@ work met Lucifer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinette

@ work met Lucifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 19:09

Nouja, @ work is misschien een groot woord, maar ik doe mn best om dr wat van te maken.

Eerst maar even wat achtergrond informatie:
Lucifer is n 19 jarige ruin die ik sinds oktober lease van Lucifertje hier op bokt.
We zijn dus nog niet zolang een combinatie en moeten nog erg aan elkaar wennen... vooral ik aan hem, want jesus wat voelt dat allemaal onwennig op zo'n groot paard. Waar ik eerst dacht dat mn houding eindelijk weer n beetje werd hoe het hoorde, na jaranlang n belabberde houding gehad te hebben. Nu ik die foto's terug zag schrok ik toch wel weer behoorlijk.
Les heb ik momenteel nog niet gehad met Lucifer, maar staat wel al op de planning.

Nog een hoop werk aan de winkel dus.
Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven hoe ik een betere combinatie word met Lucifer.
Punten waarop ik me in de eerste plaats wil verbeteren zijn iig mn houding. Wat ik wel moeilijk vind om hier concequent op te letten, want dan ben ik weer ff iets meer bezig et lucifer en dan vergeet ik mn houding weer.
Verder moet ik op mn billen gaan zitten in galop, maar dat is dan eigelijjk ook weer houding...
Tempocontrole moet ik ook op letten, al moet ik zeggen dat dat al n stukje beter is als de eerste keer dat ik erop zat.

Nou goed, verder laat ik t aan jullie om me op punten te wijzen en me hier bruikbare tips voor te geven, ook wanneer mn eigen commentaar niet klopt met t beeld dat jullie ervan hebben graag melden.
Hier de foto's:

Instappen doe ik altijd met alleen n zo rustig mogelijk contact zodat Luci zichzelf ff kan vinden zeg maar, gezien zn leeftijd duurt t allemaal wat langer.
Afbeelding

Idem met draven
Afbeelding
Afbeelding

Wanneer ik dat aan beide kanten heb gedaan zijn we inmiddels zo'n 15 a 20 minuten verder en dan probeer ik of ik m wat ronder kan krijgen.

Het beginnetje is er, maar ontbreekt het mij om er verder op in te gaan.
Afbeelding

Idem in draf. Denk dat ik m hier meer van achter mag activeren. Maar in mijn geval leid dat tot sneller gaan waardoor ie juist weer met zn neus de lucht in gaat. Lastig lastig.
Afbeelding

Dit dus...
Afbeelding

Hier ben ik volgens mij er niet helemaal bij met mn gedachte. Vind t opzicht n goed begin beeld, maar wanneer ik hier er wat meer aan had gereden had ik meer resultaat gehad.
Afbeelding

Hier dus mn belabberde houding. Dit gebeurd vooral wanneer ik m terug in tempo wil. (en ook nog teveel bezig ben aan de voorkant)
Afbeelding

Tussendoor weer stappen. Zie wel alweer n klein verschilletje met het losstappen, daarna het wat meer gaan vragen en met nu.
Afbeelding

Galop hoort er ook bij. Om de een of andere reden zit t dr bij mij in dat dat als laatste moet :') Moet dr echt aan denken om de volgende keren wat eerder te gaan galoperen.
Afbeelding

Luci galoppeerd...ik ben nog aan t lichtrijden ofzo.
Afbeelding

Afbeelding

En uitstappen. Opzicht met n tevreden gevoel, maar wel met de gedachte dat er nog n hoop moet gebeuren.
Afbeelding

En voor mensen die iets te klagen hebben over dat ik te groot ben voor Lucifer of over zn doorgezakte rug...
T valt reuze mee :D
Afbeelding

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:42

leuke foto,s
ik vind dat je het paard erg vriendelijk rijd.
wat zie is dat je je paard van achter meer moet oprijden. als jij dit niet doet, kan je paard nooit zijn rug los laten op de juiste manier!
foto 3 vind ik hier het beste uitzien. hij treed met zijn achterhand best goed eronder.
hij loopt ruim. op dat moment mag jij ook gaan zeggen van, heey, nu mag je wel wat zakken.
je rijd dan van je binnenbeen naar je BUITENteugel toe. hoogst waarschijnlijk gaat je paard dan langzamer lopen, dan zeg jij nee, voorwaarts je mag niet zachter maar moet naar beneden.
met je binnenbeen rijd je je paard voorwaaards, en met je buitenhand vang je rustig op, van nee, niet harder maar ruim en zakken! als het ware sluit je hem vriendelijk op.
het klinkt makkelijk, maar dat is het niet. wat ik bij jou zie is dat je gaat rijden met je binnenhand, je moet dit dus omdraaien. als jij je binnenhand vast zet, kan je paard nooit zakken omdat je hem tegenhoud in zijn beweging.

bij foto 7 en 8 is duidelijk te zien dat hij zijn achterhand niet gebruikt.

je paard hoeft niet perse sneller, maar wel ruimer.

bij de foto waar je ´Dit dus... ´ hebt staan, wordt je paard van achter wel ruim! ddaarbij werkt het eigenlijk hetzelfde als ik hierboven uit heb gelegd. je buitenhand zegt eigenlijk zakken, en je binnenbeen rijd hem voorwaarts zodat hij ook echt over de rug gaat lopen.

let ook daarbij op je eigen houding. je valt soms wat naar voren op de foto. hierdoor moet je paard jou gewicht weer anders gaan verdelen.

jullie zijn een leuk team en je rijd erg vriendelijk! ga zo door
Laatst bijgewerkt door joyce_eddy op 09-10-11 09:59, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:49

:D Die laatste foto!
Het ziet er vriendelijk uit!Je hindert hem niet,maar daarintegen vraag je ook niets van hem.
Iets meer contact met de teugels,vragen ,geven.
Handen niet vast zetten maar dragen en meer naar voren.
En in de galop op je kont zitten. ;)
Leuk paard hoor! <3

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:53

Vooruit, ik geef ook even commentaar :o wat een lekker ding is het toch!! Er zijn idd nog heel veel verbeter punten, maar je hebt hem ook nog maar een keer of 10 gereden.
Ik vind dat Lucifer lekker actief loopt en op een aantal foto's (vooral in stap en galop) al ontspanning laat zien. Je geeft zelf ook al aan dat je galop voor het laatst wil bewaren, ik zou als tip willen meegeven om na het losdraven wat te gaan galopperen. Dan wordt ie losser in zijn lijf.
Let er vooral op dat Lucifer niet het tempo van jou overneemt.

Oja, Lucifer is pas 18 jaartjes jong :D

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 11:51

@ Joyce_eddy: Heel erg bedankt voor je commentaar, daar kan ik wel wat mee. Wat ik nu doe om m te proberen te laten zakken is eigelijk met beide teugels eerst terug nemen, zodat ie meer in mijn tempo loopt, daarna weer activeren en vandaaruit vragen...ook weer met beide teugels. Nu ik hier zo over nadenk wil ik dus eigelijk dat ie op 1 zelfde hulp 2 verschillende dingen doet... Zal er op gaan letten dat ik met mn binnenbeen naar mn buitenteugel rijd als ik wil dat ie gaat zakken.

@geerke: ook bedankt voor de tips. Ja in de galop op mn kont gaan zitten idd. Had dr geen idee van tot ik de foto's zag...

@lucifertje: Ja t is echt n knap paard :) Merk wel al elke keer dat ik m rijd kleine puntjes die dan weer iets beter gaan, maar we hebben nog wel ff te gaan. Volgende keer idd maar eerder galopperen... is n beetje n vastgeroeste gewoonte van me om dat voor t laatst te bewaren.
haha, dacht dat ie al 19 was....met zn 18 is t nog n echte jonge god :D

joyce_eddy

Re: @ work met Lucifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:22

graag gedaan hoor.
probeer ook veel overgangen te rijden. stap/ draf, draf/ stap
slangenvoltes, voltes, gebroken lijnen, schijnovergangen

hier activeer je ook de achterhand mee

succes ermee!! komt vast goed!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:51

Ik vind dit paard echt heel strak en stijf in zijn lijf. Ik zou liever zien dat je dit paard veel ronden en dieper over de rug zou rijden. Zeker omdat hij al zo oud is moet je extra werken aan het gymnasticeren.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 21:04

Dat is ook wat ik wil, maar waar t me nog aan ontbreekt aan gevoel. Misschien nog tips dan?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:15

Om een paard goed rond en laag te kunnen rijden zonder 'm op de verhand te laten lopen is idd nog wel een hele kunst.
Wat je wel kunt doen is minstens 1 keer per week longeren met een pessoa tuig, liefst 3 keer per week in jouw geval. Ik weet zeker dat dat het paard en je rijden ten goede komt.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:36

Als t goed is hebben de eigenaren n pessoa die ik kan gebruiken. Met dubbele longe ga ik ook nog leren, maar denk dat ik daar, zeker in het begin, nog niet zo handig mee overweg kan. iig bedankt voor de tip:)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:57

volgens mij heeft nog niemand gezegd dat je erg voorover zit. Ik vind je op bijna iedere foto erg voorover zitten. Maak je rug recht en kijk naar voren. Het lijkt of je het een beetje spannend vind.
Probeer je handen iets hoger boven de schoft, te dragen.
Paard valt erg op de voorhand, maar hier zijn al tips voor gegeven.
Het ziet er verder goed uit hoor!

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 20:36

Had ik volgens mij zelf al aangegeven in mn beginpost, maar goed dat je t nog eens zegt :D Schrok daar idd behoorlijk van.
Ben net weer terug van stal en heb erg mn best gedaan om op alle punten te letten. Meer op de buitenteugel rijden, waar ik ook meteen resultaat in kreeg, dus dat was n fijne bevestiging :) Rechtopzitten ging ook al beter. Maar dat krom zitten komt meer doordat ik mn balans soms kwijt raak doordat ik t tempo niet zelf in de hand heb. Daar heb ik dus vandaag ook extra op gelet. Ben constant aan het praten geweest...'nee, niet sneller *ophouding* Werkte voor mij wel goed. Natuurlijk nog steeds niet wat t moet zijn, maar wel stukken beter en daardoor kon ik ook meer rechtop zitten.

Over t algemeen ben ik erg tevreden over vandaag. Tempo meer onder controle, meer buitenteugel, hij was ronder. Volgende keren lekker daarop verder werken. :)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:10

wat goed!
ja zo zit ik ook op mijn paard, zeg letterlijk, neee niet sneller, maar ruimer.. komt omdat mijn instructrice dat de hele tijd zegt als ik les heb, ze legt alles echt zo uit dat ik alles snap. zo kan ik mij ook echt verplaatsen in mijn paard als het ware

let bij jou zin bij nee niet sneller, * ophouding* dat je paard daarbij wel actief blijft en niet alleen terug zakt in tempo

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 04:42

ja, daar moet ik idd nog aan werken. Merkte idd dat ie daarbij wat op de voorhand kwam, dus daar ga ik ook weer op letten de volgende keer. Telkens weer proberen n stapje verder te komen:)

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 05:35

leuke combi de meeste tips zijn wel gegeven. voor de achterhand. heb zelf een paard van 1.80m dat langzaam op gang komt en dan de achterhand erook niet direct onder zit, dan raad ik je idd net zoals hierboven staat om overgangen te rijden en veel figuren..

enne voor je houding herken ik ook wel wat.. mischien een tip om de beugels gaatje langer te doen? werkte bij mij wel.

heel veel plezier verder :D

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:32

Als je echt wil dat hij ronder gaat lopen moet je iets consequenter zijn. Goed vooruitrijden, buitenteugel goed aanhouden en je binnenbeen gebruiken ... Wel super dat je zogoed warm rijdt, ik zelf heb er eerlijk gezed het geduld niet voor :p

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 14:42

@ nikitabanana: Beugels heb ik juist n gaatje korter gedaan op lucifer omdat ik dan wat stabieler zit. Als ik mn beugels heb zoals ik ze normaal heb dan heb ik echt t idee dat ik alle kanten op schommel met mn benen en kukel ik helemaal snel voorover :') . T is wel mn bedoeling ze tzt weer n gaatje langer te maken.

@ Dubai_x3: Ja dat concequent zijn dat is ook n groot probleem voor me. Wil dan met teveel dingen tegelijk bezig zijn en als ie dan bijvoorbeeld sneller gaat reageer ik daar te laat op omdat ik mn aandacht ergens anders had.

Binnekort krijg ik als het doorgaat weer les.
Had eerst contact met iemand die ik via via had gevonden, maar die geeft meer wedstrijdgericht les en was dan ook vrij prijzig.... Zou dat er wel voor over hebben...als ik wedstrijdambities zou heben, maar dat heb ik niet met luci.
En toen viel me in dat ik t nr van mn instructrice nog had waar ik op de manege altijd les van had en blablabla, lang verhaal :D Maar goed, haar dus gebeld en wss ga ik les van haar krijgen.
Zou echt helemaal geweldig zijn :)

Jacquelieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:54

Leuk dat je de kans hebt gekregen om een paardje te leasen. Wat betreft je houding, het is erg handig (en irritant) als er iemand naast je staat die om de 2 minuten zegt dat je op je billen moet zitten/handen rechtop etcetc. maar als die er niets is komt het echt op je eigen aan, oefenenoefenen. Verder; probeer hem te blijven activeren en figuren te rijden.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:31

Leuk met zo'n laatste foto, muhaha!

Idd iets over je houding. Miss moet je je bovenlichaam iets meer naar achteren kantelen zegmaar.
En het jammere van een veelzijdigheidszadel, is dat je benen meet een 90graden hoek zitten dan gestrekt naar beneden (zoals bij een dressuurzadel) zegmaar. Miss de beugels een gaatje langer, maar ik heb dit probleem ook ALTIJIJJJD! Erg irritant, maar maakt opzich neit zo veel uit.
Je hakken druk je trouwens wel heel goed uit! En je handen mogen opzich nog wel wat hoger, je moet ze dragen (zeggen ze ook altijd tegen mij, muahhaha)...
^^ Maarja, allemaal gezeik over jou, nu over Luuc...

Ik zou proberen heel veel dingen te vragen in zijn hals. Om het daar wat soepeler te maken. Hij strekt zijn hals erg uit, wat er heel raar uitziet. Veel vrager, contact maken, beetje meer contact, dan weer een beetje minder. Stelling vragen. Spelen met de mond. Niet gaan trekken!
Als het zo goed gaat (^^), kun je langzamerhand gaan spelen met de lengte van de teugels. En ze vooral steetd ietsjes korter maken, zodat Lucifer zijn hals niet meer zo lang kan maken.
En idd wat meer met de achterhand bezig zijn (volgens mij erg moeilijk)... Hij drukt zijn kont wat weg, maakt zijn rug wat bol en strekt zich uit. Wat meer proberen te verzamelen.

Maar verder erg netjes, hoor! Lucifer loopt erg netjes, hij ziet er heel vriendelijk uit! Volgens mij zijn jullie wel een leuk team.
Suc6. Paardrijden is nou eenmaal niet de makkelijkste sport/hobby!

xx

P.S. Als je je handen wat hoger houd, krijg je een knikje in je ellebogen, ziet er heel erg netjes uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:42

Je kunt een paard alleen maar flexibeler maken als hij mooi om je been heen komt in ontspanning. Wat ik je wil aanraden is juist niet 'terugrijden'. Rij hem voorwaarts en rij veel voltes om hem los te krijgen. Werk hierbij niet terug met de hand maar breng je binnenhand naar binnen. Wissel dit mooi af met kleine voltes en grote voltes en gebruik goed je binnenbeen om hem in het hele lijf te buigen. Dit kan dus niet als je je hand naar je toe haalt, dan buigt hij alleen de nek en blokkeer je het lijf om te buigen.

Daarna ga je tempowisselingen, schijnovergangen en overgangen rijden. Het doel van deze overgangen is om hem beter aan je been te krijgen en tegelijkertijd de achterhand te activeren. Een overgang mag in het begin groot zijn, maar het is de bedoeling om de overgangen klein te maken, zitten is terug en been is weg. Probeer hierbij zo min mogelijk met de hand te doen, maar met de zit, hij moet licht worden in de mond en je hand op willen gaan zoeken. Licht contact is voldoende.

Als je deze basis aanhoudt zal hij soepeler worden in het lijf en eerder gaan ontspannen vanuit de rug. Het is dan verstandig om hem lang en laag rond te rijden, om de rugspieren te trainen.

Vergeet niet dat been het allerbelangrijkste is, hij kan pas gaan ontspannen als hij genoeg actief is van achteren.

Succes ermee :)