new forest@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

new forest@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 19:20

EERST DIT LEZEN! Lachen

is even belangrijk. Tong uitsteken
Sinds een paar maanden heb ik een verzorg/bijrijdpony.
Samen met de eigenaar en een andere verzorgster rijden we Leia opnieuw in. Ze is heel erg op het bit gereden, en loopt erg op de voorhand. Het gaat nu al veel beter, eerst struikelde zo bijna over haar voorbenen omdat haar achterhand er als het ware achteraan sleepte. Ook is ze rechts nog heel erg sterk, dus daar wordt ook volop aan gewerk. Ik krijg nu dus priveles. Ze wordt vanuit de ontspanning gereden. Ik ben nu nog niet echt met m'n houding bezig, dat jullie er even rekening mee houden. Want ik moet zoveel tegelijk doen..
Nou ja, hier de foto's:

1 Afbeelding

2 Afbeelding

3 Afbeelding

4 Afbeelding

5 Afbeelding

6 Afbeelding

7 Afbeelding

8 Afbeelding

en zo kan ze dus ook lopen Nagelbijten / Gniffelen
9 Afbeelding

10 Afbeelding

Chantal86

Re: new forest@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:22

Het ligt misschien aan mij, maar vind het zadel zover naar voren liggen...

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:23

Ligt je zadel te ver naar voren of heeft de pony een heel erg lange rug... ?
Ik zou haar iets actiever rijden zodat ze minder op de voorhand komt en probeer toch aan je houding te werken, paardrijden is nu eenmaal een sport waar je 4 dingen tegelijk moet doen, daar komt iedereen wel mee te maken. (helaas Knipoog)

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:27

Om toch even op je houding terug te komen, zodat als je daar meer aandacht ana kan besteden: probeer af en toe wat rechter op te zitten en let op je tenen, ze steken af en toe naar buiten.
Veel succes er verder mee! Lachen

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:08

Ik denk dat Leia actief genoeg rijd.
Alleen misschien lijkt het op de foto's niet zo Knipoog
Ik denk ook dat het enorm verbeterd is Knipoog
Ik heb haar gereden en ze is inderdaad erg sterk
Maar toch je houding Je voeten daar heb ik je ook opgewezen probeer daar veel mee te oefenen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 07:20

Renee__ schreef:
Ik zou haar iets actiever rijden zodat ze minder op de voorhand komt en probeer toch aan je houding te werken, paardrijden is nu eenmaal een sport waar je 4 dingen tegelijk moet doen, daar komt iedereen wel mee te maken. (helaas Knipoog)

Leia heeft een hele lange rug, dat is ook een beetje haar probleem Ja
Het zadel ligt zeker niet te ver naar voren Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 07:21

dankje lisa Lachen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:48

Wat een prachtige gangen heeft dat dier in zich zitten zo te zien zeg!
Ik zou in de les juist wel veel aandacht aan jouw zit en houding besteden, omdat dat zo te zien invloed heeft op het lopen van je paardje. Je beweegt namelijk enorm mee in de richting van je paard, als je paard naar binnenvalt lijk jij mee te gaan of juist je lichaam in een rare knik te vormen Lachen

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:35

saskiakefie schreef:
Renee__ schreef:

Leia heeft een hele lange rug, dat is ook een beetje haar probleem Ja
Het zadel ligt zeker niet te ver naar voren ;)

Het kan best dat ze een lange rug heeft, maar het zadel ligt wel degelijk te ver naar voren. Dat is erg duidelijk te zien.
Opzich is het een leuk paardje, maar er moet nog veel aan gewerkt worden met rijden Clown

Probeer haar achterhand eronder te rijden zodat ze niet zover op haar voorhand loopt. Want ze kiept bijna om Tong uitsteken
Je moet ook je benen iets langer maken en je hakken uitdrukken.
succes met haar

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:44

Het zadel ligt inderdaad zeker te ver naar voren heen, als je het zadel verder naar achteren heen legt zal het paard het ook al makkelijker vinden om iets minder op de voorhand te gaan lopen. Door het zadel zo ver naar voren heen te leggen wordt dit alleen aangemoedigd.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:37

Op foto 1, 2 en 5 zie je heel goed dat het zadel te ver naar voren ligt. De schouder hoort vrij te zijn en dat is hier niet het geval. Door de schouder vrij is kan de pony makkelijker bewegen van voren. Verder lijkt het ook alsof ze overbouwd is (kont hoger dan de schoft) Hierdoor kukkelt ze ook eerder op de voorhand en is het voor haar lastiger om het gewicht naar de achterhand te brengen. Veel overgangen rijden en haar daarbij laten terug komen en vertrekken op het achterbeen. Succes

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:39

Chantal86 schreef:
Het ligt misschien aan mij, maar vind het zadel zover naar voren liggen...

Inderdaad, of de pony heeft een lage schoft?:O

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:53

Citaat:
Renee__ schreef:
Ik zou haar iets actiever rijden zodat ze minder op de voorhand komt en probeer toch aan je houding te werken, paardrijden is nu eenmaal een sport waar je 4 dingen tegelijk moet doen, daar komt iedereen wel mee te maken. (helaas )

Citaat:
Leia heeft een hele lange rug, dat is ook een beetje haar probleem
Het zadel ligt zeker niet te ver naar voren

zoals door meerdere mensen al gezegd, je zadel ligt zelfs zover naar voren dat je bijna met zekerheid kan zeggen dat dat de oorzaak is van het zo overdreven op de voorhand lopen!!!

Aangezien al 2/3 deel van het paard zijn gewicht op de voorhand rust, en jij nu met jou gewicht daar ook nog eens op zit (kijk eens heel kritisch naar foto 9!!) kán deze pony zijn achterhand er niet eens onderbrengen.
Probeer de volgende keer dat je gaat rijden je zadel zo te leggen dat je de schouderbladen nog voelt als je aan de voorkant, langs je zweetblad naar beneden glijdt/duwt.

probeer het aub eens uit, baat het niet dan schaadt het niet, maar mijn advies is een goede zadelmaker langs laten komen want waarschijnlijk ligt dit zadel ook niet meer netjes als het op de goede plek wordt gelegd

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 16:50

zadelmaker is al langs geweest Knipoog
we hebben nu een soort van bontje. En eerst had ze een staartriem, dus toen lag het zadel iets tè ver naar achteren. Maar ik wil wel eens proberen het extra naar achter te leggen..

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:53

ik schrok echt van die foto hoe erg ze op de voorhand liep!
ga vooral zo door met haar opnieuw inrijden
probeer terwij l je dat doet wel op je houding te letten
anders heb je er misschien straks moeit mee

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 18:52

Ja, daar heb je wel gelijk in Roos over m'n houding. En over leia: eerst liep ze nog meer op de voorhand, het is al een stuk verbeterd, moet je je voorstellen...

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:23

Neem een langere zweep, dressuur zweep 1 meter. En probeer hem van achter dan iets bij te kietelen en laat dan van voren los. Zo krijgt ie de juiste balans en gaat hij op eigen benen lopen. Door hem te kietelen moedig je haar aan om zn achterhand beter te gebruiken.

Denk aan je eigen houding, dat is niet half zo belangrijk als dat je paard hoed moet lopen. Clown

Zadel ligt niet helemaal oke, dat weet de ts nu vast wel. Of ze er wat mee doet is aan haar, maar het is zeker niet nodig om het steeds te herhalen Knipoog .

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 07:32

Jordy, deze zweep was even geleend. Ze heeft een dressuurzweep, maar die was/is? even kwijt. Verder laat ik haar vanvoren niet 'los'. Ik blijf altijd ligt contact houden met de mond. Knipoog

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 07:35

Hoi saskia,

je bent goed bezig, probeer dat met het zadel maar en dat kietelen werkt vaak ook goed.
Probeer wel aan je eigen houding te denken, dit doet een paard ook niet goed, omdat jouw gewicht op de voorhand ligt.

iemand van het staltebokkel forum

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:18

denk dat ie een lange rug heeft en het zadel ook beetje te ver naar voren licht

je houding is niet helemaal goed probeer je rug wat holler te maken hij is een beetje bol

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:36

Citaat:
zadelmaker is al langs geweest
we hebben nu een soort van bontje. En eerst had ze een staartriem, dus toen lag het zadel iets tè ver naar achteren. Maar ik wil wel eens proberen het extra naar achter te leggen..

hoe ligt het zadel nu dan?
Kan je daar misschien een foto van maken?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:43

Zadel ligt idd niet goed, zou daar even goed naar laten kijken.
verder als jij niet goed zit kan je paard niet goed lopen, probeer om goed mee te gaan met de bewegingen en midden boven je paard blijven zitten... verder stoorde je been me nogal, probeer om vanaf je heup je tenen naar binnen te draaien, dan kun je je pony ook veel beter mat je kuit aandrijven..

verder met rijden, veel schakelen en overgangen rijden, laat dat hoofd maar voor wat het is, eerst achter wat meer actieveren...

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:46

Op de foto's gezien, ligt het zadel echt niet goed. Deze beperkt de bewegingen van de schouder van de pony.
Ik zie of een erg overbouwde pony, welke dus door lichamelijke beperkingen minder goed zijn achterhand onder de massa kan zetten, of inderdaad een pony met heel veel werk.
Goed loshouden aan de voorkant. Zorgen dat ze iig niet kan hangen of wat dan ook.
Ik zou starten door de pony lekker los in het lichaam te rijden. Voltes, slangenvoltes 3/4/6 bogen, gebrokenlijnen, door s van hand veranderen, 8 je rijden etc. Beide handen goed meepakken zodat pony maar lekker los wordt.
Voor de rest voor actievere achterhand, veel overgangen. stap, draf. draf, stap. stap, galop, galop draf etc etc..
Ook schijnovergangen rijden! Zodat de pony op jou blijft letten!
Hoe loopt de pony aan een longeerlijn? Bijgezet dan welteverstaan? Ook zo op de voorhand?
Anders zou ik hem of met pessoa hulpteugel longeren, of met dubb. longeerlijn die achter zijn achterand langs kan.

Succes! En ben benieuwd hoe je zadel nu ligt!