Politie staakt onderzoek naar paardenbeul!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Politie staakt onderzoek naar paardenbeul!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 10:41

Weet niet of ik het hier neer moet zetten maar ik vond het toch het vermelden waard (lees je een keer de krant krijg je gelijk dit voor je neus):

POLITIE ZET STREEP ONDER RECHERCHE-ONDERZOEK NAAR PAARDENBEUL
Enschede - De politie heeft het onderzoek naar de reeks paardenmishandelingen in de regio stop gezet. Het onderzoek zit op dood spoor en heeft geen enkele aanwijzing opgeleverd die kan leiden naar een verdachte. Naar aanleiding van een daderprofiel heeft de politie wel enige tijd twee personen op het oog gehad, bevestigt een woordvoerder. Maar juridisch was er geen enkele rechtsgeldige verdenking of aanwijzing, die een aanhouding of nader onderzoek naar deze personen konden rechtvaardigen.
Al ruim een jaar wordt met enig regelmaat een paard ernstig mishandeld, diverse keren met fatale afloop. 'Alles is uit de kast gehaald om een dader te vinden. Meer kunnen we niet meer doen. Het onderzoek naar de mishandelingen wordt weer opgepakt als er nieuwe aanwijzingen opduiken, of als zich opnieuw een mishandeling voordoet', aldus politiewoordvoerder C. Westerhoff.

Er is geen onderzoek verricht naar drogeringssporen op een handschoen, die bij de laatste mishandeling opdook. De 'Stichting tegen zinloos geweld tegen dieren' had die bij de politie afgegeven. 'De handschoen is in de prullenbak beland.' Tot grote ontsteltenis van de Stichting. Voorzitter H. ten Napel verweet de politie vorige week al belangrijk bewijsmateriaal - de handschoen dus - te laten liggen. Op dat moment had hij echter alleen nog maar een vermoeden dat er geen onderzoek op was gedaan. Ten Napel is ervan overtuigd dat de paarden voor hun foltering - vaak rond de geslachtsdelen - worden gedrogeerd. Die kennis zou het vinden van een dader wellicht vereenvoudigen, meent de Enschedeƫr. Volgens hem kon de handschoen daarom belangrijk bewijs opleveren.

De politie ontkent de waarde van de handschoen. 'We hebben al in eerder stadium bloedonderzoek gedaan op een van de dieren. Daaruit bleek dat er van drogering geen sprake was. Medische deskundigen noemen dat ook dat ook vrijwel uitgesloten. Voor ons staat vast dat de dieren niet gedrogeerd zijn.'
In het onderzoek heeft de politie, behalve het daderprofiel, onder andere ook een geografische daderanalyse laten maken en landelijke en Duitse gegevens verzameld over overige dierenmishandelingen. Ook zijn talrijke goederen onderzocht, die in de omgeving van de mishandelingen zijn aangetroffen. Zoals een injectiespuit. Uit laboratoriumonderzoek zou blijken dat die echter niets met de mishandeling te maken had.
Ten Napel riep vorige week op tot een e-mailactie, waarin mensen hun onvrede moesten uitspreken over het gebrek aan speurzin door de politie. Het is niet duidelijk in hoeverre daaraan gehoor is gegeven door sympathisanten.

Bron: TC Tubantia, donderdag 23 januari 2003.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:19

Misschien iets voor bij Nieuws?

En ik kan op zich wel begrijpen dat ze het gestopt hebben... hoe jammer t ook is dat de dader(s) niet is/zijn gepakt.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:25

Ik heb een paard verzorgd wat is mishandeld door die paardenbeul. De eigenaar van dat paard is Henk ten Napel.
Hoewel ik geen goede ervaringen gehad heb met Henk ten Napel, vind ik het wel sneu voor dat paard dat de dader nooit gevonden is...

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 13:34

snowdon schreef:
Misschien iets voor bij Nieuws?

En ik kan op zich wel begrijpen dat ze het gestopt hebben... hoe jammer t ook is dat de dader(s) niet is/zijn gepakt.

Zekers maar daar mag ik het niet plaatsen Huilen Knipoog En er was op het moment dat ik het plaatste geen moderator on-line vandaar dat ik het hier maar heb neergezet.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 13:35

Marije schreef:
Ik heb een paard verzorgd wat is mishandeld door die paardenbeul. De eigenaar van dat paard is Henk ten Napel.
Hoewel ik geen goede ervaringen gehad heb met Henk ten Napel, vind ik het wel sneu voor dat paard dat de dader nooit gevonden is...

Yep, ken hem en het paard ook. Vriendin van me stond met haar ruintje destijds ook op die stal waar het gebeurt is. Ken Henk zelf niet maar ik heb al meerdere verhalen gehoord over hem.....