'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Justice_

'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 13:12

Hee, toen ik op ponykamp was waren er een paar van die meisjes en die wilden dan geen frikandel omdat daar volgens hun paardenvlees in zat maar dan eten ze wel knakworst ;|
Sorry hoor maar ik vind dat echt raar 'paard is wel erg maar varken/koe/kip maakt niks uit' wat ben je dan voor dierenliefhebber?

Pistasche

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:13

Beetje raar maarja dat kan..
Ik heb ook een tijd gehad dat ik geen koe/varkensvlees at.

Nu ben ik vega.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:15

Jaa dat vraag ik me af en toe ook af... Waarom is bijvoorbeeld een koe minder zielig.. Ik ben vegetariër en ik eet helemaal geen vlees (wel vis, omdat ik anders toch echt te weinig vitaminen binnenkrijg).
Maar ik kan wel begrijpen dat het idee dat je je lievelingsdier in je mond stopt toch niet zo prettig is...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:15

Groeien ze ook wel weer overheen. Dat halve gedoe, je eet helemaal geen vlees meer of juist wel. Zou het niet te serieus nemen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:16

Een paard is natuurlijk voor de meeste mensen wel heel wat anders als een varken of een koe. Die staan nogal 'ver van je bed' en een paard niet. Paarden zijn ook meer huisdieren dan koeien en varkens, wat toch echt productiedieren zijn.
Ik bedoel, we eten toch ook geen honden en katten?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:17

Nee maar paardenvlees heeft altijd al in redelijk veel dingen gezeten ik vind niet dat je dat moet gaan vergelijken met honden of katten.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:17

Maartje_M schreef:

In China wel Frusty

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:18

ik eet geen paardenvlees, want dat vind ik lububer.
ik eet ook geen hond of kat.

wel rund, maar alleen biologisch.
het is maar wat je gewend bent, en iedereen is gelukkig vrij om zelf te kiezen wat ie wel of niet wil eten Knipoog

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 13:19

Chrissy_93 schreef:
Jaa dat vraag ik me af en toe ook af... Waarom is bijvoorbeeld een koe minder zielig.. Ik ben vegetariër en ik eet helemaal geen vlees (wel vis, omdat ik anders toch echt te weinig vitaminen binnenkrijg).
Maar ik kan wel begrijpen dat het idee dat je je lievelingsdier in je mond stopt toch niet zo prettig is...

Ik precies hetzelfde Pling

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:19

Ik eet sinds dat ik gek ben op paarden geen paardenvlees, ik ben begonnen met paardenrijden toen ik 6 was en nu ben ik 16
ik kijk op frikandellen verpakking of er paardenvlees zit, bij kroket, eigenlijk bij heel veel dingen
ik moet er niet aandenken dat ik een stukje van iemand anders zijn paard zit te eten?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:21

Tja, ik eet al jaren (25 jaar!!) gewoon helemaal geen vlees of vis, omdat ik tegen de bio-industrie ben, vlees ongezond is en je zoveel alternatieven hebt tegenwoordig (naast dat ik er ook inmiddels van walg van dat ranzige vlees Haha! ). Ik ben gezond, heb geen last van mijn darmen meer (ik had prikkelbare darmen), heb geen overgewicht en een gezonde huid. Mijn dochter van 3 heeft nog nooit vlees gegeten en hoewel ze t.z.t. zelf mag weten om vegetarisch te zijn, is ze tot nu toe kerngezond.

Verder koop ik alleen biologische zuivelproducten e.d.

Kinderen zijn zich vaak nog niet bewust van de verschillen of juist de niet-verschillen. Ik snap dat ook niet. Eet dan gewoon biologisch vlees. Knipoog

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:21

Chrissy_93 schreef:
Maartje_M schreef:

In China wel Frusty

Ja, maar daar kijken ze ook anders tegen die dieren aan als wij hier he.
Tja, er zijn ook genoeg mensen die om die reden geen konijn eten. Een vriendin van me eet ook geen kip omdat ze thuis kippen heeft. Ieder z'n ding toch? Ik eet zelf ook geen paardenvlees, maar dat is meer omdat ik het echt niet lekker vind.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:23

Nou, ik ga niet voor ik naar de paardjes ga een paardenbiefstuk eten ofzo. Voor mij zijn het huisdieren, net als schapen en die eet ik dus ook niet. Iedereen heeft dat recht, ik bedoel, als jij geen komkommer wil eten gaan ze toch ook niet zeggen: Nou je eet wel andere groenten dus komkommer ook. Scheve mond Je hebt er toch geen last van als mensen geen paardenvlees eten?

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:24

meer mensen vinden het vreselijk en degoutant als ze beelden zien van hoe dieren geslacht, vervoerd of grootgebracht worden die bestemd zijn voor consumptie... maar blijven wel vlees en vis eten
ruiters en paardenliefhebbers vinden het meestal not done om paardenvlees te eten, maar krijgen met gemak runds, kip, vis,... binnen...
waar trek je de grens?
omdat je van paarden houdt, eet je geen paard meer...
wat maakt een paard dan minderwaardig dan een koe, varken, schaap of vis? in andere landen eten ze met smaak hond of cavia, iets waar menig westerling van walgt... schotel die mensen eens paard of koe voor en ze verklaren je voor gek...

voor mij persoonlijk, ik eet al jaren geen vis of vlees meer.
ik vind dat we tegenwoordig echt wel alternatieven genoeg hebben om geen dier meer te slachten voor mijn maag te vullen.
reken maar eens uit hoeveel vlees en vis een mens verbruikt per jaar... dit is dan de vraag naar de boeren van de consument uit...
stop hiermee en de vraag daalt dus naar vlees en vis... dus moet het aanbod ook minderen of er is overschot.
akkoord, 1 vegieke zal het niet maken, maar samen staan we sterk he Haha!

onze schaapjes zullen nooit of te nimmer geslacht worden en zijn hier minstens evenwaardige huisdieren als onze honden, paardjes en cavia's. ze hebben elk hun eigen persoontje en karaktertje dat het gewoon zalig is om ze bezig te zien.
als wij tegen sommige mensen zeggen dat wij schaapjes hebben, zie je de kwijl al in hun mond komen... tot ze hun echt mogen leren kennen en gaan inzien dat zij ook gevoelens hebben... dan keert hun maag ineens bij het zien van lamsbout.

van mij mag iedereen eten wat hij wil, maar als er dan toch dieren moeten geslacht worden voor zij die graag hun vlees of vis willen, werk er dan aub ook aan mee om die dieren pijn en stressloos te laten sterven. en neen, in een slachthuis gaat het er heus niet pijn of stressloos aan toe. heb dit met mijn eigen ogen gezien dus ik weet heus wel waarover ik spreek Knipoog

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:25

Eowyn3003 schreef:
Iedereen heeft dat recht, ik bedoel, als jij geen komkommer wil eten gaan ze toch ook niet zeggen: Nou je eet wel andere groenten dus komkommer ook. Scheve mond

Daar heb je een punt ROFL

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 13:26

Nadya schreef:
Tja, ik eet al jaren (25 jaar!!) gewoon helemaal geen vlees of vis, omdat ik tegen de bio-industrie ben, vlees ongezond is en je zoveel alternatieven hebt tegenwoordig (naast dat ik er ook inmiddels van walg van dat ranzige vlees Haha! ). Ik ben gezond, heb geen last van mijn darmen meer (ik had prikkelbare darmen), heb geen overgewicht en een gezonde huid. Mijn dochter van 3 heeft nog nooit vlees gegeten en hoewel ze t.z.t. zelf mag weten om vegetarisch te zijn, is ze tot nu toe kerngezond.

Verder koop ik alleen biologische zuivelproducten e.d.

Kinderen zijn zich vaak nog niet bewust van de verschillen of juist de niet-verschillen. Ik snap dat ook niet. Eet dan gewoon biologisch vlees. Knipoog

Ik ben zelf vegetarier geworden toen ik 8 was (hoe ik daar bij kwam weet ik eigenlijk ook niet meer Clown )
Maar ik ben nu 15 en mijn familie heeft altijd vlees gegeten, 3 vriendinnen van mij zijn nu ook vegetarisch geworden dus dan doe je het toch ergens voor!
Ik ken alleen wel een kindje die heeft een ontzettende achterstand gehad in zijn ontwikkeling doordat hij geen vleesproducten binnenkreeg, omdat de ouders vegetarisch waren.
Hij had de ontwikkeling van een 2jarige terwijl hij al 6 was en toen na heel veel odnerzoeken kreeg hij af en toe rundvleesbouillon en toen ging het veel beter!

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:28

Maartje_M schreef:
Ja, maar daar kijken ze ook anders tegen die dieren aan als wij hier he.
Tja, er zijn ook genoeg mensen die om die reden geen konijn eten. Een vriendin van me eet ook geen kip omdat ze thuis kippen heeft. Ieder z'n ding toch? Ik eet zelf ook geen paardenvlees, maar dat is meer omdat ik het echt niet lekker vind.

Het was niet bedoeld om aan te vallen hoor Knipoog
Ik at namelijk voordat ik vegetariër was ook geen paard. En konijn heb ik ook nooit gegeten, dus ik ben het met je eens Knipoog
Laatst bijgewerkt door Chrissy_ op 19-07-08 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:29

Weet je wat zielig is? Hier geen paardenvlees eten, en dan de paarden onder de meest erbarmelijke omstandigheden op transport gezet zien worden naar landen waar nog wel paardenvlees gegeten wordt. Dagenlang op de vrachtwagen naar Italie of Frankrijk, zonder regelmatige stops, zonder water of voer, met teveel paarden op elkaar gepropt in een vrachtwagen. Paarden die door blessures of gebroken benen deze ritten absoluut niet aankunnen. Dat is pas zielig.

Eigenlijk zouden alle paarden die voor de slacht zijn in Nederland geslacht moeten worden. Maar dat gaat alleen maar gebeuren als er in Nederland genoeg vraag is naar paardenvlees. Dus al die miepjes die het zielig vinden om paardenvlees te eten moeten zich realiseren dat ze met dit gedrag nog meer paardenleed in de hand werken....

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:30

Ja euh, dat vind ik voor kinderen eigenlijk niet zo'n gekke redenatie. Volwassenen eten immers ook niet hun huisdier op, ik denk dat die vergelijking zo wordt gemaakt. Bang om een bekende pony op te eten, of iets dergelijks.

In groep vier op de basisschool besloot ik geen enkel vlees te eten (ouders eten wel vlees, niet gepusht dus), in mijn puberteit heb ik het twee jaar wel gedaan (alleen gehakt en bitterballen, de rest krijg ik niet weg) Op mijn zestiende ben ik weer overgegaan naar een vis en vleesloos leven en dat is toch iets wat bij mij hoort.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:31

Cassidy schreef:
Weet je wat zielig is? Hier geen paardenvlees eten, en dan de paarden onder de meest erbarmelijke omstandigheden op transport gezet zien worden naar landen waar nog wel paardenvlees gegeten wordt. Dagenlang op de vrachtwagen naar Italie of Frankrijk, zonder regelmatige stops, zonder water of voer, met teveel paarden op elkaar gepropt in een vrachtwagen. Paarden die door blessures of gebroken benen deze ritten absoluut niet aankunnen. Dat is pas zielig.

Eigenlijk zouden alle paarden die voor de slacht zijn in Nederland geslacht moeten worden. Maar dat gaat alleen maar gebeuren als er in Nederland genoeg vraag is naar paardenvlees. Dus al die miepjes die het zielig vinden om paardenvlees te eten moeten zich realiseren dat ze met dit gedrag nog meer paardenleed in de hand werken....

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Jij zegt dus dat iedereen wel gewoon paardenvlees moet eten omdat die paarden anders zielig op transport worden gezet. Ik denk dat we eerder moeten beginnen met het tegengaan van dat transporteren, dan met het aansporen van het eten van paardenvlees....

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:31

Ik ben het ermee eens dat je geen onderscheidt moet gaan maken. Een dier is een dier, eet je geen paard uit princiepe, eet dan ook geen koe.

Eowyn3003 schreef:
Nou, ik ga niet voor ik naar de paardjes ga een paardenbiefstuk eten ofzo. Voor mij zijn het huisdieren, net als schapen en die eet ik dus ook niet. Iedereen heeft dat recht, ik bedoel, als jij geen komkommer wil eten gaan ze toch ook niet zeggen: Nou je eet wel andere groenten dus komkommer ook. Scheve mond Je hebt er toch geen last van als mensen geen paardenvlees eten?

Dat is heel wat anders; je eet geen komkommer omdat je het niet lust, niet omdat het zielig of wat dan ook is. Hier laat men paardenvlees staan, maar de koe gaat er wel in bijv. Er staat niet dat ze het niet eten omdat het niet lekker is..

Ach mij maakt het ook niet uit, ieder voor zich.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:34

Ik eet gewoon varkens- en rundvlees, kip, vis, maar ik eet ook paardenvlees. In het verleden ook vaker paardenpoulet (om zuurvlees te maken) en paardenbiefstuk. Dat kon je toen in de buurt bij de paardenslager kopen. Maar sinds die weg is, heb ik het ook niet meer gekocht. Maar ik mijdt geen vleeswaren waar het inzit (zoals fricandel, salami, cervelaat, knakworst enz...)
Ik heb vorig jaar samen met mijn vriend een van onze paarden naar de slager gebracht en ben er ook bij gebleven toen hij werd geslacht (was niets enger dan inslapen) en ging heel snel. Paard is ook voor de consumptie gegaan. Maar (misschien hypocriet) zou niet het vlees van dat paard hebben gegeten. Dat ging dan toch te ver.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:36

Chrissy_93 schreef:
Cassidy schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Jij zegt dus dat iedereen wel gewoon paardenvlees moet eten omdat die paarden anders zielig op transport worden gezet. Ik denk dat we eerder moeten beginnen met het tegengaan van dat transporteren, dan met het aansporen van het eten van paardenvlees....

Niet oorzaak en gevolg verwarren. Wat gaat er in jouw ogen gebeuren met alle paarden die hier naar de slager gaan als er hier geen paardenvlees wordt gegeten? Zie jij de paarden hier geslacht worden en dan het vlees transporteren? Nu ben ik niet bekend met de kosten van de slacht hier, en de kosten van de slacht in Italie, maar ik kan me zomaar voorstellen dat arbeidsloon in Italie en bijbehorende kosten lager uitvallen in Italie dan bijv. hier.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:38

Cassidy schreef:
Niet oorzaak en gevolg verwarren. Wat gaat er in jouw ogen gebeuren met alle paarden die hier naar de slager gaan als er hier geen paardenvlees wordt gegeten? Zie jij de paarden hier geslacht worden en dan het vlees transporteren? Nu ben ik niet bekend met de kosten van de slacht hier, en de kosten van de slacht in Italie, maar ik kan me zomaar voorstellen dat arbeidsloon in Italie en bijbehorende kosten lager uitvallen in Italie dan bijv. hier.

Ja, ik begrijp dat ze dan worden vervoerd, en ik ben het met je eens dat dat nogal slopend is voor de beestjes, maar wat zou er dan gedaan kunnen worden zodat dat niet meer gebeurt?

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:39

Maartje_M schreef:
Een paard is natuurlijk voor de meeste mensen wel heel wat anders als een varken of een koe. Die staan nogal 'ver van je bed' en een paard niet. Paarden zijn ook meer huisdieren dan koeien en varkens, wat toch echt productiedieren zijn.

Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, ik woon zelf op een grote boerderij met in de 500 koeien.. ik zie dus dagelijks een koe, en toch eet ik het koeienvlees. Je moet qua dat soort dingen wat realistisch in het leven staan denk ik, niet teveel bij nadenken wat je eet. Paardenvlees heb ik vast ook wel eens gegeten (frikandel oid), maar nooit bewust onder het mom van: ''Kom, laat ik eens een stukje paardenvlees gaan eten!''