enten tegen rinho

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

enten tegen rinho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 23:56

wie van jullie hier op bokt hebben hun paarden laten enten tegen rinho??
de meningen van de veeartsen lopen hierover onsetend uit een.mijn paarden worden al jaren geent tegen rinho.dit is wat anderen er ook van denken,voor mijn eigen gevoel.zo heb ik zelf t gevoel dat ik er alles aangedaan heb om een eventule besmetting te verkleinen.
wat vinden jullie van het enten tegen rinho???

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:59

Ja ik denk er eigenlijk ook zo over......je kan door het enten in ieder geval een zo groot mogelijk weerstand helpen opbouwen. Een garantie zal het zeker niet zijn. Wij enten dus ook al jaren naast de gewone voor influenza en tetanus ook tegen rhino.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 00:20

Doen wij ook; geënte paarden scheiden veel minder virus uit. Dus enten doe je niet alleen voor je eigen paard maar ook om uitbraken te vermijden.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 08:21


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 09:08

Ik deed het al, maar nu met een drachtige merrie op stal laat ik ze 2 x per jaar allemaal enten.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 09:20

Nee, heeft te weinig nut. HEt 'parapluutje' is te klein en de bescherming is te kort.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 09:30

Toch niet. Er gaat geen uitbraak voorkomen in een stal waar alle paarden 2 keer per jaar geënt worden, en dat is toch het streefdoel, denk ik. Men heeft gezien dat enten geen effect heeft op de verlammingsvorm, maar je kan rhino wel vermijden door te zorgen dat er gewoon een lage concentratie virusdeeltjes rondhangt in je stal. Dat bereik je dan weer door alle paarden te enten. Tegen de abortusvorm heeft het individueel enten wel zin.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 09:45

Vanavond is het zover enw ordt mijn merrie weer geent tegen Rhino. Ik neem el Roy daarin meteen mee. Ik doe het dus maar voor de zekerheid.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 09:46

Of ze wordne ziek van de enting. Dus ik zou het niet doen. Het volledige zusje van m'n verzorgpaard is overleden, kwam achteraf door de enting. Het paard dat ik dus rij heeft ook rhino gehad, maar die heeft er weinig aan overgehouden (volgens de DA niets, zelf heb ik het idee dat de achterhand meer tijd nodig heeft om sterk te worden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 09:47

Ik deed het altijd wel maar toen stond Lois op een stal waar iedereen verplciht tegen Rhino moest enten.
Later ben ik verhuisd naar een stal waar je niet verplciht was te enten. De DA vertelde me dat het daardoor geen zin had zelf wel te enten en daarom ben ik er mee gestopt.

lore
Berichten: 349
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: Deurne (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 09:55

ik ente tot voor kort twee per jaar mijn paarden tegen rino, nu stelde mijn DA voor om dit niet meer te doen. Paarden zouden teveel van het virus opslaan in het lichaam. Dus nu ent ik slechts een maal per jaar. Zo zie je meningen verschillen. Wel is het zo dat bij ons op stal niet iedereen ent. sommigen enten oo niet tegen griep. (sommigen ontwormen zelfs amper)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 11:13

germie"]
Of ze wordne ziek van de enting. Dus ik zou het niet doen. Het volledige zusje van m'n verzorgpaard is overleden, kwam achteraf door de enting.
[/quote]

Paarden overlijden ook door een tetanusenting, door penicilline-injecties etc. Dat getal is niet kleiner, geen argument dus volgens mij.

[quote="lore schreef:
ik ente tot voor kort twee per jaar mijn paarden tegen rino, nu stelde mijn DA voor om dit niet meer te doen. Paarden zouden teveel van het virus opslaan in het lichaam. Dus nu ent ik slechts een maal per jaar. Zo zie je meningen verschillen.

Ik heb dat hier nog al vernoemd maar meningen tellen niet in de geneeskunde. Als een DA plots van mening is dat droes niet voorkomt bij paarden dan is dat verkeerd. Er zijn alleen feiten die onderzocht worden. Dat er teveel virus zou worden opgeslagen is nonsens. Het vaccin dat je gebruikt is dood virus (er bestaan al wel levende, maar naar ik weet nog niet veel gebruikt), dat plant zich niet meer voort en wordt door het lichaam snel verwijderd. Het enige doel is het opwekken van een reaktie door het lichaam waardoor dat in het vervolg virusdeeltjes sneller zal herkennen. Het lichaam "vergeet" dat na een tijdje, vandaar dat je moet gaan enten om de zoveel tijd.

Iedereen moet zelf de verantwoordelijkheid nemen en mensen die niet enten zijn mede verantwoordelijk voor de grotere uitbraken en de abortussen die ermee gepaard gaan.
Dat het ongevaarlijk zou zijn? Paarden kunnen zeker overlijden aan de verlammingsvorm, dieren kunnen niet meer opstaan, kunnen niet meer plassen en worden geeuthanaseerd. Abortus gedurende de laatste maanden van de dracht is ook niet zo grappig.
Door griep vallen minder doden en toch wordt daar wel massaal voor geënt..... Het probleem voor grote stallen? De prijs van het vaccin...
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 06-02-03 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 11:15

Sjuimpje schreef:
Ik deed het al, maar nu met een drachtige merrie op stal laat ik ze 2 x per jaar allemaal enten.


dit zal niet voorkomen dat als rhino uitbreekt dat ze het veulen niet zal verwerpen. WAnt je kunt met enten voorkomen dat een paard attacties wordt t.g.v. rhino, maar abortus weer niet. Heb ik gehoord van mijn veearts .MAar ja. zoals eerder gezegd; volgens mij hebben alle veeartsen een andere mening en ze spreken elkaar allemaal tegen!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 11:20

Desiree"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik deed het al, maar nu met een drachtige merrie op stal laat ik ze 2 x per jaar allemaal enten.


dit zal niet voorkomen dat als rhino uitbreekt dat ze het veulen niet zal verwerpen. WAnt je kunt met enten voorkomen dat een paard attacties wordt t.g.v. rhino, maar abortus weer niet. Heb ik gehoord van mijn veearts .MAar ja. zoals eerder gezegd; volgens mij hebben alle veeartsen een andere mening en ze spreken elkaar allemaal tegen!
[/quote]

Helemaal verkeerd Desiree. Ik hoop dat je dierenarts dat niet zei. Dat is nu eenvoudig op te zoeken en zou iedereen moeten weten. Het is net omgekeerd. Het werkt niet tegen de verlammingsvorm maar wel tegen abortus..... Ik zoek wel wat info voor jullie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 11:23

Feit is dat je het risico op verspreiding vermindert,
verder is het me aangeraden door mijn da, hij zou mijn da niet zijn als ik hem niet zou vertrouwen.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 11:25

Als het niet tegen de verlammingsvorm werkt, waarom dan ruinen enten? onzin dus.
Nou ja, ieder zijn mening en zolang het niet verplicht is, zou ik het niet laten doen.
Ik ken zelfs mensen die al 20 jaar paarden hoduen en nog nooit tegen influenza en tetanus geent hebben (dat zou ik dan ook niet doen).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 11:35

Zannekin, het is WEL zoals de veearts het letterlijk zei. Zoek het maar eens uit, en ik zal bij andere veeartsen ook navraag doen als ik de kans krijg. Ik wil dit jaar mijn merrie laten dekken en misschien is het dan fijn om mijn paarden dan ook geent te hebben.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 11:38

En dan af en toe eentje zien creperen aan tetanus.... als je dat gezien hebt en nog niet ent doe je verkeerd.
Wanneer krijgt een paard de verlammingsvorm, door in contact te komen met het virus, liefst in grote hoeveelheden. Waar heb je daar de meeste kans op? In stallen die niks enten.... Knipoog

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 11:44

tetanus en influenza zou ik wel 1 keer per jaar doen.
Voor tetanus bestaat nog weer een tegenargument: als je paard een wond krijgt, dan krijgt het alsnog een serum toegedient.
Maar aan de andere kant een klein wondje kan het al geven en daarvoor ga je geen serum halen.
Bovendien zit tetanus bij de influenze in, dus gratis Haha!
Dus de standaard influenza enting vind ik wel nuttig.
Maar rhino dus niet, dan moet je dat zo'n 4 keer per jaar gaan doen. En nog is niets zeker.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 11:55

germie schreef:
Dus de standaard influenza enting vind ik wel nuttig.
Maar rhino dus niet, dan moet je dat zo'n 4 keer per jaar gaan doen. En nog is niets zeker.


2 keer per jaar wordt aangeraden, er zijn vaccins die het combineren samen met influenza.
Voor influenza is de bescherming ook niet goed: die muteren snel en je moet al een recent vaccin hebben met nogal wat stammen erin om het meeste kans op bescherming te krijgen.
Ik vond een artikel over het voorkomen van rhino op fokkerijen en wat te doen in welke omstandigheden...
http://www.hblb.org.uk/servlet/FootPrin ... C8003682B2

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 12:36

O, ik dacht dat het over een enting tegen RHINO ging. Ik had het niet over influenza een tetanus, want mijn veearts zei wel dat dat nodig was en 2x per jaar zou nog beter zijn. MAar hij had het zuiver over rhino.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 12:53

Het artikel gaat toch over Rhino?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 15:02

Ataxie en abortus door rhinopneumonie zijn vooral afhankelijk van de hoeveelheid virus waar een paard aan wordt blootgesteld en de stam van het virus. Er is een stam waarbij het heel moeilijk is om ataxie bij te krijgen (moeten heel veel virusdeeltjes van aanwezig zijn) en een andere waarbij het veel makkelijker gaat.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:09

Ach ja, de meningen blijven verdeeld...
Ik ent wel. Iedereen op stal, twee maal per jaar.

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:27

Bij ons MOET je enten op stal.
Ik vind ook dat het veiliger is, aangezien ik en mijn zus vaak op wedstrijd gaan vind ik het wel belangrijk.