Michiel (kwpn) @ work, nu al verbetering zichtbaar.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Michiel (kwpn) @ work, nu al verbetering zichtbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 19:28

Na jaren op de manege te hebben gereden, heb ik nu mijn eerste echte bijrijdpaard! Het is een leuke vos, in de omgang probeert hij me soms nog wat uit, maar met rijden is het een ontzettend betrouwbaar paard. Ik mag alles van de eigenaar, dat is namelijk mijn tante.
Normaal gesproken doet hij vooral buitenritjes met haar, haar moeder, of haar zus , mag hij lekker aan een lang teugeltje rondlopen.
Maar bij deze dressuurfreak en bakmuts gaat dat er niet in, dressuren zal hij! Vork
Nadat ik 2 weekjes af en toe gereden heb om een beetje te wennen, en wat knopjes te zoeken, heb ik woensdag voor het eerst les genomen bij Jolanda, Jow hier op bokt.

We werken nu gewoon aan de basis, dat ik er netjes op zit, en dat hij correct loopt.
Giel is het niet gewend om na te moeten geven, dus vandaar dat hij in het begin niet zo voorwaarts is. Ondanks dat hij er moeite mee heeft, doet hij toch z'n best, wat ik super van hem vind.
Ikzelf had in het begin mijn beugels te lang (vz zadels gewend, en dit is een dressuur) dus vandaag mijn benen en het vele drijven. Ik kwam namelijk net niet bij zijn buik, waardoor ik niet goed kon drijven, en mijn benen niet goed aangesloten houden kon.
Oja, hij draagt de martingaal omdat hij af en toe zijn hoofd omhoog gooit, en zo de teugels uit je handen wilt trekken. Ook kan hij erg sterk zijn. Maar de martingaal is goed afgesteld, zit dus niet in de weg als hij niet nodig is. Lachen

Deze les, van een half uurtje, was er al flinke verbetering te zien, dus die stijgende lijn houden we er natuurlijk in. Maar, nu de foto's, en filmpjes!

1: Hé, ligt daar nou geld?
Afbeelding

Eerste stuk in draf, hier nog geen echt aanleuning, nog niet voorwaarts.
http://nl.youtube.com/watch?v=o_y5dDQFXOQ

2: Nouja, er valt nu in elk geval een rechte lijn langs mijn rug naar mijn hakken te trekken. Clown
Giel doet ondertussen super zijn best. Pling
Afbeelding

Hier al wat meer voorwaarts, en hij geeft iets meer na.
http://nl.youtube.com/watch?v=xam3h9mpXXI

3: Ik weet zeker dat er geld tussen zijn oren zit! Duivel
Afbeelding

Nog een galopje tussendoor, hier nog niet veel bijzonders, maar ik ben al blij dat ik redelijk netjes zit. Door zijn zwakke achterhand heeft hij een niet zo lekker galop.
http://nl.youtube.com/watch?v=o_y5dDQFXOQ

Dat ziet er al wat beter uit, nu nog iets constanter. Alleen ik moet contact houden. Boos!
http://nl.youtube.com/watch?v=Z142gHiNg34

Dat was het, bedankt voor het kijken, laat even een reactie achter, met wat tips, en hopelijk tot het volgende topic, doei!
Afbeelding

Onali

Re: Michiel (kwpn) @ work, nu al verbetering zichtbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:10

Ik weet niet of het door het drijven komt, maar probeer je tenen wat meer naar binnen te draaien en houd je handen wat hoger.
Leuk beest(je)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:12

Zal 'm onthouden, bedankt voor de tip, en de reactie. Lachen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:16

wow wat een prachtig kleurtje heeft dat paard zeg!
Lekker voorwaarts laten lopen dan komt de rest vanzelf.
Hij loopt aan het eind inderdaad beter dan aan het begin.
Goed dat je zo snel al begint met lessen, super!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:17

anniee schreef:
wow wat een prachtig kleurtje heeft dat paard zeg!
Lekker voorwaarts laten lopen dan komt de rest vanzelf.
Hij loopt aan het eind inderdaad beter dan aan het begin.
Goed dat je zo snel al begint met lessen, super!

Dankje, daarom moest ik 'm ook gewoon showen, ga er op de manege natuurlijk ook nog mee pronken. Clown
Blij dat jij het ook ziet!

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:20

het zijn inderdaad je tenen die uitsteken Tong uitsteken en voorwaarts rijden, maar dat zal snel komen want je ziet in 1 les al een stuk verbetering.. dus veel oefenen.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:20

Ik las dat je de beugels eerst langer had, maar daarna korter hebt gemaakt. Ik kan het niet heel goed zien, maar op de 2e foto vind ik je knieën veel te veel gebogen, je zit op een dressuurzadel dus van mij mag je een mooi lang been hebben, waardoor je voet afzakt en je je kuit kunt uitdrukken. Ja

Verder zou ik flink blijven werken aan voorwaarts blijven, dat is wat ik op de filmpjes zie een van de speerpunten lijkt me. Als 'ie voorwaarts is gaat hij vanzelf ook van voren zakken.

Veel succes verder met 'm, 't is een mooi dier!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:21

_vito schreef:
het zijn inderdaad je tenen die uitsteken Tong uitsteken en voorwaarts rijden, maar dat zal snel komen want je ziet in 1 les al een stuk verbetering.. dus veel oefenen.

Kapstokjes... Bloos
Ik moet zowiezo nog expirementiren om mijn stijgbeugels geleidelijk aan langer te maken, iemand daar tips voor? Of moet ik daar gewoon even doorheen?
Ik zit namelijk echt niet lekker als ik ze op wat een normale lengte zou moeten zijn, doe.

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:29

je moet doen wat jij lekker vind zitten, je kan ook proberen de volgende keer je beugels 1 of 2 gaatjes langer te maken en kijken hoe dat zit, en voor jou heel overdreven je tenen naar binnen doen, dan zit je goed.. heb ik ook gehad!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:31

_vito schreef:
je moet doen wat jij lekker vind zitten, je kan ook proberen de volgende keer je beugels 1 of 2 gaatjes langer te maken en kijken hoe dat zit, en voor jou heel overdreven je tenen naar binnen doen, dan zit je goed.. heb ik ook gehad!

Daarbij komt ook nog dat mijn ene voet spastisch is geloof ik. Clown
Zelfs als ik denk dat ik 'm goed heb, staat 'ie naar buiten.
Maar ik heb al een mooi controlepunt, want op een bepaalde plek blijf ik achter het hek hangen als ik niet oppas. Vork

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:33

hahaha, dat is wel goed want dan weet je als je het hek raakt dat je je tenen naar binnen moet doen! in ieder geval veel suc6! Haha!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:33

Dankjewel, binnekort hopelijk weer een topic!

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:34

ik zal zeker weer kijken!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:38

Je moet echt door dat 'korte beugel gevoel' heen!! Gewoon zonder stijgbeugels rijden totdat je je voeten in de beugels doet en er zere enkels van krijgt. Mijn instructrice zei altijd dat je je benen moet laten hangen en dan zonder je knie op te trekken, je tenen in de beugels moet kunnen doen. Nou is dat echt heel lastig (je moet ook nog een beetje zoeken), maar je beugels moeten echt langer. Je lijkt met je knie echt te ver op het kussen te liggen.

Verder: mijn complimenten voor jou en je paard! Echt, een heel leuk stel zijn jullie. Ik zou zeggen: tempo tempo tempo. Alleen wat er van achteren in gaat, kan er ook van voren weer uit komen (zichtbaar in de aanleuning). De basistempi die ik nu in de filmpjes zie, liggen een beetje aan de lage kant. Probeer hier ook mee te oefenen (vertragen en versnellen binnen draf of galop), zodat je mee controle krijgt over zijn snelheid. Nu ben je veel aan het drijven, je benen zijn ook wiebelig, om hem steeds een beetje aan het lopen te krijgen. Gebruik best een keer de zweep als hij op je been niet actief reageert!

Veel succes en lekker showen met je knapperd!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:41

Nou dat ga ik dan lekker oefenen. Lachen
Ik en Jolanda zaten ook aan een spoortje te denken (rijd ik op manege ook mee) alleen dat zou ik met z'n eigenaar moeten overleggen. Lachen

Bedankt voor de tips, je ziet het resultaat hier op HAW wel weer verschijnen Pling

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:44

lekker veel gaan rijden dan gaan je bewegingen ook beter worden, oefening baart kunst en er ligt echt geen geld tussen voor of op je paard, probeer dat af te leren want als je verder bent wordt het al lastiger ( spreek uit ervaring), maar ik vind het er prima uitzien en ook een hele leuke vos ! Succes met veel rijden en een spoortje heb je niet nodig, eerst voorwaarts maken op je eigen been.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:45

garny95 schreef:
lekker veel gaan rijden dan gaan je bewegingen ook beter worden, oefening baart kunst en er ligt echt geen geld tussen voor of op je paard, probeer dat af te leren want als je verder bent wordt het al lastiger ( spreek uit ervaring), maar ik vind het er prima uitzien en ook een hele leuke vos ! Succes met veel rijden en een spoortje heb je niet nodig, eerst voorwaarts maken op je eigen been.

Maar het paard is geld waard? Schijnheilig
Haha ja dat zal ik af moeten leren. Clown

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:00

Sander_ schreef:
Ik las dat je de beugels eerst langer had, maar daarna korter hebt gemaakt. Ik kan het niet heel goed zien, maar op de 2e foto vind ik je knieën veel te veel gebogen, je zit op een dressuurzadel dus van mij mag je een mooi lang been hebben, waardoor je voet afzakt en je je kuit kunt uitdrukken. Ja

Verder zou ik flink blijven werken aan voorwaarts blijven, dat is wat ik op de filmpjes zie een van de speerpunten lijkt me. Als 'ie voorwaarts is gaat hij vanzelf ook van voren zakken.

Veel succes verder met 'm, 't is een mooi dier!

Had deze nog niet gezien.
Ik probeer ze langer te maken, maar word daar heel wiebelig van. Ik ga er aan werken, maar het zal denk ik niet zo 1 2 3 gaan.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 01:23

Het ziet er netjes uit, en je ziet ook inderdaad dat hij aan het eind beter loopt.
Maar als je hem sneller voor je been wil hebben heb ik altijd geleerd dat je heel veel overgangen moet rijden. Dat mis ik enorm als ik naar de filmpjes kijk. Niet alleen de stap/draf overgangen, maar ook arbeidsdraf naar midden-of uitgestrekte draf is een overgang. Als je vaak genoeg van tempo wisseld, bijft je paard vanzelf meer opletten omdat hij eigenlijk al een hulp verwacht. Mijn paard in ieder geval wel. en die was echt slecht voor het been.
En het is een mooi paard. Ik ben al benieuwd naar je topic over een tijdje Lachen .

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:30

Het ziet er al leuk uit, leuke combinatie. Maar ik vind het paard echt veels te langzaam lopen. Arbeidsdraf okay, maar dit vind ik allemaal veels te traag.

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:12

heey, supergoed gedaan hoor voor de eerste keer, vergeet er niet bij te vermelden da giel een endurance paard is dus hij ook ff om moet schakelen naar dressuur. steeds een stapje vooruit!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:26

Ik vind het er lekker ontspannen uitzien. Je zit er netjes op ( flink op gehamerd in de manege??) en hebt een vriendelijke stille hand. Tempo...tja...dat mag wel iets sneller inderdaad. Maar daar zal je instructrice zo echt wel mee bezig gaan. Dan gaat het nog spannender worden..temopowisselingen, wijken en schouderbinnenwaarts enz. Maar je hebt geen haast denk ik, jij komt er wel! Geniet lekker van je mooie bijrijd paard, want mooi is ie!
En even offtopic...ik heb nu toch altijd gedacht dat jij dat zelf was op je avator.Kijk nu voor het eerst eens in je profiel (schande he?) en volgens mij zie jij er toch anders uit.
Ik ben niet nieuwsschierig, maar wil wel graag alles weten..leg eens uit? ( of is het een geheim?)

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:28

@ aerdenhout dat idee had ik ook inderdaad over de avatar, maf eigenlijk Lachen

@TS een spoortje zou ik niet aan beginnen, zeker niet nu al.
Probeer veel overgangen te rijden en veel te schakelen.
Ga anders als het kan met hem naar buiten, ik begrijp dat het een endurancepaard is dus dan zal dat wel kunnen denk ik. Dan kun je eerst buiten het tempo oefenen, daarna ook in de bak in de praktijk brengen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 20:01

Haha wat een beetje make-up kan doen, dat ben ik namelijk echt zelf. Clown
Nogal een harry potter fan, en toen het laatste boek uitkwam, zijn een vriendin en ik verkleed gegaan. En zo zag ik er dus op het eind van de avond uit. Stond nog in de pzc ook. Ben gewoon helemaal fan van "The dark side" Duivel . Ieder z'n hobby. Vork

@aerdenhout1: Zeker, haha! "Ciska, rechtop, ciska, denk om je ene been (die is een beetje spastisch Huilen van het lachen ciska handen rechtop ciska ademhalen!" Clown

Alleen als ik in m'n eentje naar buiten wil, vraag ik me af of ik wel van het erf af kom. In z'n eentje is hij daar niet zo makkelijk in.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:12

Ik zou echt veeel meer overgangen gaan rijden, je kan nu blijven schoppen maar pas aan het einde komt er dan wat meer uit... Gewoon om de paar passen, stap naar draf, of van draf naar galop, en dan na een paar passen weer terug.
Maak je hem denk ik een stuk alerter mee aan je been Lachen
Verder is het een knap paard Lachen