UPDATE Spaanse schone: uiteindelijk weer weg...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 14:38

In eerste instantie erg jammer natuurlijk.

Maar zoals de anderen al zeggen laat hem door je eigen DA keuren en een foto maken en neem desnoods je smid mee.
Probeer toch met de handlaar een contractje te tekenen als je hem toch weer gaat ophalen(en betalen?). Dan heb je zekerheid dat je hem terug kan brengen als hij toch niet goed blijkt te zijn.
Je zal niet de eerste zijn die naast de boot stapt door dit soort dingen.

Ik hoop voor je dat het toch nog positief uitpakt, succes ermee.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 18:24

Ik wil altijd wel een gooi in de hoed doen als het op namen aankomt...iets spaans heb ik zo snel niet maar ik vind Elan nog steeds heel mooi. Of Samoum... hete woestijnwind betekend het. De enige spaanse woorden die ik ken zijn: Prego... ( graag gedaan/bedankt) en Que Pasa! ( what's up!) Best leuke paardennanmen dacht ik.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 19:31

Zonde dat je hem al weer zo snel weg hebt gebracht, ik zou idd wat de anderen ook zeggen voor die foto gaan. Wat betreft de hoefsmeden, hangt het er hier idd maar af welke je hebt, en hoe je paard is. Maar hier wordt het veel zo gedaan dat de voet naar het ijzer wordt gevormd ipv andersom. Frusty Mijn paard had een keer z'n ijzer afgetrapt en kreeg toen een ijzer van een ander paard (want die was toch al gebruikt, net als mijn andere 3, GRRRR ) zelfs zonder de voet of het ijzer bij te werken. Boos!

Ik had trouwen nog best veel mooie Spaanse namen voor je gevonden maar ik heb ze op mijn werk laten liggen Lips are sealed Het was een hele lijst, ik vond Desperado ook heel mooi maar misschien kom je nog een mooiere tegen!

Hou ons op de hoogte, ik leef erg met je mee!

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 19:37

Ben ik nu de enige die zoiets heeft van afgekeurd is afgekeurd? Ik lees het hier wel vaker, mensen die toch een paard kopen, terwijl de buigproef niet goed was, en voor zichzelf daar een smoes voor verzinnen (smid, harde bodem, ongelukje tijdens vervoer etc.). Als je je dierenarts toch niet wil geloven, waarom laat je hem dan keuren? Tuurlijk is de kans aanwezig dat het paard gewoon een slechte dag heeft, maar pijn komt altijd ergens vandaan, en heus niet van beslag wat niet 100% in orde is.
Ik weet dat het heel moeilijk is, de Haflinger die ik eerst wilde kopen is afgekeurd op dampigheid. Ik heb haar ook nog een week op stal gehouden, omdat ik hoopte dat het maar een koudje was, maar uiteindelijk heb ik alleen mezelf voor de gek gehouden, en heb ik het veel en veel moeilijker voor mezelf gemaakt.
Ik heb nu een paard dat 100% goed was tijdens de klinische keuring, en daar ben ik heel blij mee.
Op een foto zien ze ook niet alles, sommige problemen kun je uitsluiten, maar bijv. spierweefsel is niet te zien, dus je neemt een flink risico.
Succes met je keuze!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 20:00

Ik geef hem nog een tweede kans. Maandag worden er foto's getrokken. Op de volte op harde bodem en voor de rest liep hij echt heel regelmatig en ook in een piste met ongelooflijk zwaar zand.
Het is ook pas bij de tweede keer dat hij de buigproef deed dat hij echt kreupelde. De eerste keer vertrok hij gewoon niet zo snel, maar was zijn draf regelmatig. Ik wil een foto en een second opinion. Ik heb tenslotte nog zes weken garantie op hem, en ben net overeengekomen dat als hij in die weken zou kreupelen, ik hem alsnog mag terugbrengen. Ik vind het het proberen waard.

Dinkeygirl, je mag nog steeds namen opzoeken, want Desperado blijk tgeen Spaans maar Engels te zijn...

Vind Lunes wel mooi en ook Moreno en Guapo.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:04

Ik zal aan je denken maandag, hou je ons even op de hoogte wat de uitslag is ?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:05

Miran schreef:
Ben ik nu de enige die zoiets heeft van afgekeurd is afgekeurd? Ik lees het hier wel vaker, mensen die toch een paard kopen, terwijl de buigproef niet goed was, en voor zichzelf daar een smoes voor verzinnen (smid, harde bodem, ongelukje tijdens vervoer etc.). Als je je dierenarts toch niet wil geloven, waarom laat je hem dan keuren? Tuurlijk is de kans aanwezig dat het paard gewoon een slechte dag heeft, maar pijn komt altijd ergens vandaan, en heus niet van beslag wat niet 100% in orde is.
Ik weet dat het heel moeilijk is, de Haflinger die ik eerst wilde kopen is afgekeurd op dampigheid. Ik heb haar ook nog een week op stal gehouden, omdat ik hoopte dat het maar een koudje was, maar uiteindelijk heb ik alleen mezelf voor de gek gehouden, en heb ik het veel en veel moeilijker voor mezelf gemaakt.
Ik heb nu een paard dat 100% goed was tijdens de klinische keuring, en daar ben ik heel blij mee.
Op een foto zien ze ook niet alles, sommige problemen kun je uitsluiten, maar bijv. spierweefsel is niet te zien, dus je neemt een flink risico.
Succes met je keuze!


sorry hoor maar ik vind dampigheid heel wat anders dan een slechte buigproef!en het bewijs dat buigproeven niet altijd iets zinnigs hoeven te zeggen heb ik hier op stal staan! eentje met spat die 100%klinisch wordt goedgekeurd, en een 100% rontgenologisch goedgekeurde die niet goed door de buigproef heenkomt!(die buigproef kwam ie bij de aankoop wel doorheen, nu inmiddels niet meer, zomers wel amar als t koud is niet!andere met spat had ik al toen ze spat kreeg maar is alter nog een keer getest toen ze weer voor controle kwam, en die wordt dus klinisch goedgekeurd!reageert absoluut niet op de buigproef, extra vaag want de buigproef is ook bekend als spatproef, en mn paard met spat reageert er geeneens op!)

en als jij je been heel lang gebogen moet houden, ren jij dan ook altijd meteen goed weg?ikke niet iig!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 22:35

Ik hou jullie zeker op de hoogte!! Bedankt trouwens voor al jullie advies, want anders had ik de stap van de foto's niet meer gezet...

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 23:16

Idra schreef:
Ik hou jullie zeker op de hoogte!! Bedankt trouwens voor al jullie advies, want anders had ik de stap van de foto's niet meer gezet...


Ik ben heel benieuwd hoor!!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:40

Miran schreef:
Ben ik nu de enige die zoiets heeft van afgekeurd is afgekeurd? Ik lees het hier wel vaker, mensen die toch een paard kopen, terwijl de buigproef niet goed was, en voor zichzelf daar een smoes voor verzinnen (smid, harde bodem, ongelukje tijdens vervoer etc.). Als je je dierenarts toch niet wil geloven, waarom laat je hem dan keuren? Tuurlijk is de kans aanwezig dat het paard gewoon een slechte dag heeft, maar pijn komt altijd ergens vandaan, en heus niet van beslag wat niet 100% in orde is.
Ik weet dat het heel moeilijk is, de Haflinger die ik eerst wilde kopen is afgekeurd op dampigheid. Ik heb haar ook nog een week op stal gehouden, omdat ik hoopte dat het maar een koudje was, maar uiteindelijk heb ik alleen mezelf voor de gek gehouden, en heb ik het veel en veel moeilijker voor mezelf gemaakt.
Ik heb nu een paard dat 100% goed was tijdens de klinische keuring, en daar ben ik heel blij mee.
Op een foto zien ze ook niet alles, sommige problemen kun je uitsluiten, maar bijv. spierweefsel is niet te zien, dus je neemt een flink risico.
Succes met je keuze!


Je hebt natuurlijk gelijk.
Maar ik maak wel echt heel veel fouten van veeartsen mee hoor!
En ze nemen echt heel weinig risico.Lijkt wel alsof ze niet gauw een positief aankoopadvies DURVEN geven.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 02:25

Cassisdy naam van de handelaar volgens mij Michel de Koning aangezien ze zei in Ede... apeldoornse weg. Hij adverteerd vaak in de pferdemarkt met andalusiers pre lusitanos en friezen
]
Als het je droompaard is ga ervoor een veearts kan zich lelijk vergissen en soms het paard zelf kromtrekken! Knipoog

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:31

Ik zou zeker het resultaat van de foto´s opvragen. Een kennis van mij heeft een tijdje terug ook een paard laten keuren voordat ze hem kocht. Het paard werd ook afgekeurd. Dit bleek aan het beslag te liggen. Een week later werd hij nog een keer gekeurd en toen werd hij goed gekeurd. Ook op daarna gemaakte foto´s was niets te zien. Dus ik zou het zeker niet gelijk opgeven, zeker niet als dit een paard is waar bij het klikt. Die zijn er toch al niet veel!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:50

Citaat:
Ben ik nu de enige die zoiets heeft van afgekeurd is afgekeurd? Ik lees het hier wel vaker, mensen die toch een paard kopen, terwijl de buigproef niet goed was, en voor zichzelf daar een smoes voor verzinnen (smid, harde bodem, ongelukje tijdens vervoer etc.). Als je je dierenarts toch niet wil geloven, waarom laat je hem dan keuren? Tuurlijk is de kans aanwezig dat het paard gewoon een slechte dag heeft, maar pijn komt altijd ergens vandaan, en heus niet van beslag wat niet 100% in orde is.


NAtuurlijk is afgekeurd afgekeurd. Maar dan moet je wel het hele verhaal door. Afgekeurd op een buigproef is niet afkeuren. Een buigproef is absoluut geen doorslag gevende test. De invloed van een dierenarts daarin is veel en veel te groot. Zoals al iemand schreef: een dierenarts kan door per ongeluk te lang vast houden te hoog inbuigen enz enz zelfs een goed paard kreupel laten lopen!
Dus afgekeurd op de buigproef wil zeggen dat je om echt zekerheid te krijgen dit na een week of zo nog een keer moet laten doen en eventueel foto´s laten maken. Is het dan nog niet goed dan is afgekeurd afgekeurd! Eerder niet!

Om het nog wat duidelijker te maken hoe weinig een buigproef zegt zet ik het verhaal van mijn paard hier neer voor je. Toen mijn zus en ik ons paard Raci gingen kopen hebben we haar volledig laten keuren alles was goed geen stapje verkeerd op de buigproeven. Een goed jaar later krijgt ze problemen er zijn ontelbare buigproeven gedaan. Nooit ging ze ook maar 1 stap kreupel op zo´n buigproef. Toen er uiteindelijk foto´s gemaakt werden bleek ze HKO te hebben. Ze had dus echt wel kreupel moeten gaan op zo´n buigproef! Het zegt dus helemaal niks. Het kan een indikatie geven maar geen garantie.

Dus ook ik zou de uitslag van die foto´s afwachten en niet meteen opgeven.

Succes er mee

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:03

Ik zal morgen de lijst van mijn werk meenemen, het waren echt een heleboel namen en en veel vond ik echt supermooi! Ik zal ze hier neerzetten of even PBen. Ik denk aan je morgen en hoop dat het allemaal goed gaat! Sux6!

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:15

Tja, ik vind een paard teveel waard, zowel emotioneel als financieel, om dit risico te nemen. Maar dat moet ieder voor zich weten.

Renske20 schreef:
sorry hoor maar ik vind dampigheid heel wat anders dan een slechte buigproef!
KNIP
en als jij je been heel lang gebogen moet houden, ren jij dan ook altijd meteen goed weg?ikke niet iig!


Of een paard nu slechte benen heeft of slechte longen, het is bij allebei niet echt slim om dat dier te kopen, ze moeten er de rest van hun leven mee doen. En dan een jong dier dat nog amper belast is?

Verder zal ik zelf ook niet goed uit een buigproef komen, maar ik hoef niet elke dag met iemand op mijn rug rond te lopen, nog een jaartje of 20 minimaal.

Nogmaals, je moet het zelf weten, ik vind het een behoorlijk risico, vooral omdat je voor de verzekering wel een goede buigproef moet hebben.
Laatst bijgewerkt door Miran op 20-01-03 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:19

Het eerste paardje dat ik wilde kopen heb ik laten keuren en was ook afgekeurd, ik heb hem ook met flinke tranen teruggebracht, maar ik durfde het risico niet aan. Ik ben uiteindelijk blij dat ik 't niet gedaan heb al was ik nog zo verliefd op 't beestje.

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:47

Mijn Andalusier zou ook echt niet goedgekeurd zijn, als ik hem al zou hebben laten keuren wat ik niet heb gedaan.
En ja hij heeft scheven voorbenen maar hij is wel het liefste paardje wat ik ooit ben tegengekomen. En mijn dierenarts zegt ook er zijn maar weinig paarden die geen gebreken hebben. En het is maar hopen dat allles goed blijft gaan met zijn voorbenen, en anders heeft hij toch mooie en leuke jaren bij mij gehad!!! Wie weet bij wie hij terecht zou zijn gekomen als ik hem niet zou hebben gekocht!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:35

Miran schreef:
Ben ik nu de enige die zoiets heeft van afgekeurd is afgekeurd? Ik lees het hier wel vaker, mensen die toch een paard kopen, terwijl de buigproef niet goed was, en voor zichzelf daar een smoes voor verzinnen (smid, harde bodem, ongelukje tijdens vervoer etc.). Als je je dierenarts toch niet wil geloven, waarom laat je hem dan keuren? Tuurlijk is de kans aanwezig dat het paard gewoon een slechte dag heeft, maar pijn komt altijd ergens vandaan, en heus niet van beslag wat niet 100% in orde is.

Hier sluit ik me helemaal bij aan!
Ik stond echt perplext van de reacties hierboven!
Allemaal mensen welke pleiten voor het keuren van een paard voor aankoop, vervolgens wordt een paard afgekeurd en dan moet je hem een 2e kans geven?
No way!
Trouwens, een klinische keuring zegt altijd nog meer als een röntgenologische. Wat heb je aan een paard welke goed op de foto's is maar katskreupel?
Het dier is nog wat groen begrijp ik dus niemand weet wat hij gaat doen als hij een paar maanden goed in het werk staat, dan zijn die 6 weken op proef nog veels te kort.
De dierenarts heeft het dier trouwens niet afgekeurd maar geen positief koopadvies gegeven, dan is het voor mij echt einde verhaal hoor.

Idra,
ik weet uit ervaring dat er zoveel leuke paarden rondlopen!
Neem er gewoon nog even de tijd voor en ik weet zeker dat je een Spanjaard kan vinden welke minstens zo leuk is als deze en misschien nog wel veel leuker!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 09:58

Sjuimpje, goed lezen, pas de tweede buigproef pakte minder uit.
En ik vind foto's juist meer zeggen dan de klinische proef.
Bij ons op stal staan er ook die niet door de eerste klinische keuring heenkwamen. Sommigen staan er nu twee jaar en zijn in die periode geen stap kreupel geweest. Een keuring blijft een momentopname....

Idra succes vandaag, ik ben benieuwd naar de uitkomst. En volg vooral je hart.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:05

De eerste buigproef gaf toch aanleiding om er nog 1 af te nemen?
Dat is toch niet voor niets.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:20

En foto's zeggen ook alleen wat over botten en gewrichten, terwijl niet alle beenproblemen daar aan te wijten zijn.
In zo'n geval moet je juist niet je hart volgen, maar je verstand. Als dat dier over een half jaar problemen krijgt, doet dat alleen maar meer pijn.

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:38

Mijn eerste paard Kevin werd ook tijdens de aankoop (klinische) keuring op de buigproef afgekeurd.
De toenmalige eigenaar zeer verbaasd, Kevin was bij hun geboren en toen wij hem op 6-jarige leeftijd wilden kopen hadden ze tot die tijd nog nooit problemen gehad.
We hebben hem dus ingeladen en zijn naar de paardenkliniek Bosch en Duin gegaan voor een second-opinion.
Hier is hij helemaal overnieuw klinisch gekeurd waarbij de buigproef WEL goed was.
Voor alle zekerheid ook nog foto's laten maken en deze waren ook goed.
Ons werd daar ook uitgelegd dat het vaak voorkomt dat bij de buigproef deze te strak aangetrokken wordt afgenomen waardoor vaak kreupelheid te zien is.
Welnu, we hebben Kevin dus ook gewoon gekocht en hebben nooit problemen met het betreffende been gehad.
Helaas hebben we i.v.m. een andere peesblessure later wel afscheid moeten nemen, maar dat had niets met het betreffende "buigproefbeen" te maken.

Dus gewoon een second opinion doen en ik hoop dat je erg veel plezier met het paard zult hebben.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 20:08

GOED NIEUWS!!!!
Handelaar heeft hem opnieuw klinisch en rontgenologisch laten keuren, foto's zijn perfect en hij gaf geen krimp op de buigproef!!! BEN ZO BLIJ!!!! Ik weet dat ik hem (handelaar) niet volledig moet vertrouwen, maar zijn chipnummer staat op de foto's en dat kan ik dus checken! JOEHOE!!!!!! Woensdag gaan we hem halen...

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:10

Gefeliciteerd hoor!!!

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:20

Dat is mooi!!!
Gefeliciteerd!!!!