Storm is een 5 jarige haflingerruin, al van veulen af aan in ons bezit.
Als driejarige hebben we lekker rechte lijnen gereden, veel buiten gereden.
Vorig jaar heb ik hem dressuurmatig wat meer opgepakt.
Storm is een ontzettend flegmatiek paard, die het rijden in de bak ook niet zo leuk vindt.
We rijden daarom maar 2 a 3 keer per week, een half uurtje.
Onze instructeur is Frans v/d Heuvel ( http://www.fhhorses.com/home.phtml ) en die helpt ons heel goed!
De paarden staan net weer thuis dus we hebben nog maar 1 les gehad maar Frans zag al duidelijk vooruitgang met de laatste les (ergens in januari)

Waar we tegen aan lopen (hieronder vindt je de uitleg)
* Tempo
* Rechtrichten
* Galop
Storm heeft nog erg moeite met de balans.
Ons basistempo ligt daarom mooi laag, zodat hij zijn balans goed kan houden en hij niet uit elkaar valt.
We rijden heel erg veel tempowisselingen om hem daarin sterk EN scherp te maken.
Het "remmen" wordt dus veel geoefend, wat hij ook nog wel moeilijk vindt want dan wil hij zich nog weleens sterk maken.
Als we dan een paar passen terugrijden vraag ik hem weer actief en scherp naar voren.
Deze aanpak werkt erg goed; hij is al een stuk actiever!
Ook reageert hij hierdoor beter op de hulpen.
Verder is Storm wat scheef, waar ik ook flink mee aan het werk ben.
We zijn nu begonnen met het openen/sluiten van voltes, met stelling en contrastelling en veel omstellen.
Hij wordt al steeds soepeler.
De galop is zijn zwakste gang, ook weer door die balans.
Hij wordt al mooi vlot in galop (eerst viel hij er steeds bijna uit) en kan al wat beter op eigen benen lopen.
Het aanspringen gaat al netjes.
Zelf vind ik hierdoor de galop ook moeilijk en dat is te zien aan mijn houding

Oke, genoeg informatie hier komen de foto's!
De foto's zijn in willekeurige volgorde.
Er is maar 1 stapfoto gemaakt helaas.
1) Stappen linksom. Hij schuift hier wat teveel uit.

2) Draven linksom. Tenen naar binnen!

3) Draven linksom, netjes!

4) Draven linksom. Ik ben hier aan het wegrijden en dat vindt hij moeilijk en schuift daarom wat uit.

5) Volgens mij ben ik hier aan het terugrijden.

6) Draven linksom.

7) Draven linksom. Hij wil zijn hoofd kantelen en ik doe mijn handen omhoog.

8) Draven rechtsom, inzet volte.

9) Draven rechtsom. Hier zag hij wat engs in de hoek dus stel ik hem in naar rechts om hem er niet naar te laten kijken.

10) Draven rechtsom op de kleine volte. Dit is zijn moeilijke hand wat kleine voltes betreft en hij mag graag uitzwaaien. Ik moet meer met mijn buitenhand rijden.

11) Idem

12) Draven rechtsom op de kleine volte, net aan het omstellen naar linkerstelling.

13) Galop rechts. Mijn bovenlichaam zit al beter rechtop, mijn benen moeten nog iets meer naar voren. Dit vinden we samen erg moeilijk! Ik moet ook leren hem meer op eigen benen te laten lopen, maar dat gaat al steeds beter.

Ter vergelijking twee foto's van december:
draf:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q36IXN8K.jpg
Galop:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JP8J6GHP.jpg
Met goede tips komen we hopelijk weer een eindje vooruit dus ga je gang