je die fotofora het liefst onder elkaar zien, of is het handiger om ze onder het informatieve forum te houden?
  5. Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen? In verschillende topics zijn zaken genoemd als een maximum aan topics pp, tags in de titel, topics sluiten als er foto's worden geplaatst die niet te beoordelen zijn omdat ze te donker zijn of van te ver weg genomen, moeten dat regels worden? (Dus topics zonder duidelijke titel, inleiding of foto's op slot) of richtlijnen die ergens op HAW worden geplaatst en waar we mensen op kunnen wijzen, maar dit niet verplichten?

Als je nog andere vragen/opmerkingen/tips/comments heb over hoe we Horses At Work een leuker forum kunnen maken: ook die zijn erg welkom. In ieder geval alvast hartelijk bedankt voor je reactie Lachen .

Anoniem

Re: [Dienstmededeling] Jullie mening welkom voor een beter HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:37

vraag 1: Dit zal lastig op te lossen zijn. Het is moeilijk te interpreteren hoe iemand iets bedoeld vanaf een computer.
Je kan wel vragen of er een inleiding gegeven kan worden door iemand die het topic plaatst, met eventuele uitleg (als er bijv al gewerkt wordt aan 'het probleem' ) zodat zulke misverstanden voorkomen kunnen worden in sommige gevallen..

Vraag 2: De vraag is, wanneer is het genoeg? Ik vind dit niet storend en bij sommige mensen dringt het pas na 8 pagina's door!

Vraag 3: Ja, goed idee! Categoriën lijkt me wel handig.. Dressuur, springen, bitloos, op wedstrijd.. Ik vind trainingen leuk om te bekijken, wedstrijdfoto's zijn vaak van slechte kwaliteit en vaak zijn het foto's van het losrijden (wat ik niet interessant vind, ik vind het resultaat ervan leuker om naar te kijken Ja )

Vraag 4: Onder elkaar! Ik kijk niet vaak in subfora, maar western en sgw vind ik leuk om naar te kijken! Wist niet dat daar aparte fora's voor waren!

Vraag 5: Foto's van slechte kwaliteit die amper te zien is zakken zoiezo snel af, dus die sluiten lijkt mij niet nodig. Aantal foto's per topic zou van mij omhoog mogen naar 20!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 01:11

vraag 1: ik denk dat het heel moeilijk is om precies te laten overkomen hoe je het bedoeld. Iedere zin kan sarcastisch bedoeld zijn, maar ook zeer serieus. Dit is het moeilijke aan communiceren via het internet en wat dat betreft ook een onoplosbaar probleem.

Dan zijn er ook nog de meningsverschillen zoals het voorbeeld in de vraag en dat zoiets niet in een eeuwige welles/nietes discussie uitloopt is de enige mogelijkheid volgens mij; laat mensen onderbouwen. Op basis van argumenten kun je discussieren op basis van oneliners en enkel stellingen niet.

Vraag 2: ik heb zelf inderdaad een hekel aan 20x precies hetzelfde commentaar. Ik denk dat dit voorkomen kan worden door in de beginpost al aan te geven wat jij aan verbeterpunten op de foto's ziet. Dan hoeft dit daarna in mijn ogen niet 20x meer herhaald te worden. Als het niet in de beginpost staat, lijkt me dat het niet meer herhaald hoeft te worden als de ts er een reactie op geeft in trant van 'inderdaad nu je het zegt moet ik daar eens op letten' of 'nee volgens mij doe ik dat niet' of uitlegt waarom ze het zo doet. Zodra de ts een voldoende reactie hierop gegeven heeft hoeft het in mijn ogen niet meer herhaald te worden.

vraag 3: wat mij hier lastig aan lijkt is dat veel bokkers, waaronder ik, een combinatie willen van zowel complimentjes als opmerkingen om de combinatie te verbeteren. Het ene is leuk om te krijgen, het andere nuttig. Ik zou op dat moment niet weten op welk haw deel ik het zou moeten plaatsen.

vraag 4: een tabblad met alle fotodingen lijkt mij zeer handig

vraag 5: 1 topic per week of zo iets ben ik wel voor waarbij van mij daar wel wat meer foto's in mogen. In de titel zou ik graag zien waar men mee bezig is: dressuur, springen, sgw etc, sommige dingen hoef ik niet te zien. Ook zie ik graag alleen topics met een redelijke fotokwaliteit. Dus ik ben wel voor het sluiten als het niet voldoet. Richtlijnen zonder handhavingsmogelijkheden zullen niet werken. Wel zou ik hierbij dan een sticky maken met voorbeelden van wat wel en niet kan zodat het voor iedereen ook duidelijk zou kunnen zijn.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:03

1. Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?
    Dit heeft naar mijn idee een beetje met fatsoen te maken, er zijn bokkers die het nodig vinden om anderen hun mening op te dringen en dat dan volgens jouw voorbeeld formuleren, dan zijn er altijd mensen die daar op inhaken en gaat het al heel snel van kwaad tot erger. Het zou naar mijn idee al heel veel schelen als mensen proberen hun posts een beetje positief te houden, als je het al nodig vindt om te zeggen dat iemand te groot is kan je dat ook brengen als 'joh, je wordt er wel een beetje groot voor', maar meer nog als mensen zich afvragen of het wel nodig is om meteen een oordeel over een ander te vellen aan de hand van een paar foto's.
  2. Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen?
    Dit is naar mijn idee een gevolg van de verplichting om rijtechnisch commentaar te moeten leveren in een reactie. Schaf die verplichting af dan is volgens mij al een deel van die herhalingen opgelost omdat mensen niet meer verplicht zijn om misschien dat éne puntje waar verbetering mogelijk is ook nog te noemen omdat anders hun post verwijderd wordt. Ingrijpen in de zin van een mod-opmerking ertussen 'ok, dat van die tenen weten we nu allemaal, dat hoeft niet meer herhaald te worden' is prima, posts verwijderen is naar mijn idee niet nodig.
  3. Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel?
    Opsplitsing vind ik eerlijk gezegd een beetje overdreven, een TS kan dat ook standaard in de openingspost vermelden. Dus bij ieder topic standaard waar het over gaat, of de TS tegen problemen aanloopt waarvoor tips gevraagd worden óf dat het topic bedoeld is om te laten zien hoe lekker TS die dag gereden heeft. Ik persoonlijk ben voor minder regels en sturing op de reacties in de HAW topics, juist de mix van 'dit kan wat beter, kan je zo proberen' en 'wat een gaaf dier' vind ik leuk. Ik denk dat er dan in het puur rijtechnisch deel weinig gepost zal worden, heel simpel, ik heb dat in de andere topics al vaker gezegd, iedereen mag zeggen wat hij/zij wil van de geplaatste foto's, maar voor echt rijtechnisch commentaar heb ik mijn instructrice.
  4. Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan?
    Dat maakt volgens mij niet eens zoveel uit, iemand die belangstelling heeft voor die foto's vindt ze toch wel.
  5. Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?
    Ja GRAAG, maximum stellen aan het aantal topics op HAW, bijvoorbeeld één per week per gebruiker, nu wordt je af en toe een beetje flauw van de vele topics over bijna hetzelfde. Als iemand bijvoorbeeld dagelijks zowat dezelfde trainingsfoto's plaatst (waarin vaak door dezelfde mensen gereageerd wordt, dus dan komen er toch wel weer reacties) voegt dat naar mijn idee weinig toe. Maximaal 20 foto's die van een fatsoenlijke kwaliteit moeten zijn. Ze hoeven niet geschikt te zijn voor een tentoonstelling, maar 20 donkere vlakken of foto's waar je alleen met een vergrootglas een paard in kan ontdekken in een foto-topic schiet ook niet op.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:24

Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?
Ik denk dat dit niet te voorkomen is, maar dat er wel gewoon een 'gedragscode' moet komen, waar iedereen zich aan te houden heeft. Grove, brutale reacties, met tekst die niet eens meer direct met het probleem te maken heeft, mogen van mij verwijderd worden met een OW erachteraan.

Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen?
Ik vind het zelf niet heel vervelend, en denk dat een grens moeilijk te trekken is. Wordt 'herhaling' dan gestraft bij de 6e keer dat iets gezegd wordt, bij de 20e keer, of pas al de TS aangeeft dat het genoeg is?

Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel?
Graag Haha!

Wil je die fotofora het liefst onder elkaar zien, of is het handiger om ze onder het informatieve forum te houden?
Onder elkaar! Nu kom ik echt zelden op topics van SGW, western en evenementen, maar als ze makkelijker te vinden zijn (ach, niet dat ze moeilijk te vinden zijn, maar makkelijk over het hoofd te zien Lachen ), zal ik daar zeker vaker komen!

Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?
De titel hoeft van mij geen bijzondere tekens te hebben. Kleine moeite om even te kijken, en snel weer weg te klikken als er iets instaat wat je niet hoeft te zien. Aantal topics ook niet, omdat er maar zó weinig mensen zijn die soms meerdere topics per week plaatsen, dat het een regel voor misschien 5 mensen wordt. Als de mods merken dat het echt de spuigaten uitloopt, is een pbtje snel gestuurd met daarin het vriendelijke verzoek wat minder te posten, toch? Want ík moet zeggen dat ik vaak kijk in de topics van de 'vaste' HAW-ers, dan zie je pas echt goed de vooruitgang, en ik vind het leuk om zo een beetje mee te kunnen blijven kijken. Het argument wat in het vorige topic werd gevoerd dat 'andere topics te snel naar de 2e pagina verdwijnen' vind ik niet kloppen, omdat het vaak per 'vaste HAW-er' in een drukke periode om max één topic per pagina gaat. Dat is één bericht op de 50, en zal dus niet veel uithalen in het naar beneden halen van andere topics. En daarbij: voor de mensen die echt speciaal een ander topic willen zien, kunnen makkelijk even de 2e of 3e pagina aanklikken.
Regels voor de kwaliteit van foto's ben ik zeker wel voor! Niet iedereen heeft een spiegelreflex natuurlijk, maar goede digitale camera's zijn geen zeldzaamheid meer, waarmee er buiten gewoon nette, duidelijke foto's gemaakt kunnen worden. Geen kleine stipjes in grote bakken dus, of foto's die zo donker zijn dat je net de witte bandages kan onderscheiden..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:36

vraag 1:

Dit lijkt me heel moeilijk op te lossen, mensen lezen dingen zoals ze het willen lezen. Via internet is het wel moeilijk om precies uit te leggen wat je bedoeld.

Vraag 2:

Herhaling kan erg irritant zijn, maar als ik 20 keer commentaar krijg op iets maar wel 20 keer met een andere oplossing vind ik het niet storend.

Vraag 3:

Het lijkt me positief om het topic op te splitsen. Er zijn genoeg mensen die vinden dat ze goed genoeg zijn en alleen maar willen horen hoe goed ze zijn zonder dat daadwerkelijk verbeteringspunten worden gemeld.

Vraag 4:

Lijkt me niet echt nodig. Persoonlijk kijk ik alleen naar foto's van dressuur en afentoe springen, als ik andere foto's wil zien dan kan ik ze wel vinden.

Vraag 5:
Aantal foto's per topic mag van mij wel meer worden. ik zelf kijk de links wel maar mijn pc is niet zo heel snel waardoor ik de links vaak over sla.
Onduidelijke foto's tja mogen van mij gesloten worden maar wie bepaald wanneer foto's onduidelijk zijn.
Wel ben ik van 1 topic in de zoveel tijd, van bepaalde mensen zie ik wel eens meerdere topics in de week alleen maar om te laten zien hoe "goed" ze wel niet zijn en om hun paardje te showen vind dit zelf erg storend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:58

Vraag4:

Laten staan zoals het staat. Anders krijg je alleen maar commentaar van mensen die er totaal geen verstand van hebben,
Wn-itp is niet zo'n ramp als HAW en ITP, laat dat dan in ieder geval goed blijven Lachen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:14

1. Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?
    Denk niet dat je dat kan voorkomen, vaak hebben mod aanwijzingen weinig zin of wordt er overheen gelezen. Denk dat er soms gewoon wat harder ingegrepen moet worden
    Ja, ik vind wel dar de Mod daar in mag/moet grijpen door een opmerking te plaatsen. Vooral de felicitaties in vele topics verpesten het rijtechnische gedeelte.
  3. Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel?
    Miscchien een rij itp oid. Waar je dan de lol met je knol, kijk, mijn nieuwe setje/kunstje fotos kan plaatsen en bijvoorbeeld van shows en buitenritten.
  4. Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan?
    Allemaal onder elkaar, veel overzichtelijker. Maar dan ook actief verdelen, dus de keuze waar je je fotos neerzet beperken.
  5. Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?
    Ja, graag, 1 topic per week/twee weken per TS is ruim voldoende om de voortgang in de training te laten zien. Verder hoeven de tags voor mij niet. De vermelding van de volledige afstamming, ras en kleur van het setje laat me ook koud. Dus gewoon naam paard @ de activiteit is ruim voldoende

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:25

Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel?
- Mij lijkt een ITP onder Rijtechnisch wel wat, en dan HAW laten voor paarden OHZ waar je niet specifiek commentaar op wilt hebben. Wel denk ik dat het moeilijk wordt om in zo'n subforum geen commentaar te geven als je een extreem slecht gereden paard ziet.

Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan?
-Verspreid! Ik kom veel op WN en daarom post/kijk ik bij WN-ITP, iemand die geinteresseerd is in mennen kijkt bij AR, als iemand geinteresseerd is in foto's van deze diciplines kunnen ze imo daar gewoon gaan kijken. Als ik 2 tabbladen verder moet kijken om bij de foto's van mijn dicipline te kijken dan zal ik wss minder vaak gaan kijken. Bij HAW kijk ik amper.

Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?
- Zeker regels, sommige foto's zijn zo beroerd dat je de benen van het paard amper kan zien en 3 topics op een dag vind ik wel erg overdreven... Iets van max 1 topic per week vind ik wel wat, dan zullen mensen ook kritischer kijken naar de foto's die ze posten en dat heeft misschien wel als resultaat dat er minder relletjes zullen zijn. Lachen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:08

1. Waar ik vaak naar kijk is of ik iemand ergens mee help of niet. Als iemand niet wil zien dat hij/zij te groot is, dan lukt dat mij ook niet. Ik vind het ook niet nuttig om te herhalen. Commentaar is nooit leuk, maar tips wel! Het meisje (bij het voorbeeld) zou ik bijvoorbeeld zeggen, je wordt wel groot he? Jammer, maarja. Probeer je handen stil te houden en te sturen met je benen. Verder leuke pony. Zoiets komt zo anders over en iemand blijft ook zelf de keuze houden om te stoppen met rijden of iets anders te gaan doen, want ik ga niet zeggen 'je moet stoppen, je bent te lang.' Misschien dus negatieve toon verboden? Ik weet eigenlijk niet zo heel goed hoe je dat zou kunnen doen... Maar wie weet heb je hier iets aan.

2. Tien keer hetzelfde is niet nuttig, maar denk bijvoorbeeld aan een richtlijn 'Als je iets vindt wat iemand anders al heeft gezegd, zeg dan dat je het met de ander eens bent, maar alleen als je zelf nog iets toe te voegen hebt'. Niets toevoegen voegt uiteindelijk alleen maar frustratie toe.

3. Wat misschien handig is, is om een vast rijtje met punten te maken waarmee iedereen z'n foto's in kan leiden. Bijvoorbeeld: Naam paard, Wat deden jullie, Waar wil je advies/hulp bij. Dat maakt de foto's duidelijker (soms staan er in een topic alleen drie foto's, dan weet je ook niets) en maakt de reden van het maken van een topic duidelijk. Als iemand geen advies/hulp wil, dan kan dat ook, maar dan weten de mensen die reageren dat ook en kunnen ze bijvoorbeeld naar het algemene plaatje kijken. Maar de meeste mensen willen wel graag iets weten. Een splitsing 'lol met je knol' en serieus trainen is soms lastig. Mensen die zich dan serieus vinden, worden dan bekritiseerd met 'dit hoort bij lmjk' of iets dergelijks! Mensen maken toch zelf die afweging...

4. Dat lijkt me wel handig ja, want nu kom je alleen dressuurfoto's tegen op haw, terwijl dat natuurlijk niet het enige is wat er aan paardensport is. Misschien HAW onderverderelen in die verschillende onderdelen? Lijkt mij heel leuk! Ik kijk nu namelijk nooit bij die andere foto's, maar dan wel!

5. Ik vind tags in de titel wel handig. Bijvoorbeeld wedstrijd, dressuurtraining, springtraining, buitenrit, etc. Of als er subforums binnen HAW komen, dan kun je alleen tags doen met wedstrijd en training bijvoorbeeld. Hoeveelheid foto's is volgens mij al een regel over, maar kwaliteit foto's vind ik wel subjectief... Wat is dan te slecht? Als iemand die het post er nog iets van kan maken, dan kunnen anderen dat ook wel. Je zou richtlijnen kunnen maken voor titel (wat nu al gebeurd <naam> met <naam paard> @ <discipline> <training/wedstrijd>) waar je mensen eventueel op kunt wijzen, zodat het overzichtelijk blijft, maar om topics meteen op slot te gooien vind ik wel jammer.

Verder vind ik het altijd erg storend als mensen nog 10 keer zeggen 'wel slechte kwaliteit foto's' of 'je dekje zit scheef' als dit al in de beginpost is gezegd (bv. Ik zie nu op de foto's dat mijn ene bandage wel erg hoog zat, daar zal ik even op letten de volgende keer). Dat wordt zo vaak nog even een paar keer herhaald omdat mensen niet goed lezen. Maar ja, wat je daar precies aan kunt doen weet ik niet..

Wel een goed initiatief dit zo met die vragen! Volgens mij hebben veel mensen goede ideeën.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:17

inderdaad, als alle fotos naar 1 tabblad gaan, maak dan ook een onderscheid tussen springen en dressuur

en een jeugd HAW
want die hebben alleen nog een itp en de HAW worden op HAW ondergesneeuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:48

Mensen op bokt moeten wat meer respect tonen voor de ander. Het is niet moeilijk om je mening genuanceerd te brengen. Maar kennelijk zijn er mensen die daar een heleboel moeite mee hebben en dus nare dingen gaan zeggen wat niet leuk is voor de TS. Maar de TS moet ook normaal reageren, vaak krijg je als je commentaar hebt een sneer van de TS en dat is ook not done imo. Dus zodra er niet normaal wordt gereageerd door een bokker moet deze gewoon een waarschuwing krijgen.
    Nee, ik vind van niet. Als je een topic start moet je ook op commentaar rekenen en dat mag heus wel meerdere keren herhaald worden. Het kan beter een keer te veel worden gezegd dan te weinig. Dan gaat de TS er waarschijnlijk wel aan werken en mss denken: Ja, ze hebben toch gelijk. Tenslotte word er ook niet gezeurd als er 3 pagina's vol staan met: Mooi paard, leuke combinatie, je kan goed rijden etc. Dat valt toch ook onder herhaling? Volgens jullie eigen bokt regels zou dit dus ook niet mogen, maar daar hoor je niemand over.
    Als je ziet dat een paard gewoon helemaal fout word gereden moet daar commentaar op komen in het belang van het paard, ook al is het lol met je knol. De ruiter moet daarvan op de hoogte worden gesteld. Maar het idee van 'lol met je knol-onderdeel' en echt een serieus onderdeel vind ik wel goed. Ik kijk bijvoorbeeld graag naar serieuze foto's en 'lol met je knol' topics vind ik eigenlijk niet zo heel interessant. Dus als er onderscheid word gemaakt tussen die 2 zou dat fijn zijn.
    Ik vind dat het moet blijven zoals het nu is. Nu is het fijn dat als je rijfoto's op WN plaatst dat je ook rijtechnisch commentaar kan krijgen van de Westernruiters zelf. Als je deze topics gaat plaatsen waar ook veel andere ruiters komen krijg je dit soort reacties: 'Ik heb geen verstand van WN maar het ziet er leuk uit'. Ja, daar heb je gewoon niets aan. Dus lekker verdeeld laten!
    Ik irriteer me mateloos aan een bepaald groepje bokkers die iedere week wel 1 topic plaatsen van hetzelfde paard die precies hetzelfde doet als in het vorige topic dat vaak ook nog loopt. Ze plaatsen nog net geen 2 topics achter elkaar maar als het kon zouden ze het doen. Af en toe je paard showen is natuurlijk leuk, dat houd het ook nieuw voor mensen. Maar om nou van alles wat je paard doet een foto te maken en vervolgens steeds nieuwe fototopics maken vind ik ver gaan. Dus van mij mag er wel een regel komen van 1 topic per 2 weken of het liefst nog 1 per maand per bokker.

Ook vind ik de topics waar maar 2 foto's in staan heel erg irritant, zeker als die foto's ook nog eens bar slecht zijn genomen. Er moet een minimum aantal (5) en een maximum aantal (15) foto's worden vastgesteld en de kwaliteit moet ook goed zijn. Aan foto's waar je het paard nog maar net van de achtergrond kan onderscheiden heeft niemand iets aan

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:59

1.
2.
3. Dat zou heel fijn zijn!
4. Dat zou het allemaal erg overzichtelijk maken!
5.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:10

[*] Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?

Dit is denk ik toch moeilijk te voorkomen

[*] Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen?

Dit lijkt me moeilijk te voorkomen, iedereen wil toch zijn/haar ding kwijt. En de tenen naar buiten is makkelijker te zien voor iedereen (qua niveau) dan en minder ondertredend achterbeen...daarom wordt dit denk ik ook vaker herhaald.

[*] Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel?

Wellicht een goed idee inderdaad, een leuke strandrit kan zo in een losser deel, een dressuurtraining in het serieuzere deel.

[*] Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan?

Dit vind ik echt een super idee, alle foto's bij elkaar. Zo ontmoeten de verschillende disiplines elkaar ook meer, en dat is denk ik wel goed voor bokt, een deurtje verder kijken....

[*] Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden

Kwaliteit moet zeker naar gekeken worden en een minimum aantal ook.
Een vaste titel zou opzich wel kunnen, maar een vrijdeel moet er wel blijven...
En een maximum aantal topics per week/weken plaatsen...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:18

Eline schreef:
[*] Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?

Mensen afstraffen, zodra er duidelijke regels zijn. Dus als er een regel is dat het commetaar mag, maar niet steeds herhaald hoeft te worden dan moet men eerst de posten van de andere lezen voordat ze commetaar geven, dan zien ze ook direct wat er is gezegd en ook wat TS er op heeft geantwoord.
Want dat stoort mij dus, 3x heeft TS gezegd waarom en nog steeds mensen die er weer iets van zeggen. Duidelijk geval van niet lezen dus.

[*] Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen? Zelfde als bij de vorige, jullie moetenn er gewoon meer en strakker op controleren.

Als de mod denkt dat het kwartje nog steeds niet is gevallen na de zoveelste tip, dan er in de post zelf iets van zeggen. Net als tegen de rest dat het nu al vaak genoeg is gezegd.
Dit dus niet overlaten aan de rest van bokt want dan gaat het fout en is de TS ook beledigd/voelt zich aangevallen door het overweldigend commetaar.

[*] Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel?

Ja heel graag.
Dat de TS ook zelf een beetje aan geeft met wat ze bezig is, maakt het voor de andre bokkers makkelijker om commetaar/advies te geven.

[*] Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan?

Verspreid over bokt. Maar ik denk wel dat als ze onder elkaar staan er bijv. meer mensen gaan kijken bij bijv. western of sgw dan nu, is wel leuker.

[*] Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?

De kwaliteit is voor sommige niks aan te doen. Ik vind wel dat men geen foto's moet gaan plaatsen waar je eigenlijk niks op kan zien omdat het te donker is of te vaag door bewegend beeld.
Deze foto's kunnen ze er inderdaad beter niet opzetten, daar heeft niemand iets aan.
Max aan foto's nee, is leuk als iemand veel foto's heeft van de hele training.
Duidelijke titel en inleiding zou ik wel verplichten.

Een x aantal topics per week/maand zou ik ook doen Knipoog

Als je nog andere vragen/opmerkingen/tips/comments heb over hoe we Horses At Work een leuker forum kunnen maken: ook die zijn erg welkom. In ieder geval alvast hartelijk bedankt voor je reactie Lachen .

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:19

Lijkt mij moeilijk. Je kan natuurlijk af en toe als mod een waarschuwing uitdelen, maar opmerkingen kunnen oook sarcastisch opgevat worden, terwijl het helemaal niet zo bedoeld is. Mensen die echt overduidelijk l*llige opmerkingen maken, mogen wat mij betreft gestraft worden. Maar dat heeft denk ik ook gewoon met fatsoensnormen te maken.

Voor een topicstarter kan het idd irritant zijn om 20x te moeten lezen dat de tenen naar buiten wijzen. Maar aan de andere kant, dat is het risico van het plaatsen van foto's. En door de regel dat je niet alleen mag zeggen dat je het bijvoorbeeld een heel mooie combinatie vindt, lok je dit imo wel een beetje uit. Mensen die echt de moeite nemen om een heel topic en alle reacties te lezen, zouden bijvoorbeeld iets kunnen zeggen in de trant van: "Over je tenen is inmiddels genoeg gezegd" en er eventueel nog een nuttige tip aan toevoegen. Lachen

Ik vind het absoluut niet nodig om HAW verder op te delen. Laat gewoon de regel los dat er rijtechnisch commentaar geven moet worden. Mensen die een rijtechnisch probleem hebben en daar serieuze reacties op willen, kunnen imo een topic starten op rijtechnisch met een paar foto's ter verduidelijking van het probleem.

Ik zou alle fotofora graag overzichtelijk onder elkaar zien. Lachen

Vaste regels voor alles gaan me eigenlijk veel te ver, het moet wel een leuk tijdverdrijf blijven om te bokken. Bovendien geeft het ook weer allerlei extra werk voor de mods. Ik zou het persoonlijk fijn vinden als er wel iets aangehouden kan worden zoals een maximum aantal van 1 topic per week per user op HAW. Lachen Tja, topics met enkel foto's die zo donker of bewogen zijn om er iets te kunnen maken tonen imo geen HAW en zouden dus op slot mogen Lachen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:42

Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?

Dit is denk heel erg moeilijk. Mensen die echt overduidelijk vervelende opmerkingen plaatsen, mogen wat mij betreft gestraft (waarschuwing) worden. Sommige mensen hier zouden ook best wel eens positief mogen reageren ipv alleen maar commentaar te leveren. Positief commentaar leer je tenslotte ook van. Maar dit is denk een lastg punt.

Ik vind dit ook wel een beetje het risico van het plaatsen van foto's, en als 20 mensen hetzelfde zeggen kun je er wel vanuit gaan dat er een kern van waarheid in zit dus is het misschien juist wel weer leerzaam... Misschien dat dit ook iets beperkt wordt als het verplicht wordt bv minimaal 2 zinnen te plaatsen, dus echt geen oneliners meer.

Weet ik dit niet zo goed... ik denk dat het toch gewoon het risico is van foto's plaatsen dat je ook commentaar krijgt, als je daar echt niet tegen kan moet je het misschien gewoon niet doen.

Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan?

Dit maakt het misschien wel goed overzichtelijk en zoals voor mij is gezegd komen de verschillende disiplines dan misschien ook wat meer in beeld.

Ik vind het soms wel storend als er hele onduidelijke foto's geplaatst worden, daar zou ik graag verandering in willen zien. En bijvoorbeeld een minimum van 5 foto's en maximum van 20 lijkt me wel goed.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:09

Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?Ik denk niet dat je dit echt kunt voorkomen. wel is het mischien handig als er een gedragscode komt. dus dat mensen persoonlijk aanvallen niet mag (bv, jij bent een dierenmishandelaar!) maar dat er alleen onderbouwd commentaar gegeven mag worden.
Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen? ik vind niet dat dit een taak van de moderators is. als de TS heeft gezegd dat ze het commentaar begrijpt en er misschien wel iets aan gaat doen of dat ze er aan werkt dan vind ik dat het niet nog een keer gezegd moet worden. maar er blijven natuurlijk altijd mensen die niet goed lezen..
Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel? ja dat lijkt me leuk! nu is het vaak zo dat mensen die gewoon lol hebben met hun paard en die niet uit zijn op rijtechnisch commentaar heel snel weg zakken en dus niet meer bekeken worden.
Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan? ja! lijkt me een stuk leuker. Ik denk dat dan veel meer mensen de moeite nemen om de foto's te bekijken. Verder denk ik niet dat ze kwaliteit van het commentaar achteruit zal gaan want ik ga geen commentaar geven op dingen waar ik zelf geen verstand van heb. Dat wil trouwens niet zeggen dat ik het niet leuk vind om het te bekijken Lachen owja ik vind dat er dan ook onderscheid gemaakt moet worden tussen springen en dressuur.
Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen? ik denk dat tags niet nodig zijn. Zeker niet als HAW verder opgesplitst gaat worden. Ik denk dat het wel handig is als er ook een minimum komt van foto's en dat het maximum iets omhoog gaat. bijvoorbeeld 5 tot 20. Ik denk dat het ook goed is als iedereen maar 1 topic per week mag starten bij HAW. Met 1 topic per week kun je de vorderingen ook goed bijhouden. Voor de kwaliteit denk ik niet dat er een regel moet komen. het komt niet vaak voor dat er foto's worden geplaatst waar je het paard niet op kunt vinden.

groetjes annet Pling

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:21

Ik vrees dat dat erg lastig word. Ik ben er wel vóór mensen die (constant) overduidelijk erg negatief zijn harder 'gestraft' mogen worden.
    Ja, daar mag wat mij betreft vaker een mod voor invallen.
    Als de ts duidelijk heeft laten weten het begrepen te hebben, is het zó vervelend als het nog 20x herhaald word. Ook vind ik dat aandachtspunten die in de beginpost al duidelijk zijn aangegeven, niet nog 10x herhaald hoeven te worden, want de ts is daar al mee bezig en zich al van bewust.
    Nee. Als je niet tegen het eventuele commentaar kunt, moet je geen foto's plaatsen. Ik zou dan hooguit mensen de keuze geven om 'niet serieuze rijfoto's' op ITP te plaatsen.
    Ik vind juist de combinatie van leuke en nuttige berichtjes erg fijn, anders zou ik niet meer weten waar ik mijn topic moet laten.
    Alle fotofora bij elkaar lijkt me een superidee. Zo komen de verschillende takken van de paardensport ook wat beter naar voren. Veel mensen weten denk ik niet eens dat er zoveel verschillende fotofora zijn op de verschillende delen van Bokt, dus ik denk dat het bij elkaar zetten van de verschillende fotofora zeker meehelpt aan een nog leuker Bokt Ja
    Als er regels gevormd gaan worden, moeten die ook worden nageleefd, en ben ik er wel vóór topics die niet aan de regels voldoen, te sluiten.
    Het gebruiken van tags lijkt me een goed idee. Vooral voor het onderscheid tussen longeren, trainen, wedstrijden en springen lijkt dat me fijn en overzichtelijk.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:33

[1] Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?
Tsja, dit is moeilijk. Probeer de nadruk te leggen op het geven van tips en niet op het geven van commentaar alleen. Bijvoorbeeld:
Je beenligging kan beter (commentaar) misschien kan je de beugels een volgende keer een gaatje korter/langer doen (tip).
Dus de constructie "commentaar-tip". Als je iets te zeggen hebt, leg dan ook uit hoe het misschien béter kan.

[2] Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen?
Een beetje herhaling is opzich niet erg, wel als er pagina's lang hetzelfde herhaald wordt. Aan de andere kant, dat geeft wel aan dat veel bokkers die mening delen en dat de TS daar misschien ook iets mee moet doen. Vooral wanneer het paard lijdt onder de situatie (verkeerd gebruik van sporen en hulpteugels) vind ik herhaling opzich alleen maar een aansporing om die situatie te veranderen.

[3] Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel?
En mag je dan nog rijtechnisch commentaar geven op "lol met je knol"? Anders kun je deze foto's toch ook gewoon bij ITP zetten?

[4] Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan?
Onder elkaar is misschien wel een leuk idee ja! Kan je ook eens wat verschillende rijstijlen met elkaar vergelijken. We kunnen alleen maar van elkaar leren toch?

[5] Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?
Ik vind dat 1 HAW topic per week, per paard wel voldoende is eigenlijk. Als je meer wilt laten zien kan je ook een eigen website maken toch? Of je zet extra foto's in je profiel.

Titels mogen soms wel iets duidelijker. Vooral of het gaat om training/wedstrijd/les en of het om dressuur/springen/sgw/western enz gaat...
Als foto's van slechte kwaliteit zijn dan zakt het topic vanzelf wel. Misschien wel aan te bevelen dat binnen-foto's, die vaak heel donker zijn, te bewerken met een fotoprogramma.

Als je nog andere vragen/opmerkingen/tips/comments heb over hoe we Horses At Work een leuker forum kunnen maken: ook die zijn erg welkom.
Ja, ik vind het zelf erg flauw dat veel TS hun topic openen met:
"Niet op mijn handen letten."
"Ik rijd met kapstokjes en dat weet ik."
"Niet op het slecht passende zadel letten." enz enz...
Je wilt toch commentaar? Dan moet je niet bij voorbaat dingen uit gaan sluiten! Fijn dat je je eigen fouten ziet, maar mogen anderen daar dan niks meer van zeggen (en nuttige tips geven?)
Een beetje geschiedenis van het paard en de ruiter is ook leuk, maar geen hele levensverhalen zoals je soms ziet.
Ook dat gezeur of wél of geen cap. Dat is ieders eigen verantwoordelijkheid. Ook als je pas 12 jaar bent!

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:25

ehm... Ik denk dat als er veel negatieve berichten zijn een mod even moet waarschuwen om het vriendelijk te houden en wel goed advies geven, als dat niet helpt het topic sluiten. Dat gebeurd denk ik nu ook al met die topics, je kan er denk ik niet echt meer aan doen. Ik vind dat er niet vaak van die ''zeur'' topics zijn en ik zit dagelijk op HAW.

Een paar keer herhaling is niet zo erg, dan is het duidelijk voor de ts'er. Maar als er echt veel herhaling is en de ts'er er al op heeft gereageerd, dan wel ingrijpen.

Nee, dan blijf je maar opdelen. Ik vind dat ITP voor het showen is en HAW niet. En geen berichten plaatsen met bijv. alleen ''mooi paard'', je moet er ook rijtechnisch commentaar bijzetten.

Bij elkaar zetten, dan is het makkelijker te vinden. Ik heb echt geen idee waar ik de foto's van evenementen, SGW en western moet vinden...

Nee, de kwaliteit van de foto's vind ik meestal wel voldoende. Er zijn altijd mensen die zeggen jammer van de kwaliteit, maar hun zijn dan waarschijnlijk gewend aan super camera's. Iedereen moet foto's kunnen plaatsen. Ik vind wel dat de foto's niet in linken mogen worden geplaatst, daar erger ik me altijd aan en ga er dan ook niet meer naar kijken. De titel hoeft niet te lang, sommig zetten er ook hun setje in en andere onboeiende dingen Haha! , naam van het paard en ras lijkt me genoeg. En 1 topic per paard per week. Maar dan heb je ook weer een probleem als mensen samen met een paard doen, ze willen allebei foto's plaatsen... hmm, geen idee...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:47

Ik zou het fijn vinden als de titels duidelijker zouden worden en als je iets meer foto's zou mogen plaatsen.
Verder vind ik dat je zelf moet weten hoevaak je een topic opent. Iedereen kan namelijk zelf weten of ze gaan kijken.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:50

Wat mij opvalt aan de reacties is dat vnl de Engelse ruiters graag alle fora onder elkaar willen hebben maar bijv. de westernruiters (waaronder ik) liever het fotoforum ingedeeld willen hebben bij het subforum van de dicipline. Ik hoop dat er niet vergeten wordt dat westernruiters gewoonweg veel op WN posten, aangespannen ruiters veel op AR posten, etc.. Daarnaast vind ik dat Miss_Montana een goed punt heeft, als alles onder elkaar gezet wordt kan je ook verwachten dat er bij de kleinere fotosubfora veel reacties komen van mensen die er eigenlijk niet heel veel van weten. Zulke reacties kom je nu al tegen op WN, mensen weten soms niets meer te zeggen dan "leuk paard en van western weet ik niet zoveel".

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:07

Ik ben niet zo goed in beantwoorden van dit soort vragen maar ik doe mijn best.

Hier heb ik nog geen antwoord op (denkt na)

[*] Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen?
Een soort van maximum instellen?

Vind ik niet, dit kan je zelf aangeven in je beginpost. Als je niet het 'hardnekkige' commentaar wilt dan vind ik ITP een mooiere plaats daarvoor.

Het zou 'netter en overzichtelijker' staan als deze koppen onderelkaar staan.

[*] Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?
Vind ik wel, soms kom je van die onduidelijke in verweggistan genomen foto's tegen vandaar je denkt leuk, maar ik zie niks. Daarnaast vind ik dat een goede duidelijke beginpost al veel kan verklaren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:08

Jus_dOrange schreef:
Wat mij opvalt aan de reacties is dat vnl de Engelse ruiters graag alle fora onder elkaar willen hebben maar bijv. de westernruiters (waaronder ik) liever het fotoforum ingedeeld willen hebben bij het subforum van de dicipline. Ik hoop dat er niet vergeten wordt dat westernruiters gewoonweg veel op WN posten, aangespannen ruiters veel op AR posten, etc.. Daarnaast vind ik dat Miss_Montana een goed punt heeft, als alles onder elkaar gezet wordt kan je ook verwachten dat er bij de kleinere fotosubfora veel reacties komen van mensen die er eigenlijk niet heel veel van weten. Zulke reacties kom je nu al tegen op WN, mensen weten soms niets meer te zeggen dan "leuk paard en van western weet ik niet zoveel".

Daar heb je idd een punt had ik niet zo snel bij angedacht, maar het idee blijft mij wel trekken om ze onderelkaar te zetten.