sommige hengstenhouders..

Moderators: Murosch, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

janna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-01 10:21

Ik had het gisteren met iemand over hengstenhouders. Hij vertelde dat Henry, die aan het eind van de weg woont, zijn merrie had laten dekken bij Van Maanen (Ede), door Stravinsky. Helaas niet drachtig, dus ging hij ermee terug. Werd hij uitgelachen!! Haha, is ie niet drachtig?? geen wonder, die hengst is zo populair, dat sperma wordt zo verdund dat het net water is. Maarre, als de meeste merries drachtig zijn, wordt de kwaliteit wel weer beter hoor, dan zal het vast wel een keer lukken Verward . Vreemd he? dat kun je toch niet maken.
En Agenda is gedekt door Biotop, via vd Uytert. Ook niet drachtig. Zij bellen: dat is vreemd? alle merries zijn dit jaar in een keer drachtig geworden van Biotop. Dus zij weer: huh?? en die van mijn zwager dan (is al 2 keer gedekt, en weer niet drachtig). Tja, dat is zo'n apart verhaal.... Dat is een vreemd paard. Nou ja? Ze maken er zo wel een zooitje van zeg!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 10:32

Tja, dan vraag je je toch af wat ze allemaal met dat kwakkie uithalen! Haha!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 10:58

Komt de KI van Van Maanen niet via de HBC stal ??

Dat is een hele rare stal er gaan de laatste tijd wel erg veel hengsten dood daar (overtraind Huilen ).

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

janna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-01 11:02

ik weet niet waar het vandaan komt, ze krijgen het wel ergens anders vandaan. Waar zit die HBC stal eigenlijk??

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 11:08

Uit eindelijk blijkt dat de natuurlijke dekking het meest betrouwbaar is qua kans op drachtig... is niet verdund..

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 11:10

HBC stal zit in Zwolle, Boyd en Tull en T Waal ook wel Stal Schep genaamd.

Ze hebben merendeel Tuigpaarden en zijn qua dekkingen concurrent van Zilfia´s Hoeve met Manno, Fabricius en Patijn.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 11:35

Wij brengen onze merrie latijd weg, kan ze gelijk gescant worden zodat we het zeker weten.

Uitgezonderd ons veulen van vorig jaar, meer daara over in mijn profiel

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 11:50

onze hengst dekt ook altijd natuurlijk en ook 5 dagen lang zolang de merrie hengstig is.We hebben ookal hengsten van anderen bij ons op stal ter dekkening eghad en deden we het ook zo.
Naar lang zeuren is 1 van de merrie's nu hopelijk drachtig van de hengst waar ik zo gek van ben.
De eigenaar zag die hengst eerst niet zo zitten maar ik wel helaas dekt deze niet natuurlijk dus laten we hopen dat het gelukt is met die KI.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 08:12

Ik kom nu een beetje voor de hengstenhouders op want ik werk daar nu (zeer objectief ben ik dus). Stravinsky dekt echt heel veel (weet ik want ik rijd hem), gaaf beest trouwens. Ze verdunnen het sperma inderdaad maar de kwaliteit is heel goed. Misschien is ze op het verkeerde moment geinsemineerd of was de baarmoeder niet helemaal goed, vuil of zo. Het kan altijd dat een merrie niet drachtig is. Dat kan aan zoveel dingen liggen dat het niet eerlijk is de hengstenhouder de schuld te geven. Ik heb mijn merrie daar staan en daar wordt ze bijna dagelijks gevoeld of ze geinsemineerd kan worden. Als een merrie niet drachtig is, is dat voor de hengstenhouder ook een strop hoor, hij verliest daar ook op. Nou, ja dit was weer even een verdedigingetje. Groetjes Suzanne

Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 08:14

Als ik ooit een hengstje krijg, vraag ik dekgeld voor drachtigheid! Niet drachtig? gratis opnieuw! Ik leef er toch niet van! HAHAHA

I love all my animals!!!! to everybody a big [MagNiet]../upload/445/kusjuh.gif[/MagNiet]

janna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 09:46

Even weer terug, Suzanne. Die hengstenhouder zei dat dus tegen de merrie eigenaar. Dat vind ik dus wel een beetje belachelijk. Je gaat toch niet je klanten uitlachen, en zeggen dat ze toch wel niet drachtig zullen worden, omdat dat spera zo verdund is? Dat doe je toch niet? Leuk trouwens dat je Stravinsky rijdt! Mooi beest, zo te zien op het plaatje. Ga je hem ook uitbrengen in de competitie?

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:04

Voor Nimber: Het heeft absoluut geen zin om een hengst dagelijks dezelfde merrie te laten dekken. 1. het sperma blijft minstens 48 uur in leven. 2. de merrie produceert een bepaalde hoeveelheid antistoffen om bacteriéle infecties te voorkomen. Als je haar te vaak laat dekken heeft ze te weinig antistoffen en dus eerder kans op een niet geslaagde dekking. Beter is het om om de dag te dekken. Dit scheelt de hengst ook de nodige deksprongen wat weer minder rugklachten oplevert.

Gast912

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 14:44

Ik vraag me toch af of er geen regels zijn om de kwaliteit van het sperma te garanderen. Volgens mij moet het sperma een minimaal aantal zaadcellen per ml, oid bezitten. Het aantal levende zaadcellen per ml. is per hengst verschillend. Dat bepaald ook of er uit een sprong 8 of 20 rietjes kunnen worden gehaald. Verdunning mag dus niet ten koste gaan van de kwaliteit. Anders zou ik zeker een klacht indienen bij het KWPN zodat zij de zaak kunnen onderzoeken.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 15:59

wij doen het altijd zo vroeger deed ie het al zo met de hengsten en nu we weer een goedgekeurde hebben (sinds 3 jaar)
doet de eigenaar het weer zo.
grappige is dat van alle merrie's er maar 1 gust is gebleven en die eigenaar heeft de merrie oplaten voelen en toen moest het met 1 dekking goed zijn niet dus...

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 16:08

Ik heb ook niks te zeggen over mijn hengstenhouder. Ik heb Jurga laten dekken door Paddox bij de Nieuwe Heuvel, ook KI. Ze deden ontzettend veel moeite voor me, geen problemen gelukkig. Nu hopen dat ze drachtig blijft...Ilo.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie