Staatsbosbeheer tegengekomen......

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:22

Desiree schreef:
Nederland is te vol, zoveel bossen zijn er niet. En als er dan een klein stukje bos is moeten er niet mannetjes met wijsvingertjes komen zwaaien dat je er niet mag komen. Ik hou me niet aan die regels want dan laat ik me een hoop ontnemen en daar heb ik geen zin in. Ik werk, ik betaal belasting en dan wil ik genieten van mijn hobby! Dan moeten ze niet durven aan mijn kop te zeiken! En ik geef gewoon een vals adres op, dat heb ik wel geleerd na 1 boete!


Geldt dat alleen voor ruiters of ook voor motorcrossers, 4x4 rijders, paintballers, wandelaars met loslopende honden, enz enz....
Wij wonen dus midden in het bos en je schrikt als je ziet wat mensen allemaal menen te mogen doen in het bos.
Niet alleen bovenstaande voorbeelden maar wat dacht je van bijv. het dumpen van afval.
Ik vind het altijd apart, mensen die overal commentaar op hebben maar zelf denken dat regels er alleen voor anderen zijn.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 00:44

Tja...ben nog nooit betrapt, maar mandy en ik reden in een bos waar je eigenlijk een penning moest hebben. Op een gegevenmoment komen er twee haflingers (+ ruiters *LOL*) op ons afgerdeden. MAndy: "Boswachters rijden op haflingers".... Nou...daar gingen we...keihard het bos door, over een smal paadjes....heel stuk..en toen zoeffffffff...weg oversteken en bos uit. De haffies zaten maar acher ons aan, tot aan die weg....

Kom ik een paardagen later op de ponyclub, zegt een lesgenoot: Ik zag je nog in het bos, ik was samen met mijn nicht, om haar haflingers in eht bos, maar je sjeesde heel hard weg Verward.... *OOPSSSSS*

Een ander keer, we waren op 'trektocht' (groot woord voor 2-daags-heen-en-weer-rit). We ontbeten aan het begin van het bos op een parkeerplaats, en een man, in t groen Knipoog stond de hele tijd naar ons te kijken..wij dachten, again, dat het meneer de boswachter was....wij drufde het bos niet is..We reden de parkeerplaats weer af, opweg naar een ander ingang Bloos (schijterds...) dus we komen langs die misschien-wel-een-boswachter-man....Vraag ik heel onschuldig: Weet u of we hier een kaart nodig hebben??

Hij zij..thank god...."vast wel, maar ik zou lekker gaan rijden als ik jullie was, er is heus geen controle...."

Dank u wel gelukkig-toch-geen-boswachter-man-ook-al-bent-u-in-het-groen

Haha!:D

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:45

Ik houd me ook altijd keurig aan de ruiterpaden, die zijn er tenslotte niet voor niets.
Als men had gewild dat je het hele bos door mag rijden, hadden ze die paden niet hoeven maken.
En op het strand draai ik ook keurig om bij het bord verboden voor paarden.
Ik ben het met Homiafortuna eens dat je je maar beter aan de regels kunt houden, zodat we iig nog de bossen in kunnen.

Btw Rieja, voetgangers op het strand passeer ik overigens niet altijd in stap, want anders kun je alleen nog maar stappen. Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:49

Fitzroy schreef:
Als men had gewild dat je het hele bos door mag rijden, hadden ze die paden niet hoeven maken.


Zo redeneert de gemeente Rijssen ook, maar van onderhoud hebben ze nog nooit gehoord. Als je iets van de mensen verlangt, moet je er wel voor zorgen dat het ook praktisch uitvoerbaar is.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:54

Karin schreef:
[Zo redeneert de gemeente Rijssen ook.
[/quote]


Misschien heb ik wel de logica van een ambtenaar, hoe zou dat toch komen Schijnheilig ?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:31

Het wordt een lang verhaal, maar goed, daar gaan we dan:

Apple en de politie

Zoals iedereen ondertussen wel weet rij ik op het strand bij Katwijk. In de winter mag je overal rijden. In de zomerperiode mag je na half 8 's avonds wel richting Noordwijk, maar niet richting Wassenaar. Ga je richting Noordwijk dan kom je voor Noordwijk een verbodsbord tegen. Heen en terug naar dat bord is ongeveer 45 minuten. Als je heeeeeel langzaam rijdt dan kun je er een uur van maken en als je flink doorrijdt ben je met een half uurtje uit en thuis. Niet echt ideaal dus.

Wil je in de zomer een beetje leuke 2 uurs rit maken dan moet je dus eigenlijk richting Wassenaar. De eerste 15 minuten van je rit kom je dan voor de boulevard van Katwijk langs (en dus ook de laatste 15 minuten..). In de zomer mag je hier niet rijden, maar de manege-eigenaar vraagt elk jaar een vergunning aan waardoor hij een ontheffing heeft. Tot zover nog niets aan de hand....

Inmiddels al weer drie jaar terug had hij wel een vergunning, maar daar stond op 'strand' ipv 'zuidstrand'. De strandpolitie beweerde dat de vergunning alleen geldig was voor het noordstrand (waar altijd al gereden mocht worden, dus het heeft geen zin om daar een vergunning voor aan te vragen).

Op een mooie zomeravond waren wij rond kwart voor 8 vertrokken voor een twee uurs rit. Grote groep, alle manegepaarden mee, toeristen, kinderen, duitsers noem maar op. Mooie rit gehad. Fijn gereden. Tegen half 10 's avond waren wij weer ter hoogte van de boulevard van Katwijk. Om bij de manege te komen moesten we alleen nog voor de boulevard langs en dan waren we thuis.

Op dat moment komt er een politiejeep met 1 agent erin met vliegende vaart op ons af gereden. De agent stapt uit, houdt ons aan en zegt dat wij geen geldige vergunning hebben om hier op het strand te rijden. Om een lang verhaal kort te maken: van hem moeten we de boulevard op en over de weg verder rijden. Half 10 's avonds, bijna niemand meer op het strand. Hoogzomer dus de hele boulevard vol met wandelaars, fietsers, auto's en toeristen. Wij zitten daar met onze groep manegepaarden en ruiters die we niet goed kennen. Nu zijn die paarden wel goed strandmak, maar verkeersmak is een ander verhaal.

Manege gebeld en overleg gepleegd. Manege geeft ook aan dat het onverantwoord is om over de boulevard te gaan. De agent zou ons een boete geven, maar moest eerst overleg plegen met zijn coordinator over de hoogte daarvan. Wij geven aan dat we niet over de boulevard gaan omdat dat met deze groep onverantwoord is. Hij noteert onze namen en wij rijden (tegen zijn zin) verder (ondertussen stonden we daar natuurlijk al enige tijd stil dus die paarden werden er ook niet gezelliger op, mijn paardje beet nog bijna de agent toen hij probeerde haar aan te halen).

De week daarop besloot de manege-eigenaar mee te gaan met de rit. Zelfde plaats, zelfde tijd, zelfde agent, zelfde verhaal. Manege-eigenaar heeft toen geroepen: 'je weet wel wie ik ben en waar ik ben te vinden en ik rij nu gewoon door'. Zoals jullie begrijpen hebben wij er nooooooit meer iets van gehoord. Geen boete gehad en elk jaar wordt er nog steeds een vergunning verstrekt.

Deze vergunning wordt wel steeds strenger en nu is er bijvoorbeeld sprake van dat de paarden die daar in pension staan een plaatje aan het hoofdstel krijgen ter herkenning. Er komen nl weleens klachten bij de politie binnen over paarden op het strand (volle rengalop voor de boulevard langs, geen rekening houden met andere mensen, paardenmest etc etc etc). Helaas is niet vast te stellen of dat paarden 'van buiten' of van de manege zijn. Dmv de plaatjes wordt nu gehoopt de 'goeden' van de 'kwaden' te scheiden. Maar goed, het is afwachten hoe het dit seizoen gaat.

Hehe. Nog nooit zo'n lang verhaal getypt. Succes met lezen!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:45

Karin"]
[quote="Fitzroy schreef:
Als men had gewild dat je het hele bos door mag rijden, hadden ze die paden niet hoeven maken.


Zo redeneert de gemeente Rijssen ook, maar van onderhoud hebben ze nog nooit gehoord. Als je iets van de mensen verlangt, moet je er wel voor zorgen dat het ook praktisch uitvoerbaar is.
[/quote]

Bij ons is het onderhoud ook niet altijd geweldig.
Met name tijdens de wat nattere perioden is het een ramp.

Verder zijn er 'ruiterpaden' die zo smal zijn dat je er alleen in stap slingerend doorheen kan, en een enkel ruiterpad dat eventueel in galop genomen zou kunnen worden, maar dan wel nog geen 100 meter, anders heb je kans dat je een voetganger bij de bocht omver galoppeert. Haha!
We houden het dus meestal maar op een drafje.

Aan de straat van de manege kun je op verschillende plaatsen het bos ingaan, maar aan de andere straat, aan de andere kant van het bos dus, kan het maar op 1 plek.
Daarvoor moet je eerst een heel eind over een 80 km weg zonder fietspad of redelijke berm, waar ze je half van de sokken rijden...

Als je dan eindelijk via die weg het bos in gaat, moet je eerst langs het bos een heel eind, met aan de andere kant een diepe greppel...
Paarden die iets schrikken of druk worden van koeien: route niet nemen want er lopen achter de greppel in de wei koeien.

En op een pad van maar 1 meter breed (met slecht onderhoud door zijtakken nog maar 50 cm breed waardoor je bijna de greppel inzakt) ga ik echt niet lopen wanneer het wat drassig is...

Dus eerst zo'n kwartier omrijden naar de andere kant van het bos: is wel beter om te doen. En dan is het ook heerlijk!
Wel een klein bos, een uurtje hou je het uit, met af en toe een klein stukje pad dat je al gehad hebt. Knipoog Maar wel leuk om te rijden!
Echter niet alle paden waarop ik rij zijn aangegeven als ruiterpad, maar anders ben je gauw uitgekeken hier en kun je eigenlijk weinig kanten op dan weer richting de weg zeg maar. Tong uitsteken

Gelukkig is het hier wel allemaal platteland, en zijn er redelijk wat straten die 'rustig' zijn en waarin heerlijk in de berm gedraafd kan worden.
Dus 'naast' het bos kun je ook terecht. Wel af en toe veel stappen bij loonbedrijven en een stort, vanwege de machines die daar bezig zijn, maar over het algemeen ben ik wel tevreden!

Alleen dat onderhoud van de ruiterpaden... tja het is moeilijk, maar het komt ook vaak op vrijwilligers neer. Mensen die dus zich belangeloos inzetten voor de natuur en samen met de boswachter een paar dagen gaan snoeien.
Ik zou best mee willen helpen maar mijn conditie laat dit gewoon niet toe.... Frusty Liefhebbers hier aanwezig? *LOL*

Verder zijn er inderdaad ruiters die het voor anderen verknallen. Ik ken een jongedame van rond de 14 jaar die samen met haar vriendin altijd lekker gaat crossen in dat bos bij ons.
Ook als het dus geregend heeft (gevaar schijnt ze niet te kennen) en ze crosst dan alle paden kapot... Boos!
We kunnen niks bewijzen en er zullen ook wel anderen zijn die dit doen, maar jah... Ben al blij dat de pensionklanten op de manege het rustig aan doen in het bos, als ze er al komen, met dit slechte weer meestal niet.

Weet iemand nog een leuke route in oost-gelderland, dichtbij Didam?
Of wil iemand eens samen met mij, zo gauw ik wat beter ben, een buitenrit bij ons in de buurt maken?
Stuur maar een pbtje!
Paard op de trailer zetten en hoppa, vanuit de boerderij hier kunnen we dan zo vertrekken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:09

Van het najaar in Appelscha/Smilde, reden we over een stuk route (andere kant "oude Willem" richting Smilde) dat plotseling dood liep. Niets aangegeven, zomaar een lint over het pad en daarachter alles omgeploegd. Toen heb ik toch even gezworven buiten de ruiterpaden om de weg terug te vinden hoor. Hetzelfde stuk terugrijden was niet zo aantrekkelijk... Bij ons heb je eigenlijk in de bossen amper een ruiterpad. Overal verboden. Het enige ruiterpad is omeploegd door de machines die bomen wegslepen en echt een vieze natte bende. Helemaal kapot gerededen en niet door paarden!!! Je kan ook geen fatsoenlijk rondje rijden. Minumaal 4 uur ben je dan onderweg, ook nog over een pad dat illegaal verhard is met puin zodat als je geen ijzers hebt, de paarden er kreupel op gaan lopen. Vroeger was het een prachtig zandpad (zandlaan van Beetsterzwaag naar de Hemrik waar Dees woont). Nu ga ik er niet meer voor mijn lol langs Boos!