Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dana01 schreef:dan is het goed dat je hulp hebt![]()
bedenk dat het voor je paardje ook eng is, jullie moeten nog naar elkaar toe groeien, verdiep je eens in wat grondwerk, dat zou voor jullie een goede start zijn
im wens je veel plezier met je nieuwe aanwinst, ondanks alle moeilijkheden
Lindy1982 schreef:Ik zie in je pro dat je vasco ook maar heel kort hebt gehad.. 6 maandjes.. Vind wel dat je het snel opgeeft.. Als ik heel eerlijk mijn mening geef en naar mijn ervaring met paarden denk ik dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt.. Jong en onervaren en een angstig onzeker iemand.. is geen goede combi..Spreek uit ervaring..
Ben het met bovenstaande mening eens dat een ervare paard en rustig van aard beter voor je was geweest
Carmenn_ schreef:Oke, ik vind het ook dom, maar dat vraag je niet, je vraagt om goede tips.
Ik vind dat je sowieso lef moet gaan krijgen en beetje zekerder moet worden. Je moet een beetje vertrouwen in je enter krijgen.
Dan zou ik haar altijd zelf voeren, jij geeft haar eten, zij gaat je een beetje kennen en dus herkennen. Als je bij haar ben, zorg dan dat je haar altijd even aanraak. Als dat heel makkelijk gaat haar overal even aanraken, haar aaien bij wijze van spreken. Als dat allemaal goed gaat, ook haar benen. Je moet heel veel gedult hebben. Als je haar al een beetje ken, kan je proberen een halster om te doen (met hulp?) en een stukje met haar te lopen. In het begin in de wei en later ook buiten. Als dat allemaal lukt en ze gehoorzaamt, kan je proberen haar vast te maken op een poetsplek. Als dit allemaal lukt kan je proberen haar ook helemaal aan te raken. En haar later ook ''om'' enz. leren. Dan kan je ook proberen haar beentjes op te tillen, in eerste instantie alleen optillen en later ook uitkrabben.
Zo ga je steeds een stapje verder, en als het niet gaat een stapje terug.
Je kan met alles beginnen, met hulp. En later zonder hulp.
Veel succes!
Zammie schreef:Maar ik mag aannemen dat er ook een dag komt dat je op je paard wilt gaan rijden. Heb je met rijden ook veel angst? Want een jong paard inrijden is wel wat andersals een paard berijden wat al het een en ander kent... Ik weet niet wat je plannen zijn, maar wil je wel gaan rijden op dit paard, dan zou ik juist nu al op zoek gaan naar een paard (misschien van je vriendin?) die al goed bereden is en gemakkelijk is met rijden en daar al op beginnen te rijden, want daar voorzie ik dus problemen in de toekomst...
aerdenhout1 schreef:Nou meisje als je het dan allemaal al zo goed weet, snap ik dit hele topic niet! Wat wil je nu eigenlijk horen van ons dan?? Hoe je over je angst heen komt...nou door in elk geval niet zo onverstandig te zijn om een 1 jarige te kopen die 2 jaar gaat worden en ook ooit, neem ik aan, bereden moet. Je zet niet goed door zeg je..en dat is nu juist wat elk dier nodig heeft...iemand die consequent is!
danneke80 schreef:Herken je probleem zeker. Ik ben net begonnen met grondwerkles. Heb ik erg veel aan en leer dr ook veel van. Vooral over mn eigen houding en manier van omgaan met mn paard.
Met een jaarling wordt dit lastig, maar wellicht kun je dit met een ander paard oefenen om zodoende je houding en handelswijze wat zekerder te krijgen.
paars schreef:danneke80 schreef:Herken je probleem zeker. Ik ben net begonnen met grondwerkles. Heb ik erg veel aan en leer dr ook veel van. Vooral over mn eigen houding en manier van omgaan met mn paard.
Met een jaarling wordt dit lastig, maar wellicht kun je dit met een ander paard oefenen om zodoende je houding en handelswijze wat zekerder te krijgen.
Kan ook prima met je jaarling hoor, als je eens per week een les hebt, dan kan dat prima. Zou ik zeker doen!
Zammie schreef:Nou, denk dat je de verkeerde voor je hebt, want ik heb tot nu toe alleen maar adviesen gegeven en nog niets negatiefs... Hooguit gevraagd wat je in de toekomst wilde doen en heb het niet gehad over dat een ander je paard zadelmak moet maken... Maar goed, nu zal ik dus wel even mijn mening geven:
Je hebt een paar jaar op een paard gereden, maar nog nooit een jong paard wat net zadelmak is. Nou neem maar van mij aan (en heb de nodige zadelmak en doorgereden) dat je dan verd*md goed moet weten wat je doet. Hier kun en mag je geen angst bij hebben, want dat gaat gegarandeerd mis. Of je nu al eentje een half jaar hebt verzorgt, zegt mij niet zoveel. Ieder paard is anders. Je enter kan nu wel rustig zijn, maar dat kan zo veranderen... Ik zie weer een paard wat op den duur weg moet, omdat de "klik" er niet is, of je paard wordt zo gevaarlijk dat het ritje slachthuis wordt in de toekomst... Tja, je wilde mijn mening? Nou, ik vind het jammer dat je een jong paard hebt gekocht en ik hoop echt voor je dat het allemaal goed zal gaan, maar ben er bang voor...