Dit is te zielig gewoon!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 09:54

Fries schreef:
2. Lielle: er zijn genoeg plaatsen waar je voor minder dan 300 gulden in de maand 's winters je paardje kan wegzetten. Goed zoeken is voor jou misschien een oplossing? Natuurlijk zal het dan een groepshuisvesting worden, maar dit is voor het paard gezelliger. En uiteindelijk neem je het gemiddelde per maand, of zie ik dit verkeerd? Dus 's zomers 150 's winters 300 is 225 per maand. Bij mij staan trouwens pony's all in voor 90 Euro per maand met pensioen.


Bij ons in de buurt (regio Den Bosch)? Dacht het niet! Ik wil Trammelant ook niet ergens 200 km verderop hebben staan, want dan verpietert hij. Hij heeft ten eerste voldoende medisch aandacht en verder een hoop TLC (knuffelen en aaien) nodig. En doe niet zo neerbuigend over 'goed zoeken'. Ik wil graag zelf in de gaten kunnen houden hoe het met hem gaat, en niet 2 keer per jaar gaan kijken of hij nog leeft.

PS Ja, ik voel me aangevallen, terwijl we nota bene Trammelant een prachtig pensioen gunnen!
PS2 Ethelate, thanks!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-01-03 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 10:13

avantilover schreef:
Iemand die ik ken heeft ook gewoon een paard met atrose staan, het maakt haar niets aan dat ze er niet op kan rijden, omdat ze van hem houd Lovers en op de andere kan ze ook rijden.
Ik vind het een super goed plan van fries, en van dat wegteren klopt echt niets paarden vinden het super op de wei met nog een maatje, en trouwens wat is er nou moeier dan ze een goed oud dagje te geven? Lachen Snap het echt niet dat als je paard nietmeer zo goed het doet om hem naar de slager te brengen Lips are sealed Jeetje dan hou je echt van je paard....


En waarom mensen shetlanders kopen? Omdat ze super gaaf, liev aangehankelijk, onduigend verrasent knuffelig zijn Lovers Elise is zo gaaf en ik kan er nog zoveel mee, springen mennen rijden wandelen, spellen knuffelen Zo dat zijn denk ik wel genoeg redens


Avantilover, hoeveel oude paarden heb jij gehad? Betaal jij iedere maand f 500 om je paard te stallen? Het voorbeeld dat je noemt hierboven (vet gedrukt) geeft ook aan dat het wel wat makkelijker is om een oud paard te houden als je toch nog een andere hebt om te rijden. En ik weet uit ervaring dat Trammelant dus echt wegteert op de wei, hij heeft zijn hele leven altijd in het middelpunt van de aandacht gestaan en dat kun je hem niet zomaar ontnemen na al die tijd.

En, ik zou dus geen shetlander kopen, tenzij als gezelschap voor mijn sportpaard. Ik heb een paard voor de wedstrijden, dat is mijn hobby en niet om naar te kijken.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 10:49

Nou ja, zoals ik je al ge-PB't had (als antwoord op jouw PB-tje), was het richting jou niet aanvallend bedoeld hoor. Ik vind het voor Trammelant juist een mooi initiatief, aangezien dit al eerder genoemd was vond ik het niet nodig dit erbij te zetten, maar bij deze dan. Ik had bij jou alleen een opmerking dat het niet zo duur hoeft te zijn (terwijl je dit wel zo liet voorkomen). Het zou jammer zijn, als mensen beslissen hun paardje geen pensioen te geven, omdat ze ervan uitgaan, dat ze 270 Euro per maand kwijt zouden zijn.

Daarnaast wordt er (dus niet door jou) geopperd dat een paard met artrose beter afgemaakt kan worden, omdat zo'n beestje geen leven meer heeft. Hier ben ik het dus niet mee eens en jij blijkbaar ook niet, aangezien je aangaf dat Trammelant zelf ook artrose heeft.

Hier komt trouwens meteen de andere kant van het op te zetten initiatief naar voren. We zitten er namelijk aan te denken, om particulieren de mogelijkheid te geven om middels een maandelijks te betalen premie een pensioen voor hun paard te kunnen afkopen. Hierdoor spaar je dus voor zijn pensioen zolang je nog plezier van je paardje hebt. En is de kostenpost uiteindelijk ook niet zo groot.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 10:56

Ik had er per PB ook al op gereageerd, maar we zijn dus weer vriendjes *LOL*

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:01

Inderdaad Haha! .

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 13:09

Fries schreef:

Hier komt trouwens meteen de andere kant van het op te zetten initiatief naar voren. We zitten er namelijk aan te denken, om particulieren de mogelijkheid te geven om middels een maandelijks te betalen premie een pensioen voor hun paard te kunnen afkopen. Hierdoor spaar je dus voor zijn pensioen zolang je nog plezier van je paardje hebt. En is de kostenpost uiteindelijk ook niet zo groot.


Dit zou ik dus nooit doen. Ten eerste is er een grote kans dat een paard helemaal niet aan zijn pensioen toekomt en waar blijft dan mijn gespaarde premie?
Ten tweede: welke garantie heb ik dat jij over pakweg 15 jaar nog steeds ruimte, mogelijkheden en zin hebt om mijn paard een pensioen te geven. In zoveel jaar kan er heel veel veranderen.

Kortom, voor mij zou het risico veel te groot zijn.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 13:45

Daarom is het natuurlijk een pensioenfonds, als we je die garantie niet zouden kunnen geven, zouden we er niet aan beginnen dunkt mij Knipoog . Het zou ook nogal vervelend zijn, als je zelf al die jaren aan pensioen betaalt en als je dan 65 bent, de pot leeg is. Zo werkt het niet. Als je zelf voortijdig komt te overlijden, valt je pensioen ook weg. Wij willen kijken of dit op te lossen is, door een korting te geven op het volgende paardje.

Daarnaast komen ze ook niet bij mij te staan, want zo veel ruimte heb ik niet Knipoog .

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:33

Hoe wil je die garantie blijven geven Fries?

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:58

Apple"]
[quote="Sjuimpje"][quote="Marije"]
Op mijn vorige manege brachten ze paarden die het werk op de een of andere manier niet meer aankonden, naar vrienden met een grote wei, een rusthuis o.i.d. Daar was ik altijd wel erg blij mee!
[/quote]
Geloof je dat?
Zo ken ik er ook nog een paar
[/quote]

Tegenover de kinderen wordt het op de manege waar ik rij altijd: 'verkocht aan een boertje in Frankrijk' genoemd.
[/quote]

Op de meeste maneges zijn ze inderdaad oneerlijk tegenover de kinderen, maar bij mijn vorige manege niet, zoals ik al zei:

[quote="Marije schreef:
Het is WAAR! Ik heb zelf nog 2 paarden opgezocht. Die stonden heerlijk te genieten van hun oude dag in een paardenrusthuis.
En ALS ze afgemaakt werden, werd dat ook echt verteld...

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:03

Miran schreef:
Hoe wil je die garantie blijven geven Fries?


Dat vraag ik me dus ook af, bij de grote pensioenfondsen voor mensen zit er een dijk van een organisatie achter maar wat kan jij voor garantie bieden?

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:25

Ik denk dat iedereen verschillende opties kan noemen om zijn paard te houden of in te laten slapen. In geen van alle opties lijdt het dier pijn. Tsja tenzij iemand zo'n beest koste wat kost wil laten leven ondanks ernstige artsose of wat voor ziektes dan ook.

Als zowel pensioen geven in de wei als in laten slapen niet ten kosten van het dier gaan, wat maakt het dan nog uit. Het beest merkt er niets van of ie dood is. Is iemand in de gelegenheid zo'n beest een pijnloos pensioen te geven is dat zijn/haar eigen idee/recht.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:39

Percy schreef:
Dat vraag ik me dus ook af, bij de grote pensioenfondsen voor mensen zit er een dijk van een organisatie achter maar wat kan jij voor garantie bieden?


The same to us Lachen .

Als je tegen de tijd, dat het allemaal op poten is gezet het fijne ervan wilt weten, kan je gewoon info aanvragen hoor .

En Merilyn, inderdaad is het iedereens eigen recht, maar waarom moet je dan weer 'koste wat kost laten leven ondanks ernstige artrose' naar voren halen Verward . Zoals ik al zei: kom eens kijken. We hebben ook een lief veulentje erbij sinds een week, dus twee vliegen in één klap.

Je hebt gelijk dat dergelijke paarden in een box van 3x3 24/7 niet goed gedijen, maar anders.................. come and take a look!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:27

Voor mij persoonlijk is het niet van belang. Ik heb eigen land en ik hou ze gewoon zelf, ook als ik ze niet meer kan rijden.

Maar ik vraag me gewoon af hoe je dat organisatorisch denkt te gaan realiseren en ik vraag me af of daar wel interesse voor is. Persoonlijk zou ik het dan liever in eigen hand houden door elke maand een bedrag opzij te leggen. Dan heb ik ook een leuk spaarpotje maar kan ik zelf de keuze maken waar ik het paard van zijn pensioen laat genieten.
Want hoe garandeer je dat er straks een plaats vrij is als er een paard aan zijn pensioen toe is en hoe garandeer je dat de afspraken straks nagekomen kunnen worden?

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:59

En wat als een paard al jong niets meer kan, zoals Bolivia van Manon 2. Zou dat paard misschien nog 20 jaar opgevangen kunnen worden?