[AC] filmpje travers onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

[AC] filmpje travers onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 20:06

Ik houd me sinds 3/4 jaar bezig met Academische rijkunst. We hebben hier een subforum voor gevraagd, maar dat is afgewezen, dus dan maar zo.
Rosanne is een bijna 11 jarige Friese merrie. Ze is 2 jr in mijn bezit. We hebben nogal wat ellende gehad met zadels. Ze heeft een verkeerd aangemeten zadel gehad, waardoor ze alle bespiering op de bovenlijn is kwijt geraakt. We hebben eerst veel moeten werken weer aan het vertrouwen, omdat ze zodra ze een zadel zag, helemaal op tilt ging.
We hebben daarna weer een goed passend zadel gehad, maar door het trainen groeide ze hier snel uit. Heb een nieuwe laten aanmeten, maar dat heeft best veel tijd gekost om een goed passend zadel te vinden. Uiteindelijk gelukt, maar er ging iets mis in het productieproces. Daardoor ruim 5 maanden niet gereden en alleen maar aan de hand gewerkt. Nu heb ik sinds 3 weken weer een zadel (tijdelijk) en we rijden weer. Ze is nu in een fase dat ze psychisch weer moet leren loslaten. Heb nu voor de derde keer geprobeerd travers te rijden onder man en was best wel tevreden. We hebben ook sbw en renvers gedaan, maar daar heb ik geen filmpje van.
Let op: academische rijkunst is qua benadering net even wat anders dan de moderne dressuur. Houd rekening hiermee!

Aandachtspunt voor mezelf is vooral ontspannen in mijn schouders, maar dat lukt me niet goed, omdat ik spierproblemen heb.

http://www.youtube.com/watch?v=oh7SGtJhbQg
http://www.youtube.com/watch?v=5KaQMZaEyU4

Nijn

Re: [AC] filmpje travers onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:12

Ziet er niet verkeerd uit hoor Lachen
Zelf zou ik alleen de 2e hoefslag pakken, of een andere willekeurige lijn om zo te voorkomen dat er met de schouder langs het schot wordt gelopen en het hoofd hierdoor naar voren gaat knikken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:12

Ziet er super uit Anke Ja
Is je buitenhand bewust lager dan je binnenhand?

Even offtopic: Moet zeggen dat ik na die galop van Rosanne beste spierpijn heb overghouden die dagen daarna Huilen van het lachen

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:13

Wat houd academische rijkunst dan precies in? (voelt zich blond)
Je mag wat meer ontspannen in je schouders voor zover ik kan zien en ik zou zelf proberen kortere stukjes mee te pakken.
Ik snap goed dat ze het moeilijk vind en daardoor probeert ze net iets te veel met haar kont weer terug te gaan, vandaar.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 20:14

Nijn schreef:
Zelf zou ik alleen de 2e hoefslag pakken, of een andere willekeurige lijn om zo te voorkomen dat er met de schouder langs het schot wordt gelopen en het hoofd hierdoor naar voren gaat knikken.

Ik doe het heel bewust langs het schot, zo heeft ze steun. Zo leer ik het van mijn AR juffie. Renvers rijd ik op 3e hoefslag.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 20:15

magda_90 schreef:
Ziet er super uit Anke Ja
Is je buitenhand bewust lager dan je binnenhand?

Even offtopic: Moet zeggen dat ik na die galop van Rosanne beste spierpijn heb overghouden die dagen daarna Huilen van het lachen

Ik moet nu nog veel ophoudingen maken en die maak ik met mijn binnenhand richting buitenbroekzak, vandaar.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:16

ankem schreef:
Nijn schreef:

Ik doe het heel bewust langs het schot, zo heeft ze steun. Zo leer ik het van mijn AR juffie. Renvers rijd ik op 3e hoefslag.

Ah oke, ik leer juist weer bewust de 2e hoefslag te pakken om zo iets steun te bieden maar straks wel veel makkelijker weg te kunnen sturen Lachen

Ben wel benieuwd waarom je Renvers wel op de 3e hoefslag rijd?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 20:18

Renee__ schreef:
Je mag wat meer ontspannen in je schouders voor zover ik kan zien en ik zou zelf proberen kortere stukjes mee te pakken.
Ik snap goed dat ze het moeilijk vind en daardoor probeert ze net iets te veel met haar kont weer terug te gaan, vandaar.

Ze is aan de hand al genoeg getraind in travers en kan met gemak de hele zijde lopen. Het is alleen voor mij heel erg voelen. Ze is scheef en gooit me het liefst op rechts, terwijl ik op links moet zitten, dus ben dat zelf aan het corrigeren, waar zij ook weer op reageert. We moeten het gevoel samen nog een beetje krijgen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 20:19

Nijn schreef:
Ah oke, ik leer juist weer bewust de 2e hoefslag te pakken om zo iets steun te bieden maar straks wel veel makkelijker weg te kunnen sturen Lachen

Ben wel benieuwd waarom je Renvers wel op de 3e hoefslag rijd?

Een paard loopt liever met het schouder bij het schot (beetje plakken), als met de kont. Gaat een beetje lastig met renvers Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:40

mooi filmpje ! Wel leuk toen je zei uhuh dan meteen de kont weer naar binnen ging.... travers op commando zeg maar

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 07:27

Dat is het voordeel van het eerst aan de hand leren. Je communiceert dan heel veel. Dat helpt nu ook onder het zadel. Haha!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 07:35

Renee__ schreef:

Het is een manier van dressuurrijden waarbij je begint met het aanleren van oefeningen aan de hand, daarna ga je er pas op. Verder streef je ernaar om zoveel mogelijk met been en gewichtshulpen te rijden en met een los teugeltje. Zijgangen zoals travers en renvers komen al vroeg aan bod om het paard soepel te maken en beter te leren ondertreden .......... ik hoop dat ik het goed uitleg ik ben ook maar een beginner, meer info op http://www.paardenbegrijpen.nl

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 08:06

Door de buigingsarbeid je paard beide kanten om even soepel en sterk te krijgen. Rechtrichten dus! Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:39

Hey dat ziet er goed uit!

Ik zie inderdaad wat spanning in je schouders en rug. Misschien heeft het naast je spierproblemen er ook mee te maken dat je paard nog wat meer los moet laten (door zadel problemen ed)?

Rijd je bewust alleen met een bit en niet met de kaptoom erbij?
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 16-06-08 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 09:41

Ja, ik rijd ook wedstrijden, dus wil graag op een trens blijven rijden. Ik vind dat ze beter reageert onder het zadel op bit, dan op kaptoom. Ik heb het een en ander wel geprobeerd, maar dit vind ik het prettigste.

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:33

Hoi Ankem,

Ziet er goed uit hoor, lekker ontspannen. Je ziet Rosanne denken. Knipoog

Ga zo door

Groetjes Priscilla