Lady @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johanna_

Lady @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:13

Hallo bokkers,

Vandaag was Elianna (Elianna_) met mij mee naar Lady om weer eens wat foto's te maken.
Hier wat informatie over Lady
Draver X Arabier
1.50m
12 Jaartjes jong
Toen ik Lady begon met rijden (4jaar geleden) Toen kon ze stappen, draven met gallopsprongen er tussen door, en galloperen kon eigenlijk niet echt fantsoenlijk.
Nu komen deze problemen gelukkig niet meer voor. En zijn we in die 4 jaar heel wat voor uit gegaan vind ik zelf.

We rijden samen geen wedstrijden, en oefenen momenteel op B/L1 niveau.
Na het weer van de afgelopen tijd hebben we in 3/4 maanden 2 keer kunnen rijden.
Had afgelopen Zaterdag weer kunnen rijden, en gister weer 1e les gehad.
En nu wou ik vandaag even foto's maken, maar we hebben gewoon rustig aan gedaan, om conditie weer op te bouwen.

Het gene waar wij momenteel mee bezig zijn is het weer oppakken van de oefeningen waar we waren gebleven.
Sinds een paar keer rijd ik nu met een nieuw bit (lepel bit) dit omdat ze daarvoor altijd haar tong over het bit heen deed, en ik dus een paard in me handen had en niet een stel lichte teugels.
Nu vind ze het nog erg moeilijk om te begrijpen dat als ze omhoog komt dat de druk er dan opkomt. (voorheen voelde ze de druk altijd, omdat ze nooit los liet) Nu begint ze wel al wat te snappen dat als ze loslaat ze ook ontspanning er voor terug krijgt.

Ik zelf schrok wel wat van de foto's. Had niet verwacht dat ik mijn been altijd zo ver naar achteren leg, en zal de volgende keer mijn beugels gaatje langer doen om dit te voorkomen.
Ook zit ik erg naar voren.
Dit komt omdat als Lady ontspannen is, ze dit ook erg laat merken (briezen, briezen, briezen, heel veel briezen)
Doordat ze dat doet slingert ze mij vaak uit het zadel (dit voornamelijk in de eerste paar meter in de Gallop)
Denk dat daar verder niks aan te doen is? Behalve proberen wat mee te geven en als nog recht op te blijven zitten.

Graag alleen reageren als je het verhaal hier boven hebt gelezen.

Instappen/uitstappen hebben we natuurlijk wel gedaan, maar staan niet op foto.
(foto's staan door elkaar)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. En sta open voor opbouwend commentaar.

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:20

vind het er best leuk uit zien!
maar inderdaad wat je zelf zegt zit je erg veel naar voren en leg je je voeten echt super ver naar achteren!
je voeten verhelp je denk ik niet met je beugels een gaatje langer doen maar door rechtop te zitten...
ik snap dat je zo gaat zitten door het briesen maar probeer haar aan te leren dat ze met briesen niet haar hoofd naar vorgen trekt of ga in de verlichte zit zitten als ze dit doet, en daarna weer rechtop.
je voeten kan je ook verhelpen door je hakken meer uit te drukken dan kan je ze niet naar achteren leggen, maar kijk wel uit dat je ze dan niet naar voren afsteekt!

als je rechterop gaat zitten kan je haar trouwens ook meer op haar achterhand rijden dan gaat ze ook mooier rond lopen!

(even wat informatief)
Dat van dat bit dat ze der tong erover heen legt komt omdat je dan een enkel gebroken bit had en deze tegen haar gehemelte aankwam, wat pijn doet bij paarden (ligt niet aan jou ligt aan bit)
met het bit wat je nu hebt is dit nog steeds maar kan ze alleen haar tong er niet overheen leggen...
met een dubbelgebroken bit heb je dit niet meer, alleen duwd deze weer tegen het tandvlees wat ook pijn doet

sevke

Re: Lady @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:22

Een myler bit kan hier uitkomst bieden !

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:22

Leuke combi, maar inderdaad; je moet nog heel wat werken aan je houding. Daarbij kan ik het niet goed zien,
maar lijkt het alsof het paard op de eerste 2 foto's wat te diep loopt.
succes nog :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:23

Leuk dier :) Probeer wat meer op je kont te zitten (schouders naar achteren) en inderdaad je been lang te houden.

Inderdaad kan je ze aanleren om met het briesen niet het hoofd er uit te trekken, dan kan je zelf beter in balans blijven zitten. Nu kukelt ze op sommige foto's op de voorhand (en jij er achter aan ;) ) En nog geld gevonden? ;) (meer voor je uit kijken, dan ga je automatisch ook rechter zitten).

Veel plezier samen!

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:25

Bedankt voor jullie reacties, enige tips hoe ik dat haar kan aanleren?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:27

Toch wat meer druk geven van voor als ze gaat briesen en wat been, dat ze voorwaarts blijft en er niet zo uittrekt. Ze mag niet zomaar de teugels uit je hand trekken :) (staat ook zo raar als je bijvoorbeeld een wedstrijd zou rijden :) )

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:27

Leuke Pony! Zoals je zelf zegt heb je je benen echt te ver naar achter en je buigt te veel naar voren toe. Probeer echt aan je houding te werken, desnoods stap je een keer alleen op om dat te oefenen. Hakken uitdrukken knieen aan het zaldel, rechtop zitten, schouders naar achter en ellebogen aan je lichaam. In de galop kun je proberen ten eerste er aan te denken dat je rechtop blijft zitten en ten tweede je pony als het ware naar voren willen duwen met je zit. Krijg je wel les van een goede instructrice?

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:29

Marieke_K schreef:
Toch wat meer druk geven van voor als ze gaat briesen en wat been, dat ze voorwaarts blijft en er niet zo uittrekt. Ze mag niet zomaar de teugels uit je hand trekken :) (staat ook zo raar als je bijvoorbeeld een wedstrijd zou rijden :) )

Haha idd.
Ik heb altijd 1x in de week les, en mijn instructrise zegt altijd ik ken geen een pony/paard die zo veel briest als zei.
Omdat ze eerst nooit echt goed kon galloperen, en ze het nu eindelijk lekker ontspannen kan, vind ze het ook ontzettend leuk.
Zo leuk dat ze heel vaak gaat briesen. En mij er bijna af briest om het zo maar te zeggen.
Ben bang dat als ik meer druk ga leggen tijdens het briesen dat ze dan omhoog komt. Maar proberen kan altijd!

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:30

bennie32 schreef:
Leuke Pony! Zoals je zelf zegt heb je je benen echt te ver naar achter en je buigt te veel naar voren toe. Probeer echt aan je houding te werken, desnoods stap je een keer alleen op om dat te oefenen. Hakken uitdrukken knieen aan het zaldel, rechtop zitten, schouders naar achter en ellebogen aan je lichaam. In de galop kun je proberen ten eerste er aan te denken dat je rechtop blijft zitten en ten tweede je pony als het ware naar voren willen duwen met je zit. Krijg je wel les van een goede instructrice?

Ja hoor, daar is zeker geen twijfel aan. Ze zegt ook dat ik goed op mijn houding moet letten. En zal er druk mee bezig gaan de komende tijd.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:32

johanna_ schreef:
Haha idd.
Ik heb altijd 1x in de week les, en mijn instructrise zegt altijd ik ken geen een pony/paard die zo veel briest als zei.
Omdat ze eerst nooit echt goed kon galloperen, en ze het nu eindelijk lekker ontspannen kan, vind ze het ook ontzettend leuk.
Zo leuk dat ze heel vaak gaat briesen. En mij er bijna af briest om het zo maar te zeggen.
Ben bang dat als ik meer druk ga leggen tijdens het briesen dat ze dan omhoog komt. Maar proberen kan altijd!

Die van mij doet het ook altijd na het galopperen, het is ook wel een goed teken, maar ze moet wel leren dat niet de teugels uit je handen mag trekken. Als ze gaat briesen net even druk geven (niet trekken, maar even weerstand bieden) en zodra ze zakt weer ontspannen :)

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:33

Mooi paardje
jullie zijn echt een leuk stelletje samen
alleen zitten je benen wel wat naar achter maar dat had je zelf ook al door he
je hangt ook wel wat naar voor vind ik

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:34

Marieke_K schreef:
johanna_ schreef:
Haha idd.

Die van mij doet het ook altijd na het galopperen, het is ook wel een goed teken, maar ze moet wel leren dat niet de teugels uit je handen mag trekken. Als ze gaat briesen net even druk geven (niet trekken, maar even weerstand bieden) en zodra ze zakt weer ontspannen :)

Bedankt. :)
Lady doet het nu de laatste tijd ook tijdens draven, en vooral tijdens het galloperen, het is en blijft natuurlijk een goed teken van ontspanning, maar ben het mee eens wat je zegt dat ze niet de teugels uit mijn handen mag trekken.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:11

Leuk paardje, ik heb niet veel meer toe te voegen aan wat er al gezegd is.
Misschien een stukje van de staart afknippen, hij sleept zo ongeveer over de grond nu. ;)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 19:15

Surface schreef:
Leuk paardje, ik heb niet veel meer toe te voegen aan wat er al gezegd is.
Misschien een stukje van de staart afknippen, hij sleept zo ongeveer over de grond nu. ;)

Dat lijkt idd net zo, maar heb er net gister nog 10 cm af gehaald. :)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:33

Leuke combinatie. Misschien leg je je benen wel zover naar achteren omdat je te veel moet drijven? Is ze wel voldoende aan het been? Dat zou je met veel overgangen rijden kunnen verbeteren.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 19:49

emil01 schreef:
Leuke combinatie. Misschien leg je je benen wel zover naar achteren omdat je te veel moet drijven? Is ze wel voldoende aan het been? Dat zou je met veel overgangen rijden kunnen verbeteren.

Als ik een filmpje zou maken, dan zou je mij niet 1 keer zien schoppen.
Aangezien ze zo goed aan het been is dat een knijpje genoeg is. :)

loveuuuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:02

Je duikt echt super nar voren en je paard loopt op veel foto's te diep. Ook ziet de bak er niet echt lekker uit.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:03

Ik vind je pony loopt wel leuk onder je dus hou je nu wat meer bezig met recht op zitten en je voeten iets meer naar voren doen het is niet de bedoeling dat je je aandrijft met je voeten bij zijn kont :')
Leuk paardje! :+:

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:14

ik zou ook zeggen beugels eens wat langer maken, en recht vooruit kijken ipv naar je pony. ik heb altijd geleerd zelf te kijken naar waar je heen wilt rijden. dat maakt het misschien ook wat makkelijker om rechtop te blijven zitten.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:17

Ten eerste; jullie zijn echt leuk samen & het dekje staat haar geweldig! :)

Zoals ik vanmiddag al zei; inderdaad meer naar voren kijken, en beugels wat langer!
Verder zag het er prima uit. Zeker vergeleken een tijdje terug. :)

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:23

ik vind het er erg ontspannen uit zien!
Idd, je been legt erg ver naar achteren en je zit naar voor. Maar dit gaf je al aan :)
doe zo verder !! +:)+

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:03

Wat een leuk diertje :) Dekje staat hem trouwens erg mooi dat kleurtje vind ik! Het ziet er erg ontspannen uit, wel mag je idd wat meer naar achteren zitten en naar voren kijken en je benen.... misschien kun je proberen om er iets meer op te letten, wanneer je merkt dat je je benen weer zover naar achteren hebt misschien wat druk op de beugels leggen! Succes verder, ziet er keurig uit :D

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 08:56

Bedankt, ik ga zo lekker buitenrit maken, en zal dan niet te veel aan Lady denken, en wat meer op me houding letten. :)

Vind de reactie dat de bak er niet lekker uit ziet niet echt gepast hier voor. De bak is momenteel nog niet zo goed geweest dit jaar door alle sneeuw, het bovenste is wat nat. Maar denk dat iedereen dit nu heeft om deze tijd van het jaar. ;)

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:13

Haha, lekkere blubsiebak :+ .
Ik ben niet erg fan van de dravers, maar ik vind Lady een leuk paardje! Verder ben ik het eens met degenen boven mij. Je moet nog heel erg aan je houding werken en ik zou gewoon een paar bitten proberen als ik jou was. Dan kun je zien welke het beste is.

Succes!