verboden te rijden in natuurgebieden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

verboden te rijden in natuurgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 15:32

VROEGER (sjee wat klink ik nu oud Haha! ) kon je nog overal onbesuist rondrijden. Tegenwoordig is van elk stukje bos, natuurschoon en uiterwaarde officieel natuurgebied gemaakt met als gevolg dat je er óf helemaal niet meer mag rijden, óf alleen op de paden en dan ook nog een een entreebewijs moet betalen! (Drunense Duinen, ik wist dit nog niet tot de hoefsmid gisteren langskwam en me hier over vertelde) Jammer dat het op zo'n manier moet in Nederland, ik ben absoluut voor natuurschoon, maar zonder dat bordje officieel natuurgebied was het er ook al en ik zie niet in waarom het dan op zo'n manier moet...erg jammer! Merken jullie ook dat je minder goed buitenritten kunt maken dan vroeger?

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:17

Ik heb geen vergelijkmateriaal want vroeger reed ik nog geen paard. Nu heb ik de luxe van bossen tot aan de grens (zitten wel wat dorpjes en wegen tussen) en eindeloze polders. We hebben veel ruiterpaden hier in de buurt en een heerlijke tankbaan waar je flink kunt crossen. Maar dat de Drunense duinen betaald moest worden wist ik niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 17:04

ik merk wel dat als het aan natuurmonumenten ligt, (waaronder ook brabants landschap valt) dat er weinig van natuur te genieten valt voor ons ruiters!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:40

Even gericht op de Drunense Duinen: daar moet je inderdaad al een hele tijd een (dag)vergunning bij je hebben, of een jaarvergunning natuurlijk. Kost je 1 Euro per dag.
Je moet op de ruiterpaden blijven,maar die ben je in de duinen in no time kwijt. Als je maar niet op fiets- of wandelpaden gaat rijden, of door jonge boompjes, dan hoor je nergens van hoor.

Op zich vind ik het wel logisch en heb ik er niet zo'n moeite mee. Het onderhouden en beschermen van zo'n gebied kost veel geld, en ruiters zijn best een flinke belasting voor zo'n gebied. Alleen vind ik wel dat bv mountainbikers dat ook zijn, en die hoeven geen cent te betalen, en dat is dus niet eerlijk.
Maar ja, wat doe je ertegen? Een hek om een natuurgebied zetten? (ja,dat kan, zie de Hoge Veluwe)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:42

Sonja, mountainbikers moeten ook betalen in de Drunense Duinen. Mijn vriend is aangehouden door de boswachter (ook op MTB) en moest ter plekke een vergunning kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:44

Net goed!!!!! Haha!
Gelukkig, dan bestaat gerechtigheid dus toch nog (soms) !

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 20:02

Ik kan het me ergens ook wel voorstellen hoor. Een ruitertje met paard dat zich netjes gedraagt geeft niet zo'n probleem. Maar 10 paarden die flink door de duinen raggen richten veel schade aan.

Helaas zijn er altijd mensen die het voor anderen verpestenen daardoor worden er extra strenge regels gezet.
Alhoewel ik me er soms mateloos aan erger. Rijd ik ergens kalmpjes te genieten, komt er een kerel aan op een crossmoter die mij aanhoud en me vraagt of ik eens achterom wil kijken. Want ik had heel veel sporen achtergelaten.
Met een poeslief stemmetje vroeg ik of hij ook eens achterom wilde kijken.... Wie maakt wat nou stuk Verward
Soms meten ze een beetje met twee maten Boos!

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 20:04

Bij ons heb je grote delen met bos en heide, heerlijk om te rijden dus. Wat echter wel jammer is is dat je volgens mij een vergunning/ruiterbewijs moet hebben, je moet op ruiterpaden blijven enz.
Dit geldt trouwens ook voor honden; officieel mag je ze niet los laten lopen, en zwemmen in dat heerlijke meertje zit er dan ook niet in.. Boos!
Maarja, de eigewijze nederlander houdt zich hier toch niet aan Scheve mond Wel jammer dus maar goed ik denk ook wel dat het belangrijk is de natuur te onderhouden.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 20:19

Ik vind dat ze meer ruiterpaden aan moeten leggen,
dan kun je veel beter buitenritten maken,
en hoef je ook niet meer over schelpenpadden!!!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 20:53

Lindy schreef:
Ik vind dat ze meer ruiterpaden aan moeten leggen,
dan kun je veel beter buitenritten maken,
en hoef je ook niet meer over schelpenpadden!!!


Oke,dit heb ik dus weer niet geschreven.Er zit weer iemand op mijn naam,en ik verander mijn wachtwoord al steeds! Boos!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 20:54

Bij ons rijden we meestal in het militaire domein van Brasschaat, mooie omgeving, bossen, meertjes, en helemaal paardgericht Lachen. In de zomer is het er helemaal leuk, dan is er een dag dressuur, springen en cros. Twee keer is er een fuif: crosbal (tussen dres/spring en spring/cros). Er is ook een heel groot deel met speciale crossprongen dus, 'meertjes', beken, grote grasvlaktes etc. Allemaal dus voor de cros! Echt fantastisch!

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:34

Door dat onbesuisd rondrijden van vroeger zijn we nu dus gebonden aan de ruiterpaden. Er werd zoveel stuk gereden, dat men overgegaan is op ruiterpaden. Ik heb in een ander soortgelijk topic hier ook al op gereageerd. Blijf a.u.b. ook op de aangegeven ruiterpaden, anders kunnen we straks helemaal nergens meer buitenrijden. (ja, in de stad, totdat ze daar over de paardenpoep gaan klagen).