UPDATE Spaanse schone: uiteindelijk weer weg...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:23

Ik snap de mening van sommigen over de buigproef heel erg goed, alleen ik heb zo vaak gezien dat een paard kreupel gebogen werd. Ook de meeste dierenartsen zullen grif toegeven dat het zo gemakkelijk nog niet is.

Natuurlijk moet je bij twijfel geen paard kopen maar een keer een foute buigproef is eerder reden voor verder onderzoek dan voor afkeuren. Zelfs met foto's is er nog een hoop discussie mogelijk. Laatst was er nog een paard met 3tjes en 4tjes afgekeurd. Foto's werden meegenomen naar een goede kliniek en zie daar: de 3tjes en 4tjes werden opeens beoordeeld als allemaal 1tjes. Paard loopt overigens perfect. Ook op bokt heb ik eerder gelezen dat het met foto's beoordelen nog fout kan gaan.

Is daarom een keuring waardeloos? Nee, natuurlijk niet maar een second opinion is nooit weg. Het zou toch doodzonde zijn als je een leuk en goed paard laat staan omdat de dierenarts die de buigproef deed te ver heeft doorgebogen?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:03

Harstikke gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Idra! Zie je wel dat zo'n buigproef niet veel zegt. Enorm veel plezier met je paard, het wachten is nu natuurlijk op foto's zodat we hem kunnen bewonderen!

En voor de negatievelingen/pessimisten: je wil niet weten hoeveel paarden waar nog nooit rontgenfoto's bij gemaakt zijn gewoon rad lopen, maar die best wel eens afgekeurd kunnen worden mochten die rontgenfoto's wel gemaakt worden. Er is een hoog % paarden die een meer of mindere vorm van HKO ed. hebben zonder dat de eigenaar er ook maar iets van merkt. Misschien je eigenste ook wel...

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 01:51

gabrycha schreef:
Als het je droompaard is ga ervoor een veearts kan zich lelijk vergissen en soms het paard zelf kromtrekken! Knipoog

Mijn andalusier hengst werd afgekeurd omdat hij met veel knie aktie en vanaf de knie zijn voorbenen naar buitendraaide als hij draafde.
Maar dat is een manier van lopen die veel ziet bij andalusiers, je ziet het wel steeds minder omdat de PRE meer dressuur gericht gefokt word.
Dus nadat hij het nagevraagd had werd het hij toch goedgekeurd.
(Buigproef bij hem was en groot probleem hij was namelijk heel erg lenig dus en legde met gemak zijn hoef aan het begin avn zijn schouder, maar ook dat was gelukt Knipoog )

Tja van een andalusier kan je niet altijd KWPN gangen verwachten met zo min dat bijv: een Tinker, of haflinger de zelfde gangen heeft als een KWPNer.
Dus de DA moet ook wel keuren op de juiste wijzen en info.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 01:53

Hartelijk Gefeliciteerd

Moest ik nog wel blijven rondneuzen voor je?

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 02:00

gefeliciteerd he! geniet er heel erg lang van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:20

abby schreef:
De handelaar heeft hem opnieuw laten keuren en foto's laten maken en die handelaar heet de Koning? Ik zou voorzichtig zijn...


Idd. ik zou van hem nog geen blik hondenvoer kopen.
Jaren geleden kwam er iemand met een Fjord op de keuring die gebrand was met een A (van afgekeurd en overgenomen door de verzekering), hij had die mensen wijsgemaakt dat dat paard met een A was gebrand omdat ze een A premie had gehaald Frusty
Zo ken ik nog wel een paar verhalen.

Ik hoop dat het goed gaat met je paard en dat je er veel plezier van zult hebben.
Maar denk niet dat je de Koning kan vertrouwen.
Als het blijkt dat het paard niet goed is mag je hem wel inruilen maar je zult merken dat er dan altijd geld bij moet.
Ook het verhaal van dan gaat hij terug naar Spanje, tja en wat er daar gebeurd (hondenvoer?), is puur om jou op je gemoed te werken, je bent nu eenmaal gek vandat paard en hij weet dat.

Sorry dit verhaal is niet om je plezier te bederven maar ik wil je waarschuwen.
Als ik het topic eerder had gelezen had ik dat ook wel eerder gedaan.

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 18:54

Je moet inderdaad elk risico zoveel mogelijk uitsluiten en voorstellen dat je mee gaat met de herkeuring.
Is dat niet mogelijk probeer er dan achter te komen waar het paard opnieuw is gekeurd en win daar informatie in.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 19:38

Heb het paard al gekocht, dus dit is niet langer een actueel topic...

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:31

Idra schreef:
Heb het paard al gekocht, dus dit is niet langer een actueel topic...


Hee, heb je al fotos Haha!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 23:13

nee, vandaag heb ik er wat binnen getrokken, maar die zijn volledig mislukt... Kijk ook eens naar het topic "Moreno's eerste dag bij ons" (ik weet niet hoe ik er rechtstreeks naar moet verwijzen). Ik heb hem Moreno genoemd...

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:37

Ilindra"]
[quote="abby schreef:
De handelaar heeft hem opnieuw laten keuren en foto's laten maken en die handelaar heet de Koning? Ik zou voorzichtig zijn...


Idd. ik zou van hem nog geen blik hondenvoer kopen.
Jaren geleden kwam er iemand met een Fjord op de keuring die gebrand was met een A (van afgekeurd en overgenomen door de verzekering), hij had die mensen wijsgemaakt dat dat paard met een A was gebrand omdat ze een A premie had gehaald Frusty
Zo ken ik nog wel een paar verhalen.

Ik hoop dat het goed gaat met je paard en dat je er veel plezier van zult hebben.
Maar denk niet dat je de Koning kan vertrouwen.
Als het blijkt dat het paard niet goed is mag je hem wel inruilen maar je zult merken dat er dan altijd geld bij moet.
Ook het verhaal van dan gaat hij terug naar Spanje, tja en wat er daar gebeurd (hondenvoer?), is puur om jou op je gemoed te werken, je bent nu eenmaal gek vandat paard en hij weet dat.

Sorry dit verhaal is niet om je plezier te bederven maar ik wil je waarschuwen.
Als ik het topic eerder had gelezen had ik dat ook wel eerder gedaan.
[/quote]

ja je hebt wel gelijk ik heb zelf meegemaakt met paarden die van hem vandaan kwamen maar er kan ook wat goeds tussenzitten vandaar dat ik toch denk dat je met zulke opmerkingen wat voorzichtig moet zijn! (is vriendelijk bedoeld!) Knipoog

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 00:19

Idra schreef:
Linda, die krijg ik er sowieso bij, daar heb ik wel voor gezorgd. Dank je!

Aan al de sceptici: hij is gezond, tis enkel de buigproef die (na de tweede keer!) niet goed was aan één been. Lees nog eens heel het topic door: ik weet dat je handelaars niet kan vertrouwen, ik ben niet achterlijk, maar ik heb een CONTRACT (is bindend by the way) en kan hem terugbrengen als hij alsnog kreupelt, wat hij mijns inziens niet zal doen. Handelaar verkoopt geen kreupele paarden, hij doet ze dan ook weer terug naar Spanje. Hij heeft ook een naam om te bewaren en verkoopt geen slachtpaarden.

Ik heb hem niet gekocht voor zijn "koppie", maar voor de aanleg die hij heeft om hogerop te komen in de dressuursport (wat niet het geval is bij alle anda's) en voor zijn gouden karakter. Hij is niet gevaarlijk...

Een paard kopen is altijd een risico, als jouw paard morgen verkeerd neerkomt bij een sprong ofzo, kan je het ook vergeten!

No hard feelings, maar ik ga dit proberen en ga heel gelukkig zijn met dit paard, daar ben ik zeker van. Op 20 paarden die ik tegenkom, zijn er 2 waarmee het klikt (ik ben niet zo gemakkelijk) en dat is ook al veel waard.


Je hebt hardstikke gelijk!!!!

Toch moet ik erg hard lachen om de verhalen van de Koning, ook met die A van die Fjord....
Ik heb al meer verhalen ervan gehoord van : dat paard is schaapmak bereden, kruip er maar op terwijl het betreffende beest nog nooit een zadel heeft gezien.......
Je moet het maar durven.
Ik rijd zelf bij een handelsstal waar ze heel voorzichtig omgaan met hun klanten, en toch krijgen ze wel eens flink gezeur, om feiten waar ze echt nix aan kunnen doen.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 01:18

Das idd wel waar, die van mij was ook heeeeeeeeeeeel braaf, maar de eerste keer dat ik er op kroop , heb ik ook al de hoeken van de 'bak' gezien... Maar voor de rest heb ik enkel goeie ervaringen met hem, hij wordt vriendelijker per telefoontje...

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 13:01

Vaak is het gewoon een kwestie van klikken tussen paard en ruiter/amazone.
Ik ken ook iemand die echt een fantastisch paard voor heel weinig kocht omdat hij iedereen er af bokte en daar zaten echt heel erg goede ruiters bij.......
Zij heeft dus nog nooit problemen gehad, hij is wel eens nukkig, maar haar er af bokken e.d. dat heeft ie nog nooit gedaan.
Het is echt een wereldcombinatie..... Lovers

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:16

hoe gaat het nu met je paardje??????

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 18:21

Ik heb eigenlijk niet veel zin om het hele verhaal hier neer te zetten... Want ik wil geen antwoorden van de sceptische mensen van 'zie je nou wel!'. Daar heb ik echt niks aan!

Vandaag ging Moreno dus gecastreerd worden, omdat hij toch net iets te veel hengst in zich had. Maar alvorens te castreren, waren we wel wijs genoeg om hem nog een keer op de harde volte te zetten en nog maar eens de buigproef over te doen, dit omdat, stel dat hij nog kreupelde, de garantie zou vervallen die we hebben als we hem kochten. Maar omdat de foto's oké waren, was iedereen van mening dat het niet meer stuk kon. Voor mij was het routine... Ik moest hem longeren en dat ging volgens de DA al volledig mis (dat was bij de first opinion dus NIET). Maar de buigproef was zo nodig nog slechter dan de eerste keer... De DA raadt het ons echt ten sterkste af, ook omdat hij nog zo weinig heeft gewerkt. En ik had hem nog zo fijn gereden vanmorgen!!!!

We hebben al naar de handelaar gebeld en die vindt het geen probleem en we krijgen het geld terug. Maar ik snap er nu echt niets meer van... Handelaar had de keuring laten doen bij een DA in Nederland die volgens mij wel betrouwbaar is. Ik ga de naam hier niet neerzetten want dat heeft geen zin...

Ik moet hem overigens nog een hele week verzorgen want handelaar gaat naar Spanje en is pas volgende week terug. Nog meer emotionele hechting!

Daar bij komt dan nog eens dat ik vandaag een telefoontje kreeg van de mensendie mijn Haf hebben gekocht, dat ze hem weer weg willen want hij is blijkbaar een lastpak, en of ik hem niet terug wil? MAAR IK HEB HELEMAAL GEEN PLAATS VOOR HEM!!!!!!! Dat is de reden dat ik hem heb verkocht, want ik wou een andalusiër om mee te dressuren.... En ik zie hem nog zo graag, maar als ik hem terugkoop sta ik weer helemaal nergens... Moet ik weer heel die verwerking door van te beslissen dat ik hem alsnog weer verkoop... Wat doe ik hiermee dan?

Het wordt me een beetje te ingewikkeld en ik word hier langzaamaan gek en denk dat het me echt nooit meer ga meezitten...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:51

o wat balen zeg!!
denk je eindelijk de goede beslissing te hebben gemaakt om je pony te verkopen, nieuw leuk paard gekocht, is je paard toch niet 100% en willen de nieuwe eigenaren van je pony af!

tsja wat moet je daar nou mee? oke je paard gaat terug naar spanje, en je pony, je kan hem moeilijk bij de mensen laten staan, want je weet denk ik zelf ook wel dat als iemand niet blij is met zn nieuwe paard er dus ook niet goed voor zal zorgen, maar ja terugnemen, dan ben je weer terug bij het begin!

kan je niet ondertussen andere kopers voor je pony proberen te vinden?

iig heel erg veel sterkte met het afscheid moeten nemen van je paard!dat lijkt me echt verschrikkelijk moeilijk!!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 18:56

dank je voor je medeleven... ik weet echt niet meer wat doen... Ik denk wel dat ze mijn ex-haf goed zullen verzorgen, hij staat op een manège op pension, het is gewoon dat hij gekocht is voor een verwend nest van 11 jaar, en hij is waarschijnlijk wat te sterk voor haar... Ook mag hij nooit op de weide (hoor ik nu pas) en hier stond hij er altijd op, en daar werd hij blijkbaar wat chagi van. Ze willen hem terug verkopen, maar enkel aan mij! Wat een dilemma...

Mocht er iemand dus een leuke haflingerruin (met karakter, maar dat maakt hem net zo leuk) zoeken van 7 jaar met papieren, laat het me weten!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 19:24

Moet ik hem nou deze week nog rijden??? Of verhoogt dat het risico op een blessure die hij niet had op het moment dat ik hem kocht? Pfff...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 19:46

Nee, ik zou niet meer rijden...dat is ook niet leuk voor jezelf je bent toch met hem bezig en straks ben je er zo verkikkerd op dat je hem niet meer weg kunt doen...

En dan natuurlijk het risico dat hij wel wat gaat mankeren...nee, ga met hem wandelen, longeer hem, maar ga niet rijden, en gooi hem vooral niet los...

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:48

Het zit je allemaal niet mee. Wat een gedoe zeg! En elke keer loopt het weer uit op een teleurstelling.
En dan komt ineens je vorige pony weer "om de hoek kijken".

het enige dat ik erover kan zeggen is veel sterkte met het maken van de juiste beslissing.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:52

Wat een ellende, ik voelde hem al aankomen maar daar heb je nu niets meer aan.
Ik hoop voor je dat het met je ex-hafje nog gaat loslopen, vaak krijgt het diertje niet echt een kans en als ze er dan nog een week mee bezig zijn wil het nog wel eens meevallen.

Veel succes met de zoektocht naar een Spanjaard.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 22:08

Balen joh, echt ontzetten BALEN, kep er geen andere woorden voor. En de situatie met je hafje maakt het ook allemaal niet makkelijker. Ik zou hem niet terugnemen als ik jou was, je hebt hem niet voor niets weggedaan en een keer afscheid nemen was al erg genoeg, en nu nog eens dat met Moreno er boven op. Je maakt het jezelf dan alleen maar moeilijker. Probeer die mensen uit te leggen dat jou ex-hafje lekker vaak los heeft gelopen en als ze dat daar ook met hem doen, het allemaal wel goed zal komen.

Misschien is het een idee om eens naar Spanje te gaan en daar eens rond te kijken, het transport is niet zo duur (ben ik vandaag ook weer achter gekomen). De paarden zullen misschien in een iets hogere prijsklasse vallen als daar maar dan HEB je ook wat.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-03 01:29

Allemaal bedankt voor jullie lieve reacties. Ik ben echt niet van plan om Aad terug te nemen, maar voel mij wel erg verantwoordlijk.

Naar Spanje, ja idd, maar ik heb gehoord dat ze je daar als particulier wel serieus in de maling kunnen nemen...

Dinkeygirl, staat daar bij jou niets dat me zou kunnen intersseren? Pb me dan even...

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 01:58

Wat erg voor je dat hij toch nog afgekeurd is. En dan ook nog de ellende van je andere paardje. Ik kan me voorstellen dat jij niet bepaald blij bent op het moment.

Ik hoop voor je dat je toch nog een geweldig paard vindt en dat het met je Haflinger allemaal goed gaat komen.