Bonte Wisse @ work in de buitenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Bonte Wisse @ work in de buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 00:23

Zo, het is weer tijd voor een nieuw topic.
Het rijden met Wisse gaat langzamerhand weer iets beter.
Sinds kort zijn we bezig er wat meer lengte in te rijden, dat vind hij wel moeilijk.
Wisse heeft erg veel moeite met ontspannen, het is net alsof hij zich niet volledig durft te geven ofzo.
Voor het oog kan het dan lijken alsof hij mooi loopt, maar hij voelt dan helemaal nog niet goed aan.
We zijn daarom bezig hem continu te bewerken en bezig te houden.
Hij vindt het erg moeilijk om op twee teugels na te geven en onttrekt zich hier heel snel aan.
Wisse kropt zich snel op en gaat al vlug in een houding lopen.
Het is en blijft 50% fries zullen we maar zeggen :Y)
In de les rijden we tempowisselingen zodat hij mijn been en mijn zit gaat accepteren, verder rijden we met afwisselende teugellengte zodat hij op meerdere plekken leert te ontspannen.
Waar ik zelf tegenaan loop is mijn houding.
Als de winterkilo's eraf gaan pas ik wat beter in het zadel :o maar nu kan ik er net niet lekker genoeg in op mn kont zitten.
Daardoor stoor ik Wisse ook te snel.
Dit is echt iets waar ik me wel bewust van ben en waar ik goed op probeer te letten.

Goed, hier wat foto's :)

Mooi op lengte, wel opletten dat hij niet teveel gewicht in mijn handen gaat leggen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linksom vindt hij erg moeilijk, hij is enorm rechtsgebogen
Afbeelding

Moet meer zakken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uitdraven
Afbeelding

En nog korte filmpjes:

Ik weet dat er nog veel werk in zit, Wisse doet flink zijn best en zelf ben ik ook flink aan het reflecteren telkens.
Op het moment rijden we maar 1 a 2 keer per week ivm verbouwing en dus tijdgebrek.
De stapjes die we maken zijn daarom erg klein.
Maar, zo ging het hiervoor:

Afbeelding

(opbouwende) kritiek welkom en bedankt voor het kijken :)

Anoniem

Re: Bonte Wisse @ work in de buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:42

Ik vind dat je heel netjes op je leuke paard zit! :j Vergeleken met je laatste foto zijn jullie allebei al flink vooruit gegaan. Het rijden ziet er erg vriendelijk uit, ga zo door zou ik zeggen! :)

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:49

Wisse leunt veel op de voorhand, zorg dat hij wat minder op het bit leunt. Geef hem wat ruimte en wees vriendelijk in de hand, maar corrigeer als hij gaat leunen. Dat zal voor jouw zit ook beter zijn, het lijkt er soms op dat hij je naar voren laten buigen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 09:22

Klopt, dat heb je goed gezien.
Ik vind het zelf ook nog lastig om hem wat ruimte te geven, maar dan wel te zorgen dat hij het met die ruimte moet doen zeg maar. Dus dat hij geen gewicht in mijn handen gaat leggen of meer lengte probeert te smokkelen. Met les rijden we hem ook nog langer in de hals maar dat krijg ik zonder hulp niet altijd goed voor elkaar want dan ben ik hem snel kwijt.
Met les rijden we hem meestal op 3 teugellengtes waarin we varieren, zodat hij leert overal nageeflijk op te lopen en te kunnen ontspannen. Dat gaat nu steeds beter en hij schuift al gemakkelijker uit!

Oh ik zie dat het niet in de openingspost staat, Wisse is 4jaar.

angeliqueH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:29

leuke paard heb je :) !
hij leunt idd wel veel op de voorhand.
goed dat je dit met les ook op probeert te lossen :j

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:12

Mooie kleur! Je hebt een beetje pianohandjes, misschien dat je daar op kan letten.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:04

Mag ik vragen wat voor zadel jij hebt?

Ik vind het een leuk beesje probeer alleen goed van achter naar voren te rijden :)

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:48

Wat heeft iedereen toch met die pianohandjes? Ik vind dat in jouw geval erg meevallen hoor, kan net zo goed een kwestie zijn van foto op het verkeerde moment. Op die manier hebben we allemaal wel eens onze handen niet mooi staan. Respect voor het feit dat hij vier jaar is en je zo actief met hem bezig bent. Jonge combinatie is toch altijd wel moeilijk

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:02

ziet er idd leuk uit! hij leunt wel een beetje naar voren.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:03

het lijkt wel alsof je zadel heel erg naar voren kiept. wat voor zadel heb je eigenlijk??

verder vind ik er wel al veel verbetering in zitten. jammer dat je nu niet zo veel tijd hebt om te rijden. maar hijs is nog jong zag ik dus dan is dat ook niet zo heel erg. ;)

Succes :D

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:06

Leuke beestje!
Ik vroeg me inderdaad ook af of het zadel naar voren kiepte, het lijkt op de foto's.
Ook nog een klein tipje: probeer een rechte lijn te hebben van teen, knie en hand. Je gooit je onderbenen nogal naar achteren!

Succes! :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 21:24

Bedankt voor de leuke reacties :)

Onderbenen naar achteren klopt, dat komt omdat ik iets voorover val.
Er ligt een boomloos zadel op, de Barefoot Lexington.
Heb het zadel nog maar kort en zit nog niet eens op m ijn 30 uren inrijd-tijd, dus aan de achterkant moeten alle inlages enz nog flink inzakken en ligt hij dus nog wat te hoog achter, daarom zal het wel lijken op kiepen denk ik.

Pianohandjes moet ik inderdaad om denken.

We doen mooi rustig aan met Wisse, hij wordt sowieso max. 3x per week gereden een half uur tot 45 minuten incl in en uitstappen (losstappen doe ik 15minuten ongeveer).
Hij heeft ook iedere keer regelmatig vakantie/rustweekjes gehad.
We hebben geen haast samen en willen komend zomer ook regelmatig op buitenrit. In december zijn we voor het eerst buiten geweest en dat deed hij superbraaf!

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:27

opisop_shop schreef:
Bedankt voor de leuke reacties :)

Onderbenen naar achteren klopt, dat komt omdat ik iets voorover val.
Er ligt een boomloos zadel op, de Barefoot Lexington.
Heb het zadel nog maar kort en zit nog niet eens op m ijn 30 uren inrijd-tijd, dus aan de achterkant moeten alle inlages enz nog flink inzakken en ligt hij dus nog wat te hoog achter, daarom zal het wel lijken op kiepen denk ik.

Pianohandjes moet ik inderdaad om denken.

We doen mooi rustig aan met Wisse, hij wordt sowieso max. 3x per week gereden een half uur tot 45 minuten incl in en uitstappen (losstappen doe ik 15minuten ongeveer).
Hij heeft ook iedere keer regelmatig vakantie/rustweekjes gehad.
We hebben geen haast samen en willen komend zomer ook regelmatig op buitenrit. In december zijn we voor het eerst buiten geweest en dat deed hij superbraaf!

Dat is inderdaad wat ik eraan zie!
Ik wist dat het niet kiepen was, maar wat het wel was, ik kwam er even niet uit :+ haha.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:52

Op de filmpjes kun je goed zien dat jij niet lekker in balans zit op dit zadel. Je compenseert dit door op je tenen te staan en je rug hol te trekken en vast te zetten. Maar ook je arm blijft daardoor te 'stug' en vast, waardoor je geen fijne contactteugel hebt.
En die contactteugel (van jou uit) heb je juist nodig om een mooie aanleuning te kunnen krijgen.
Wat ik nu zie is een paard wat iets over z'n tempo en van het achterbeen afloopt, en 'zoekt' aan de voorkant.

Let dus goed op dat je niet alleen varieert qua hoofd/halshouding, maar ook dat je tempowisselingen (terug) rijdt, waarbij hij actief moet blijven en dus meer op het achterbeen komt en daarvanuit weer voorwaarts naar de arbeidsdraf.
Dan zal hij ook minder op je hand kunnen gaan hangen, en hoe actiever (zeker niet sneller!) van achter uit hij gaat lopen, des te makkelijker en fijner wordt hij aan de voorkant.

Maar dat is iets waar je onder begeleiding aan moet werken van een instructeur.

Heel veel succes, want jullie zijn een hele leuke combi!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 21:58

Bedankt en je hebt gelijk hoor!
Ik zag op de filmpjes ook, dat hij te voorwaarts loopt, het tempo was ook niet helemaal van mij die dag.
De tempowisselingen rijden we inderdaad, met name wat meer terug want als je maar denkt aan voorwaarts dan gaat ie al meteen dus dat doen we met minimale verschillen.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:43

wat een lekker ding :P
Ik dacht meteen, hee die rijd ook met een boomloos zadel! :)

aandachtspuntjes zijn al genoemd

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:54

Ha daar hebben we Wisse weer! Hij ziet er goed uit :j

Ik vind het rijden er helemaal niet zo gek uit zien. Je geeft goed aan waar je aan werkt, en hoe je er aan werkt. Ik denk dat tempowisselingen en overgangen terwijl je hem van voren lang en rond houdt heel goed voor hem zijn :j Lekker met zijn neus eruit, achterhand eronder en lekker laten sjouwen. Nou loopt hij nog net wat te vaak met zijn neusje achter de loodlijn.