Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 13:55

Het moet toch niet gekker worden! Tegenwoordig moeten zo vroeg mogenlijk alle knopjes erop zitten, waarom houden zoveel mensen zich niet bezig met het welzijn en gezondheid van een dier? Ik kan me daar zo kwaad over maken! ik lees nu een advertentie op een verkoop site incl. foto's van een jaarling gevlochten, en gezadelt en al!
mijn vraag: WAAROM???

Moon

Re: Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:57

waarschijnlijk om te laten zien hoe braaf deze jaarling al is Rolleyes
Die mensen beseffen niet dat het paardje nog eigenlijk een baby is

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:58

ik vind het idd ook niet normaal :S

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 13:59

maar het is niet alleen in de paarden zo hoor, ik werk in een dierenwinkel, en mensen willen het liefst konijntjes die net uit de baarmoeder getrokken zijn! En pups die op 5 of 6 weken al het nest verlaten! Je wil toch een dat gezond is? Waar goed mee omgegaan is? En een goede verzorging heeft gehad? Die basis is zo belangrijk!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:02

Dit is toch niet normaal! Zoals al eerder gezegt, dit paard is nog een baby!

Heb je trouwens de link van die site? Clown

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:56

meen je niet..!!
naja, als die mensen zo graag willen dat het paard slechte rug krijgt, dan moeten ze dat vooral gaan doen.
Zulke mensen sporen gewoo niet (sorry dat ik het zeg, maar is wel zo)
Pas vanaf 3 jaar een zadel op de rug.. en niet eerder.. echt.. zulke mensen die ken ik wel......

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:01

Echt te belachelijk voor woorden indd!!

AaronYve

Schandalig gewoon, ik snap ook niet dat mensen dat zelf niet inzien.
Zag laast een 2 jarige, had ik op gereageerd, kreeg mailtje terug ja hij is al zadelmak. WAATTT??? Huilen
Maar je hebt het met alles, mensen die hun hond/pup veel eten geven want anders is ie zo zielugh.. ja intussen loopt zo'n dier wel wat een behoorlijk overgewicht rond wat super slecht is.
En ze zien het gewoon niet in Verdrietig
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 15-08-08 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

tja alles moet steeds vroeger. op 3 jarige leeftijd moete ze al wel minimaal oefeningen uit het M kennen en worden ze al met spore en slof gerede

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:03

Zo werd ik met 3 al op de skies gezet!

Maar ff serieus! Idd belachelijk! En zich dan straks afvragen waarom het paardje er geen zin meer in heeft..je doet er alleen niks aan, helaas!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:05

Jeanine84 schreef:
Zo werd ik met 3 al op de skies gezet!

Maar ff serieus! Idd belachelijk! En zich dan straks afvragen waarom het paardje er geen zin meer in heeft..je doet er alleen niks aan, helaas!

Als we met z'n allen dat dachten dan waren we nergens meer....

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:07

Echt vind het ook verschrikkelijk.
Pony van 2,5 helemaal zadelmak, nogwat speels maar nee hoor, dan krijgt hij een tik!
Niet normaal gewoon. Rolleyes

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:09

Dat is wel lekker, kan je er tenminste zo mee weg rijden! Haha!

Nee ff zonder dollen. Het is natuurlijk abnormaal. Het zijn in principe nog baby's, maar als je het ontdekt is de schade vaak al toe gebracht.

Aaron ik snap jouw reactie op Jeanine, maar ze heeft wel gelijk. De meeste mensen die zich met dit soort praktijken bezig houden krijg je toch niet aan t verstand dat het niet zo hoort..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:10

Sja, ik krijg misschien iedereen tegen me, maar ik vind gewoon gezadeld prima voor een jaarling. Nergens schrijft de TS dat het beestje bereden wordt op de foto of dat er staat dat het echt al zadelmak is.

Eens een zadeltje op een jaarling leggen kan echt geen kwaad. Daar wennen ze alleen maar goed aan. Er wordt ook niet gezegd dat het beestje dit lang moet dragen elke dag? Wie weet doen die mensen dat gewoon eens een keertje per week, een minuutje, meer niet. Is dat zo dramatisch? Ik vind van niet. Moest het beestje nu bereden zijn, dan wel, maar dat staat hier niet.

Moest het beestje nu bereden zijn, zou ik ook absoluut tegen zijn Knipoog

Trouwens, wat is er mis met gevlochten te zijn?

Ik vind ook dat een paard in de beginjaren in de kudde hoort om op te groeien. Maar ik wou dat mijn paard toen ook wat meer in mensenhanden was geweest. Die kwam hier als jaarling met een halster om voor de tweede keer. Die kende 0.0 verder. En dan is het een pak moeilijker om ze alles nog te leren Knipoog

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 16:31

Tieneke schreef:
Sja, ik krijg misschien iedereen tegen me, maar ik vind gewoon gezadeld prima voor een jaarling. Nergens schrijft de TS dat het beestje bereden wordt op de foto of dat er staat dat het echt al zadelmak is.

Eens een zadeltje op een jaarling leggen kan echt geen kwaad. Daar wennen ze alleen maar goed aan. Er wordt ook niet gezegd dat het beestje dit lang moet dragen elke dag? Wie weet doen die mensen dat gewoon eens een keertje per week, een minuutje, meer niet. Is dat zo dramatisch? Ik vind van niet. Moest het beestje nu bereden zijn, dan wel, maar dat staat hier niet.

Moest het beestje nu bereden zijn, zou ik ook absoluut tegen zijn Knipoog

Trouwens, wat is er mis met gevlochten te zijn?

Ik vind ook dat een paard in de beginjaren in de kudde hoort om op te groeien. Maar ik wou dat mijn paard toen ook wat meer in mensenhanden was geweest. Die kwam hier als jaarling met een halster om voor de tweede keer. Die kende 0.0 verder. En dan is het een pak moeilijker om ze alles nog te leren Knipoog

Ik heb zelf een jaarling, en af en toe doe ik ook spelenderwijs dingen met hem, langs verkeer lopen, wat licht grondwerk, (stil staan als ik stil sta, mee lopen, ect) hij heeft ook wel eens een handoek of iets op z'n rug gehad, geen gewicht maar wel iets wat ie voelt, een zadel vind ik zelf weer wat veel van het goede, ook al ondervind een jaarling misschien geen lichamelijke schade, het kan ook emotionele schade aanrichten, ik vind het prima dat mensen bezig zijn met hun jaarling, want dar heb je later alleen maar profijt van, maar ik vind dit net even te ver gaan!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:37

Ik vind dat niet Lachen Het verkeer in is imo misschien zelfs veel meer belastend dan een zadeltje ophebben. Grondwerk kan ook schadelijk zijn, vooral mentaal, als je het te lang en te snel doet.

Alles kan schadelijk zijn, maar nergens is hier zekerheid of er wel schade is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:38

qt_shetties schreef:
maar het is niet alleen in de paarden zo hoor, ik werk in een dierenwinkel, en mensen willen het liefst konijntjes die net uit de baarmoeder getrokken zijn! En pups die op 5 of 6 weken al het nest verlaten! Je wil toch een dat gezond is? Waar goed mee omgegaan is? En een goede verzorging heeft gehad? Die basis is zo belangrijk!

En wat doe je dan met een veulen wat zich stierlijk verveelt? Zo'n beest wat constant uit is op nieuwe prikkels en alle het nieuwe wat je hem aanbiedt als een spons opzuigd en dan trots rondlopen: "kijk eens wat ik kan". En nee, dat is geen vermenselijking; als je een jaarling los mee laat lopen aan de wagen en dat beest trekt aan z'n touwtje de wagen? Wat moet je met zulke enthausiastelingen? In de opfok? Drie jaar niet aankijken? Dat beest was dood geweest tegen die tijd.
Ook hier geldt: It all depends............ en als je dat door de advertentie heen kunt zien, kun je goud geld verdienen.....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:40

die van mij heeft ook toen ze 1 was al van alles o haar rug gehad hoor. ook zadeltje. niet aangesingeld ofzo, maar wel om al te laten wennen dat ze overal aangeraakt kon worden...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:40

Een onbegonnen probleem/discussie. Haha!

Laat ze maar doen wat hun denken dat goed is, als het echt zo fout is, komen ze dat over een paar jaar wel tegen.
Wie zegt dat 3 jaar niet veel te vroeg is? Iedereen roept wel dat het pas vanaf dan mag, maar ook dat kan veel te vroeg zijn.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:42

Och dit wordt weer zo'n topic.. Clown Uiteindelijk zal er niemand zijn die het ermee eens is namelijk. Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:43

Ach, om er een gewoon zadeltje op te leggen... Als dat niet ineens hopla op het paard gegooid wordt, maar er rustig wordt naartoe gewerkt... Paarden zijn niet van suiker.

Wij laten onze kinderen ook al met volle boekentassen rondzeulen, is ook niet goed. Toch doen we het.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 16:56

ik ben ook absoluut eens dat je met een jaarling best wel bezig kan zijn, je hoeft het natuurlijk niet 3 jaar in een opfok te gooien en er niet naar om te kijken. maar ik vraag me af waarom alles tegenwoordig allemaal ze snel moet? terwijl zo'n beest misschien nog 30 jaar mee kan. het is niet mijn idee geweest om eindeloze discussies of rellen te veroorzaken op bokt, ik snap gewoon niet waarom.

Nyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:58

misschien hebebn ze die zadel er alleen op gezet voor de foto om het er mooier te doen uitzien. Ik denk niet dat er al iemand op rijd e.d.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:58

Wie weet is het een beestje zoals "ikke" hierboven beschrijft. Waarom niet zo snel, als het beestje het prima oppakt en het geen kwaad kan? Zo kan je het ook draaien.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:04

qt_shetties schreef:
ik ben ook absoluut eens dat je met een jaarling best wel bezig kan zijn, je hoeft het natuurlijk niet 3 jaar in een opfok te gooien en er niet naar om te kijken. maar ik vraag me af waarom alles tegenwoordig allemaal ze snel moet? terwijl zo'n beest misschien nog 30 jaar mee kan. het is niet mijn idee geweest om eindeloze discussies of rellen te veroorzaken op bokt, ik snap gewoon niet waarom.

Inderdaad, je kan best met je veulen/jaarling/twenter al het een en ander doen. Een stukje wandelen bijvoorbeeld. Of oefenen op bentjes optillen (wordt vaak niet gedaan). Een beetje aan de gehoorzaamheid werken is ook een goed idee, maar niet alvast even zadelmak maken... Daar is een jaarling echt te jong voor. Zo is het nu eenmaal, en eigenlijk zou iedereen dat gewoon moeten respecteren.