schimmeleigenaren: hoe houden jullie je paard wit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 00:22

Poetsen poetsen en poetsen, zijn benen en staart was ik wel met shampoo.
Zijn lichaam is eigenlijk bijna altijd schoon, hij is namelijk een beetje ijdel Haha!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 01:02

Geen idee Haha!
Op foto's lijkt ie zooo ontzettend spierwit!! Maar als je dichtbij gaat kijken Bloos .
Ik poets hem meestal 2 keer. Een keer grondig voor het rijden (hij staat ook buiten in de wei of bak dus rolt veel) en nog een keer vlug na het rijden. Verder was ik hem veel als het weer warmer word.

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 09:07

Inderdaad veel poetsen. In mijn poetskoffer zit standaard een poetsblokje. Eerst rossen en dan bij de erge vlekken het poetsblokje er over heen. Werkt perfect, alleen heeft mevrouw Drakenstein de neiging om zich altijd op dezelfde plekken vies te maken. Dan moet je dus uitkijken dat je je paard niet kaal schuurt. Frusty Verder heeft mijn witte monster de gewoonte om af en toe uitbundig te zijn en haar hele hoofd op te maken, inclusief oogschaduw en rouge. *LOL* Is altijd een hele klus om haar dan weer toonbaar te maken.

Wintertijd is lekker makkelijk omdat ze op stal haar deken op heeft. Scheelt ook weer een hoop poetswerk. In de zomer gaat ze gewoon vaak onder de douche. Oude wijvenshampoo (lees zilvershampoo) doet wonderen, vooral voor haar staart.

Als ze wedstrijd of keuring heeft zorg ik dat ze de dag ervoor grondig gewassen en gepoetst is, vervolgens haal ik alle mest uit haar stal en strooi ik haar extra dik op.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:22

Een meisje bij mij op stal poetst haar schimmel met kooltjes. (voor de bbq). Die legt ze in het water, haalt ze eruit, laat ze een beetje drogen en gaat ermee over haar paard. Eerst wordt ie zwart, maar dan met een borstel erover en hij is mooi wit. Volgens mij heeft ze al een jaar geen rosborstel meer in haar handen gehad.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:47

Mijn schimmeltje is eigenlijk nooit echt smerig. Ze staat met deken om in der stal dat wel zodat er nog wel wat schoonblijft. Het enige wat altijd goor is zijn haar staart en haar hoofd. Altijd zijn deze 2 dingen geel. Maar even poetsen en het is er af en na het rijden haar staart en benenafspuiten en haar staartje is ook weer wit.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 12:27

Mijn bonte met erg veel wit Tinkertje is tot mijn verbazing ook een redelijke ijdeltuit. Tenminste vergeleken met haar moeder die in een brandschone stal een giga-drol neerlegt en er vervolgens heerlijk middenin gaat liggen. Fayette staat op krul en ik probeer een altijd zo dik mogelijk laag te hebben zodat alle pisplekken naar beneden zakken en zij daar dus niet in kan liggen en verder helpt zij goed mee door haar drollen zo strak tegen de muur aan te leggen dat ze er ook niet in kan liggen . Verder poets ik (iig 's zomers) veel, en gaat er sinds twee weken elke week de onderkant van haar staart in de was en verder doe ik er eigenlijk niet zoveel aan. Ik lig ook niet zo wakker van een vlek meer of minder, ik heb toch al gevlekt paard Haha! De shampoos die ik gebruik zijn zilvershampoo, gewone shampoo en cremespoeling, allemaal van het Kruidvat.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 12:46

Veel poetsen Haha!
Als het niet te koud is, wil ik hem ook nog wel eens onder de slang zetten, maar Sevin houdt er zo van om vies te worden, dat het eigenlijk nutteloos is. Tong uitsteken

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 13:11

Ik heb sinds september een schimmeltje. Nu in de winter heb ik hem onder dek gaan. Elke week was ik zijn staart met de goedkoopste Aldi shampoo. Verder heb ik nog Equilux. Niet zulks denderend spul, maar voor nood is het wel te doen.

Voor de rest heel veel poetsen en de stal goed schoonhouden!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:44

Sharif is ook voor het grootste deel wit.
hij staat op zaagsel en als ie in de bak gerold heeft gaat ie meestal in zijn stal ook nog rollen (denk ik).
Hij is in ieder geval altijd weer schoon als ik de volgende dag kom (nat paardje poetsen heeft toch geen zin) dus ik denk dat ie het zo doet,

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:57

Mijn tinker krijgt een "natuurlijke douche", meneer is nogal fijngevoelig en een schijtluis, hij is bang van alles, borstels incluis ... dus gewoon in een stevige regenbui buiten! Ik hoop wel van hem het te leren hoe hij kan genieten van een borstelbeurt, want eerlijk ... z'n rug is wel netjes na een flinke plensbui, maar z'n buik, oksels .... onder z'n manen ... Misselijk

belcanto
Berichten: 33
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 20:42

ik heb ook een schimmeltje en hij gaat altijd rollen in de modder. daarom heb ik hem nu een zomerdeken omgedaan zodat ie nog een beetje wit blijft. maar nu zijn alleen z'n benen en nek vies en dat is echt geen gezicht want voor de rest is ie helemaal mooi wit. zodra er modder op je paard zit zou ik niet gelijk eraf halen maar wacht tot het gedroogd is ookal ga je rijden want als je het er gelijk af gaat borstelen krijg je van die vlekken die je blijft zien en als je ff wacht tot het opgedroogd is en daarna gaat borstelen gaat het helemaal weg( bij mij tenminste)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 20:47

Ik doe op zich niets bijzonders en hij is toch altijd behoorlijk schoon! Hij heeft nu dan een zomerdeken op (jaja in de winter *LOL* ) En ik poets hem bijna elke dag, maar niet superuitgebreid ofzo. ALS ik hem was (maar dna alleen met goed weer en met goede reden) gebruik ik zilvershampoo van het kruidvat. Helpt prima! Ik gebruik het voor staart, sokken, manen en lichaam! Voor de sokken gebruik ik ook wle eens betadine vanwege de mok en dan worden ze ook aardig wit van Lachen Zolang ze nat zijn lijken ze trouwens nog wel geel, maar zodra ze droog zijn, heerlijk wit!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 21:46

Zo'n borstelblok is inderdaad ook wel handig (zo een waar je ook de horsel-eitjes mee van de benen haalt!). Je kunt ze trouwens bij Divoza ook bestellen. Equilux is idd niet zo'n denderend spul vooral als het paard er bang voor is (Lucky dus!), verder vind ik ook niet dat het helpt om die vlekken weg te krijgen. Maarruh... poetsen werkt volgens mij nog altijd het beste. Want als je te veel wast is het ook niet gezond voor de huid...

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:28

Ik rij tweemaal per week op dezelfde pony en dat is ook een schimmel. Helemaal schoon krijg ik hem niet maar wel dankzij die schuurblokken krijg ik er een groot deel meeschoon. Tijdens een wedstrijd was ik hem eerst en dan krijg ik hem helemaal schoon.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 09:39

Wat goed helpt voor witte voeten/sokken: Lekker door de zee rijden (is nog gaaf om te doen ook). We hadden een strandrit van de Tinkerverenging en na afloop waren Katinka`s sokken en staart echt spierwit! Hoe het precies werkt weet ik ook niet, misschien eens een emmertje zeewater mee naar huis nemen en thuis proberen.. Knipoog

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 16:11

Ja, dat kan best maar niet iedereen heeft een zee naast de deur! Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 16:50

Deken op! Party!! Scheelt enorm!

Verder veel poetsen, losgooien in een modderige buitenbak (klinkt gek, maar de volgende dag stralend witte beentjes!), wassen met zilvershampoo Lachen

Buddels ziet er lekker uit hoor. Hij is overigens bont, geen gehele schimmel Haha!

M_99
Berichten: 320
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 19:07

ik en mijn zus die heeft een tinker hebbe van dat spray en als je dat erop spuit en in laat trek en je gaat er met een harde borstel over is het weg bv urinevlekken enzo en ja kan het ook in de manen doen anti klit spray is het gewoon maar het werkt ook heel goed voor vlekken

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:46

Ik betwijfel alleen of het ook gezond is voor de huid? het is niet voor niets anti-klit voor de MANEN? Ik weet niet hoor, maar het klinkt me een beetje raar in de oren...

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:52

dat is plien der grootste probleem tarzan is niet van haar (al heeft ze er wel bijna alles over te zeggen) maar hij mag geen deken op ook niet buiten niet eens een regen deken Verward
maar wat mikkie zei zou ik toch eens proberen Knipoog

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 21:41

Je blijft maar doorzeuren over dat kooltje gedoe he!! Knipoog
Ik weet neit of het helpt en misschien probeer ik het wel, maar het lijkt me niet zo gezond voor longen ed.
En misschien is hij er ook wel allergisch voor? Je weet het nooit.
Maar ik zal, om jou blij te maken het eens proberen ok Thirza?? Schijnheilig

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 21:47

En Thirza: Tarzan is niet lelijk!!!!!! En zeker geen gedrocht! Knipoog Haha! Tong uitsteken

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 15:14

hahaha sorry ik heb even LOL!!! (ik heb niet gezegd dat ik hem lelijk vind!)

maar ik denk echt dat het helpt dat kool.