Wish aan het werk in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanie_

Wish aan het werk in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 18:56

Halloo,

Dit is mijn 4jarige paardje.

Ze is nu ongeveer 11 weken onder het zadel.

Maar we zijn natuurlijk nog lang niet klaar. We willen in de zomer wedstrijden gaan rijden.

Hebben jullie nog tips voor ons?

Foto 1.
Afbeelding

Foto 2.
Afbeelding

Foto 3.
Afbeelding

Foto 4.
Afbeelding

Foto 5.
Afbeelding

Foto 6.
Afbeelding

Dat Waren ze :D

Fudge

Re: Wish aan het werk in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:22

weetje, je paardje is net onder het zadel; doe het dus lekker rustig aan;) ik zou zelf lekker lang en laag beginnen, dat ze zich dus ontspant, ik zie bijv. bij de laatste foto toch wel wat spanning, dat zou ik er eerst uitwerken en dan kun je altijd verder zien;)

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:29

Leuk paardje, ik zou nog even iets rustiger aandoen, veel langlaag, schouder voor, wendingen en gewoon even lekker rijden, 11 weken is nog niet lang, doe lekker rustig aan! Ik kan het niet heel duidelijk zien maar vanwaar de martingaal?

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:33

floorDaan schreef:
Leuk paardje, ik zou nog even iets rustiger aandoen, veel langlaag, schouder voor, wendingen en gewoon even lekker rijden, 11 weken is nog niet lang, doe lekker rustig aan! Ik kan het niet heel duidelijk zien maar vanwaar de martingaal?

nu je het zegt; niet vanwaar de martingaal, vanwaar de thiedemanteugel?? het is een jong paard, waarom wil je die in de krul laten lopen, dan is hij verpest voor je het weet

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:37

een draver of niet?
leuk paardje. :)

maar ik vind het er wel gespannen uitzien!
verder ga ik met het bovenstaande commentaar mee.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:39

Mooi paard, erg mooi kleurtje, doet me wel wat aan die van mij denken. Ook ik schrik een beetje van de thiedemanteugel. Op zich ben ik er niet tegen, mits correct gebruikt. Maar ik vraag me af of dat op zo'n jong ding nou wel de juiste oplossing is. Ze is pas 11 weken onder het zadel, laat haar even lekker op eigen benen leren lopen :) Eerst het voorwaartse en lang/laag er maar eens in, inderdaad veel wendingen rijden en haar je hand laten volgen. Nu al op druk gaan rijden werkt averechts. Dit zie ik ook aan de spanning in bijvoorbeeld de laatste foto. Laat je paardje even lekker wennen aan alles, en haar eigen balans vinden voor je teveel aan de voorkant gaat lopen tutten.
Verder vind ik je zit redelijk netjes. Je zit mooi rechtop. Je mag je handen nog wat rechter houden en je hakken wat meer proberen uit te drukken. Misschien beugels een gaatje langer?
Heel veel succes met dit mooie paardje, en rustig aan he ;)

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:56

Ik hoop niet dat het aan mij ligt,maar op foto 1 ligt je dekje in de kreukel.
Ze is pas 11 weken onder het zadel,dus bouw rustig alles op.
Verder,je hakken wat uitdrukken.

Jollybal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:04

Probeer je handen niet vast te zetten maar netjes boven de schoft te houden. Hakken wat meer uitdrukken.
Verder ziet het er netjes uit!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:18

Je paard is pas 11 weken onder het zadel en je rijd met een thiedemann? Als er iets is wat ik niet zou willen gebruiken bij een jong paard is het dat wel.

Je mist de ontspanning, ik zie overal een paard wat zich vasthoud en zijn nek erop zet. Haal die hulpteugel eraf en rijd hem ontspannen naar je hand toe, meer in verlichte zit en probeer hem veel lager te krijgen met de neus zonder dat ie zich opkrult, neus mag gerust voor de loodlijn zitten.

Ben je niet tevreden over zijn nageeflijkheid ga hem dan longeren met een touwtje of een gogue maar hang er geen hulpteugels aan met rijden.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:01

Ik ben het volledig eens met het voorgaande commentaar. Doe lekker rustig aan! Geen hulpteugels eraan hangen en zo gericht rijden op dat koppie. De foto's van stap, waar je waarschijnlijk vind dat ze mooi loopt, loopt ze helaas helemaal niet zo mooi. Ze is daar niet nageeflijk, ze loopt in een valse knik en daarbij ver achter de loodlijn. Niet zo fijn dus :n Met de draf zie ik vooral veel spanning, rijd je paard lekker voorwaarts, thiedemann eraf, teugels minstens 10 cm langer en lekker voltes draaien, figuren rijden, overgangen rijden en aan elkaar wennen. Ga ook regelmatig longeren, uiteraard kan dat met een bijzettouwtje of pessoa oid. Daar heb je dan met het rijden weer profijt van, maar ga niet zelf lopen plukken! ik ben benieuwd of goed begeleiding hebt bij het opleiden van dit paard? Dat is met zo'n jong paard wel een vereiste namelijk.

Veel succes nog met hem, en doe het lekker rustig aan met hem..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:24

ik ga ook mee met bovenstaande kritieken. Een jong paard heeft in het begin erg veel moeite met balans vinden. Als jij het hoofd van het paard ook nog eens "dwingt" om naar beneden te gaan, gaat ze al vanaf het begin te veel op de voorhand lopen.

En thiedemanteugel zou ikzelf niet zo snel gebruiken want vast=vast! Zoals een martingaal kan bv nog meeschuiven, maar dat is helemaal niet nodig bij een jong paard. Als je bang bent dat je paard niet braaf is, doe dan gewoon een los touw om de hals van het paard, dan heb je wat houvast. Ik zie een jong paard liever lekker los en vrij, en als het paard zijn balans een beetje heeft gevonden, dan pas beginnen met wat korter oppakken enzo...

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:32

ik ben het opzich wel eens met het commentaar dat gegeven word maar wat betreft die thiedemannteugel KAN wel gebruikt worden maar zie het niet als een hulp waardoor je paardje nagefelijk gaat lopen want dat doet ie niet de thiedeman werkt alleen maar zodra je paard zijn hoofd extreem hoog doet dan trekt hij strak zodat jij de controle blijft houden en zoals ik op de foto's kan zien is het bij jou paardje helemaal niet nodig! laat hem eerst op zijn eigen benen lopen anders krijg je er later problemen mee met zijn/haar balans dan ben je verder van huis!!! en 11 weken is nog hartstikke kort zorg eerst dat je paardje vertrouwen in je krijgt ontspannen gaat lopen en over zijn rug leert dragen en als dat lukt zal hij/zij vanzelf in zijn/haar hals gaan ontspannen

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 11:54

LittleLisa schreef:
Ik hoop niet dat het aan mij ligt,maar op foto 1 ligt je dekje in de kreukel.
Ze is pas 11 weken onder het zadel,dus bouw rustig alles op.
Verder,je hakken wat uitdrukken.

ja klopt dekje ligt in de kreukel, dat doet ie steeds, ik gebruik em ook niet weer ;)

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 12:07

Ik zal effe uitleggen waarOm ik die Thiedemanteugel Gebruik.
omdat het een draver is zit ik dus met het probleem van de meesten die een draver rijden.
Ze gaat steeds sneller sneller en sneller.
en dan kwam daar ook nog eens bij, dat ze het leuk vond om te steigeren.
Toen kreeg ik dus de tip om een thiedemanteugel te gebruiken.

Sinds ik dat ding gebruik, steigerd ze niet meer en kan ik haar beter houden.
Anders gaat ze er echt vandoor. vooral als we in een grote menbak rijden op de manege.

Jullie kunnen op de foto's wel zien dat de buitebak waar ik in rij vrij klein is.
ik rijd daar daarom sinds een week ofzo ook zonder thiedemanteugel.
En dat gaat ook hartstikke goed.
De eerste foto is dan de meest recente foto, hier rijd ik dus ook zonder die hulp teugel.

en dan het gedeelte dat ik de teugels moet laten vieren, dan gaat ze er echt helemaal vandoor
en ben ik de totale controle kwijt.

Omdat het toch een uitgekoerste draver is,
betekent de teugels langer laten toch voor haar dat ze mag gaan..

Ik kan best proberen om in die grote bak ook zonder thiedemanteugel te gaan rijden,
Maar wat moet ik dan doen Als ze contstant sneller en sneller gaat?
Ik kan moeilijk een half uur lang alleen maar in haar mond lopen trekken.
en dan hebben we nog steeds niet die ontspanning die we zo graag willen

Maar wel alvast bedankt voor de tips hier boven, ik ga er zeker wat mee doen.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 12:09

Die Thiedemanteugel is dus niet om haar nageeflijk te laten lopen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:18

Zoals vele zeggen, laat dr lekker op eigen benen lopen :)
Gewoon lekker figuren, overgangen tempowisselingen.
Dan zie je zelf dat je paard nagefelijk loopt!
Veel plezier & succes met 'm :D

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:22

Die ontspanning bereik je op dit moment ook niet. Ik zie een paard dat absoluut niet ontspannen loopt door de rug en hals. Ikzelf heb tevens een aantal jaren een draver gereden, de enige tip die ik je kan geven is herhalen, herhalen, herhalen. Probeer je pony lekker bezig te houden, veel oefeningen, overgangen, tempowisselingen en blijf focussen op de ontspanning i.p.v. het aan de teugel rijden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:46

Ik begrijp je problemen, maar zolang jij terugtrekt ga je die onspanning in elk geval niet krijgen. En je hebt helaas veel spanning op het bit, waardoor er voor het paard weinig reden is vertrouwen in je hand te krijgen. Op foto 1 en 2 heeft ze een vals knikje, op foto 3 zakt ze wat meer (door de hulpteugels) maar komt ze ook daar je hand tegen (neus mag meer naar voren), op foto 4 weer dat knikje, op foto 5 kantelt ze haar hoofd, en op foto 6 wordt ze eigenlijk nog het minst gehinderd, al zet je daar zelf je binnenhand vast.

Als je probleem echt is dat ze zodra je je teugels losgooit gaat rennen, zou ik eerst eens bij het halthouden beginnen. Dus halthouden, hand openen, en gaat ze dan lopen weer terug naar halthouden. Dit kun je vervolgens in alle gangen uitbouwen. Ze moet leren te lopen op beenhulpen, in plaats van op verminderde bitdruk. Maar zolang jij die druk erop houdt, kan ze dat natuurlijk niet leren. ;) Zodra zij het tempo overneemt, neem je haar rustig doch zeer duidelijk terug.
Verder is mijn ervaring dat dravers vaak ook getraind zijn op stemhulpen, al is het alleen maar op 'hup' en 'ho', misschien kun je daar ook iets mee doen.
Bij het dressuren met een uitgekoerste draver moet je niet vergeten dat het paard is getraind om zichzelf lang te maken om zodoende genoeg snelheid te behalen. Het spiergebruik voor een karretje of dressuurmatig onder het zadel is heel anders. Geef het daarom vooral de tijd, ga dmv correct longeren en vwnw rijden gericht die spieren trainen en probeer het niet alleen aan de voorkant op te lossen.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 13:25

Sientje schreef:
Ik begrijp je problemen, maar zolang jij terugtrekt ga je die onspanning in elk geval niet krijgen. En je hebt helaas veel spanning op het bit, waardoor er voor het paard weinig reden is vertrouwen in je hand te krijgen. Op foto 1 en 2 heeft ze een vals knikje, op foto 3 zakt ze wat meer (door de hulpteugels) maar komt ze ook daar je hand tegen (neus mag meer naar voren), op foto 4 weer dat knikje, op foto 5 kantelt ze haar hoofd, en op foto 6 wordt ze eigenlijk nog het minst gehinderd, al zet je daar zelf je binnenhand vast.

Als je probleem echt is dat ze zodra je je teugels losgooit gaat rennen, zou ik eerst eens bij het halthouden beginnen. Dus halthouden, hand openen, en gaat ze dan lopen weer terug naar halthouden. Dit kun je vervolgens in alle gangen uitbouwen. Ze moet leren te lopen op beenhulpen, in plaats van op verminderde bitdruk. Maar zolang jij die druk erop houdt, kan ze dat natuurlijk niet leren. ;) Zodra zij het tempo overneemt, neem je haar rustig doch zeer duidelijk terug.
Verder is mijn ervaring dat dravers vaak ook getraind zijn op stemhulpen, al is het alleen maar op 'hup' en 'ho', misschien kun je daar ook iets mee doen.
Bij het dressuren met een uitgekoerste draver moet je niet vergeten dat het paard is getraind om zichzelf lang te maken om zodoende genoeg snelheid te behalen. Het spiergebruik voor een karretje of dressuurmatig onder het zadel is heel anders. Geef het daarom vooral de tijd, ga dmv correct longeren en vwnw rijden gericht die spieren trainen en probeer het niet alleen aan de voorkant op te lossen.

Dankjewel daar heb ik wat aan :j
Ik zal hier ook zeker mee bezig gaan met tempowisselingen en halthouden etc.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:07

Leuke draver :j
Ik zou er indd ook de thiedeman afhalen. Ik snap je dat ze er anders vandoor gaat, de mijne vloog er in het begin ook de hele tijd vandoor als hij de kans had :) . Maar zeker niet vasthouden, meestal gaan ze dan alleen maar sneller! Als ze te heet is misschien even longeren voor het rijden? En inderdaad véél tempowisselingen rijden, dat ze leert reageren op zit- en beenhulpen ipv alleen op het bit. Ontspanning is héél belangrijk en ik weet dat dat in het begin dikwijls niet makkelijk is. Maar met geduld komen jullie er wel :j

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:01

je zegt dat je paardje alleen maar harder gaat als je de teugels los laat,, weet je, een draver gaat hardr wanneer je meer druk zet op de teugels.. zij versnelt, jij pakt druk op de teugels en ze denkt dat ze nog herder moet.. ik zou haar eens leker laten draven met lossen teugel, ze kan dan even harder gaan maar tegen haar praten , diep gaan zitten dat is wat je moet doen.. want hoe harder jij trekt hoe harder dat ze denkt dat ze moet gaan..
kijk maar eens op www.dravers.nl en dan bij draverspraatforum.. daar staan heel veel tips over et rijden van een draver ;)

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 16:04

unicumW schreef:
je zegt dat je paardje alleen maar harder gaat als je de teugels los laat,, weet je, een draver gaat hardr wanneer je meer druk zet op de teugels.. zij versnelt, jij pakt druk op de teugels en ze denkt dat ze nog herder moet.. ik zou haar eens leker laten draven met lossen teugel, ze kan dan even harder gaan maar tegen haar praten , diep gaan zitten dat is wat je moet doen.. want hoe harder jij trekt hoe harder dat ze denkt dat ze moet gaan..
kijk maar eens op http://www.dravers.nl en dan bij draverspraatforum.. daar staan heel veel tips over et rijden van een draver ;)

Okejj dankjewel ik zal even kijken ;)
en ik zal haar even laten draven zonder druk op de teugels.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:06

Hee, wat leuk, een draver :D
Wat bij mij heeft geholpen met m'n rennigere draver,
was veel werken aan de ontspanning in stap.
Als dat goed gaat pas naar draf. Gaat ze dan weer te hard,
weer terug naar stap, net zo lang tot de ontspanning er is. :)
Veel succes

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:24

Mellanie_ schreef:
unicumW schreef:
kijk maar eens op http://www.dravers.nl en dan bij draverspraatforum.. daar staan heel veel tips over et rijden van een draver ;)

Okejj dankjewel ik zal even kijken ;)
en ik zal haar even laten draven zonder druk op de teugels.

Wat ik eerder al zei, en wat wake_up hierboven ook zegt: ik zou een gang lager beginnen. Probeer puur gehoorzaamheidsoefeningen te doen, zodat ze goed aan je hulpen komt te staan. Juist in draf heb je het al gauw verloren van dr. ;) Dus eerst halthouden, ontspannen, wegstappen op been, weer halthouden etc, tot ze dat kan. Dan wat sneller gaan stappen, doen of je gaat draven, en dan weer terug. Pas als je haar helemaal onder controle hebt, de draf erbij pakken.
Je hebt niet voor niets zelf het idee dat je d'r kwijtraakt als je d'r losgooit in draf. Ga dan eerst in een gemakkelijkere gang hele duidelijke afspraken maken, zodat je daar in draf op terug kunt vallen. En echt, heeeeeeeel belangrijk, nooit vergeten je hand te openen op het moment dat zij terugkomt in tempo. Daarmee beloon je haar. Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:52

Eigenlijk zeg je hier zelf alles wat je verkeerd doet. Want het is inderdaat echt verkeerd wat je doet.
Je zegt je gebruikt de tydemann om hem tegen te kunnen houden, omdat hij anders altijd maar versnelt , je kan hem anders gewoon niet houden, hoe wil je dan tot een goed resultaat komen op deze manier ?????
Als je zo verder gaat trainen kan je hem binnenkort helemaal niet meer tegenhouden, echt als je zo verder doet gaat het alleen van kwaad naar erger.
Dus je moet hem ertoe krijgen nageeflijk te lopen met een lange lage nek, en als je je hand iets opneemt moet hij vanzelf volgen, da ga je nooit kunnen bereiken op deze manier, echt niet.
Dus loslaten dan, begint hij te crossen zet hem dan dadelijk op een cirkel, eventueel deze af en toe verkleinen, dan weer verder de bak rond, maar niet vastpakken , helemaal niks, echt loslaten dus.
Ik hoor je al zeggen dan bljft hij snel , en jaaaaa dat weet ik ook wel, laten lopen en echt niet tegenhouden, dit gaat een vermoeiend lesje worden , vermoeiend voor je paard , maar ook vermoeiend voor jou , maar als je volhoud dan ga je uiteindelijk winnen met een heel los teugeltje een braaf en rustig paardje krijgen.
Na een half uurtje zo doorgecrost te hebben zal hij al goed in het zweet komen te staan, maar ondertussen ben je die snelheid al een beetje gewend, laat hem dan nog maar een beetje meer versnellen, en weer af en toe op de cirkel , dan terug draf en zo voort, maar op het moment dat je paard zegt ik ben moe ik wil stoppen en geloof me dat moment komt echt wel, maar het kan echt ook wel een tijdje duren je moet er dus je tijd voor nemen, dan zeg jij aaaaaahhhhhh je wil stoppen maar je wou toch zo graag lopen hééééé, vooruit jij en je geeft hem dus nog even wat benen bij en je doet er zo nog een paar rondjes bij. Dan afwenden op de middelijn en daar even vragen over te gaan op stap en zo even rustig verder stappen, weer op adem komen, en dan vraag je opnieuw een rustig drafje, denk aan je lange losse teugel , gewoon rustig draven , en er is veel kans dat hij echt rustig zal blijven, versneld hij toch dan dadelijk op de volte, niet 1 rondje maar gelijk meerdere tot hij rustig loopt dan gewoon weer verder de bak rond. afwenden op de middenlijn en vragen te stoppen, even wachten en gewoon in stap weer verder, 5min later weer even vragen rustig drafje , hij zal nu outomatisch rustig gaan rijden met lange teugel, afwenden stoppen en afstijgen, paard op rust zetten, hooi geven, .....
Wedden dat hij de volgende keer , best de dag erna , niet gelijk in koersstijl gaat vertrekken.
succes het is een hele inspanning hoor maar het werkt meestal wel.
Mellanie_ schreef:
Ik zal effe uitleggen waarOm ik die Thiedemanteugel Gebruik.
omdat het een draver is zit ik dus met het probleem van de meesten die een draver rijden.
Ze gaat steeds sneller sneller en sneller.
en dan kwam daar ook nog eens bij, dat ze het leuk vond om te steigeren.
Toen kreeg ik dus de tip om een thiedemanteugel te gebruiken.

Sinds ik dat ding gebruik, steigerd ze niet meer en kan ik haar beter houden.
Anders gaat ze er echt vandoor. vooral als we in een grote menbak rijden op de manege.

Jullie kunnen op de foto's wel zien dat de buitebak waar ik in rij vrij klein is.
ik rijd daar daarom sinds een week ofzo ook zonder thiedemanteugel.
En dat gaat ook hartstikke goed.
De eerste foto is dan de meest recente foto, hier rijd ik dus ook zonder die hulp teugel.

en dan het gedeelte dat ik de teugels moet laten vieren, dan gaat ze er echt helemaal vandoor
en ben ik de totale controle kwijt.

Omdat het toch een uitgekoerste draver is,
betekent de teugels langer laten toch voor haar dat ze mag gaan..

Ik kan best proberen om in die grote bak ook zonder thiedemanteugel te gaan rijden,
Maar wat moet ik dan doen Als ze contstant sneller en sneller gaat?
Ik kan moeilijk een half uur lang alleen maar in haar mond lopen trekken.
en dan hebben we nog steeds niet die ontspanning die we zo graag willen

Maar wel alvast bedankt voor de tips hier boven, ik ga er zeker wat mee doen.