Mad Murdock @ eerste L1 wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Mad Murdock @ eerste L1 wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:54

Mad Murdock (aka Marcske/Marc) en ik hadden vandaag onze allang geplande eerste wedstrijd. Marc is een jaar geleden verkocht vanwege tijdgebrek omdat hij toen zo snel verkocht was is het er nooit van gekomen om te starten.
Nu is Marc sinds enige weken weer terug bij mij, helaas in een staat die om te janken is, veel te mager, spierloos, wondjes in zijn mond. Hij is alweer aan het bijkomen, maar zoals je op de foto's kunt zien nog te mager en kale plekken door een vitamine te kort.

Ons niveau is L1, als zijn de oefeningen nog niet bevestigd (kan je ook niet vragen van een paard wat pas een paar weken terug is). Hij heeft zich keurig gedragen op wedstrijd en is heel makkelijk integenstelling tot mijn merrie Azra. Marc is de rust zelf.

Ik had voor mijn proeven 181 en 169 punten en ik was tevreden. Commentaar mag, maar ik zou ook graag horen HOE het dan op te lossen. Ik zie zelf ook dat mijn houding slecht is en dat hij nageeflijker mag.

Thanx to Eefje voor het maken van de foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:+

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:01

onverzorgd vind ik wel meevallen
dat ken zo lijken omdat hy niet in goede conditie is wat ze ook heb beschreven in de begin post

vind het wel netjes eruit zien
maar probeer hem te rijden op je buiten teugel ( zieje goed op je laatste foto dat die op je binneteugel loopt)

en probeer goed contact te houden want op je eerste foto hangen de teugels in een boogje

en ga trots op je paard zitten dan zit je er al gauw rechter op
en ziet het plaatje er al stukje anders uit

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:02

Laatste foto klopt helemaal, B-E-B grote volte, zoals je ziet valt hij ook helemaal uit elkaar dus moest em even de bocht om halen haha.

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:03

Vind het knap dat je meteen op wedstrijd gaat met een paard wat net pas weer terug is bij jullie, al had ik het zelf niet gedaan aangezien hij nog gewoon aan moet sterken. Je ziet hem erg zoeken qua hoofdhouding, ene moment ziet hij er erg sterk uit, andere moment hangen je teugels te los en volgt hij je hand niet. Denk dat het voor het beeld een stuk verzorgder is als je zijn manen vast doet (hengstenvlecht, knotten oid)...
Zelf opletten dat je goed rechtop blijft zitten en je teugels netjes op maat houden.
Volgens mij ben je wel afgevallen he?! Super!

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:04

Fan van the A-team??? 8-) 8-)

Ik vind het rijden heel goed meevallen hoor. Mss iets minder binnenteugel en op de eerste foto's zit je een beetje in stoelzit, dus benen wat meer naar achter. In stap en draf vind ik hem lekker lopen maar in galop heeft hij geen ontspannen bovenlijn en is zijn ruggebruik minder. Gewoon relax laten galoperen en hem lekker lang laten zodat hij zijn rug ontspant, eventueel longeren met pessoa.

Fizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:06

Ziet er best goed uit.

Maar wel op je handen letten.

Je moet ze als soort vuistjes recht op houden, dan kun je ook je polsen buigen en makkelijker je paard aan de teugel rijden.

Verder beetje rechter op zitten.

En gewoon lekker veel rijden:)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:06

Hij mist inderdaad een heel stuk kracht, ik heb toen hij net terug was geen foto's durven plaatsen op bokt van hem, zo slecht zag hij eruit. Zijn heupbotten staken eruit en bij zn flanken was ie compleet ingevallen.

Zijn manen heb ik deze keer bewust niet vast gedaan (wat ik met Azra eigenlijk altijd doe) ivm de kale plekken op zijn hals. Had gehoopt dat het dan minder op zou vallen.

Ik heb wel meer spieren gekregen, qua gewicht ben ik nog niet afgevallen helaas.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:07

horse_addict schreef:
Fan van the A-team??? 8-) 8-)

Ik vind het rijden heel goed meevallen hoor. Mss iets minder binnenteugel en op de eerste foto's zit je een beetje in stoelzit, dus benen wat meer naar achter. In stap en draf vind ik hem lekker lopen maar in galop heeft hij geen ontspannen bovenlijn en is zijn ruggebruik minder. Gewoon relax laten galoperen en hem lekker lang laten zodat hij zijn rug ontspant, eventueel longeren met pessoa.

Ja :D wou er eerst Howlin' Mad Murdock van maken, maar heb het maar bij Mad Murdock gehouden haha.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:09

Ik vind het er voor hoe jij hem beschrijft er wel netjes uitzien.
Echter hij loopt niet constant in aanleuning. Probeer hem ondanks alles lekker van achter naar voren te blijven rijden. Hij zal je hand dan ook beter volgen. Ik denk trouwens dat je niet alleen op je binnenteugel sterk bent. Je plaatst je handen te ver uit elkaar en op sommige foto's te hoog en op sommige weer veel te laag. Als je daar op gaat letten geeft het ook een veel beter plaatje. Ik vind het er echt niet slecht uitzien. En ik denk ook dat je beter kunt dan dit :P !

Heel veel sterkte met hem op krachten te brengen. Ik denk dat het hem juist goed doet als je hem ook in deze staat (ik vind hem er niet heel slecht uitzien) zo nu en dan meeneemt op wedstrijden! Succes!

(ik wacht op je volgende topic :P )

Charaz

Re: Mad Murdock @ eerste L1 wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:10

Volgende topic komt er zeker, mogen jullie allemaal kijken of het rijden verbeterd is en of hij er beter uitziet.

Ben in ieder geval hardstikke trots op hem.

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:11

@ Charaz: LOL, zou nochtans ook niet mis geweest zijn...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:12

Als een paard nog zoveel moet bijkomen, en er dan zo bij loopt, sorry dan zou ik nog niet op wedstrijd gaan...

Geef hem de kans, laat hem weer sterk worden, dit zorgt waarschijnlijk/ misschien wel voor een heleboel stress, zorg dat hij lekker voorwaarst neerwaarts loopt en ook echt bevestigd is in het werk...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:14

Stress? Bij wie? :))

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:17

hij moet nu waarschijnlijk werk doen wat hij nog niet helemaal aankan, ookal is het maar het simpele over de rug galoperen als ik het zo zie... Misschien is het niet stress, maar ik snap zowiezo niet waarom je niet die paar maandjes zou kunnen wachten tot paardlief er weer helemaal klaar voor is :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:20

Ik denk juist dat het verstandig is om na zo'n lange tijd weer eens op wedstrijd te gaan zodat je precies kan zien wat je allemaal wilt veranderen. In training is dat toch altijd anders..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:21

Nou kan daar heel simpel een antwoord opgeven, omdat hij ook weer verkocht zal moeten worden, het is niet de bedoeling dat hij voor altijd bij mij blijft, daar heb ik helaas de plaats en tijd niet voor.
Over zijn rug galloperen kan hij overigens wel, maar de nette stukken zullen uitgebreid moeten worden, de enige manier om hem dat te leren is door het te doen en niet door hem in de wei te laten staan.

Ik rijd hem ongeveer 3 keer in de week en doe het rustig aan, een L1 proefje rijden vind ik nou niet echt hele moeilijke dingen in zitten. Zijn allemaal dingen die ik thuis ook in de training mee neem.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:37

Nog even de coupons erbij gepakt, had voor de verzorging een 7 en een 8.
Zo schokkend vond de jury hem er dus niet bijlopen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:51

Manen vast had er waarschijnlijk wat minder wild uit gezien. Persoonlijk denk ik (afgaand op je verhaal over conditie etc) dat je beter even had kunnen wachten. Niet dat het echt kwaad kan, maar nuttig is het ook niet. Met een training ben je toch wat flexibeler dan in een proef waar je de verplichte figuren rijdt. Daar haal je meer rendement uit, want daar zul je zelf ook makkelijekr ingrijpen..

Je hebt duidelijk qua basis nog wat werk. Neem je teugels korter en rijdt je paard van achter naar voor. Zoek de middenweg tussen diep zitten en benen aftseken óf been naar achter en zelf voorover zitten. Heb contact met je paard en draag je handne rechtop :)

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:56

hm
ik vind dat het wel ken
zo weetje gelijk waar je ook nog (meer) aan moet werken en waar je ongeveer staat kwa oefeningen en doen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:58

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW zijn verwijderd. Denk er aan dat het de bedoeling is om rijtechnische commentaar te geven zonder daarbij in herhaling te vallen. Daarnaast is het ook niet de bedoeling om enkel over het uiterlijk/verzorging te posten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 07:36

Ben het wel met Bienotje eens, maar 1 ding als jij gewoon lekker op wedstrijd wilt rijden; gewoon doen! :D
Succes met je stoere paardje!!
Wanneer heb je weer wedstrijd??

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 07:46

25 april heb ik weer wedstrijd, misschien dat als ik lief kijk ik de fotograaf meer kan charteren en hoop ik een beter beeld te kunnen laten zien.

De tips van Bienotje heb ik zeker wat aan.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:22

Gewoon rustig zo door gaan, dan komt het wel goed. Ik vind het geen bezwaar om een proefje te rijden, als je niet te lang inrijdt is dat echt niet zwaar hoor, zeker de L proefjes niet.
Rijtechnisch commentaar is er al. Ik zou, ondanks de kale plekken, toch vlechten voortaan. In de B en L krijg je nog punten voor de verzorging, en aangezien alle punten meegenomen zijn, doe ik zelf altijd mijn uiterste best om mijn paard knap voor de dag te laten komen. Deze jury valt er niet zo over blijkbaar, maar je hebt ze er wel bij. Dan zou het zonde zijn als je net 179 hebt, omdat je niet gevlochten hebt, toch?
Succes, en ik hoop dat ie snel opknapt!