zadels laten controleren

Moderators: Murosch, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

germie

zadels laten controleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 08:00

Gisteren is de zadelmaker geweest. 3 paarden en 3 zadels gecontroleerd.
1 was ooit op maat gemaakt voor een groot smal paard. Moest nu op een kleiner en breder paardje. dit betekent dat de hele kussens opnieuw gevuld moeten worden. Het zadel ligt nu te hoog en moet dus omlaag (het ligt er zeg maar op). De hele rug werd opgemeten.
Het andere zadel was ooit op maat gemaakt voor een g root smal paard, en hiervan moeten alleen de kussens wat bijgevuld worden. Dit zadel wordt dan op 2 paarden gebruikt.

Toen m'n eigen zadel. Ik heb het nu 2 maanden en na 2-3 maanden moest ik het even laten controleren. Ik zat volgens de man praktisch recht, hij kan dat namelijk direct zien aan het zadel als iemand scheef zit.
Sommigen zitten zo scheef dat je dat direct aan de kussens kunt zien. Niemand is volledig recht zegt hij. Maar goed, een leuk om te weten dat ik niet echt scheef ben Knipoog Hij wilde de beugelriemen nog even controleren, of ik die niet ongelijk had laten worden (anders maak je de kussens eerder scheef), maar nee, die waren nog beide even lang (ik verwissel ze wekelijks)
Hoewel ik verder nog geen klachten had, kon de zadelmaker al wel zien dat het zadel begon te zakken. Hij zag meteen waar straks bijgevuld moet worden. Ik mag er nu nog wel op rijden. Met 2 maanden moet het bijgevuld worden ongeveer.
Voor de zekerheid mat hij nog eens de hele rug van het paard (wat ook al in z'n boekje stond) en dus met een paar maanden laten opvullen.

Het verbaasde mij enigzins dat er nu al sprake is van opvullen van m'n nieuwe zadel. Tuurlijk was mij dit al verteld voordat ik het kocht. Maar wat als ik nu gewoon een zadel elders had gekocht? dan had ik straks met een paar maanden al met een niet passend zadel gezeten. Ben toch wel blij met dit beetje extra service Haha! Haha!
En als ik een ander paard ga rijden wordt het weer gratis aangepast.

Wie heeft nog meer zulke service?

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 09:47

Wat voor zadel heb je dan?

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 10:39

Stubben. Maar dus wel via een zadelmaker. Deze man past de kussens aan aan het paard. Hij beweert dat 95% vna de paarden toekan met een standaard boom. Met de kussens doe je de rest. Dus of meer vulling erin, andere vorm enz.
Bij mij is achter bijvoorbeeld wel 3 cm extra opgehoogd t.o.v. de standaard keilkussens (de zadelmaker koopt overigens een zadel zonder keil in, keil wordt er door de zadelmaker ingemaakt.
Hij meet de bolling/holling en de vorm van de rug vna het paard. De kussens vult hij dan op de juiste manier op. De kussens maakt hij los van het zadel tijdens het vullen (zoals het ook hoort, maar in 99% van de gevallen niet gedaan wordt). Ik heb hem het al zien doen bij een ander zadel.
Als ik hetzelfde zadel bij Divoza had gekocht (de stubben siegfried VSS), dan had ik dus nu al problemen gehad, het zadle had vanaf het begin te ver achterover gelegen en na enige maanden gebruik misschien ook al wel op de rug gedrukt. Ik ben verder niets duurder uit dan bij een andere ruitersportzaak.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik geen eigen paard heb, maar wel af en toe verschillende paardne rij. Ik wil gewoon een zadel dat over 20 jaar nog goed is.

enige nadeel: je bent je zadel ene paar dagen kwijt als ie opgevuld moet worden.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 10:57

Is het die ene man in Groningen? (jij woont toch in Grunn?)

:){

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 11:11

Ja, Kimmy Haha!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:26

En het begint met een K zeker Knipoog

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:30

Ik heb mijn zadel vanaf september en heb het ook pas geleden op laten vullen. Vond het ook vrij vroeg maar mijn instructeur zei dat het nodig was.

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie