een goed boek.. stukje eruit..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

een goed boek.. stukje eruit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 12:09

Leren Voelen


Vaak wordt beweerd dat maar enkele ruiters geboren worden met dat mystieke, ondefinieerbare “gevoel”.
En dat gewone stervelingen, u en ik dat nooit zullen bereiken.
Ik ben het daar niet mee eens, als alle ruiters vanaf dag een geleerd zou worden hoe ze het gevoel kunnen herkennen zou het dat mystieke tintje niet hebben.
Iedereen heeft tenslotte gevoel in zijn achterwerk, iedereen kan waarnemen wat er onder hem gebeurt.
Maar dan moet wel verteld worden hoe.
Het is waar.
Sommige mensen hebben het geluk over een betere coordinatie te beschikken dan andere.
Dit maakt het voelen ongetwijfeld een stuk gemakkelijker.
Zo hebben sommige zowel naast het paard al erop een bepaalde verstandhouding met het dier dat gekoppeld is aan een aangeboren talent.
Persoonlijkheid en stemming van het paard te peilen.
Deze mensen treft u zelden aan, maar wanhoop niet er is hoop voor iedereen.

De eerste fase.

Ik ga er graag vanuit dat gevoel in fasen kan worden gemeten.
De eerste fase op de schaal van gevoel is eerder passief dan interactief, de ruiter leert de volgorde van de bewegingen van de paardenbenen onder hem in alle gangen herkennen.
Vanaf de eerste dag leer ik beginners herkennen wat er onder hem gebeurd,
Uitertaard eerst in stap, zodat ze niet krampachtig hoeven te blijven zitten op het paard, en tijd hebben om na te denken over wat ze voelen.
Als beginners zo leren rijden, leren ze ten minste de grondbeginselen van gevoel zoals een kind het alfabet leert.
Mijn vroegere trainers vroegen me vaak of ik kon voelen welk achterbeen werdt neergezet.
Tot mijn grote frustratie kon ik dat niet.
Pas toen ik mijn eerste klassieke les kreeg leerde ik hoe dat moest, de instructeur vroeg me welk onderbeen naar voren werdt gebracht en als die de grond raakte waarop ik antwoorde het niet te kunnen voelen.
Vervolgens vroeg hij of ik de heupen van het paard om de beurd voelde zakken.
Hij legde uit dat als de linkerheup van het paard zakt.
Het zijn linkerachterbeen naar voren brengt en dat daarom mijn linkerzitbeenknobbel dan zakt.
Voor rechts gold hetzelfde,
Het was zo’n eenvoudige uitleg.
Ik was dan ook woedend toen ik me bedacht dat ik dit van jongs af aan had kunnen weten maar niemand had me ooit verteld hoe en wat ik moest voelen.
Met plezier had ik die instructeur het tienvoudige van het lesgeld betaald.
Het was alsof mij de sleutel werdt toegerijkt van een deur die jarenlang voor mij gesloten was.
Door het openen ervan werden de geheimen van het gevoel onthuld ook mijn rijstijl en de manier waarop ik paarden trainde verbetereden aanzienlijk.
Ik had er nooit van durven dromen.
Na die uitleg was ik in staat meer zelf uit te zoeken.
Ik kende de beenzetting van paarden in alle gangen.
Het duurde dan ook niet lang voor ik wist dat mijn zitbeenknobbel zakte als het paard zijn achterbeen onderbracht.
En ik voelde dat als mijn zitbeenknobbel omhoog en naar voren werdt geduwd dat dat het moment moest zijn waarop er gewicht russte op dat achterbeen en het paard ermee afzette.
Ik ontdekte ook dat als mijn zitbeenknobbel in stap of draf zakte de schouder naar achteren bewoog en naar voren als mijn zitbeenknobbel omhoog werdt geduwd.
Vanaf dat moment kon ik eenvoudig uitzoeken hoe ik bij het lichtrijden het bewegen van de diagonale been paren kon voelen.
Dit komt later in dit hoofdstuk aan de orde.

Bent u er heel zeker van dat u dit goed kunt voelen?
Probeerd dan ook de buik van het paard onder u heen en wee rte voelen bewegen.
Laat uw benen in stap de beweging van de buik volgen die beweegt naar rechts als het linkerachterbeen naar voren komt. en naar links als het rechterachterbeen onder wordt gebracht.
Een van mijn leerlingen, die al jaren reed zonder te hebben geleerd hoe ze de latera;e bewegingen van de paardenrug moest voelen, ondekte het en riep " het is net of de benen van het paard mijn eigen benen zijn geworden!"



Zo voor de mensen die het een interesant boek vinden het heet verlichte rijkunsten en t is geschreven door Heather Moffett.

Ik kan iig zeggen dat ik het een geweldig boek vind.
Heerlijk geschreven en ik denk dat menig instructeur er echt wat aan heeft..
Overgens ook gewoon mensen die paardrijden!!!!

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten


Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 13:17

NIEMAND HIER REACTIES OP?

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:24

Nja, ikke.. Haha!

Wil het boek van je lenen, maar dat wist je al *LOL*

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 13:27

hehehehehe Haha!
Je bent de eerste op de wachtlijst Haha!
Er zijn er nu 4 op de wachtlijst.
nummer 5 heeft een wachttijd van ongeveer een jaar Haha!

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:29

Tja, een uur is ook nog niet echt veel tijd om te reageren he... Geduld is een schone zaak!

Is dat niet dat boek waarin mensen geadviseerd wordt om met een pelham te gaan rijden? Of is dat een ander boek? Voor de rest ken ik het hele boek niet, maar dat vind ik een nogal dubieus advies...

Nulla tenaci invia est via

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 14:32

Klopt ja dat is dat boek ja..
Maar als je t stuk leest waarin ze de uileg geeft waarom met een pelhem te rijden dan is t eigenlijk een hele logische uitleg..
Maar ze zegt er wel heel duidelijk bij dat alleen ervaren mensen met een stille hand ermee mogen rijden..

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:38

Ik heb het boek ook Angelique, het is echt een goed boek. Laten mensen zich niet laten beinvloeden door dat pelham-advies, dat is maar zo'n klein onderdeeltje van het hele boek, zonde als je daardoor de rest zou missen. De foto's erin spreken ook boekdelen vind ik, allemaal van die fijn ontspannen lopende paarden.

Extremely rare and Beyond Compare

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:40

Angelique18 schreef:
Maar ze zegt er wel heel duidelijk bij dat alleen ervaren mensen met een stille hand ermee mogen rijden..


Kan allemaal wel wezen, maar een hoop mensen denken dat ze ervaren zijn met een stille hand, terwijl dat in de praktijk vies tegenvalt... Het is lastig om je eigen kwaliteiten juist te beoordelen.
Onervaren mensen overschatten zichzelf vaak, vinden zichzelf beter dan dat ze in de praktijk zijn, terwijl de echt ervaren mensen realistischer zijn of zichzelf zelfs onderschatten.
Ondanks het voorbehoud dat zij maakt blijf ik het een heel vreemd advies vinden, vooral in een boek, je kunt een hoop gekken op het idee brengen!

Nulla tenaci invia est via

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 15:41

A gelukkig meer mensen die t boek goed vinden Lachen
Tis gewoon een super goed boek meer kank er nie over zeggen!!
de uitleg is goed de foto's erbij zijn duidelijk en ik ben echt van mening dat je rijstijl erdoor kan verbeteren!

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 16:01

het pelham-bit

Hoewel we vreemd worden aangekeken door mensen uit de heersende dressuurstromingen, adviseren ik en enkele klassieke collega's het gebruik van het pelham bit om lichtheid en harmonie te bereiken,
het is ongetwijfeld waar dat de trens et enige bit is waarbij het paard toelaat dat het in zekere mate wordt "mishandelt" .
Als u bij het gebruik van een strang zou zagen,z oals veel ruiters bij een trens doen, zou et paard zic op een gegeven moment gaan verzetten tegen de druk stangen, pelhams of stang en trensen zijn in deskundige anden echter veel vriendelijker.
et Bit is de sleutel tot ontspanning van de kaak.
Dit is essentieel, omdat spanning en weerstand in de kaak een kettingreactie van spanning door het hele lichaam veroorzaken.
Als het paard met een trens niet reageerd op lichte druk van de vingers eeft het geen zin kracht te gebruiken,
Dat leidt namelijk niet tot de beoogde ontspanning van de kaak maar zorgt om et paardenhoofd naar beneden te krijgen.
Zodta het paard zijn onderkaak ontspant laat het vanzelf zijn hoofd zakken, waardoor de rug rond kan worden en de achterbenen verder onder et lichaam kunnen worden gebracht.
Ik heb met talloze paarden gewerkt waarvan men geloofde dat ze moeilijk te trainen waren omdat ze niet aan de teugel wilde lopen.
Bij bijna elk paard heb ik het bit vervangen door een pelham met een zacht mondstuk, gewoonlijk van metaal en bedekt met een laagje rubber (bakeliet is te hard).
het bit zelf is mild en eeft niet de werking van een notenkraker, de kinketting werkt in op de kingroeve, waar een reflexpint zit dat ervoor zorgt dat et paard zijn kaak ontspant als er licte druk wordt uitgeoefend.
Met deze combinatie is et gewoonlijk mogelijk dat binnen een paar seconden voor elkaar te krijgen door enkel te vragen met de vingers, zonder kracht te gebruiken of te zagen.
De passen van het paard zullen langer worden, zijn rug zal bewegen en bovendien zal et leren zichzelf te dragen.
Ik begrijp de beweegredenen van de dressuurpriminenten niet ze betreuren de teloongang van de kunst in de dressuur, maar handhaven de uidige situatie door bitten te gebruiken die harde handen veroorzaken.
Ondanks dat ik vaak in korte tijd een weerstand biedend paard kan transformeren in een gedwee en gewillig dier ben ik van valsspelerij besculdigt, omdat ik een pelham gebruik en geen trens.
Veel mensen beweren dat een paard dat met een pelhem wordt gereden acter de teugel gaat lopen, maar dat gebeurd alleen als je er flink gebruik van maakt.
Een pelham moet altijd met twee teugels worden gebruikt omdat anders het effect verloren gaat.

het stuk gaat nog veel verder maar da vink een beetje teveel om te tikken of er moeten mensen zijn die graag de rest ervan willen lezen dan wil ik dit stukje met alle liefde af tikken

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:06

Ik vind dit wel intressant om te lezen, maar kan me voorstellen dat je lamme typvingers krijgt. Kun je niet inscannen?

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 16:17

k heb helaas geen scanner...

Als er meer mensen die interesse hebben dan tik ik wel verder..

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 16:37

het vervolg

Het bit heeft een dubbele werking, maar met een enkele teugel kunt u beide werkingen niet los ban elkaar benutten.
Als alleen de onderste ring wordt gebruikt, is de kans groot dat de ruiter aan de teugels gaat trekken en het bit als een hefboom dus als een extra rem gebruikt.
Dat is niet de bedoeling, Met een dubbele teugel kumt u de kingroeve en verschillende delen van de mond inwerken.
gebruikt u een enkele teugel, dan gebeurt dat allemaal tegelijk.
Dubbele teugels kunnen op verschillende legitieme manieren worden vastgehouden; de gemiddelde ruiter is hier niet mee bekend.
Als hij tijdens mijn les geconfronteerd wordt met dubbele teugels, roept hij verontwaardigt:" maar ik heb nog nooit met twee gereden!" ik antwoord dan altijd dat ik rijk was geweest als ik vijf gulden had gekregen voor iedere keer dat een leerling dat zei.
Ik geef er de voorkeur aan de twee teugels zoals op de foto vast te houden: met de trensteugel (aan de bovenste ring) onder mijn pink en de stangteugel( aan de onderste ring) tussen mijn ringvinger en pink.
De trensteugel moet buiten de stangteugel om lopen.
Ik doe niet moeilijk als het om het vastouden van de teugels gaat, maar vind de traditionele maniere wel de beste, omdat de ringvinger en pink beweegelijker en handiger zijn dan de middelvinger en ringvinger.
Het is persoonlijke voorkeur, maar op deze manier heb ik een betere verbinding met de paardenmond.
Er wordt vaak negatief over het pelham-bit gesproken: het zou een onding zijn zonder duidelijke werking, maar dat is alleen et geval als het bit verkeerd wordt gebruikt.
Een duidelijke werking kan worden verkregen door het bit te gebruiken op de in de boek beschreven manier.
Knijp met uw vingers in de teugels, of laat ze lichtjes trillen, zodat een lichte onafgebroken druk op het reflexpunt in de kingroeve wordt uitgeoefend.
Hierdoor ontspand het paard zijn kaak zonder dat u kracht gebruikt.
Kortgeleden las ik een vrij wetendschappelijk artikel over de hefboomwerking van de pelham en de druk die word uitgeoefend als het bit zo in de mond ligt, dat de zijstukken een hoek van 30, 45 of 60 graden met de loodlijn maken.
Het bit mag nooit op die manier worden gebruikt; het kan nooit een grotere hoek dan 30 graden maken.
Omdat het paard dan gedwongen word te ver door te buigen.
Het komt dan acter de loodlijn ( achter de teugel, dus met de neus te diep) in de pijn van de druk op zijn ting en kaak te vermijden, die wordt veroorzaakt doordat het mondstuk tegen de mondhoeken en lagen drukt, waarbij de zijstukken van het bit de kinketting in werking stellen.
Het paard zal inderdaad acter de teugel gaan lopen om de sterke druk op de kingroeve te vermijden.
gebruikt u uw vingers echter alleen om de onderkaak wat te laten ontspannen, dan zal het paard zich langer maken in plaats van verkorten.
Van talloze paarden heb ik die manier van lopen in enkele minuten veranderd door de pelham op deze manier te gebruiken.
Ruiters vragen me vaak waarom ik een pelham prefeer boven een stang en trens,
Ik vind de pelham een goed bit voor dagelijks gebruik.
Bovendien kan het paard op een prettige manier kennismaken met een strang zonder dat zijn mond gevuld oeft te worden met twee stukken metaal.
Ik zie de stang en trens als ultiem hulpmiddel om verfijning te bereiken en gebruik hem alleen voor en tijden wedstrijden.

let niet op de typ fouten die zullen er ongetwijfeld in staan...

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:46

Dank je wel, vind dit een heel intressant onderwerp. Ik kan me wel vinden in de manier van de schrijver. Hier word inderdaad ook beschreven dat de hulpmiddelen zo hard zijn als de gene die hem gebruikt.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 16:49

Tis een hele goeie schrijfster, ik denk dat mensen al snel schrikken bij t idee dat een instructrise (een schrijfster) een pelham aanbeveelt.
Maar als je het stuk leest beschrijft ze ook heel goed hoe je hem moet gebruiken.
De foto's erbij zijn ook heel duidelijk. (helaas kunnen jullie die niet zien)

haha ik kon t toch niet laten om t stuk af te tikken Haha!...

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:03

Ik mis toch iets belangrijks in dat bitten stuk. (of heb ik er overheen gelezen)
Je benen.
Ik lees vanalles over het frummelen aan de voorkant.
En dat door zulk bit een paard aan de teugel komt.
Is dit dus niet het krulletje van voren wat we juist NIET willen?
Ik mis dus echt het van achter naar voren gereden zijn.
En ik mis ook gewichts hulpen.

En zoals Margreet al opmerkte.
Hoeveel mensen denken dat ze goed kunnen rijden.
Dus een slof mag, scherp bit mag.
Maar als je ze ziet rijden zou ik ze liever een touwtje aan een halster binden.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:08

Het stuk gaat ook alleen over de inwerking van dit type bit en niet verder over je eigen rijden.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 17:10

t stuk over t naar voren rijden, t gebruik van je benen enz wordt allemaal ervoor en erna behandelt.
Ik zal de inhouds opgave hier neer zetten...

1. De verlichte benadering (12)
2. Houding en Balans (16)
3. interactie met bewegingen van het paard (28)
4. leren "voelen" (38)
5. De hulpen - uitleg (43)
6. De hulpen - toepassingen (58)
7. Het begrijpen van de scholingstermen (75)
8. Wendingen en voltes (86)
9. Overgangen en de halve ophouding (94)
10. Ritme, tempo en expressie (120)
11. Laterale oefeningen (128)
12. De klassieke manier- rijden met lichtheid (148)

Dankbetuiging (156)

Het stuk over het Pelhham bit staat in hoofdstuk 6...

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:11

Maar door je eigen rijden kun je in veel gevallen met een gewoon bit alles van je paard vragen wat je wilt.
Zo word het geschreven op een manier van: hups een ander bit erin en probleem opgelost.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:19

Ach je kunt ook alles op je eigen manier interperteren zoals je wilt.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:48

Het gevaar van een boek is dat je de goede begeleiding op de grond mist.
Zoals zij de pelham zelf gebruikt en het gebruik ervan omschrijft zal het vast wel goed zijn, maar dat is nog geen garantie dat de lezer van dit boek er op dezelfde manier mee omgaat.
Die garantie heb je bij een gewone trens natuurlijk ook niet, maar een pelham kan toch wel even flink wat meer schade aanrichten dan een trens.

Nulla tenaci invia est via

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 18:06

hahah ik heb niet zulke goede argumenten meer.
Tuurlijk is het gebruik van een Pelham "gevaarlijk" als je hem op de verkeerde manier gebruikt, maar in t boek staat gewoon veel meer dan alleen t stukje over dat bit.

Neem gewoon een keer de tijd om dit boek door te lezen Margreet en ik weet zeker dat je een andere kijk erop zult hebben.

Persoonlijk vind ik zelfs dat zij een betere uitleg over alle gangen geeft dan menig instructeur doet.
Ze geeft een super goed beeld van hoe dingen in elkaar steken.
Hoe je op een goeie manier kan door zitten, leren op t goeie been licht te rijden etc etc etc.
Tuurlijk zal er nu ongewtijfeld iemand komen met de opmerking ik kan goed door zitten en ik weet hoe ik op t goeie been moet licht rijden.

Maar er zijn ook heel veel mensen die dat niet weten.
Niet alleen voor hun maar gewoon voor iedereen is dit boek echt een succes!
Er zijn van heel veel dingen duidelijke foto's en uitgebreide uitleg.
Zeker het hoofdstuk houding en Balans is hier een goed voorbeeld van.
Hier worden o.a het zadel, de zit, de houding van de ruiter, het hoofd, de schouders, de armen en handen, baland en aymmetrie behandelt.

Maar gewoon door het gehele boek bladerend kan ik zeggen dat bijna alle dingen die een goede ruiter moet weten er wel in staat.
(sorrie mensen ik ben gewoon echt enthousiast over dit boek!)

Als er mensen zijn die toevallig iets zien staan wat ze graag willen lezen Haha! k wil gerust nog wat dingen neer zetten hier uit t boek!

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:32

Ik wil ook zeker niet het hele boek afkraken hoor, dat eerst stukje van jou is prima, maar ik heb dus m'n twijfels bij die pelham, dat is het enige. Lachen

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:34

Idem
is dat een te erge oneliner Lachen

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:52

ja Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: M1994, MissyNr1, Myrkvi, PLK, Raineri en 33 bezoekers