Wat vonden jullie van de test van onderleggers BIT

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Wat vonden jullie van de test van onderleggers BIT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 11:42

Wat vonden jullie vna de onderleggerstest in BIT?
Ik vond het 3 keer niets. ZE meten niet bij het bewegende paard, terwijl dat veel belangrijker is dan statische proeven.
In mijn ogen is een goed passend zadel met sjabrak voldoende. Een gelpad maakt de kamer ook smaller en veroorzaakt zo weer drukplekken als je pech hebt.
De winnaar, dat polypad vind ik enorme ondingen. Die blijven niet netjes onder je zadel liggen omdat er geen model inzit en je ze niet vast kunt maken aan het zadel. Ik vind ze ook veel te dik.

Het enige pad/onderlegger die ik wel wat vond is die schapenvacht. Daar geloof ik wel in. Maar die heb ik niet nodig en is mij ook te duur.

Dat oranje schuimrubber heb ik zelf ook een jaar meegereden. Na enkele keren rijden vormt het rubber zich wel naar de rug. Ik had overigens een zwarte uitvoering, misshcien dat dat nog wat uitmaakt. Het hielp bij een achterover gekanteld zadel prima de zit weer normaal te krijgen. Verder had ik niet het idee dat het drukte, maar toen een daaleman werd aangeschafd heb ik nooit meer anders gereden (onderlegger kon je bij wijze van weggooien, was niet meer nodig).

Ik heb verder nog wel positieve ervaring met de alfa gelpad. Deze helpt toch wel heb ik het idee, maar wederom gaat het hier om een niet volledig goed passend zadel.

kortom geef mij maar gewoon het ordinaire sjabrak. Hoe denken jullie hierover?

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:58

Ik was afgelopen vrijdag bij de longeerclinic van lammert haanstra in wanroij, hij begint met het eerste paard, meteen een longeersingel om, komt er een wijsneus met de opmerking (vergeef me de bewoordingen) dat zij er toch echt wel een pad onder zou leggen omdat dan de druk beter verdeeld zou worden. mij zus en ik allebei in de lach, pfff, weer een die denkt dat je met geld alles kunt kopen en dat dat dan ook meteen beter is. Nee, ik denk dat je beter een hele goede zadelmaker je zadel kunt laten aanpassen aan de rug van je paard en dan een goed zittend dekje eronder. Ik denk dat je eerder aan een pad toekomt als je een paard hebt met een hele gevoelige rug, maar dat is mijn mening...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:13

lieke2 schreef:
Ik denk dat je eerder aan een pad toekomt als je een paard hebt met een hele gevoelige rug, maar dat is mijn mening...


en dat is nou precies de reden waarvoor ik een pad gebruik! een action trouwens! Haha!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:38

Ik reed eerst ook altij met een Action pad. Heb een aantal maanden geleden zelfs een nieuwe gekocht. Nog nooit gebruikt. Heb een zadel van Daaleman aan laten meten en heb van verschillende mensen gehoord, dat als een zadel helemaal goed zit, je helemaal niets onder moet leggen.
Dus nu rijd ik met sjabrak en zadel, zonder onderlegger.
Ik ben het mer Germie eens: De test was slecht. Het was een niet veel zeggende test. al ben ik wel van mening dat dan zo`n lamssjabrak heel goed zou zijn.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:44

Ik reed altijd met de alfa gel nooit problemen mee gehad. Het zadel heb ik gekocht toen Lodewijk amper 3 was en inmiddels is hij een stuk zwaarder geworden.
Nu heb ik een nieuw zadel wat dus idd het beste ligt met alleen een dekje.
Alleen ik heb meerdere paarden en niet echt het geld om voor elk paard een eigen zadel te kopen.
Dit zadel zal op het ene paard dus wat beter liggen dan op het ander en dus zal ik dat tzt oplossen door er weer een gelpad onder te stoppen.
voorlopig ligt ie dus onderin de kast

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:03

Citaat:
Ik denk dat je eerder aan een pad toekomt als je een paard hebt met een hele gevoelige rug, maar dat is mijn mening...


Idd! En daarom gebruik ik hem ook!
Ik merk dat het heel goed de schokken op vangt, niet alleen voor het paard, maar ook voor mij! En ik gebruik trouwens een alfa gelpad en verbaasde me er eigenlijk over dat die als een van de slechtste uit de test kwam!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:36

In principe als je zadel goed past hoef je er niets meer tussen te stoppen. Ik heb voor de hengst nu een eigen zadel gekocht, maar heb er nog een 2e naast voor andere paarden. Dat zal wel eens niet helemaal mooi liggen, maar niet iedere eigenaar zal je het zadel meegeven dat bij het paard hoort (of er zelfs een hebben om mee te geven) dus dan moet je compromissen sluiten. Ik heb een Action gelpad gekoht omdat die zoveel dunner is dan de goedkopere pads. Verder rijd ik het liefst met zo min mogelijk poespas, ik wil geen hele dikke dingen ertussen.

Lieke2: Verward Verward Verward Wat heeft het willen gebruiken van een onderlegger onder een longeersingel te maken met denken dat voor geld alles te koop is?

germie: ik vind tests uit Bit altijd waardeloos. Ze gaan ook altijd af op de mening van 1 enkele lezer. Grappig om te lezen maar veel wetenshap wordt er niet bedreven. BTW ik vind Polypads juist weer heel fijn. Ik wil juist mijn dekje niet aan het zadel vastmaken omdat het dan altijd sheef trekt. Het ligt veel beter als het er los onder ligt. Van dekjes knip ik de lusjes vooraan dus altijd af.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 17:35

Kan iemand mij vertellen of zo'n polypad net zoiets is als een Anky-pad.
Die heb ik en bevalt mij goed.

Ook ik ben van mening dat veel van die tests in BIT weinig wetenschappelijk onderlegt zijn, dat vind ik wel jammer. Daar zou je veel meer aan hebben.
Ik heb ook een gelpad van ik geloof Alfa (?) in de kast liggen, rotding, blijft niet goed onder het zadel liggen.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:48

Ja, ik heb het ook gelezen. Ik heb een (goedkope) Global, die dus niet goed uit de test komt. Ik kan dat ding wel wegpleuren volgens mij.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:53

Ik heb er een bontje onderliggen sinds kort, maar dat komt omdat mn pony een hele tijd heeft stilgestaan wegens een blessure en dus nogal wat kilotjes is aangekomen (hij heeft gewoon echt een buikje gekregen!!! haha, vet lollig Haha!) en daardoor schoof het zadel telkens een beetje naar voren, het bontje heeft daar wel tegen geholpen, ik heb em nu eigenlijk niet meer nodig, maar het is wel lekker zacht voor zijn rug en het lijkt wel stoer, dus ziet ie er nog steeds onder Haha!