Jip @ work, kijk ook vooral naar de überhippe sokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

Jip @ work, kijk ook vooral naar de überhippe sokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 21:10

'Ello Doei!

Afgelopen vrijdag weer naar m'n verzorghobbel geweest, en ook weer wat gereden Lachen
Het was de bedoeling dat hij even goed warm was zodat er daarna een ander (jonger) meisje op kon rijden.

*Foto's staan niet op volgorde
*Bak is inderdaad vrij zwaar
*Het dekje was overigens ooit rood..... is alleen nu roze Clown
*En mijn sokken zijn cool Cool

Afbeelding
De achterkant blijft onze beste kant Ja

Afbeelding
Zit ik recht?

Oh, overigens, vergeten te vertellen Ja
Mijn jas is inderdaad veel te groot, is maatje 44, heb normaal 34 Clown

Afbeelding
Erg tegen de hand

Afbeelding
Een heerlijk op de voorhand galopje Rolleyes

Afbeelding
Fooouute foto Haha! beentjes in de lucht!

Afbeelding
We gaan hard! Hyper!

Afbeelding
Ieh wat ziet zijn hoofd er hier anders uit Nors opkijken

Afbeelding
Eventjes gigantisch opgelicht anders zag je geen moer Clown

Afbeelding
Sh.it, cameravrouw in de weg ! Koe

Afbeelding
Lang teugeltje (duh ziet iedereen Rolleyes )

Hmm ja, op elke foto valt inderdaad wel iets aan te merken Nagelbijten / Gniffelen
Tips om het gehele plaatje er wat beter uit te laten zien ? graaaag Clown
Ik rij nooit serieus dressuur met hem, maar iets netter dan dit mag nou ook wel weer haha.

Pff jemig zeg, filmpje doet er een jaar over om hem er daadwerkelijk op te zetten, hij is al wel geupload.
Anyways, die krijgen jullie dan wat later te zien *LOL*

Doei, doei

Spaqunel

Re: Jip @ work, kijk ook vooral naar de überhippe sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:17

Om het plaatje er mooier te laten uitzien moet je hem een beetje meer bij elkaar rijden, hij valt helemaal uit elkaar, vind ik...
Maar het ziet er vooral leuk uit en dat is het belangrijkste!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 21:24

http://www.youtube.com/watch?v=yb3SYR266i0

Filmpje Hyper! Je moet alleen wel je hoofd draaien Bloos

@Spanqunel: Bij elkaar rijden is nou net hetgene wat ons (nouja, mij) nog niet zo goed afgaat Bloos Ik probeer hem in ieder geval zo veel mogelijk aan het been te rijden, maak veel (schijn-)overgangen Lachen
Tips daarover zijn natuurlijk ook geweldig Haha! Heb zelf het eea opgezocht, maar het wil nog niet helemaal lukken, hihi.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:36

Ik vind dat op de meeste foto's best veel spanning in zit, vooral op de laatste foto.
en probeer de teugel wat korter te houden.
verder leuke pony Knipoog Lachen
suc6 verder
groetjes

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:42

Ik vind het vooral goed dat je weet wat er fout is. En dat het moeilijk is kan ik me goed voorstellen! Het bij elkaar rijden van een paard is makkelijker gezegd dan gedaan en vooral als je niet heel erg vaak serieus dressuur rijdt.
Ga gewoon rustig door zo en probeer (iets meer) ontspannen te rijden als je in de bak rijdt en dan zal het beter gaan.

En gave sokken haha Knipoog

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:09

Ik vind het er niet echt lekker uitzien. Heel gespannen. Denk echt om je houding. Succes!

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:12

idd ben het een beetje met marlinH eens. je paaardje ziet er erg gespanen uit soms. maar ag je rijd niet zoveel erop dus dat is begrijpelijk Lachen !

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:20

He denise!

Leuke foto's maar wat je zelf ook zegt een klein beetje dressuur ertegen aan gooien kan natuurlijk nooit kwaad Knipoog

Waar ik héél veel aan heb gehad tijdens mijn lessen is veel voltes rijden, en achtjes, zodat je veel met stelling rijdt en de stelling ook lekker afwisselt op beide kanten. het terugnemen en verruimen werken erg fijn om je paard aan het been te krijgen Ja

Ook halthouden in verschillende varianten is een fijne! (van stap naar halt, halt en achterwaarts, vanuit halthouden in draf etc. etc. je kent het wel!)

Een paard dat actief aan je been is kun je vervolgens stelling vragen, en stelling en een actief paard resulteren vaak in een fijn beeld Lachen

Good luck! Knipoog

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 16:27

Fijn om te horen wat er allemaal fout gaat Lachen
Hier ben ik me zelf ook enigszins bewust van, ik rijd hem toch al flink 2,5 jaar maar ik heb hem nog nooit ontspannen kunnen rijden. Goed dat jullie het aanmerken, maar hebben jullie ook tips hoe ik hem meer ontspannen kan rijden ?

Ik bouw het werk rustig op, stap veel los, draaf veel, veel overgangen, maar maak relatief weinig kleine figuren, dit omdat het midden van de bak erg zwaar is.
Jip staat overigens ook voor de koets, en ik rijd hem 2 keer per week, voor de rest wordt hij niet tot nauwelijks bereden door anderen Lachen

Misschien dat deze informatie wat handiger is bij 't commentaar geven, ben benieuwd Haha!

[edit] Hee marloes !
Bedankt voor de tips ! Helaas kan ik niet erg veel kleine voltes rijden, nouja beter gezegd, ik doe het niet, omdat de bak zo zwaar is in het midden. Op de hoefslag valt prima te rijden, maar in het midden voel je echt dat hij er wat meer moeite mee heeft. Op de foto's valt de bak wel een beetje mee zie ik zo, maar tijdens het rijden voel ik dat echt Lachen
Halthouden, pasje achterwaards en wegdraven en dergelijke ben ik ook mee bezig inderdaad Lachen
Hij reageert erg goed op het been, wat minder op de hand, en terugnemen kost altijd heel wat meer moeite en daar ben ik nu ook wat meer mee aan het oefenen.
Laatst bijgewerkt door _Denise_ op 04-12-07 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:38

foei foei denise, terugnemen doe je voornamelijk met je zit Knipoog

Maar ik heb het niet in het byzonder over kleine voltes, maar gewone grote voltes, lukt dat ook niet?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 16:42

Hihi ja, maar zonder enig teugelgebruik krijg ik hem echt niet binnen een heel rondje terug Bloos
Stemgebruik luistert hij wel beter naar, en terugnemen combineer ik ook met stemgebruik Ja

Grote voltes rij ik wel wat meer (erg grote voltes) Ja Slangevoltes ook, maar meestal 3 bogen en niet meer. Ik rij heel soms een paar kleine voltetjes in de hoeken (wat we in de les ook vaak deden) maar dan voel ik echt dat hij wat meer moeite heeft door dat mulle zand.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:47

Is er in de buurt niet ergens een fijnere bak? Ik snap dat je hem niet constant door dat zware/ mulle zand wil laten lopen, is op den duur ook niet goed voor de benen natuurlijk... Lachen

even off topic; jij komt zondag ook kijken bij de castellum?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 16:50

Ja, de 'buurbak'.
Jip is anderhalf jaar geleden enkele keren getraind door de buurvrouw die zelf met meerdere paarden Z heeft gereden en nu rijdt. Overigens moet ik vermelden dat hij toen ook niet erg nageeflijk liep, maargoed daar gaat het niet om Lachen
Die bak kan helaas niet gebruikt worden.

En ja ik ben zondag ook bij de Castellum, tenzij het takkeweer is. Caroussel is ook een uurtje eerder dus ik neem aan dat de proeven zo rond een uurtje of 1 zijn ? Of weet je dat nog niet ?

lovepardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:42

_Denise_ schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=yb3SYR266i0

Filmpje Hyper! Je moet alleen wel je hoofd draaien Bloos

@Spanqunel: Bij elkaar rijden is nou net hetgene wat ons (nouja, mij) nog niet zo goed afgaat Bloos Ik probeer hem in ieder geval zo veel mogelijk aan het been te rijden, maak veel (schijn-)overgangen Lachen
Tips daarover zijn natuurlijk ook geweldig Haha! Heb zelf het eea opgezocht, maar het wil nog niet helemaal lukken, hihi.

Je ziet op het filmpje en bij sommige foto's wel dat hij je hand opzoekt dus doorlopen doet hij wel. Ik denk dat als je dan zachtjes gaat spelen met je vingers dat hij je hand best wil volgen. En vooral VEEL GEDULD Tong uitsteken

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:13

Als ik eerlijk ben vind ik het er niet heel lekker ontspannen uit zien. En volgens mij was de pony het daar ook mee eens. Hij heeft constant de oren in zijn nek liggen..

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:22

Elan_GV schreef:
Als ik eerlijk ben vind ik het er niet heel lekker ontspannen uit zien. En volgens mij was de pony het daar ook mee eens. Hij heeft constant de oren in zijn nek liggen..

dit is weer een opmerking van niks,!. Sigaar

heb je wel eens nagedacht over de wind in de oren van het paard?
ik verzorg ook een paardje en die doet dat ook erg vaak, in de binnenbak is het minder als in de buitenbak, nu hebben we zo'n oornetje te leen gekregen van een stalgenoot, op een gegeven moment wordt het ook een soort van gewenning om de oren naar achteren te doen als je wilt draven of galoperen, zodra je, je been aan legt dat het paard automatisch zijn oren naar achteren doen i.v.m met de wind. maar de eigennaar van mn verzorg paard merke wel verschil.

en het kan ook zijn dat het paard erg goed oplette omdat ze al aangeeft dat ze elke keer scheinovergangen maakt, dat het paard daar moeite mee had.

dus je moet niet gelijk zulke opmerkingen maken. Knipoog

Ontopic, ik vindt het een leuk paardje en het ziet er best goed uit, verdere commetaar is er al gegeven en daar sluit ik mij bij aan.

Succes nog
Laatst bijgewerkt door daphneM op 04-12-07 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 23:24

Elan_GV schreef:

Paard graag . Haha!

@winia4ever: Bedankt !
Ja hij loopt altijd met z'n oortjes zo, behalve in de enge hoek die elke week eng blijft Tong uitsteken

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:26

Er is precies nog heel veel werk aan de winkel want het ziet er gespannen uit ondanks dat je toch met een lossere teugel rijd. Ook wat aan je houding werken. Vind het in ieder geval geen schoon beeld geven.
Met wat oefening zal het wel goed komen. Succes Lachen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:27

_Denise_ schreef:
Elan_GV schreef:

Paard graag . Haha!

@winia4ever: Bedankt !
Ja hij loopt altijd met z'n oortjes zo, behalve in de enge hoek die elke week eng blijft Tong uitsteken

ja ik ken het verhaal, en het geeft op foto's een erg gespannenbeeld, maar sommige paarden hebben gewoon last van de wind in de oren, niks aan te doen. Knipoog

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 23:32

lindake schreef:
Er is precies nog heel veel werk aan de winkel want het ziet er gespannen uit ondanks dat je toch met een lossere teugel rijd. Ook wat aan je houding werken. Vind het in ieder geval geen schoon beeld geven.

Kan je ook uitleg geven hoe ik hem meer ontspannen kan rijden ?
Ik probeer hem (voor m'n gevoel) zo min mogelijk in de weg te zitten door aan de teugels te hangen of een klapperend onderbeen te hebben, maar er ontspannenheid in rijden wil nog niet echt lukken.
Ik ben erg dankbaar voor jullie commentaar, maar ik zou ook graag willen horen hoe het dan wel kan Lachen

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:34

Leuk paard Lachen
En hele coole sokken hoor Knipoog.. Ziet er netjes uit.

Is de bak zwaar of niet?(hij lijkt namelijk best zwaar)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 23:35

@ Aniekje
Ja, de bak is vrij zwaar, heb ik er ook bij vermeld Knipoog
Bedankt !

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:44

_Denise_ schreef:
lindake schreef:

Kan je ook uitleg geven hoe ik hem meer ontspannen kan rijden ?
Ik probeer hem (voor m'n gevoel) zo min mogelijk in de weg te zitten door aan de teugels te hangen of een klapperend onderbeen te hebben, maar er ontspannenheid in rijden wil nog niet echt lukken.
Ik ben erg dankbaar voor jullie commentaar, maar ik zou ook graag willen horen hoe het dan wel kan Lachen

was ik weer haha. Knipoog "

ontspannen rijden kan je doen door het paard los te maken in zijn rug en nekspieren om mee te beginnen

* laag aan de grond laten lopen met zijn neus, daardoor gaat hij zijn rugspieren gebruiken.
*veel overgangen rijden wat je al aan gaf.
* maar ook heel veel slangevoltes, voltes, veel afwenden van de ene kant naar de andere kant etc etc.
*je kan ook wat buig proeven met hem doen dit kan stil staand maar ook lopend

buigproeven

Ontspanning
Deze fase kent twee elementen, namelijk psychische en fysieke ontspanning.
Psychische ontspanning is noodzakelijk om tot fysieke te komen. Spanning bij de ruiter pakt elk paard in zo'n situatie feilloos op.
Hoewel het niet altijd mogelijk zal zijn, is loswerken een prima methode om het paard te laten ontspannen, niet alleen psychisch maar ook fysiek.
Is de grootste spanning "tussen de oren" weg, dan is het zaak het paard met name zijn rugspieren te laten ontspannen. Door de hals uit te nodigen zich te strekken, kan het paard zijn balans gaan zoeken. Een gevende hand, een vlot tempo en eventueel een iets verlichte zit zullen het paard zijn hals laten verlengen. De juiste halslengte is globaal die lengte waarbij de hals tevens een neerwaartse tendens krijgt.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 23:52

winia4ever schreef:
was ik weer haha. Knipoog "

ontspannen rijden kan je doen door het paard los te maken in zijn rug en nekspieren om mee te beginnen

* laag aan de grond laten lopen met zijn neus, daardoor gaat hij zijn rugspieren gebruiken.
*veel overgangen rijden wat je al aan gaf.
* maar ook heel veel slangevoltes, voltes, veel afwenden van de ene kant naar de andere kant etc etc.
*je kan ook wat buig proeven met hem doen dit kan stil staand maar ook lopend

buigproeven

Ontspanning
Deze fase kent twee elementen, namelijk psychische en fysieke ontspanning.
Psychische ontspanning is noodzakelijk om tot fysieke te komen. Spanning bij de ruiter pakt elk paard in zo'n situatie feilloos op.
Hoewel het niet altijd mogelijk zal zijn, is loswerken een prima methode om het paard te laten ontspannen, niet alleen psychisch maar ook fysiek.
Is de grootste spanning "tussen de oren" weg, dan is het zaak het paard met name zijn rugspieren te laten ontspannen. Door de hals uit te nodigen zich te strekken, kan het paard zijn balans gaan zoeken. Een gevende hand, een vlot tempo en eventueel een iets verlichte zit zullen het paard zijn hals laten verlengen. De juiste halslengte is globaal die lengte waarbij de hals tevens een neerwaartse tendens krijgt.

Kiiiijk, daar heb ik iets aan !
Geweldig, heel erg bedankt !! Lachen Nu kan ik vrijdag as aan de slag Haha!
Alleen als ik hem de kans geef om laag te lopen met z'n neusje, dan doet hij dat niet zo snel, terwijl als ik aandraaf hij mij ineens naar voren trekt omdat de neus ineens naar de grond gaat Nagelbijten / Gniffelen (en daarna weer gewoon omhoog) Betekent dat dat ik hem meer tijd moet geven om met z'n neusje laag te laten lopen ?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:59

Kiiiijk, daar heb ik iets aan !
Geweldig, heel erg bedankt !! Lachen Nu kan ik vrijdag as aan de slag Haha!
Alleen als ik hem de kans geef om laag te lopen met z'n neusje, dan doet hij dat niet zo snel, terwijl als ik aandraaf hij mij ineens naar voren trekt omdat de neus ineens naar de grond gaat Nagelbijten / Gniffelen (en daarna weer gewoon omhoog) Betekent dat dat ik hem meer tijd moet geven om met z'n neusje laag te laten lopen ?[/quote]

je stapt eerst maar even rustig, in stap kan je al veel oeveningen doen zo als voltes groter en kleine maken op beide kanten, slange voltes rijden etc etc,

als je aandraaft laat hem maar met de hoofd om hoog komen onder het rijden vraag je, je paard op spelende wijze naar beneden zo als je vaker doet als je je paard aan de teugel wilt laten lopen, dus met je benen drijven en met je handjes spontjes knijpen, als hij een fijne aanleuning geeft( goed aan de teugel loopt), geef je een klein beetje iets langere teugel, en zo ga je verder, als het paard weer om hoog komt doe je het op nieuw!

GA ER VAN UIT DAT HET NIET IN EEN KEER LUKT, jij moet het leren en dus je paard ook, geef hem rustig te tijd om jou hulpen te begrijpen en wordt niet boos als het niet lukt na 1 x!

Succes vrijdag! Knipoog